Gezondheid alle pijlers

Skivakantie met hersenschudding

19-12-2017 09:52 52 berichten
Twee en een halve week geleden ben ik tijdens het sporten op mijn hoofd gevallen. Ik heb een flinke klapper gemaakt en daar een hersenschudding aan overgehouden. Ondertussen, twee weken verder ga ik waar ik kan weer naar mijn werk (tot nu max 5 uur maar ik hoop hier in de komende week wel 6/7 van te kunnen maken). Verder doe ik het rustig aan, na een halve werkdag kan ik in het eerste geval eigenlijk alleen slapen, later op de dag trekt dat wel bij, sporten heb ik nog niet gedaan aangezien de kans op een tweede klap oplopen tijdens mijn sport groot is en de drukte in de zaal mij zwaar valt.

Maar voor volgende week staat er een skivakantie geboekt, ik heb al aangegeven dat ik mogelijk niet mee kan (omdat ik niet mee wil als ik niet kan skiën) maar het liefste ga ik natuurlijk wel. Skiën is echt een passie, als ik daar ben wil ik dan ook zeker 4 van de 6 dagen skiën.
Heeft iemand ervaring met het skiën met een hersenschudding?
Of heeft iemand misschien tips?

Ik hoor het heel graag :)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me de verkeerde volgorde, eerst een hersenschudding en dan skieen
Al overlegt met de arts die de hersenschudding heeft gediagnosticeerd?

Doe niet te snel te veel, dan hou je er veel langer last van.
Ik heb als tiener een hersenschudding gehad en waar ik voor werd gewaarschuwd is dat als je te veel gaat doen, je chronisch last kunt krijgen.

Ik ken iemand die daar niet naar heeft geluisterd en nu nooit meer 40 uur kan werken, niet meer flink kan sporten, veel rust moet nemen, constante hoofdpijn.

Pas heel goed op met wat je doet en luister naar je lichaam. Rust nemen als je lichaam dit aangeeft.
chantalzr7 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 09:56
0.25% gewijzigd
Nog niet, uit angst voor de bekende 'Je kan het zelf het beste aanvoelen' reactie.
Niet gaan, in het beste geval ga je gewoon zwaar voorbij je eigen grenzen - het lijkt me niet waarschijnlijk dat je na een uurtje skiën rust gaat nemen.

In het ergste geval botst er iemand tegen je aan of val je en ben je nog erger af.

Ik begrijp dat je het jammer vindt, maar een niet goed herstelde hersenschudding kan dacht ik chronische hoofdpijn opleveren, wil je dat risico nemen?
Niet skiën! Wel genieten van je vakantie, wandelen, naar leuke dorpjes, met de arrenslee en in de avond lekker eten een glaasje glühwein. .
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je het hier al met je arts over gehad? Ik neem aan dat hij/zij een beter advies kan geven dan een willekeurige Viva-forummer.

Wat mij betreft, ik zou zoiets niet doen. Je kan nog maar 5 uur per dag werken en daarna alleen maar slapen? En jij wilt gaan skiën ? in de kou, in de bergen, een sport doen die erg vermoeiend is?
En wat vinden ze van dat plan op je werk? Je werkt nog geeneens volle dagen (bent nog met ziekteverlof waarschijnlijk?), zouden ze dat een tof idee gaan vinden dat je lekker een weekje gaat skiën?

Nou, ik zou dus deze week aan me voorbij laten gaan (waarschijnlijk mag je nog wel annuleren als je een doktersverklaring hebt?) en volgend jaar een weekje boeken als je weer helemaal beter bent.
Veel beterschap toegewenst!
Ik denk dat die klap toch harder is aangekomen dan je denkt...
Want anders vind je echt de combi skiën en een hersenschudding een heel slecht idee toch?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik praat misschien onzin hoor, maar kan het hoogteverschil en andere samenstelling van de lucht daar niet ook voor extra last zorgen?
Of is dat enkel op de Mount Everest en toestanden?
Niet skiën, je schudt heel veel, absoluut geen rustige sport voor het hoofd. En dan kun je nog een keer vallen. Omboeken of meegaan en wandelen etc.
Zelf zou ik wel gaan.. maar ik weet van mezelf dat ik m'n grenzen kan bewaken en dat ik ook even ga zitten/rusten als ik me niet goed voel, of op tijd stop om in de wellness te gaan chillen.
Razzmatazz schreef:
19-12-2017 09:59
En wat vinden ze van dat plan op je werk? Je werkt nog geeneens volle dagen (bent nog met ziekteverlof waarschijnlijk?), zouden ze dat een tof idee gaan vinden dat je lekker een weekje gaat skiën?
En dit.

Ik dacht dat je als je (gedeeltelijk) ziek thuis bent ook de plicht hebt al het mogelijke te doen om je herstel te bespoedigen, en al zeker geen zaken te doen die je mogelijk langer thuis houden.

Zou hier als werkgever in elk geval niet blij mee zijn.
MonicaG schreef:
19-12-2017 10:00
Ik praat misschien onzin hoor, maar kan het hoogteverschil en andere samenstelling van de lucht daar niet ook voor extra last zorgen?
Of is dat enkel op de Mount Everest en toestanden?
Dat kan, het wordt bijvoorbeeld ook afgeraden om kleine kinderen die vaak oorontstekingen hebben mee te nemen hoog in de bergen (vanaf 2000m geloof ik, ben je zo als je met de skiliften naar boven gaat) ik heb ook eens last gehad van de hoogte toen ik zwanger was, is best wel een naar gevoel. Dus, overleg met je arts
viva-amber schreef:
19-12-2017 09:58
in de avond lekker eten een glaasje glühwein. .
Glühwein/alcohol is mij door mijn dokter in het eerste geval al afgeraden voor de komende zes weken :(.

Razzmatazz schreef:
Heb je het hier al met je arts over gehad? Ik neem aan dat hij/zij een beter advies kan geven dan een willekeurige Viva-forummer.

Wat mij betreft, ik zou zoiets niet doen. Je kan nog maar 5 uur per dag werken en daarna alleen maar slapen? En jij wilt gaan skiën ? in de kou, in de bergen, een sport doen die erg vermoeiend is?

Nou, ik zou dus deze week aan me voorbij laten gaan (waarschijnlijk mag je nog wel annuleren als je een doktersverklaring hebt?) en volgend jaar een weekje boeken als je weer helemaal beter bent.
Veel beterschap toegewenst!
Ja ik heb net even gebeld, wordt er vanmiddag over teruggebeld.

Na anderhalf uur slapen ben ik wel weer over die 5 uur werken heen.

Mijn werk vind dit geen probleem, heb het er met ze over gehad en ze hadden juist de neiging om een aantal dagen op de berg te stimuleren.
Summerdance schreef:
Ik denk dat die klap toch harder is aangekomen dan je denkt...
Want anders vind je echt de combi skiën en een hersenschudding een heel slecht idee toch?
Dit dus.
Redt schreef:
19-12-2017 10:07
Mijn werk vind dit geen probleem, heb het er met ze over gehad en ze hadden juist de neiging om een aantal dagen op de berg te stimuleren.
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever zegt: Joh ga maar lekker skiën met je hersenschudding. Of ze moeten natuurlijk van je af willen en hopen dat je niet terugkomt.
hangt af van je klachten nu en hoe je skiet.

ik denk dat ik wel zou gaan, en het gewoon probeer. niet direct van die zwarte piste af met veel hobbels en springen.

maar lekker in de buitenlucht skiën. zolang je niet (te veel) valt en rustig skiet, zou ik het gewoon proberen,

Ik ga er vanuit dat je weet hoe je moet skiën. Dat je niet te verkrampt op de ski's staat. En dat je verder gezond en fit bent.

bespreek dit anders met je arts. al zal het antwoord afhankelijk welke arts je hebt. heb je iemand die zelf graag skiet en sport die zal eerder het groene licht geven dan iemand die niets moet hebben van skiën en sporten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
19-12-2017 10:09
hangt af van je klachten nu en hoe je skiet.

ik denk dat ik wel zou gaan, en het gewoon probeer. niet direct van die zwarte piste af met veel hobbels en springen.

maar lekker in de buitenlucht skiën. zolang je niet (te veel) valt en rustig skiet, zou ik het gewoon proberen,

Ik ga er vanuit dat je weet hoe je moet skiën. Dat je niet te verkrampt op de ski's staat. En dat je verder gezond en fit bent.

bespreek dit anders met je arts. al zal het antwoord afhankelijk welke arts je hebt. heb je iemand die zelf graag skiet en sport die zal eerder het groene licht geven dan iemand die niets moet hebben van skiën en sporten.
Ja ik ben een goede skiër. Maar daardoor ook wel iemand die het lekker kan vinden om hard naar beneden te vliegen (met helm natuurlijk).
1Aapje schreef:
19-12-2017 10:08
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever zegt: Joh ga maar lekker skiën met je hersenschudding. Of ze moeten natuurlijk van je af willen en hopen dat je niet terugkomt.
Hahaha, gelukkig zijn ze erg blij met mij en of ik nu drie dagen ga werken met de kerst of skiën denk dat mijn werkgever daarin het verschil niet erg ziet.
Maar verder neem ik voornamelijk aan dat jullie het afraden. Ik begrijp die inzet ook wel erg goed, neem het zeker mee!
Met wat je vertelt in de eerste alinea, vind ik het heel raar dat je nu wilt gaan skiën. Volgens mij weet je ook wel dat dit eigenlijk een absurd plan is, maar hoop je hier op goedkeuring en geruststelling.
Ik hoop dat je omgeving je tegenhoudt met dit slechte plan van je.
sinnombre schreef:
19-12-2017 10:16
Met wat je vertelt in de eerste alinea, vind ik het heel raar dat je nu wilt gaan skiën. Volgens mij weet je ook wel dat dit eigenlijk een absurd plan is, maar hoop je hier op goedkeuring en geruststelling.
Ik hoop dat je omgeving je tegenhoudt met dit slechte plan van je.
Dit. Ik snap hoe graag je wilt skiën. ik kijk er ook elk jaar weer een jaar naar uit. Maar als ik een blijvende blessure of restklachten kan voorkomen zodat ik de komende 20 jaar ook nog kan blijven skiën dan doe ik dat. Je hebt op de piste niet alleen met jezelf te maken maar ook met anderen. Verder kan het slepen met skies, schoenen aan en uit doen, lange liftrijen en wat al niet meer al best intensief zijn. Zelf zou ik wel mee gaan en lekker andere dingen gaan doen. Middags met de anderen lunchen, rustig wandelen, misschien zelfs langlaufen (oh de horror!) nu er toch genoeg sneeuw ligt laag op de berg.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik ken 2 mensen die chronische klachten hebben overgehouden aan te snel doorgaan na een hersenschudding. Ik zou hier dus heel voorzichtig mee zijn!

De enige reden die ik kan bedenken om mee te gaan is dat je daar echte rust kan hebben. Beetje wandelen, frisse lucht en een boek lezen. Even uit het drukke jachtige van thuis. Skiën zou echt niet in me opkomen!
Redt schreef:
19-12-2017 10:12
Ja ik ben een goede skiër. Maar daardoor ook wel iemand die het lekker kan vinden om hard naar beneden te vliegen (met helm natuurlijk).
Je klinkt als iemand die het straks dus niet rustig aan kan doen. Of je nou 'rustig' skiet of niet, elke hobbel voel je, in de lift/uit de lift, allemaal niet heel bevordelijk voor je hoofd lijkt me.

Mee gaan met de apres ski zonder alcohol: Als de drukte in de sportzaal je nu nog teveel is, dan een volle kroeg al helemaal.

Zo vallen de grootste onderdelen van de wintersport al af toch. Ik zou gaan voor herstel thuis, want ik denk dat je er alleen maar slechter van terug komt. Zonde ! Super rot voor je maar even een pas op de plaats is nu wel belangrijker dan een weekje sneeuw. Sterkte !
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven