Friendly Drama
vrijdag 5 januari 2018 om 20:22
Hoi lieve mensen op dit forum,
In de zomervakantie ben ik met mijn beste vriendin 4 dagen naar Barcelona gegaan. Wij zijn twee twintigers en ze had toen net een week officieel een relatie met haar nieuwe vriend. Deze jongen besloot om op dag 2 van onze trip ook langs te komen, samen met zijn broertje en een vriend. Dit verpestte mijn vakantie, omdat ik twee dagen het vijfde wiel was.
Mijn vriendin en ik gaan al terug sinds de kleuterklas, maar deze vakantie heeft een enorme deuk in onze vriendschap gemaakt. Haar relatie neemt haar bijna volledig op en ze toont amper nog interesse in mij of onze vriendschap. Ik hoor nauwelijks nog wat van haar en heb haar al weken niet gezien. Hoe kan ik deze vriendschap nog redden?
xxxx a friendly face
In de zomervakantie ben ik met mijn beste vriendin 4 dagen naar Barcelona gegaan. Wij zijn twee twintigers en ze had toen net een week officieel een relatie met haar nieuwe vriend. Deze jongen besloot om op dag 2 van onze trip ook langs te komen, samen met zijn broertje en een vriend. Dit verpestte mijn vakantie, omdat ik twee dagen het vijfde wiel was.
Mijn vriendin en ik gaan al terug sinds de kleuterklas, maar deze vakantie heeft een enorme deuk in onze vriendschap gemaakt. Haar relatie neemt haar bijna volledig op en ze toont amper nog interesse in mij of onze vriendschap. Ik hoor nauwelijks nog wat van haar en heb haar al weken niet gezien. Hoe kan ik deze vriendschap nog redden?
xxxx a friendly face
anoniem_361984 wijzigde dit bericht op 05-01-2018 20:45
Reden: Sommige info was misschien overboden, maar het liefst zou ik echt tips ontvangen over hoe ik een gesprek hierover begin met haar.
Reden: Sommige info was misschien overboden, maar het liefst zou ik echt tips ontvangen over hoe ik een gesprek hierover begin met haar.
19.98% gewijzigd
zaterdag 6 januari 2018 om 11:19
Je doet net alsof je leven heel zwaar is. Meisje, je wil niet weten wat sommige forummers hier hebben meegemaakt. Dan kun je het heel dramatisch gaan maken door een psycholoog te noemen etc..maar daar is niemand van onder de indruk.
je komt over alsof je 17 of 18 bent, klopt dat?
En je had je tijdens dat tripje over je teleurstelling heen kunnen zetten en die twee dagen lol met de hele groep kunnen maken. Maar volgens mij ben je alleen op je hotelkamer gaan mokken. Je zegt dat ze geen rekening met je hielden..hoe niet dan?
Echt, get over it. Word volwassen.
En je had je tijdens dat tripje over je teleurstelling heen kunnen zetten en die twee dagen lol met de hele groep kunnen maken. Maar volgens mij ben je alleen op je hotelkamer gaan mokken. Je zegt dat ze geen rekening met je hielden..hoe niet dan?
zaterdag 6 januari 2018 om 13:23
Nee, ik ben niet op mijn kamer gaan mokken. Ik heb zoveel mogelijk proberen te zien van Barcelona en geprobeerd om het te accepteren. Dit is moeilijk als je genegeerd wordt door 4 man. En natúúrlijk is het voor iedereen heel makkelijk om lol te maken met 3 mensen die je totaal niet kent, daar ben ik blijkbaar een uitzondering in (wat een schande, ik ben een verlegen persoon). Dan waren er nog ideeën waarom ik niet in mijn eentje op pad ging. Natuurlijk heel slim om als jong meisje, dat er overduidelijk uitziet als een toerist, alleen op pad te gaan in een plaats waar ze de taal niet vloeiend spreekt. Een plaats waar in augustus nog een aanslag was.Fizzyhideous schreef: ↑06-01-2018 11:19Je doet net alsof je leven heel zwaar is. Meisje, je wil niet weten wat sommige forummers hier hebben meegemaakt. Dan kun je het heel dramatisch gaan maken door een psycholoog te noemen etc..maar daar is niemand van onder de indruk.
En nee, ik wil niet weten wat anderen hebben meegemaakt, denk ik. Ik ben zelf nog jong, dus ik heb minder levensjaren om dingen meegemaakt te hebben. Maar wat moet ik nog toevoegen aan mijn lijst? Nee, ik ben nooit misbruikt door familie, ik heb mijn land niet moeten verlaten, ik heb geen kinderen waar vanalles mee kan gebeuren. Maar ik ben ook niet opgegroeid in een perfect leven, want dat doet niemand. Ik ben in de brugklas depressief geweest en had zelfmoordgedachten, niet neigingen, maar gedachten. Nee, dat is niets vergeleken met wat sommige mensen op deze wereld of op de fora dagelijks meemaken, maar is het een wedstrijd?
Hoeveel de mensen op deze fora ook hebben meegemaakt, er zal altijd iemand zijn die het slechter heeft.
En laten we massaal even vergeten dat ieder mens anders is en dingen anders ervaart. Dat een eiditisch geheugen net zo zeer een keuze is als je seksualiteit en dat jullie nooit momenten hebben gehad die je liever anders had aangepakt.
Ik schaam me niet voor het feit dat ik deze vriendschap wil redden, niet voor het feit dat ik mijn probleempjes bespreek met mijn moeder en zeker niet voor de emoties die ik voel.
Ik schaam mij er wel voor dat ik nu pas aan de bel trek, maar zoals ik zei: ik heb haar lang niet kunnen zien door onze drukke agenda's. Ja, wij hebben dansles samen, maar door haar inspannende minor en chronische vermoeidheid ging ze na de les, als ze überhaupt naar de les kon komen, direct naar huis. Ook als ik vroeg om nog wat te blijven drinken en te kletsen, ook als anderen dat vroegen.
Wil je me beledigen, aanspreken op mijn topic/gedrag/reacties/leven? Prima. Doe wat je wilt, je mag me zelfs persoonlijke berichten sturen om me eens goed de waarheid te vertellen.
Maar ga niet doen alsof je zelf nooit verkeerde keuzes maakt, please.
zaterdag 6 januari 2018 om 13:30
Je had duidelijk wat anders verwacht van deze vakantie. Zet 2 tortelduifjes bij elkaar en de dynamiek van een vakantie verandert direct. Begrijpelijk dat je daar geen zin in had. Je hebt waarschijnlijk lang gespaard voor deze vakantie, voorpret gehad met je vriendin en dan dit.
Het komt vaker voor dat vriendinnen ineens helemaal opgeslokt worden door hun nieuwe liefde. Ze kunnen geen balans houden tussen vriendinnen en vriend.
Ik heb het ook vaak meegemaakt.
Als je de vriendschap wilt behouden, moet je vooral niet beledigd of boos reageren. Je vriendin zal vooral denken dat je haar in eerste instantie niks gunt.
Nodig haar gewoon een keertje uit en praat over het feit dat je haar vaker zou willen zien. Praat niet meer over de vakantie. Die is geweest en zij zal het waarschijnlijk compleet anders zien.
Het komt vaker voor dat vriendinnen ineens helemaal opgeslokt worden door hun nieuwe liefde. Ze kunnen geen balans houden tussen vriendinnen en vriend.
Ik heb het ook vaak meegemaakt.
Als je de vriendschap wilt behouden, moet je vooral niet beledigd of boos reageren. Je vriendin zal vooral denken dat je haar in eerste instantie niks gunt.
Nodig haar gewoon een keertje uit en praat over het feit dat je haar vaker zou willen zien. Praat niet meer over de vakantie. Die is geweest en zij zal het waarschijnlijk compleet anders zien.
anoniem_361511 wijzigde dit bericht op 06-01-2018 13:30
0.12% gewijzigd
Klinkt niet alsof jij haar ook erg hebt gesteund de laatste maanden waarin haar leven ook niet over rozen ging en gaat.
Hak de knoop door. Bel haar vandaag en spreek af voor vanavond. Of bel niet, maar stop dan met je verongelijkte kleuter stampvoetend act omdat je die 2 dagen niet naar je hand kreeg gezet.
Hak de knoop door. Bel haar vandaag en spreek af voor vanavond. Of bel niet, maar stop dan met je verongelijkte kleuter stampvoetend act omdat je die 2 dagen niet naar je hand kreeg gezet.
zaterdag 6 januari 2018 om 13:53
Waar doe ik dat? Heb 1x in je topic gereageerd. Ook heb ik je niet beledigd. Mensen hier willen je wakker schudden omdat je erg zwaar op de hand overkomt.FriendlyFace schreef: ↑06-01-2018 13:23
Wil je me beledigen, aanspreken op mijn topic/gedrag/reacties/leven? Prima. Doe wat je wilt, je mag me zelfs persoonlijke berichten sturen om me eens goed de waarheid te vertellen.
Maar ga niet doen alsof je zelf nooit verkeerde keuzes maakt, please.
Verder lijkt het erop dat je vriendin zelf eigenlijk geen zin meer heeft in de vriendschap. Samen dansles maar geen tijd voor een kop koffie achteraf?
zaterdag 6 januari 2018 om 15:38
Gestaft wegens ehhmmmJudy_Hopps schreef: ↑06-01-2018 15:14De beste les die ik hier leerde is nooit een topic op Viva te openen.![]()
Spelbrekerij!
zaterdag 6 januari 2018 om 16:05
zaterdag 6 januari 2018 om 16:38
Bedoel je "Hallo lieve mensen op dit forum"?
zaterdag 6 januari 2018 om 16:41
zaterdag 6 januari 2018 om 16:46
Als je het over de chronische vermoeidheid hebt, dat begon 5/6 jaar geleden. Elke keer dat ze dan weer een aantal dagen niet of amper naar school kon, dan bracht ik haar een fruitmandje, iets lekkers te snoepen of kwam ik langs om haar gewoon even menselijk contact met de buitenwereld te geven. Tegenwoordig heeft ze goede medicatie, maar de minor zorgde ervoor dat ze na school vaak weer moe was.Doreia schreef: ↑06-01-2018 13:30Klinkt niet alsof jij haar ook erg hebt gesteund de laatste maanden waarin haar leven ook niet over rozen ging en gaat.
En FYI ik heb gisteren contact opgenomen, maar we kunnen pas over 2 weken elkaar zien. Ze is nu nog op vakantie en we hebben daarna allebei tentamens.
zaterdag 6 januari 2018 om 16:53
Naast mij maar heel weinig hoor
zaterdag 6 januari 2018 om 17:05
TO, ik snap dat het echt niet leuk was dat je dacht fijn een weekend samen op pad te zijn, en dat je dan ineens 3 anderen erbij krijgt. Zou ik ook niet leuk vinden. Maar het beste moment om daar iets van te zeggen was toen, op dat moment. 'He mannen, wij zijn samen een weekendje weg, missschien kunnen we vanavond samen eten of zo maar de rest van de dag wil ik graag met mijn bestie leuke dingen doen, ik trakteer haar namelijk op dit tripje'.
Het op 1 na beste moment om er iets van te zeggen was direct na het tripje.
Pas vijf maanden later erop terug komen is niet handig, en zal een nog grotere bom onder jullie vriendschap leggen.
Als jij echt nog wat wil zeggen dan zeg je 'ik vind het heel jammer dat onze vriendschap niet meer is wat het was, en ik merk dat ik erg teleurgesteld ben dat jouw vriend er nooit sorry voor heeft gezegd tegen mij, zullen we binnenkort nog eens een tripje samen maken, zonder anderen, en ons best doen om het dan weer samen gezellig te hebben?'
Overigens lijk jij te denken dat je vriendschap kunt 'kopen', door de ander cadeautjes te geven en op tripje te trakteren enzovoort. Dat soort dingen kun je prima doen voor een ander, maar je mag het niet terug verwachten. Cadeaus moet je geven omdat jij dat zelf leuk vindt, en absoluut niet om zelf iets terug te krijgen van die ander (behalve dan een dankjewel). Vriendschap is geen 'voor wat hoort wat'.
Het op 1 na beste moment om er iets van te zeggen was direct na het tripje.
Pas vijf maanden later erop terug komen is niet handig, en zal een nog grotere bom onder jullie vriendschap leggen.
Als jij echt nog wat wil zeggen dan zeg je 'ik vind het heel jammer dat onze vriendschap niet meer is wat het was, en ik merk dat ik erg teleurgesteld ben dat jouw vriend er nooit sorry voor heeft gezegd tegen mij, zullen we binnenkort nog eens een tripje samen maken, zonder anderen, en ons best doen om het dan weer samen gezellig te hebben?'
Overigens lijk jij te denken dat je vriendschap kunt 'kopen', door de ander cadeautjes te geven en op tripje te trakteren enzovoort. Dat soort dingen kun je prima doen voor een ander, maar je mag het niet terug verwachten. Cadeaus moet je geven omdat jij dat zelf leuk vindt, en absoluut niet om zelf iets terug te krijgen van die ander (behalve dan een dankjewel). Vriendschap is geen 'voor wat hoort wat'.
zaterdag 6 januari 2018 om 17:07
Ik lees vooral veel 'op de borstklopperij' over wat je allemaal wel niet voor haar hebt gedaan. Zo'n vriendin had ik ook ooit..steeds maar benoemen hoeveel ze voor anderen overhad, hoe gul ze was en voorál dat heel veel andere mensen dat ook vonden. Ik had het gevoel dat ik steeds maar weer iets terug moest doen om de stand gelijk te houden.FriendlyFace schreef: ↑06-01-2018 16:46Als je het over de chronische vermoeidheid hebt, dat begon 5/6 jaar geleden. Elke keer dat ze dan weer een aantal dagen niet of amper naar school kon, dan bracht ik haar een fruitmandje, iets lekkers te snoepen of kwam ik langs om haar gewoon even menselijk contact met de buitenwereld te geven. Tegenwoordig heeft ze goede medicatie, maar de minor zorgde ervoor dat ze na school vaak weer moe was.
En FYI ik heb gisteren contact opgenomen, maar we kunnen pas over 2 weken elkaar zien. Ze is nu nog op vakantie en we hebben daarna allebei tentamens.
Ik zeg niet dat dit bij jullie ook speelt, maar dit gevoel krijg ik een beetje.
zaterdag 6 januari 2018 om 17:53
Wat is daar precies niet slim aan?FriendlyFace schreef: ↑06-01-2018 13:23Dan waren er nog ideeën waarom ik niet in mijn eentje op pad ging. Natuurlijk heel slim om als jong meisje, dat er overduidelijk uitziet als een toerist, alleen op pad te gaan in een plaats waar ze de taal niet vloeiend spreekt. Een plaats waar in augustus nog een aanslag was.
zaterdag 6 januari 2018 om 18:10
Oei, dat lees ik nu pas. Wat hangt me nu boven het hoofd?FriendlyFace schreef: ↑05-01-2018 22:20Ik accepteer het niet dat de blame verplaatst wordt naar hoe mijn ouders mijn opvoeding hebben gedaan.
Ik neem aan dat je me af komt rossen, net als je knokkende moeder (jouw woorden dame!!)
Zou je me dan vóór de eerste klappen vallen willen uitleggen waar ik zeg dat de 'blame' bij jouw ouders ligt. Hoe ze de opvoeding gedaan hebben.
Hoe is het nu met tante Gé? Die had een veel groter aandeel in het geheel of begrijp ik het weer eens niet....
Nog 1 vraag: hoor ik ook bij de Lieve Mensen of heb ik het nu echt verpest bij je? Nee toch, niet zo bokkig doen jij kom op zeg. Verwend nest, je ouders hebben je wel grondig verpest met hun manier van opvoeden bedenk ik me. Je was me gewoon een stap voor.
Dit gezegd hebbende: ik snap dit topic nog steeds niet. En daar ga ik geen sorry voor zeggen, sorry.
zaterdag 6 januari 2018 om 18:36
Mooi dat je contact hebt gezocht en iets hebt ingepland.FriendlyFace schreef: ↑06-01-2018 16:46Als je het over de chronische vermoeidheid hebt, dat begon 5/6 jaar geleden. Elke keer dat ze dan weer een aantal dagen niet of amper naar school kon, dan bracht ik haar een fruitmandje, iets lekkers te snoepen of kwam ik langs om haar gewoon even menselijk contact met de buitenwereld te geven. Tegenwoordig heeft ze goede medicatie, maar de minor zorgde ervoor dat ze na school vaak weer moe was.
Ik hoop dat het je gaat brengen wat je zoekt.
zaterdag 6 januari 2018 om 18:40
zaterdag 6 januari 2018 om 18:42
Eenmaal alles gelezen ben ik helemaal van mening veranderd.
Het komt allemaal door de scheiding van je neef waar iedereen al jaren op wachtte. Behalve de neef zelf, toch?
Kan jij niks aan doen, en er is inderdaad een aanslag geweest in Barcelona, wie weet gericht op mensen die geen vloeiend Spaans spreken. Of Catalaans, dat ligt geloof ik best gevoelig op het moment. Gewoon Engels spreken, er zijn ook mensen in verre landen die naar school gaan. Zelfs in Spanje, ze hebben er ook gewoon internet en telefoon
Je zegt: ik zag eruit als een toerist en sprak de taal niet vloeiend, levensgevaarlijk. En de anderen lieten je links liggen. Wonderlijk, je lijkt me een gezellig, sociaal tiepje maar voor ik weer afdwaal de hamvraag: hoe ziet een typische toerist eruit?
Het komt allemaal door de scheiding van je neef waar iedereen al jaren op wachtte. Behalve de neef zelf, toch?
Kan jij niks aan doen, en er is inderdaad een aanslag geweest in Barcelona, wie weet gericht op mensen die geen vloeiend Spaans spreken. Of Catalaans, dat ligt geloof ik best gevoelig op het moment. Gewoon Engels spreken, er zijn ook mensen in verre landen die naar school gaan. Zelfs in Spanje, ze hebben er ook gewoon internet en telefoon
Je zegt: ik zag eruit als een toerist en sprak de taal niet vloeiend, levensgevaarlijk. En de anderen lieten je links liggen. Wonderlijk, je lijkt me een gezellig, sociaal tiepje maar voor ik weer afdwaal de hamvraag: hoe ziet een typische toerist eruit?