Weer stoppen met studie?
donderdag 4 januari 2018 om 19:10
Ik weet even niet goed hoe ik moet beginnen, maar ik heb twijfels of ik doorga of niet met mijn studie.
Twee jaar geleden heb ik een jaar aan de universiteit gestudeerd, hier heb ik mijn BSA wel gehaald, echter ben ik gestopt vanwege twijfel of dit het goede was en mentale problemen.
Hierna heb ik een jaar fulltime gewerkt.
Ik ben nu begonnen aan het hbo. Echter merk ik dat het hbo mij enorm tegenvalt, ik mis enorm de diepgang van een studie, ik heb een slechtere klik met studiegenootjes en ik besef steeds meer dat ik een toekomst ga krijgen met een beroep dat mij totaal niet leuk lijkt. Ik sta wel op dit moment cum laude voor de studie.
Ik krijg wel hulp voor mijn mentale problemen en heb van een vroegere en huidige therapeut wel gehoord dat ze mij meer vinden passen op de universiteit, ik heb wel enorme last van faalangst en de gedachte dat ik universiteit niet aan kan.
Nu is er de twijfel of ik weer ga stoppen of niet. Aan de ene kant wil ik doorgaan zodat ik een propedeuse haal, aan de andere kant wil ik stoppen zodat ik kan uitzoeken wat ik wel wil en ook nog tijd over heb om aan mijzelf te werken.
Ik merk dat ik baal om weer te stoppen en ook omdat ik nu 22 ben.
Twee jaar geleden heb ik een jaar aan de universiteit gestudeerd, hier heb ik mijn BSA wel gehaald, echter ben ik gestopt vanwege twijfel of dit het goede was en mentale problemen.
Hierna heb ik een jaar fulltime gewerkt.
Ik ben nu begonnen aan het hbo. Echter merk ik dat het hbo mij enorm tegenvalt, ik mis enorm de diepgang van een studie, ik heb een slechtere klik met studiegenootjes en ik besef steeds meer dat ik een toekomst ga krijgen met een beroep dat mij totaal niet leuk lijkt. Ik sta wel op dit moment cum laude voor de studie.
Ik krijg wel hulp voor mijn mentale problemen en heb van een vroegere en huidige therapeut wel gehoord dat ze mij meer vinden passen op de universiteit, ik heb wel enorme last van faalangst en de gedachte dat ik universiteit niet aan kan.
Nu is er de twijfel of ik weer ga stoppen of niet. Aan de ene kant wil ik doorgaan zodat ik een propedeuse haal, aan de andere kant wil ik stoppen zodat ik kan uitzoeken wat ik wel wil en ook nog tijd over heb om aan mijzelf te werken.
Ik merk dat ik baal om weer te stoppen en ook omdat ik nu 22 ben.
donderdag 4 januari 2018 om 19:20
donderdag 4 januari 2018 om 19:20
Wat denk je te bereiken met weer stoppen?
Wat ga je dan doen? Kansloos zonder diploma thuiszitten?
Of de zoveelste opleiding starten die dan weer mislukt om één of andere reden?
Om over de giga schuldenberg die je aan 't aanrichten bent maar te zwijgen.
Ik zou mij gaan afvragen waarom je deze opleiding een paar maanden geleden hebt gekozen. Toen leek het immers wél een goede keuze.
En je propedeuse halen. Dan heb je die tenminste.
En eventueel gaan nadenken over "wat volgend jaar?" maar dan wel in gesprek gaan met de decaan / studiekeuzebegeleider én een psycholoog.
Want waarom zou de keuze die je nu weer gaat maken wél de juiste zijn?
Straks ben je geen 22, maar 25, heb je 3 of 4 onafgemaakte opleidingen, geen diploma en een berg schulden.
Dat zou ik proberen voor te zijn.
Zeker als het "studeren an sich" niet zo'n probleem is.
(Nu snel snel overschakelen lijkt mij niets.
Te weinig tijd om na te denken wat je echt wil. En om gesprekken aan te gaan met anderen.)
Wat ga je dan doen? Kansloos zonder diploma thuiszitten?
Of de zoveelste opleiding starten die dan weer mislukt om één of andere reden?
Om over de giga schuldenberg die je aan 't aanrichten bent maar te zwijgen.
Ik zou mij gaan afvragen waarom je deze opleiding een paar maanden geleden hebt gekozen. Toen leek het immers wél een goede keuze.
En je propedeuse halen. Dan heb je die tenminste.
En eventueel gaan nadenken over "wat volgend jaar?" maar dan wel in gesprek gaan met de decaan / studiekeuzebegeleider én een psycholoog.
Want waarom zou de keuze die je nu weer gaat maken wél de juiste zijn?
Straks ben je geen 22, maar 25, heb je 3 of 4 onafgemaakte opleidingen, geen diploma en een berg schulden.
Dat zou ik proberen voor te zijn.
Zeker als het "studeren an sich" niet zo'n probleem is.
(Nu snel snel overschakelen lijkt mij niets.
Te weinig tijd om na te denken wat je echt wil. En om gesprekken aan te gaan met anderen.)
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 04-01-2018 19:22
20.49% gewijzigd
donderdag 4 januari 2018 om 19:27
Van iemand die na het VWO HBO is gaan doen, ik merk echt dat het gebrek aan een academische studie mij nu remt in mijn carrière, en ik heb veel spijt dat ik niet toch aan de universiteit ben gaan studeren. Probeer zo snel mogelijk over te stappen naar een universitaire studie. Desnoods bevries je de boel even als je niet in februari al verder kunt en pak je het in september weer op.
Dat gevoel dat je nu hebt bij je HBO, het missen van diepgang etc. wordt niet beter naarmate de studie vordert is mijn ervaring.
Dat gevoel dat je nu hebt bij je HBO, het missen van diepgang etc. wordt niet beter naarmate de studie vordert is mijn ervaring.
donderdag 4 januari 2018 om 19:49