Het Grote Generatiekloven topic
zondag 24 december 2017 om 10:54
zondag 24 december 2017 om 13:00
Dat bedoelde ik niet. Mijn moeder heeft er heel veel moeite mee dat we nu eens niet op eerste kerstdag samen zijn maar op kerstavond.
Dat we Sint dit jaar vierden op 19 november omdat iedereen dan wel kon en de week erna niet.
Ik merk dat ook bij andere ouderen. Hoop dat ik zelf later niet zo word.
zondag 24 december 2017 om 13:08
Dat bedoelde ik dus ook met betrokkenheid. Mijn voorbeeld was misschien niet duidelijk.Andersom schreef: ↑24-12-2017 13:00Dat bedoelde ik niet. Mijn moeder heeft er heel veel moeite mee dat we nu eens niet op eerste kerstdag samen zijn maar op kerstavond.
Dat we Sint dit jaar vierden op 19 november omdat iedereen dan wel kon en de week erna niet.
Ik merk dat ook bij andere ouderen. Hoop dat ik zelf later niet zo word.
Als 1e kerstdag belangrijk is voor je moeder, maar voor je schoonmoeder ook, dan snap ik dat dat lastig is.
Maar wat is er mis met je soms een keer (proberen) aan te passen, wanneer je daar een ander een plezier mee doet. Dat schijnt tegenwoordig steeds lastiger te zijn.
zondag 24 december 2017 om 13:15
Corona67 schreef: ↑24-12-2017 13:08Dat bedoelde ik dus ook met betrokkenheid. Mijn voorbeeld was misschien niet duidelijk.
Als 1e kerstdag belangrijk is voor je moeder, maar voor je schoonmoeder ook, dan snap ik dat dat lastig is.
Maar wat is er mis met je soms een keer (proberen) aan te passen, wanneer je daar een ander een plezier mee doet. Dat schijnt tegenwoordig steeds lastiger te zijn.
Ik wil me alle liefde aanpassen. Ik heb twee zussen, met man en er zijn 7 kleinkinderen. Gewoon niet alle dingen zijn verenigbaar. Ze hecht ook veel waarde aan dat iedereen er bij is. Dit jaar was het óf dit met iedereen erbij, óf dat maar dan niet met iedereen. Het kon gewoon niet zoals vorig jaar en alle jaren ervoor. Het vraagt aanpassing van iedereen dus ook van haar.
zondag 24 december 2017 om 13:22
Dat zeg ik. Als het niet kan, dat houdt het op.Andersom schreef: ↑24-12-2017 13:15Ik wil me alle liefde aanpassen. Ik heb twee zussen, met man en er zijn 7 kleinkinderen. Gewoon niet alle dingen zijn verenigbaar. Ze hecht ook veel waarde aan dat iedereen er bij is. Dit jaar was het óf dit met iedereen erbij, óf dat maar dan niet met iedereen. Het kon gewoon niet zoals vorig jaar en alle jaren ervoor. Het vraagt aanpassing van iedereen dus ook van haar.
Maar ik denk dat het tegenwoordig al vaak snel "niet kan" (lees: geen zin, of geen zin om er moeite voor te doen).
En dat bedoel ik dan algemeen, niet bij jou.
zondag 24 december 2017 om 13:26
Leuk topic ! Brandende vraag aan de jeugd : Als ik de topics hier op viva en mijn jeugdige kennissen (kinderen van vrienden) mag geloven dan zijn zij allemaal nogal angstig om zichzelf te binden aan een ander. Ik verbaas mij enorm over het aantal “relatie” vormen waarbij juist het niet binden centraal staat. Zoals FWB, ONS, open relaties en scharrels. Wat me nog meer verbaasd is dat elke vorm zijn eigen behoorlijk rigide regels heeft. Het lijkt vrijheid blijheid maar het is juist het tegenovergestelde. Je moet bijvoorbeeld van een scharrel of ONS niet verwachten dat je ontbijt of vriendschap krijgt. Van een FWB mag je dat wel verwachten. Bij een FWB moet de nadruk op vriendschap liggen maar een relatie mag het beslist niet genoemd worden, terwijl het wel alle elementen van een relatie heeft. Zo vermoeiend allemaal. Vanwaar die angst om gewoon voor iemand te kiezen en de verdieping aan te gaan ? Wat heb je te verliezen ?
zondag 24 december 2017 om 13:31
Dat idee heb ik juist van jouw generatie. Alle twintigers onder mijn collega's lopen rond met fitbithorloges en ranzige salades in bakjes (ranzig als in: het stinkt ontzettend en de helft van de ingrediënten herken ik niet zonder Google search). Zes gekookte eieren per dag maar geen kruimeltje brood (koolhydraten).-Dali- schreef: ↑24-12-2017 11:06Dan zou ik denk ik gewoon een kort slaapbroekje aan doen met een slaaptopje/shirt. Maar nu ik er zo overnadenk... best een moeilijke vraag haha. Ik heb niet veel eerste dates gehad en de enige waarbij er meteen overnacht werd konden we niet van elkaar afblijven.
Voor de generatie boven mij (ik ben zelf 25); waarom doen jullie zoveel aan dieten? ik heb het idee dat mensen van mijn leeftijd veel minder vatbaar zijn voor coole dieten zoals atkins enzo.
zondag 24 december 2017 om 13:36
Ik denk dat dit in mijn geval deels komt door de scheiding van mijn ouders waarbij ik uit gemak en om niemand te kwetsen mijn eigen gevoel maar heb weggestopt. Tot de bom barstte en ik in therapie ben gegaan. Inmiddels ben ik trouwens wel getrouwd en moeder. De generatie van mijn ouders heeft meestal geen gescheiden ouders.tarataz schreef: ↑24-12-2017 13:26Leuk topic ! Brandende vraag aan de jeugd : Als ik de topics hier op viva en mijn jeugdige kennissen (kinderen van vrienden) mag geloven dan zijn zij allemaal nogal angstig om zichzelf te binden aan een ander..... Vanwaar die angst om gewoon voor iemand te kiezen en de verdieping aan te gaan ? Wat heb je te verliezen ?
zondag 24 december 2017 om 13:43
Nee, ik ben echtwel opgevoed met het idee dat je elkaar even helpt. Als ik ergens op bezoek ben, help ik met tafel dekken / afruimen en afwassen, dat vind ik vanzelfsprekend. Ik ben wel opgevoed met het idee dat als ik iets onzin vind, dat ik dat dan mag zeggen en als ik goede argumenten blijk te hebben ,ik mijn zin krijg. Dus in die zin, ben ik denk wel wat 'vrijer' opgevoed, dat ik niet per definitie een 'bevel' opvolg.blijfgewoonbianca schreef: ↑24-12-2017 11:48Voor de jonkies : zijn jullie nou echt allemaal opgevoed met " doe vooral waar je zelf zin in hebt, denk niet aan je opa, oma, afwassen bij schoonouders niet doen als je geen zin hebt, gasten op je bruiloft hoeven het niet naar hun zin gemaakt te worden, visite is the hell en improvisatie is iets slechts , smeer nooit en te nimmer brood voor je partner en kinderen en mieter je kinderen op de dag dat ze 18 worden de deur uit" ?
zondag 24 december 2017 om 14:03
Omdat je op je 25ste niet meteen 10 kilo aankomt als je een paar maanden alles eet waar je zin in hebt. Op je 45ste blijft alles plakken en gaat het er veel moeilijker weer af.
zondag 24 december 2017 om 14:03
Nee, hoor. Maar waarschijnlijk net iets te vaak gezien dat er inderdaad zoiets bestaat als " rammelende eierstokken "z-u-s schreef: ↑24-12-2017 12:07Ik ook niet, maar heb wel gemerkt dat als het antwoord “nee” is ik of de “wacht maar” reactie krijg, of anders toch wat gek wordt aangekeken. Dat heb ik bij mijn leeftijdsgenoten (ook die met jonge kinderen) veel minder.
Misschien andere vraag dan: vinden jullie gewenste kinderloosheid zo vreemd?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 24 december 2017 om 14:09
Van geen kant! Juist tegenovergesteld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 24 december 2017 om 14:09
Dat gaat niet over niet-zelfstandig. Dat gaat over tig keer alle spullen op het aanrecht, elkaar in de weg lopen, niet weten hoeveel plakken kaas / worst er nog over moeten zijn voor de volgenden.
Ik zet nooit de vuilnisbakken weg of terug. Niet omdat ik dat niet kan, maar omdat ik de bammen doe, denk ik.
zondag 24 december 2017 om 14:10
Nou ja, de tafel afruimen en de vaat in de vaatwasser zetten dan.perzikboom6 schreef: ↑24-12-2017 12:43Waarom zou ik de vaat willen doen bij mijn schoonouders? Als de vaatwasser van mijn schoonouders kapot is wil ik hem best repareren, maar ik ga niet met de hand de vaat doen.
.
zondag 24 december 2017 om 14:13
zondag 24 december 2017 om 14:14
Ik denk dat dat is omdat na je 40e toch echt een buikje en muffins en meer putten tevoorschijn komen. Ik dieet nooit, maar als je altijd maar 38 hebt gehad en complimenten over je lijf kreeg is het lastig te accepteren dat je lijf zo veranderd. Tenminste, dat vind ik met m'n 45 jaar, 178m en 70 kg. Niets te zwaar, maar het lichaam verandert echt.....-Dali- schreef: ↑24-12-2017 11:06Dan zou ik denk ik gewoon een kort slaapbroekje aan doen met een slaaptopje/shirt. Maar nu ik er zo overnadenk... best een moeilijke vraag haha. Ik heb niet veel eerste dates gehad en de enige waarbij er meteen overnacht werd konden we niet van elkaar afblijven.
Voor de generatie boven mij (ik ben zelf 25); waarom doen jullie zoveel aan dieten? ik heb het idee dat mensen van mijn leeftijd veel minder vatbaar zijn voor coole dieten zoals atkins enzo.
zondag 24 december 2017 om 14:14
Nee; onze ouders deden het - na de oorlog, wilde jaren zestig en zo - juist totaal anders als de grootouders. Als er een periode is geweest met grote veranderingen op elk gebied, was het toen wel.
Dus mijn generatie ging - eerst - samen wonen, die gingen heel hip scheiden. Ik geloof niet dat je de veertigers, vijftigers ouderwets kunt noemen. Welke generatie luistert er met zijn ouders naar dezelfde muziek, bijvoorbeeld?
zondag 24 december 2017 om 14:15
zondag 24 december 2017 om 14:20
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 24 december 2017 om 14:20
Totaal niet. Sommige mensen zijn ongeschikt om kinderen te krijgen. En dat bedoel ik niet negatief, voordat er weer hordes problemen van mk. Dat bedoel ik in de zin van: sommigen willen eeuwig vrijheid, geen verplichtingen, geen regelmaat etc. Ik heb ook twee vriendinnen die dat hebben. Inmiddels zijn ze 45 jaar en geen spijt van hun keuze. Ze hebben wel allebei stiefkinderen, dat is soms lastig voor ze en dat snap ik heel goed!z-u-s schreef: ↑24-12-2017 12:07Ik ook niet, maar heb wel gemerkt dat als het antwoord “nee” is ik of de “wacht maar” reactie krijg, of anders toch wat gek wordt aangekeken. Dat heb ik bij mijn leeftijdsgenoten (ook die met jonge kinderen) veel minder.
Misschien andere vraag dan: vinden jullie gewenste kinderloosheid zo vreemd?
zondag 24 december 2017 om 14:27
Voor de jonkies:
worden jullie soms niet moe van dat je continu connected bent door Snapchat etc. En dat iedereen iets van elkaar moet vinden.
Heb je wel eens een moment met muziek en een boek op schoot, bewust afgesloten van de buitenwereld?
worden jullie soms niet moe van dat je continu connected bent door Snapchat etc. En dat iedereen iets van elkaar moet vinden.
Heb je wel eens een moment met muziek en een boek op schoot, bewust afgesloten van de buitenwereld?
anoniem_308541 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 14:27
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.61% gewijzigd
zondag 24 december 2017 om 14:31
Ik ben 31, dus ik ben nog een jonkie?blijfgewoonbianca schreef: ↑24-12-2017 11:48Voor de jonkies : zijn jullie nou echt allemaal opgevoed met " doe vooral waar je zelf zin in hebt, denk niet aan je opa, oma, afwassen bij schoonouders niet doen als je geen zin hebt, gasten op je bruiloft hoeven het niet naar hun zin gemaakt te worden, visite is the hell en improvisatie is iets slechts , smeer nooit en te nimmer brood voor je partner en kinderen en mieter je kinderen op de dag dat ze 18 worden de deur uit" ?
Mijn zussen en ik zijn hetzelfde opgevoed, maar zijn behoorlijk anders in bovenstaande.
Zij hebben ook wel een andere situatie (een in relatie, maar geen kinderen, de ander is vrijgezel).
Ik probeer regelmatig mét kinderen bij mijn oma's op bezoek te gaan. Doe dat vooral voor hen, maar voor mij is het een kleine moeite. Zussen laten zich aanzienlijk minder zien en ik heb neven en nichten die zo weinig langs komen dat ik me er wel eens druk over maak.
Schoonouders heb ik niet, maar man is echt dol op zijn schoonouders en doet álles voor ze, maar misschien hoort die 'officieel' niet meer bij de jonkies (45).
Bruiloft hebben wij simpel gehouden, maar wel zo dat het voor iedereen leuk was en bleef.
Het is de zoete inval bij ons thuis en ik hou van visite, gezelligheid en drukte. Alles kan en veel mag.
Brood smeren is echt niet mijn taak en ik zou ook niet willen dat dat wordt verwacht. Maar wil ik best doen als dat zo uitkomt.
Zelf ging ik (mijn zussen ook) rond ons 20ste uit huis. Geen idee hoe dat met mijn eigen kinderen zit straks. . Stiefkinderen gingen op 19 en 20-jarige leeftijd het huis uit. Op eigen initiatief.
zondag 24 december 2017 om 14:34
Geen Snapchat, maar vind die smartphones wel fijn.
Ik heb niet de behoefte om me af te sluiten van de buitenwereld met een boek of muziek.
Iedereen vindt altijd wat, heb ik geen probleem mee. Denk dat dat altijd wel geweest is, maar dat het nu duidelijker of zichtbaarder is.
zondag 24 december 2017 om 14:38
Ik heb alles van Doe Maar in mn spotify bibliotheek en vind de Dire Straights ook heel fijn om mee auto te rijdenblijfgewoonbianca schreef: ↑24-12-2017 14:14Nee; onze ouders deden het - na de oorlog, wilde jaren zestig en zo - juist totaal anders als de grootouders. Als er een periode is geweest met grote veranderingen op elk gebied, was het toen wel.
Dus mijn generatie ging - eerst - samen wonen, die gingen heel hip scheiden. Ik geloof niet dat je de veertigers, vijftigers ouderwets kunt noemen. Welke generatie luistert er met zijn ouders naar dezelfde muziek, bijvoorbeeld?
Verder denk ik dat mijn omgeving misschien toch gewoon wat conservatiever is dan hun generatiegenoten in dit topic als het op geen kinderen krijgen aan komt.
zondag 24 december 2017 om 14:43
In onze vriendengroep waren twee hoffelijke jongens die 's nachts 7 km de andere kant op wilden fietsen met mij om vervolgens weer alleen terug te fietsen.
Op een gegeven moment bereik je de leeftijd (zeg een jaar of 18
) dat je dan zegt dat dat niet nodig is. Maar de wil (en het aanbod) was er altijd. Vond ik toch fijn.
Stiefzoon heeft dat ook lange tijd gedaan. Nu een vaste vriendin, dus die blijft slapen.
Op een gegeven moment bereik je de leeftijd (zeg een jaar of 18
Stiefzoon heeft dat ook lange tijd gedaan. Nu een vaste vriendin, dus die blijft slapen.