Werk & Studie alle pijlers

Verplichte studie HBO ?

19-12-2017 19:57 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mijn werk al 15 jaar.
Nu wil mijn bedrijf dat ik een studie gaan doen om mijn werkveld te verbreden.
Dit vergt veel tijd en inzet.
Iets waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.
Ik doe mijn werk graag, en ik doe het ook volgens mijn collega's en werkleider goed.
De studie zou half in tijd zijn van de baas en half in tijd van mezelf.
Ongeveer 6 uur per week
Mijn werk wordt tijdens de studie niet minder en komt daar nog eens bij op.
De studie duurt een jaar.

Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens.
Zij willen dat ik mijn werkveld ga verbreden.
Ik hoef geen studie, eigenlijk niet eens als het helemaal in de tijd van de baas is.
Een cursus van een paar dagen zou ik wel prettig vinden,
maar een jaar 6 uur per week ?

Hoe kan ik op een vriendelijke manier bij mijn werkleider aangeven,
dat ik deze studie niet wil doen ?
Ik volg iets vergelijkbaars, alleen wordt het bij ons geen studie genoemd, maar training en die komt volledig voor rekening van het bedrijf, inclusief reistijd én km vergoeding.

Bij mijn man is dat ook zo. Studies/trainingen/whatever die door het bedrijf aangeboden worden, worden in principe door het bedrijf betaald. Enkele mensen moeten wel in de avonduren of op de zaterdag naar school, maar nemen vervolgens de studieboeken mee naar het werk, om daar te leren en huiswerk te maken. Dat komt dan in de plaats van het werk.

Bij jou lijkt het erop alsof je 24 uur werk in 21 uur mag proppen. Dat is dus niet de helft voor het bedrijf en de helft voor jou.

Aan de andere kant is een update best aan te raden. Ik zit zelf in de verkoop en in de afgelopen jaren zijn er heel wat nieuwe inzichten bij gekomen. Het is best interessant om de boeken van collega´s, die deze training vijf jaar geleden deden, te vergelijken met die van nu.

Ik zou dus wel onderhandelen maar het niet afwijzen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik ga slapen :sheep: , morgen weer een dag.
Bedankt voor alle input zover !
Misschien kun je voorstellen dat je opleiding volgt op het gebied waar 80% van jouw werkzaamheden binnenvalt? En dan het liefste nog een opleiding waar je na dit werk ook nog wat aan hebt natuurlijk. Dan laat je in ieder geval goede wil zien. Het komt nu een beetje op mij over alsof je receptioniste/telefoniste bent (bijvoorbeeld) en een enkele keer een boeket in een vaas zet en daarom op een cursus bloemschikken moet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Persoonlijk zou ik heel graag een studie op kosten van mijn werk en half in de tijd van mijn werk doen, maar dan wel een studie die ik zelf wil en niet een die de baas heeft bedacht. In het kader van duurzame inzetbaarheid is een studie volgen natuurlijk wel erg slim, maar ik vind niet dat je werk dat kan verplichten.
Al helemaal niet als jij zelf denkt dat je het ook met een cursus kunt.
Als je niet mee gaat met de veranderingen die gevraagd worden zou het kunnen betekenen dat jij minder waardevol wordt voor het bedrijf zeker als anderen wel continu willen ontwikkelen en meegaan met de veranderingen.
SweetChilliSauce schreef:
19-12-2017 21:51
* je bent destijds aangenomen voor werkzaamheden a t/m g. En na deze studie zou dat a t/m k worden?
- Ja zo omschrijf je dat denk ik we goed.

* Wat gaat er dan nog meer veranderen dan enkel de taakinhoud?
- niet meer dat ik weet

Zijn er na het behalen ook doorgroeimogelijkheden?
- Nee er zit 1 vlakke lijn in ons werk, er zijn werkleiders maar meer ook niet.

Hoe zit het als je de studie niet kunt afmaken of niet haalt?
- Geen idee, dat is een goede vraag.

Is dat diploma ook echt erkend? Kun je er wat mee buiten dit bedrijf?
- Niet specifiek dat ik dan naar banen kan solliciteren wat eerst niet kon.
Dus concreet levert het 0,0 op? Ja sorry, ik ben een beetje allergisch voor gebakken lucht en 'innovators/inspirators'.

Maar om in het thema 'omdenken' te blijven:
Afbeelding
En:
Afbeelding
In het kader van een leven lang leren moet je deze kans met beide handen aangrijpen. Het is immers helemaal niet gezegd dat je lekker deze baan tot aan je pensioen kunt blijven doen, en mocht er iets gebeuren dan hebben mensen met een relevante en actuele opleiding altijd een voorsprong.
Sara9876 schreef:
19-12-2017 22:16
In het kader van een leven lang leren moet je deze kans met beide handen aangrijpen. Het is immers helemaal niet gezegd dat je lekker deze baan tot aan je pensioen kunt blijven doen, en mocht er iets gebeuren dan hebben mensen met een relevante en actuele opleiding altijd een voorsprong.
TO geeft zelf aan dat ze niet verwacht veel aan deze studie te zullen hebben buiten het bedrijf waar ze nu werkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
19-12-2017 22:21
TO geeft zelf aan dat ze niet verwacht veel aan deze studie te zullen hebben buiten het bedrijf waar ze nu werkt.
Dat is toch raar. Een hbo studie, maar je hebt er alleen in het bedrijf waar TO nu werkt wat aan.
Ik wist niet dat er een hbo opleiding bestond voor het leren van gesprekstechnieken.

Het zal vast meer omvatten en ik zou het ook een gouden kans vinden. Ook voor je toekomst.
Is het mogelijk dat je het in twee jaar doet zodat het niet te wel belasting is? De helft vd vakken nu en de andere helft volgend jaar.
Moiren’ schreef:
19-12-2017 22:45
Dat is toch raar. Een hbo studie, maar je hebt er alleen in het bedrijf waar TO nu werkt wat aan.
Zal wel ingekocht zijn door het bedrijf. En de verkopende partij zal de waar zwaar hebben aangeprezen. Hoe vaak heb je in het onderwijs wel niet zo'n niet-erkende *kuch* post-hbo *ahem* bijscholingscursus waar de uitdaging er vooral in ligt hoe je je ogen weet open te houden tot het einde.
lemoos2 schreef:
19-12-2017 23:01
Zal wel ingekocht zijn door het bedrijf. En de verkopende partij zal de waar zwaar hebben aangeprezen. Hoe vaak heb je in het onderwijs wel niet zo'n niet-erkende *kuch* post-hbo *ahem* bijscholingscursus waar de uitdaging er vooral in ligt hoe je je ogen weet open te houden tot het einde.
Dan is het niet erkend en geregistreerd bij duo neem ik aan?
Moiren’ schreef:
19-12-2017 23:02
Dan is het niet erkend en geregistreerd bij duo neem ik aan?
Nee. Maar mag dan wel meetellen in de verplichte bijscholingsuren in de normjaartaak en lerarenregister.
lemoos2 schreef:
19-12-2017 23:04
Nee. Maar mag dan wel meetellen in de verplichte bijscholingsuren in de normjaartaak en lerarenregister.
Wij hebben ook altijd van die trainingen. Heel veel en eindeloos traag.
Ik vind het echt een straf.
Moiren’ schreef:
19-12-2017 23:06
Wij hebben ook altijd van die trainingen. Heel veel en eindeloos traag.
Ik vind het echt een straf.
Zo ervaar ik dat ook. Ben nu bezig met deeltijd hbo voor een derde bevoegdheid. Om maar de komende drie jaar van dat geneuzel verlost te zijn. Die lerarenbeurs gaat op :yes:
lemoos2 schreef:
19-12-2017 23:22
Zo ervaar ik dat ook. Ben nu bezig met deeltijd hbo voor een derde bevoegdheid. Om maar de komende drie jaar van dat geneuzel verlost te zijn. Die lerarenbeurs gaat op :yes:
Enjoy.

Ik vind studeren echt een straf. Volgend jaar nog een jaar en dan hopelijk een opleiding die ik echt heel leuk vind.
Wie garandeert er overigens dat als je er nu een jaar lang behoorlijk wat tijd in stopt (op een uurrooster van 24 uur) je over pakweg 2 à 3 jaar nog werk hebt bij hen?

Straks gaat de boel daar failliet of krijg je om één of andere andere reden je ontslag en heb je je dus voor niets een heel jaar de pleuris gewerkt. Voor de helft in eigen tijd, met een diploma of getuigschrift waar je elders nog weinig mee bent.
Dan kan je net zo goed gelijk dood gaan, want alles wat je doet die tijd doet is ook onzinnig.
Met een beetje motivatie kan een heleboel. Ik volg op dit moment een opleiding naast 36 uur werk en die opleiding kost me ongeveer 7 uur aan eigen tijd per week. Daarnaast heb ik een peuter. Deze situatie duurt een jaar en dan ga ik terug naar 32 uur werken en daar heb ik me bij neergelegd dat het even een heel druk tropenjaartje wordt zo. Maar het sleutelwoord is motivatie en dat lijk jij totaal niet te hebben zo te lezen.

En nee we hebben geen huishoudster, mijn man werkt fulltime en de was vouwt zichzelf niet.
To, er zijn best wat nuttige opmerkingen voorbijgekomen. Schrijf ze op en ga met je LG om de tafel zitten.

Nog iets om te vragen:
- Als je binnen een bepaalde tijd ontslagen wordt of ontslag neemt, moet je dan nog iets terugbetalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga alle vragen opschrijven, en mijn collega's bevragen die de opleiding hebben gedaan.
SweetChilliSauce schreef:
19-12-2017 20:16
Het gaat om omdenken, op een andere manier klanten binnen halen.
Ik denk dat dit ook zou kunnen met een cursus (of een paar).
In dit geval willen ze dus grof geschut inzetten zodat jij je werk naar behoren kunt doen. Wil je je baan houden dan is investeren (in eigen tijd) niet onlogisch. Wees blij dat je niet in de positie zit dat je het zelf moet bekostigen. Ze zullen het niet voor niets aanbieden want dit soort cursussen zijn duur.

Die cursussen van een paar dagen voldoen natuurlijk niet.
Be stronger than your strongest excuse
Moiren’ schreef:
19-12-2017 22:45
Een hbo studie van een jaar kan natuurlijk niet. Het zullen hoogstens 2 modules zijn. 6 x 48 uur = 288 uur.
Een studiepunt is 28 uur, ze haalt hier maar 10 studiepunten mee. Een hbo studie vraagt om 240 studiepunten.
Be stronger than your strongest excuse
Even een update:
Ik en een aantal andere collega´s hebben van onze manager te horen gekregen dat ze het van iedereen verwachtten.
Echter.... het wordt niet verplicht gesteld.
Sterker nog mijn manager krabbelde terug en gaf aan dat het had voorgesteld omdat ze het mij gunde.

Ik denk zelf dat 1 van mijn collega´s haar licht heeft opgestoken bij een OR oid.
Want de rest had het ook zo dwingend ervaren als ik.
En nu was het ineens een gunfactor.

Nou die gunfactor heeft me slapeloze nachten & grijze haren bezorgd !

Iedereen bedankt voor meedenken :)
Ik ben vooral verbaasd dat een dergelijke cursus een jaar moet duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven