welke draagdoek?

22-08-2007 08:10 22 berichten
Ben me aan het orienteren voor babyspullen. Nu lijkt een draagdoek me een ideaal ding. Je hebt lekker je handen vrij, niet altijd een wandelwagen nodig, boodschappen, e.d.

Echter, er zijn verschillende soorten: geweven, tricot, babybundle, etc.

Ik heb gehoord dat alles behalve geweven te elastisch is om je kind in te vervoeren. Dat zou uitrekken en zo, na 1 jaar niet meer te gebruiken. Maar mij lijkt het wel zo handig om een peutertje op je heup mee te kunnen dragen.

Dus: Graag ervaringen. Welke draagdoek is goed en kan ik met een gerust hart aanschaffen?
hoi Origineel, goede vraag, ben benieuwd naar de reacties..
.
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik gebruik de Tricotti van Babylonia. Hij bestaat uit 2 'ringen' en je kunt je kind er op allerlei manieren in dragen. Ik heb hem gebruikt voor alledrie mijn kindjes (nu voor mijn dochtertje van 3 maanden en hij is trouwens niet uitgerekt, hoewel hij intensief gebruikt wordt) en ben er zeer tevreden over. Hij knelt ook niet aan de schouders wat ik wel had bij een gewone draagzak. Mijn schoonzus gebruikte de Tricot-Slen, die uit één doek bestaat. Ook zij is er zeer tevreden over...

Het wikkelen is ook niet zo moeilijk als het lijkt... Oefening baart kunst
hoi! Wij gebruiken de mini monkey. Superleuk, handig en ook te gebruiken als hangmat in de box. Je kunt 'm makkelijk op internet vinden. Succes!
Dank je wel tot nu toe! Ik wil inderdaad gewoon een doek van 5,5 tot 6 meter, niets met ringetjes enzo, want dat gaat inderdaad knellen (heb er zoeen geleend gehad, maar nee, niet fijn). Knopen moet een makkie zijn. Maar ook: kan je die tricotti nog wel gebruiken na zeg maar een half jaar? En die mini monkey: moet die dan over 1 schouder? Want ook dat lijkt me niet fijn: loop je dan niet heel krom?

Ik vind die dingen best duur, dus ik wil goed beslagen ten ijs komen!
Ik heb een bijna ongebruikte tricot slen liggen, van Babylonia. Bij mij baarde oefening niet zoveel kunst (of ik was gewoon te ongeduldig). Mag je wel overnemen als je wilt..
Ken je het draagdoekenforum: http://www.network54.com/Forum/440590/ ? Daar kun je ook met al je vragen over draagdoeken terecht.

Ik heb zelf meerdere draagdoeken, waaronder ook een drietal lange geweven (niet-elastische) doeken.

Ellaroo: lengte: 4,60m. Dun, soepel, minder zacht dan m'n andere doeken, maar wel prachtige kleuren (ik heb de La rae). Gaat ietsje doorhangen met een groter kind (+10kg). (maar niet zo doorhangen als een elastische doek, het zakt gewoon net een klein beetje)

Amazonas: lengte: 5,10m Dun, soepel, zacht. Gaat ietsje doorhangen met een groter kind (+10kg). (maar niet zo doorhangen als een elastische doek, het zakt gewoon net een klein beetje).

Storchenwiege: lengte 4,60. Dikker dan de andere 2 (niet zo geschikt boven de 25 graden), maar oersterk, flanelzacht en zakt totaal niet door.

Boven de 20-25 graden pak ik de Amazonas of Ellaroo. Amazonas vind ik fijner (zachter), de Ellaroo heeft echter onovertroffen kleurtjes.

Bij alle lagere temperaturen is mijn absolute favoriet echter de Storchenwiege.

De doeken zijn overigens ook in andere lengtes verkrijgbaar. Ik kan met 4,60 bijna alles knopen, op 1 bepaalde knoop op de rug na. In de praktijk gebruik je toch max 2-3 verschillende knopen, dus die ene knoop die niet kan met 4,60 gebruik ik eigenlijk ook nooit.

Qua prijs: Amazonas is er in 2 lengtes. 5,10 = ¤ 54,90 en 4,5= ¤ 47.90

Storchenwiege 4,60=¤ 69,95 (een vergelijkbare doek is de Didymos, en die beginnen bij 90-100 euro voor die lengte)

Beide te koop bij www.dreumesdragen.nl

(Ik verkoop ze inmiddels zelf. Ik liep er tegenaan dat doeken zo beperkt aangeboden worden in NL, dat dragen hier vaak ophoud als een kind uit de babybjorn is gegroeid, dat ik uit idealisme zelf maar begonnen ben met het verkopen van doeken.(over de geweven doeken staat maar beperkte info op de site, ik kan op verzoek meer info mailen). www.dreumesdragen.nl

Ellaroo 4,60= ¤ 59,95 in Nederland verkrijgbaar bij www.voedingskleding.nl
Ik heb gewoon een stuk stevig tricot op de markt gekocht van 5 meter lang. Net zo goed als de tricot slen, waarschijnlijk iets steviger omdat hij niet zo heel veel rekt. Koste me 7 euro en werk perfect! Ik wilde het ook eerst eens proberen voordat ik iets duurs ging kopen maar hij bevalt zo goed dat ik geen andere meer ga halen. Dochter is nu 8 maanden en 9 kilo en het is zeker niet zwaar. Geen idee hoe dat over een half jaar is maar zo hard groeien ze nu toch niet meer in gewicht.

De omknoopbeschrijving heb ik van internet (volgens mij van babylonia) en is heel duidelijk.

Ik denk wel dat ik voor een pasgeboren kindje misschien een kortere doek over 1 schouder zou willen omdat die toch nog niet zo zwaar zijn en dat is net wat vrijer dan zo'n lange doek om je heen.
hey,

De tricotti heb ik gebruikt voor alledrie mijn kindjes (de oudste is vier, de middelste tweeëneenhalf en de jongste drie maanden -> voor haar gebruik ik hem nog), dus je kunt hem echt wel langer gebruiken dan een half jaar. Peuters kun je zelfs op je heup dragen, best handig! De doek is niet uitgetrokken ondanks intensief gebruik, dus dat valt behoorlijk mee. Ik vind het een superinvestering... maar jij moet gewoon kopen wat je het prettigste vindt; dat is heel persoonlijk.

In elk geval veel succes met je zoektocht :-)))
Dank jullie wel voor de reacties. Krijg een doek te leen (een amazones, schijnt net zoiets te zijn als de storchenwiege). Hoop dat hij aan de verwachtingen voldoet!
Hoi Orgineel,

Hoe bevalt je Amazonas? Ben op zoek naar een doek namelijk. Denk toch dat ik voor een niet rekbare doek ga. Nancy, ik kan helaas niet op de site komen. Ik wil wel weten welke doeken jij verkoopt. Wat bedoel je trouwens met 'zakt een beetje door'?

Groetjes
Bevalt prima!! Ik heb hem bij doekentheek besteld, had hem eigenlijk per omgaande in huis. En kleine is nu bijna een jaar en ze kan er nog steeds in. Hoewel ik nu moet gaan oefenen met rugdragen, want ik ben ook weer 24 weken zwanger. Maar echt een aanrader is het wel hoor. Ik ga hem over 3 maanden weer heel veel gebruiken denk ik.
Palisander, niet zo lang geleden is er een nieuw zeer uitgebreid topic geweest over draagdoeken met veel links en ervaringen. Ik zal even kijken of ik hem kan vinden dan up ik hem voor je.
Top!
hier de minimonkey! echt geweldig! makkelijk en bruikbaar tot ze vrij oud zijn...
Ik gebruik geweven doeken, podaegi's, ringslings en buidelslings.

mei tai's zijn helaas niet mijn ding.

Minderergonomische dragers als de babybjörn, minimonkey, en diverse andere draagzakken komen hier het huis niet in.
Even dit topic omhooggehaald want ik heb een vraag:

ik wil graag een draagdoek kado doen aan m'n schoonzus die zwanger is. Welke maat moet ik dan kopen en wat is de meest ideale band? Ze is in april uitgerekend, dus een wat koelere band is wel handig. Maar welke dan? Hoor het graag van jullie!

De pagina "www.dreumesdragen.nl" die hieronder wordt genoemd doet het trouwens niet meer.
Wij hebben een draagdoek van draagdoek.nl. Zoals eerder al gezegd: een lange lap stof, maar je krijgt er handigheid in én het draagt heerlijk! Ik merk zelf dat ik er wat meer rechtop van ga lopen, goed voor mijn houding dus. Mijn dochtertje is nu bijna 8 maanden en ik draag haar nog steeds vaak in de draagdoek.
quote:Tinkelbel schreef op 22 februari 2009 @ 13:57:

Wij hebben een draagdoek van draagdoek.nl. Zoals eerder al gezegd: een lange lap stof, maar je krijgt er handigheid in én het draagt heerlijk! Ik merk zelf dat ik er wat meer rechtop van ga lopen, goed voor mijn houding dus. Mijn dochtertje is nu bijna 8 maanden en ik draag haar nog steeds vaak in de draagdoek.Dank je voor je snelle antwoord. Dit is een stretch-stof toch? Is deze doek niet erg warm? en het lijkt alsof de kleine zo verstopt zit (op de foto's van de site dan) krijgen ze wel lucht? Of kan je ze iets anders leggen? Sorry voor de vragen, maar ik wil wel de juiste keuze maken.
De doeken van draagdoek.nl zijn inderdaad elastische stoffen die erg warm zijn. Het zijn wel hele prettige doeken om mee te beginnen.

Een geweven doek kan je wel weer veel langer mee doen.

Er zijn een aantal echte "zomerdoeken" die vaak ietsje moeilijker knopen.

Ik zag op de site van www.hoppediz.de dat ze tegenwoordig ook "das leichte" hebben. Een dunnere variant van een hele prettige doek. Voor een geweven doek is hij ook niet belachelijk duur.
Ik kreeg een draagdoek(.nl) en die gebruikte ik echt veel, totdat het zomer werd en het echt te warm werd voor mijn kleintje.

Nu gebruik hem nog af en toe, maar meer de minimonkey waar mijn kleintje lekker in zit en naar buiten kan kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven