Verwijsbrief naar psychiater
vrijdag 29 december 2017 om 16:54
Dag meiden,
Mijn vader heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Mijn moeder heeft hem altijd gesteund.
Dit heeft allemaal effect gehad op mij als kind en ik ervaar de laatste tijd onrust, verdriet en boosheid.
Ik wil graag bij een psychiater met eigen praktijk terecht. Zij wordt vergoed door de verzekering.
Maar hoe open moet ik zijn bij de huisarts om een verwijsbrief te krijgen?
Ik wil er eigenlijk niet veel over kwijt..omdat het moeilijk is.
En krijg ik het op basis van deze dingen of moet ik emotioneel al veel erger aan toe zijn etc?
Bedankt alvast!
Mijn vader heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Mijn moeder heeft hem altijd gesteund.
Dit heeft allemaal effect gehad op mij als kind en ik ervaar de laatste tijd onrust, verdriet en boosheid.
Ik wil graag bij een psychiater met eigen praktijk terecht. Zij wordt vergoed door de verzekering.
Maar hoe open moet ik zijn bij de huisarts om een verwijsbrief te krijgen?
Ik wil er eigenlijk niet veel over kwijt..omdat het moeilijk is.
En krijg ik het op basis van deze dingen of moet ik emotioneel al veel erger aan toe zijn etc?
Bedankt alvast!
anoniem_196088 wijzigde dit bericht op 29-12-2017 17:17
9.49% gewijzigd
vrijdag 29 december 2017 om 17:12
vrijdag 29 december 2017 om 17:15
Inderdaad!
En de "schuld" voor alles ligt dan bij haar vader en moeder.
Alsof je als volwassene niet zelf de verantwoordelijkheid wil dragen voor je leven.
"Het ligt allemaal aan mijn ouders" boehoe.
"
vrijdag 29 december 2017 om 17:16
Een psycholoog kan nooit een diagnose stellen over iemand die niet in zijn/haar praktijk geweest is.
vrijdag 29 december 2017 om 17:16
En als dan blijkt dat je echt een probleem hebt en je bent een paar duizend euro kwijt? Wil je het dan nog zelf betalen?
Je komt op mij ook erg jong over. Toch maar gewoon bij de huisarts neerleggen.
En je kan geen diagnose stellen over je vader op grond van een paar boeken
vrijdag 29 december 2017 om 17:18
Die professional is niet bepaald professioneel bezig geweest als hij een diagnose stelt op basis van jouw verhalen.
Dan had hij/zij een gesprek of gesprekken met je vader en moeder moeten hebben en onderzoek naar je vader gedaan.
Is allemaal niet gebeurd, wed ik.
vrijdag 29 december 2017 om 17:22
Rare gedachtengang. De HA is er om de patient te helpen. Soms houd dat doorverwijzing in, soms niet. Een HA stuurt je niet na 2x keelontstekingen door naar een kno arts bv. Hij/zij kan jou nog prima zelf behandelen.
Psychisch ligt dat heel anders natuurlijk, een HA kan niet echt aan de hand van richtlijnen bepalen of je wel of niet psychische hulp nodig bent. Ook kan hij/zij je niet zelf behandelen bv.
Oftewel, naar HA en je verhaal doen.
Overigens snap ik ook niet waarom men vaak het idee heeft dat je bij een psycholoog "alleen maar praat" dat is reinste onzin.
Psychiater psycholoog en psychotherapeut 3 verschillende dingen maar ok.
Psychisch ligt dat heel anders natuurlijk, een HA kan niet echt aan de hand van richtlijnen bepalen of je wel of niet psychische hulp nodig bent. Ook kan hij/zij je niet zelf behandelen bv.
Oftewel, naar HA en je verhaal doen.
Overigens snap ik ook niet waarom men vaak het idee heeft dat je bij een psycholoog "alleen maar praat" dat is reinste onzin.
Psychiater psycholoog en psychotherapeut 3 verschillende dingen maar ok.
vrijdag 29 december 2017 om 17:23
Genoeg psychiaters die in vrijgevestigde praktijk ook psychotherapeutische behandelingen geven.
Dus kan prima klippen wat to schrijft.
Vroeger was een psychiater na de opleiding ook psychotherapeut. Nu moeten ze een apart traject nog volgen na afloop.
vrijdag 29 december 2017 om 17:25
Tele2
vrijdag 29 december 2017 om 17:27
Een psychiater is niet automatisch een psychotherapeut en een psycholoog geen klaagmuur.
Je zelfmoordplannen zou ik zeker met je huisarts bespreken.
anoniem_359707 wijzigde dit bericht op 29-12-2017 17:28
3.61% gewijzigd
vrijdag 29 december 2017 om 17:27
To, je kan toch gewoon naar de huisarts gaan en je dilemma voorleggen? Waarom zo ingewikkeld?
Je wilt graag een verwijzing voor psychotherapeut, hebt al voorwerk gedaan door iemand te zoeken. Je wilt hulp bij verwerken van problemen in je jeugd.
Natuurlijk moet en maakt de huisarts wel een inschatting op dat moment. Maar hij praat gewoon met je hoor? Je kan daarover met hem in gesprek.
Vrijgevestigd wordt niet altijd 100% vergoed.
Als je niet wil dat de huisarts weet, kun je ook overwegen om het zelf te betalen.
Succes
Je wilt graag een verwijzing voor psychotherapeut, hebt al voorwerk gedaan door iemand te zoeken. Je wilt hulp bij verwerken van problemen in je jeugd.
Natuurlijk moet en maakt de huisarts wel een inschatting op dat moment. Maar hij praat gewoon met je hoor? Je kan daarover met hem in gesprek.
Vrijgevestigd wordt niet altijd 100% vergoed.
Als je niet wil dat de huisarts weet, kun je ook overwegen om het zelf te betalen.
Succes
vrijdag 29 december 2017 om 17:57
Je kunt inderdaad prima bij een vrijgevestigde psychiater in psychotherapie. Psychiaters zijn er echt niet alleen voor pillen of alleen voor ernstig geestesziekten.
Je kunt hiervoor vergoeding krijgen als je een verwijzing hebt van je huisarts en je zorgverzekering het vergoed. Met dat laatste bedoel ik dat bij een verzekering met beperkte keuze van zorgaanbieders een vrijgevestigde psychotherapeut niet altijd een contrsct heeft. Dus kijk dat nu nog na voor 1 jan en let op vrije keus zorgverlener. Let wel: als je erg suïcidaal bent, is een vrijgevestigde therapeut zonder toegang tot crisiszorg niet de beste keuze. Maar dat zal de psychotherapeut je zelf ook vertellen als hij het zo inschat.
Je huisarts hoef je echt niet zoveel te vertellen, maar wel wat. Je omschrijft je klachten, eventueel wat dat veroorzaakt heeft en geeft aan dat je graag naar die persoon verwezen wordt om ... en .... reden. Over het algemeen is dat geen probleem.
Mocht je het heel moeilijk vinden er zelf over te praten: bij de meeste psychotherapeut kun je een gratis kennismakingsgesprek hebben voordat je in behandeling gaat. Je kunt zo'n gesprek doen voordat je naar de huisarts gaat en als de vragen van je huisarts te moeilijk zijn, vragen of deze wil overleggen met de psychotherapeut hierover.
Je kunt hiervoor vergoeding krijgen als je een verwijzing hebt van je huisarts en je zorgverzekering het vergoed. Met dat laatste bedoel ik dat bij een verzekering met beperkte keuze van zorgaanbieders een vrijgevestigde psychotherapeut niet altijd een contrsct heeft. Dus kijk dat nu nog na voor 1 jan en let op vrije keus zorgverlener. Let wel: als je erg suïcidaal bent, is een vrijgevestigde therapeut zonder toegang tot crisiszorg niet de beste keuze. Maar dat zal de psychotherapeut je zelf ook vertellen als hij het zo inschat.
Je huisarts hoef je echt niet zoveel te vertellen, maar wel wat. Je omschrijft je klachten, eventueel wat dat veroorzaakt heeft en geeft aan dat je graag naar die persoon verwezen wordt om ... en .... reden. Over het algemeen is dat geen probleem.
Mocht je het heel moeilijk vinden er zelf over te praten: bij de meeste psychotherapeut kun je een gratis kennismakingsgesprek hebben voordat je in behandeling gaat. Je kunt zo'n gesprek doen voordat je naar de huisarts gaat en als de vragen van je huisarts te moeilijk zijn, vragen of deze wil overleggen met de psychotherapeut hierover.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 29-12-2017 18:00
15.20% gewijzigd
vrijdag 29 december 2017 om 18:00
maandag 1 januari 2018 om 18:29
Wat zijn nu precies jouw klachten dan? Ik lees eigenlijk alleen dat je vader een stoornis heeft en dat jij hierdoor nu hulp nodig hebt?
Denk je dat jij zelf nu ook een stoornis hebt dan want een psychiater is alleen nodig indien er een stoornis vermoed wordt. Het is zowieso beter om eerst met een psycholoog te praten en die kan je dan eventueel doorverwijzen naar een psychiater indien echt nodig.
Voor een psycholoog krijg je een verwijsbrief van je huisarts als je je problemen in het kort uitlegt zoals je hier hebt gedaan.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-01-2018 18:39
Reden: op quote
Reden: op quote
32.02% gewijzigd
maandag 1 januari 2018 om 18:40
Echt wel. Vaak is dat zelfs een tweedelijns doorverwijzing.
TO, ik zou niet beginnen met die labeltjes bij een psycholoog of psychiater, maar gewoon vertellen wat jouw probleem is. Dan kan hij/zij je veel beter helpen.