Verplichte studie HBO ?
dinsdag 19 december 2017 om 19:57
Ik doe mijn werk al 15 jaar.
Nu wil mijn bedrijf dat ik een studie gaan doen om mijn werkveld te verbreden.
Dit vergt veel tijd en inzet.
Iets waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.
Ik doe mijn werk graag, en ik doe het ook volgens mijn collega's en werkleider goed.
De studie zou half in tijd zijn van de baas en half in tijd van mezelf.
Ongeveer 6 uur per week
Mijn werk wordt tijdens de studie niet minder en komt daar nog eens bij op.
De studie duurt een jaar.
Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens.
Zij willen dat ik mijn werkveld ga verbreden.
Ik hoef geen studie, eigenlijk niet eens als het helemaal in de tijd van de baas is.
Een cursus van een paar dagen zou ik wel prettig vinden,
maar een jaar 6 uur per week ?
Hoe kan ik op een vriendelijke manier bij mijn werkleider aangeven,
dat ik deze studie niet wil doen ?
Nu wil mijn bedrijf dat ik een studie gaan doen om mijn werkveld te verbreden.
Dit vergt veel tijd en inzet.
Iets waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.
Ik doe mijn werk graag, en ik doe het ook volgens mijn collega's en werkleider goed.
De studie zou half in tijd zijn van de baas en half in tijd van mezelf.
Ongeveer 6 uur per week
Mijn werk wordt tijdens de studie niet minder en komt daar nog eens bij op.
De studie duurt een jaar.
Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens.
Zij willen dat ik mijn werkveld ga verbreden.
Ik hoef geen studie, eigenlijk niet eens als het helemaal in de tijd van de baas is.
Een cursus van een paar dagen zou ik wel prettig vinden,
maar een jaar 6 uur per week ?
Hoe kan ik op een vriendelijke manier bij mijn werkleider aangeven,
dat ik deze studie niet wil doen ?
dinsdag 19 december 2017 om 21:11
Laat mij maar lekker in de luwte inderdaad. Ik hoef geen stapje hoger.MinkeDeWit schreef: ↑19-12-2017 21:00Enerzijds vind ik dat je het recht moet hebben om ‘gewoon lekker in de luwte’ te werken zonder al teveel ambities, maar je laat natuurlijk wel een enorme kans liggen. Die kindjes blijven niet voor altijd klein, dus wellicht wil je op termijn wel ander of meer uitdagender werk. 24 of 27 uur is natuurlijk om het even, die drie uur zou je man ouderschapsverlof kunnen nemen, of schuiven met zijn uren.
En mijn man ziet me aankomen, schuiven met zijn uren, hij werkt zich al 40 uur in de rondte.
dinsdag 19 december 2017 om 21:16
Klopt, maar ik moet ook nog het huis schoonmaken, boodschappen, koken, de was, hond uitlaten, cadeautjes voor verjaardagen van vriendjes, familie en feestdagen, tijd met mijn man, tijd met vriendinnen, tijd voor mezelf.
dinsdag 19 december 2017 om 21:20
Ik zou er inderdaad ook niet op zitten te wachten. Daarbij zijn veel opleidingen tegenwoordig vergeven van reflecteren op je eigen competenties, kortom een hoop blabla die je ook nog eens eindeloos veel tijd kost. Zou je iets aan het diploma hebben buiten dit bedrijf? Als het echt goed op je CV staat, zou ik het misschien nog wel overwegen, maar persoonlijke ervaring is dat het lastig te combineren is, omdat een ziek kind etc. je planning danig in de war kan schoppen. En als je motivatie dan ook nog eens 0 is, wordt het helemaal lastig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 19 december 2017 om 21:22
Ouderschapsverlof? Het is maar een jaartje hè.SweetChilliSauce schreef: ↑19-12-2017 21:11Laat mij maar lekker in de luwte inderdaad. Ik hoef geen stapje hoger.
En mijn man ziet me aankomen, schuiven met zijn uren, hij werkt zich al 40 uur in de rondte.
Zo herkenbaat!SweetChilliSauce schreef: ↑19-12-2017 21:16Klopt, maar ik moet ook nog het huis schoonmaken, boodschappen, koken, de was, hond uitlaten, cadeautjes voor verjaardagen van vriendjes, familie en feestdagen, tijd met mijn man, tijd met vriendinnen, tijd voor mezelf.
Ik ben, op dit moment, ook nul komma nul ambitieus.
Ben allang blij dat ik alles red qua werk, kinderen, huishouden etc etc.
Ik zou het aanbod ook afslaan.
een hbo studie "omdenken"? het moet toch niet gekker worden.SweetChilliSauce schreef: ↑19-12-2017 20:16Het gaat om omdenken, op een andere manier klanten binnen halen.
Ik denk dat dit ook zou kunnen met een cursus (of een paar).
dinsdag 19 december 2017 om 21:24
Ben inderdaad ook benieuwd wat voor soort HBO opleiding dit dan weer is. Misschien is dit boek een goedkopere optie voor je baas (https://www.bol.com/nl/p/ja-maar-omdenk ... ypedsearch)
dinsdag 19 december 2017 om 21:25
En dat red je niet met 40 weken 3 uur per week minder?SweetChilliSauce schreef: ↑19-12-2017 21:16Klopt, maar ik moet ook nog het huis schoonmaken, boodschappen, koken, de was, hond uitlaten, cadeautjes voor verjaardagen van vriendjes, familie en feestdagen, tijd met mijn man, tijd met vriendinnen, tijd voor mezelf.
Bizar.
dinsdag 19 december 2017 om 21:25
Ik denk het wel omdat het niet persé gaat om mijn bedrijf.Belle73 schreef: ↑19-12-2017 21:20Ik zou er inderdaad ook niet op zitten te wachten. Daarbij zijn veel opleidingen tegenwoordig vergeven van reflecteren op je eigen competenties, kortom een hoop blabla die je ook nog eens eindeloos veel tijd kost. Zou je iets aan het diploma hebben buiten dit bedrijf? Als het echt goed op je CV staat, zou ik het misschien nog wel overwegen, maar persoonlijke ervaring is dat het lastig te combineren is, omdat een ziek kind etc. je planning danig in de war kan schoppen. En als je motivatie dan ook nog eens 0 is, wordt het helemaal lastig.
Maar om gesprekstechnieken an sich.
En dat reflecteren heb ik op mijn opleiding ook gehad.
Na 6 jaar was ik wel uitgereflecteerd en toen moest ik nog 2 jaar ..... Yeah
dinsdag 19 december 2017 om 21:28
Misschien is een training gesprekstechnieken van een paar dagen dan ook wel afdoende. Er zijn genoeg bureau's die zoiets organiseren, misschien zelfs in company, dan kun je het tijdens je werktijd doen. Ik zou niet weten waarom je een heel jaar nodig hebt om gesprekstechnieken te leren, tenzij je bij de FBI werkt misschien.
dinsdag 19 december 2017 om 21:29
dinsdag 19 december 2017 om 21:30
ze passen toe wat jij straks ook op de klanten moet toepassenSweetChilliSauce schreef: ↑19-12-2017 21:29Tuurlijk "redt" ik dat wel.
Maar ik wordt of subtiele wijze gedwongen.
En dat steekt me.
Het is niet "oh wil je niet, prima".
Nee, wij bieden het, jij krijgt & neemt deze kans.
dinsdag 19 december 2017 om 21:31
een paar cursusjes is echt niet hetzelfde als een opleiding op HBO niveau van een jaar.
je hebt er overduidelijk geen zin in, ga eens praten met het bedrijf en vraag eens naar de consequenties wanneer je deze opleiding niet gaat doen?
Honderduizend jaar geleden hadden we deze discussies ook, maar toen over de cursussen Wordperfect, of ander computer gerelateerde opleidingen. Dat was toch echt niet nodig, het lukte zo ook wel ......................
Jij hebt misschien niet de ambities, dat wil niet zeggen dat het bedrijf geen ambities heeft om verder te komen.
je hebt er overduidelijk geen zin in, ga eens praten met het bedrijf en vraag eens naar de consequenties wanneer je deze opleiding niet gaat doen?
Honderduizend jaar geleden hadden we deze discussies ook, maar toen over de cursussen Wordperfect, of ander computer gerelateerde opleidingen. Dat was toch echt niet nodig, het lukte zo ook wel ......................
Jij hebt misschien niet de ambities, dat wil niet zeggen dat het bedrijf geen ambities heeft om verder te komen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 19 december 2017 om 21:32
Ha ha nee geen FBI, het werkveld zelf wil ik om privacy redenen niet kwijt.Belle73 schreef: ↑19-12-2017 21:28Misschien is een training gesprekstechnieken van een paar dagen dan ook wel afdoende. Er zijn genoeg bureau's die zoiets organiseren, misschien zelfs in company, dan kun je het tijdens je werktijd doen. Ik zou niet weten waarom je een heel jaar nodig hebt om gesprekstechnieken te leren, tenzij je bij de FBI werkt misschien.
Ha ha nee geen FBI, het werkveld zelf wil ik om privacy redenen niet kwijt.Belle73 schreef: ↑19-12-2017 21:28Misschien is een training gesprekstechnieken van een paar dagen dan ook wel afdoende. Er zijn genoeg bureau's die zoiets organiseren, misschien zelfs in company, dan kun je het tijdens je werktijd doen. Ik zou niet weten waarom je een heel jaar nodig hebt om gesprekstechnieken te leren, tenzij je bij de FBI werkt misschien.
Kan niet meer, kids zijn te oud.
dinsdag 19 december 2017 om 21:39
Het gaat maar om een klein deel van mijn werk.hamerhaai schreef: ↑19-12-2017 21:31een paar cursusjes is echt niet hetzelfde als een opleiding op HBO niveau van een jaar.
Ik ga inderdaad maar eens vragen wat het voor gevolgen heeft als ik nee zeg.
En of er alternatieven zijn, of dat ik zelf alternatieven mag aandragen.
dinsdag 19 december 2017 om 21:41
Ik snap niet zo veel van deze tekst. Als je de opleiding gaat doen, dan kom je nog maar 21 uur naar kantoor lijkt me en die andere 6 uur zit je op school of thuis huiswerk te maken?SweetChilliSauce schreef: ↑19-12-2017 20:17Het zou gaan om 3 uur extra per week, wat ik dit jaar óf extra moet werken,
óf verlof moet inleveren.
Ik heb niet zoveel verlof, dus moet ik ga overwerken.
Ik heb en man en 2 kinderen en heb niet voor niets gekozen voor 24 uur per week.
Waarom moet je dan overwerken? Of zit het helemaal anders en moet je gewoon je 24 uur op kantoor maken en de 6 uur school erbij?
Ik zou er in ieder geval wel op letten dat je takenpakket een jaar lang wordt teruggeschroefd naar 21 uur, anders werk je je over de kop.
Verder zou ik het wel doen, een belasting van 3 uur in de week een jaar lang als je fysiek en psychisch gezond bent. Lijkt mij goed te doen. Maar ik ben misschien bevooroordeeld, ik hou van nieuwe kennis opdoen.
martje55 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 21:44
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
12.17% gewijzigd
dinsdag 19 december 2017 om 21:42
6 uur per week aan verplichte bijscholing op een baan van 24 uur per week vind ik best fors. Daarnaast: je bent destijds aangenomen voor werkzaamheden a t/m g. En na deze studie zou dat a t/m k worden? Wat gaat er dan nog meer veranderen dan enkel de taakinhoud? Zijn er na het behalen ook doorgroeimogelijkheden? Hoe zit het als je de studie niet kunt afmaken of niet haalt? Is dat diploma ook echt erkend? Kun je er wat mee buiten dit bedrijf?
Op die vragen zou ik wel een antwoord willen hebben voordat ik 25% onbetaalde extra werktijd op mijn nek zou halen als ik bewust een parttime baan zou hebben.
Op die vragen zou ik wel een antwoord willen hebben voordat ik 25% onbetaalde extra werktijd op mijn nek zou halen als ik bewust een parttime baan zou hebben.
dinsdag 19 december 2017 om 21:45
Het is in 21 uur je werk doen van 24 uur.martje55 schreef: ↑19-12-2017 21:41Ik snap niet zo veel van deze tekst. Als je de opleiding gaat doen, dan kom je nog maar 21 uur naar kantoor lijkt me en die andere 6 uur zit je op school of thuis huiswerk te maken?
Waarom moet je dan overwerken? Of zit het helemaal anders en moet je gewoon je 24 uur op kantoor maken en de 6 uur school erbij?
Ik zou er in ieder geval wel op letten dat je takenpakket een jaar lang wordt teruggeschroefd naar 21 uur, anders werk je je over de kop.
En 6 uur naar een locatie (gelukkig wel in mijn woonplaats) of 4 uur naar een locatie en 2 uur thuisstudie.
dinsdag 19 december 2017 om 21:51
* je bent destijds aangenomen voor werkzaamheden a t/m g. En na deze studie zou dat a t/m k worden?lemoos2 schreef: ↑19-12-2017 21:426 uur per week aan verplichte bijscholing op een baan van 24 uur per week vind ik best fors. Daarnaast: je bent destijds aangenomen voor werkzaamheden a t/m g. En na deze studie zou dat a t/m k worden? Wat gaat er dan nog meer veranderen dan enkel de taakinhoud? Zijn er na het behalen ook doorgroeimogelijkheden? Hoe zit het als je de studie niet kunt afmaken of niet haalt? Is dat diploma ook echt erkend? Kun je er wat mee buiten dit bedrijf?
- Ja zo omschrijf je dat denk ik we goed.
* Wat gaat er dan nog meer veranderen dan enkel de taakinhoud?
- niet meer dat ik weet
Zijn er na het behalen ook doorgroeimogelijkheden?
- Nee er zit 1 vlakke lijn in ons werk, er zijn werkleiders maar meer ook niet.
Hoe zit het als je de studie niet kunt afmaken of niet haalt?
- Geen idee, dat is een goede vraag.
Is dat diploma ook echt erkend? Kun je er wat mee buiten dit bedrijf?
- Niet specifiek dat ik dan naar banen kan solliciteren wat eerst niet kon.