Gezondheid alle pijlers

Skivakantie met hersenschudding

19-12-2017 09:52 52 berichten
Twee en een halve week geleden ben ik tijdens het sporten op mijn hoofd gevallen. Ik heb een flinke klapper gemaakt en daar een hersenschudding aan overgehouden. Ondertussen, twee weken verder ga ik waar ik kan weer naar mijn werk (tot nu max 5 uur maar ik hoop hier in de komende week wel 6/7 van te kunnen maken). Verder doe ik het rustig aan, na een halve werkdag kan ik in het eerste geval eigenlijk alleen slapen, later op de dag trekt dat wel bij, sporten heb ik nog niet gedaan aangezien de kans op een tweede klap oplopen tijdens mijn sport groot is en de drukte in de zaal mij zwaar valt.

Maar voor volgende week staat er een skivakantie geboekt, ik heb al aangegeven dat ik mogelijk niet mee kan (omdat ik niet mee wil als ik niet kan skiën) maar het liefste ga ik natuurlijk wel. Skiën is echt een passie, als ik daar ben wil ik dan ook zeker 4 van de 6 dagen skiën.
Heeft iemand ervaring met het skiën met een hersenschudding?
Of heeft iemand misschien tips?

Ik hoor het heel graag :)
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je al geen glas wijn mag Hoe haal je het dan in je hoofd om te gaan skiën?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Redt schreef:
19-12-2017 10:15
Hahaha, gelukkig zijn ze erg blij met mij en of ik nu drie dagen ga werken met de kerst of skiën denk dat mijn werkgever daarin het verschil niet erg ziet.
Bijzondere werkgever dan. Lijkt me dat je niks moet doen wat je herstel kan vertragen. Skiën kan dat wel.
Zelf heb ik ook 2x een hersenschudding gehad, waarna ik veel te snel weer vanalles ben gaan doen omdat ik dacht dat het wel meeviel. Heb na de 1e daar ruim een half jaar heel veel last van gehad.
Ook had ik heel erg veel last van fel licht. Moest in de winter in NL al bijna met een zonnebril naar buiten omdat ik ontzettend hoofdpijn had. Zo'n felle zon op de sneeuw was echt vreselijk geweest!
Om van de drukte bij liften/hallen/restaurants nog te zwijgen.

Als je dat in NL ook niet kunt zou ik er erg mee oppassen. Kan je niet mee als ontspanning, lekker relaxen, boek mee, serie mee, rondje lopen buiten, op de berg lunchen, naar het dorp oid?
Hey,

Ik zou persoonlijk veel rust nemen, zeer belangrijk om te herstellen en later geen blijvende ongemakken aan overhouden. Onderschat de reis, de drukte en het lawaai ook niet, kan zeer vermoeiend zijn in uw situatie. Natuurlijk is het zeer uitnodigend, maar ik zou het advies van de dokter afwachten en zijn raad opvolgen. Troost je, er komen nog vele vakantie's waar je dan er weer volledig kan voor gaan. Ik wens je een spoedig herstel dat alles in orde mag komen.🌷👍
Als je weet dat je goed naar je lichaam kan luisteren en steeds een uurtje (of 2) achter elkaar de berg op gaat en tussendoor voelt of je moet stoppen dan kan je het proberen.
Maar je klinkt als iemand die meteen voluit gaat en pas achteraf de consequenties voelt. Dat is niet per se meteen een slechte eigenschap maar zou voor mij een reden zijn om het niet te doen.
Te vroeg (en dit is vroeg) inspannen na een hersenschudding kan problemen voor jaren opleveren. Dat kun je niet goed inschatten, want als je hoofdpijn krijgt is het eigenlijk al te laat.

Sla gewoon een jaartje het skiën over, echt beter op lange termijn.
De werkgever kan vakantie wel een goed idee vinden maar ook dat je gaat skien? Begrijp ook niet dat met wat je zelf aangeeft nog last van te hebben jezelf dit overweegt. Of je gaat mee en gaat niet skien of je blijft thuis en neemt daar je rust.
Redt schreef:
19-12-2017 10:15
Hahaha, gelukkig zijn ze erg blij met mij en of ik nu drie dagen ga werken met de kerst of skiën denk dat mijn werkgever daarin het verschil niet erg ziet.
Maak je een grap?!
Je kunt niet eens volledig werken, maar wel de berg afvliegen? En dan denk je dat je werkgever dat prima vindt. 1 van de twee is niet wijs en dat is niet je werkgever...
Heel stom om geen rust te houden Je kunt er de rest van je leven last van blijven houden als je niet goed voor een hersenschudding zorgt Maar goed, jouw hoofd jouw leven.
Razzmatazz schreef:
19-12-2017 10:03
Dat kan, het wordt bijvoorbeeld ook afgeraden om kleine kinderen die vaak oorontstekingen hebben mee te nemen hoog in de bergen (vanaf 2000m geloof ik, ben je zo als je met de skiliften naar boven gaat) ik heb ook eens last gehad van de hoogte toen ik zwanger was, is best wel een naar gevoel. Dus, overleg met je arts
problemen bij oorontsteking:
Dat heeft met de luchtdruk te maken (en verstopte buis van Eustachius).

misselijkheid door ijle lucht:
dat komt door zuurstofgebrek (daarvan krijg je het niet benauwd, leuk hè?).
Ik denk dat er ski-pistes zijn waarbij je daarvan geen last hebt.
Zeker met die goede sneeuw van vorige week.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
ga niet mee, want anders wil je straks toch de sneeuw op.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Bij skiën glij je over een niet gelijkmatige ondergrond waarbij je schokken moet opvangen met je lichaam en hoofd. Snel en alert reageren is daarnaast cruciaal, plus er is een groot risico op vallen. Lijkt mij in jouw situatie geen goed idee. Leg het anders eens voor aan je behandelaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, nee en nog eens nee: niet doen!!

Bij een hersenschudding verdwijnen de klachten meestal binnen een paar dagen.

Je hebt kans op langdurige klachten (en die worden alleen maar meer, lees maar eens over "post-commotioneel syndroom" , of op www.ikhebeenhersenschudding.com), zeker gezien het feit dat je nog niet in staat bent om te werken (ja een paar uur met moeite en daarna alleen maar slapen).
Als je gezondheid je lief is en je wilt graag op den duur weer gewoon functioneren, neem je nu rust (dat kan echt niet voldoende als je op reis gaat en ook niet als je daar zomaar een beetje bent).
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 15:51
1.35% gewijzigd
...
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 17:21
Reden: Persoonlijke info
99.16% gewijzigd
Wat Laverne zegt!
Ik heb de doktor gesproken en die geeft mij een go zolang ik voldoende check of het gaat (en paracetamollen blijf slikken).

Ik begrijp ook heel goed dat jullie zeggen dat men snel over zijn grenzen heen gaat én dat je niet wilt dat het chronisch blijft. Mijn grenzen weet ik goed aan te geven, vooral omdat mijn omgeving ook vooral niet pusht om hier overheen te gaan en ik weet dat de groep waarmee ik ga het ook prima vind om een half uur rust te nemen als dit in het voordeel is van mijn gezondheid of om mij terug te skieën wanneer het niet zo lekker gaat. Tuurlijk maak je het liefste een dagtocht, maar het draait om elkaar. Het is voor mij een bekende omgeving, zowel skigebied als dorp en huisje waardoor mijn dokter denkt dat ik daar meer rust ga vinden (minder prikkels binnen krijg) dan hier in de grote stad.

Ik heb wel besloten zeker niet meer dan drie dagen te gaan skieën, zo kan ik na iedere dag skieën een hele rustdag nemen. Gaat het niet dan niet, maar dat zou wel flink balen zijn :(
Niet doen!

Zelf heb ik helaas ervaring om na zoiets te snel weer door te gaan.
Ik ben ooit tijdens een turn training (ik was begin 20) heel hard op mijn hoofd gevallen. Maar omdat de trainster er niet aan wilde (was denk ik bang voor iets??) ben ik gewoon naar huis gegaan. Ze bleef maar beweren dat ik op mijn rug viel. De val zelf was voor mij niet meer terug te halen dus ik weet het niet.

Omdat ik midden in een drukke periode op mijn werk zat en omdat ik altijd bang ben geweest om voor aansteller aan te worden gezien ging ik maar door (jeugdtrauma). Heel stom.
Ook had ik twee maanden na dat geval een wedstrijd. Ik heb meegedaan. Idioot.

Ik heb geen dokter gezien (ook door de reactie van de trainster) maar ik was duizelig, misselijk en heb nog nooit zo'n koppijn gehad.

En het heeft echt heel lang geduurd voor ik klachten vrij was. Meer dan een jaar. Ik heb nog steeds snel last van koppijn. Ben nu 46. Dat kan ook wel iets anders zijn, maar ja...
Nuttig hè, zo’n forum, haha! Je had ‘t beter alleen aan de dokter kunnen vragen.
oke de dokter zal het wel weten.
Maar echt goed naar je lijf luisteren dus!
En geniet van je vakantie (dat zal zeker ook bijdragen aan het herstel).

Las anders een paar keer een rustmoment in. Een middag terras/lunch. Of een wandeling.
Redt schreef:
19-12-2017 16:48
Ik heb de doktor gesproken en die geeft mij een go zolang ik voldoende check of het gaat (en paracetamollen blijf slikken).

Ik begrijp ook heel goed dat jullie zeggen dat men snel over zijn grenzen heen gaat én dat je niet wilt dat het chronisch blijft. Mijn grenzen weet ik goed aan te geven, vooral omdat mijn omgeving ook vooral niet pusht om hier overheen te gaan en ik weet dat de groep waarmee ik ga het ook prima vind om een half uur rust te nemen als dit in het voordeel is van mijn gezondheid of om mij terug te skieën wanneer het niet zo lekker gaat. Tuurlijk maak je het liefste een dagtocht, maar het draait om elkaar. Het is voor mij een bekende omgeving, zowel skigebied als dorp en huisje waardoor mijn dokter denkt dat ik daar meer rust ga vinden (minder prikkels binnen krijg) dan hier in de grote stad.

Ik heb wel besloten zeker niet meer dan drie dagen te gaan skieën, zo kan ik na iedere dag skieën een hele rustdag nemen. Gaat het niet dan niet, maar dat zou wel flink balen zijn :(
Mooi!
Ik voelde me al zo'n uitzondering omdat ik aangaf dat ik het wel zou proberen.

Heel veel plezier, ga lekker genieten van het skiën, de bergen en je vakantie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
LizBakker schreef:
19-12-2017 16:51
Nuttig hè, zo’n forum, haha! Je had ‘t beter alleen aan de dokter kunnen vragen.
Haha, ik zeg niet dat ik de reacties op het forum niet serieus neem. Ik denk dat als ik alleen naar mijn dokter had geluisterd ik 'gewoon' mee was gegaan en 'rustigaan' had gedaan. Ik kijk nu wel twee keer beter uit ;)
hamerhaai schreef:
19-12-2017 16:57
Mooi!
Ik voelde me al zo'n uitzondering omdat ik aangaf dat ik het wel zou proberen.

Heel veel plezier, ga lekker genieten van het skiën, de bergen en je vakantie.
Lief dankjewel!
Redt schreef:
19-12-2017 16:58
Haha, ik zeg niet dat ik de reacties op het forum niet serieus neem. Ik denk dat als ik alleen naar mijn dokter had geluisterd ik 'gewoon' mee was gegaan en 'rustigaan' had gedaan. Ik kijk nu wel twee keer beter uit ;)
Ah mooi zo!

Ik snap persoonlijk niet wat er zo erg is aan het skiën een jaartje over te slaan, dus ik had dat waarschijnlijk niet eens aan de dokter gevraagd.

Fijne vakantie! (Edit: oprecht, niet cynisch bedoeld)
LizBakker schreef:
19-12-2017 17:01
Ah mooi zo!

Ik snap persoonlijk niet wat er zo erg is aan het skiën een jaartje over te slaan, dus ik had dat waarschijnlijk niet eens aan de dokter gevraagd.

Fijne vakantie! (Edit: oprecht, niet cynisch bedoeld)
Persoonlijk vind ik het niet erg om een jaartje niet te skiën. Vooral als het niet geboekt is en ik er niet naar uitkijk, wanneer het in voorgaande jaren niet uitkwam vond ik dat ook prima.
Maar de jaloerzie komt toch kijken wanneer alle spullen in huis zijn en de hele ploeg ook zonder jou vertrekt. Alleen met een berg skispullen thuis kerst 'vieren' is dan toch een heel stuk minder leuk.
Tja, ben geen huisarts dus die zal het wel beter weten. Maar vooral dat Paracetamollen blijven eten vind ik raar. Hierdoor verneem je geen pijn en ga je juist langer door dan goed is. Kom dit advies in mijn werk ook vaak tegen, terwijl juist de pijn aangeeft dat je even gas terug moet nemen. En die pijn voel je door de Paracetamollen niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven