Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze

07-01-2018 19:23 20 berichten
bedankt voor het meedenken
anoniem_63bab876b1a63 wijzigde dit bericht op 08-01-2018 16:38
93.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je op die leeftijd toch echt zelf moet gaan ontdekken waar je interesses liggen en wat voor opleiding je wil gaan doen.

Ik zou het als ik jou dochter was echt niet leuk vinden als je het hebt over 'Momenteel zijn we aan het kijken naar de opleiding leraar Nederlands op het voortgezet onderwijs en naar de Pabo'

Het is haar opleiding, haar toekomst, laat haar eigen keuzes maken
hayleydunphy wijzigde dit bericht op 07-01-2018 19:30
Reden: Spelfout
0.26% gewijzigd
Wat dacht je van megatronica, ipo, bouwkunde, toegepaste biologie, archeologie, toegepaste psychologie, enz.? Nee even serieus, ga naar opendagen, doe een goede studiekeuze test en ondersteun haar in de zoektocht.
Ik maak ook zeker geen keuze voor haar. Ik draag ideeen aan en loop alle open dagen met haar af. Ik wil haar helpen door haar zoveel mogelijk te laten zien.
Er is geen sprake van opdringen, misschien verwoord ik het dan verkeerd.
Wat wordt er flauw gereageerd. Hoe gaat dat dan in andere gezinnen? Denken andere ouders niet mee? Mijn dochter is juist blij met de betrokkenheid die wij tonen.
Je zou ook een afspraak kunnen maken met een decaan van een hogeschool. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Ik ben zelf een introvert op een sociale opleiding en merk dat ik het in de praktijk lastig heb; een open houding is namelijk wel handig om te hebben.
Wie wat wil die moet wat.
HBO Orthopedagogie, spreekt dat haar aan?
En zou ze de zorg wel graag in gaan als dit zou kunnen? Het is natuurlijk altijd mogelijk om via een omweg toch de zorg in te kunnen gaan ;)
crazyjo schreef:
07-01-2018 19:31
Wat wordt er flauw gereageerd. Hoe gaat dat dan in andere gezinnen? Denken andere ouders niet mee? Mijn dochter is juist blij met de betrokkenheid die wij tonen.
Bedankt hé. Als vrouwelijke ingenieur vind ik zulke opmerkingen echt zo ouderwets... Alsof elk meisje graag voor de klas wil staan of mensen wil verzorgen.
Ik ben verschillende websites van hogescholen afgegaan. Kijken wat zij als aanbod hebben, wat daaruit ik precies leuk vond. Laat je dochter dat eens doen, en een aantal studiekeuzetests.
https://www.123test.nl/studiekeuzetest/
Heeft je dochter ideeën over het soort werk wat ze later zou willen doen?
Ziet ze zichzelf echt voor de klas staan?

Wil ze eigenlijk liever de zorg in, maar is alleen profiel niet aansluitend?
Wat voor ideeën heeft zij zelf over haar toekomst?
crazyjo schreef:
07-01-2018 19:31
Flauw gereageerd? Je komt hier op een forum vragen of wij nog suggesties hebben van opleidingen welke je dochter zou kunnen volgen. Ik vind dat die keuzes door je dochter zelf gemaakt moeten worden.

Natuurlijk kan je meedenken. Maar dat vind ik toch wat anders als samen een opleiding uitzoeken en naar die open dagen gaan.

Laat je dochter zelf op internet kijken wat er voor opleidingen zijn en wat je daarmee kan doen. Door alleen al op de algemene website te kijken van de dichtstbijzijnde hogeschool kan je veel lezen en leren over alle verschillende opleidingen. Is je dochter er op die manier wel al mee bezig?
Hoe zien de leerkrachten op school haar?
Heeft ze al testen gedaan qua studiekeuze?

Met kinderen en taal ... dan kan ze evengoed uitkomen bij bijvoorbeeld logopedie.
Of in een bibliotheek terecht komen.

Als ze écht niet goed weet wat ze wil ... Waarom dan geen tussenjaar?
Jaartje werken en erachter komen wat haar ding kan worden of wat haar dromen zijn?
(Liever dat dan een jaar centen wegsmijten aan een richting op HBO die ze misschien toch niet volhoudt of toch niet haar ding is.)

Kijk ook niet alleen bij de hogeschool die het dichtste bij is.
Misschien wel handig qua vervoer, maar misschien zijn er elders richtingen die haar meer aanspreken.
Of specifieke richtingen die alleen maar op bijvoorbeeld 2 of 3 hogescholen zijn.
Mij hielp het destijds ook om studieprogramma's te kijken, al snel bleek dat alle vakken die ik leuk vond, bij 1 richting pasten :)
Bedankt
anoniem_63bab876b1a63 wijzigde dit bericht op 08-01-2018 16:40
98.06% gewijzigd
Ik lees ook heel graag, ben heao gaan doen.. inlezen, praten met mensen die een bepaalde opldeiding hebben gedaan, in een bepaald vakgebied werken. Zelfs een dagje meelopen is een optie. Laat haar zich orienteren en laat ze zich vooral nergens door beperken in deze fase. Ook als ze niet direct op de nodige opleiding in kan stromen. Als ze nu weet wat ze wil is dat een omweg nog wel waard.. idd logopedie, maar ook ergo of fysiotherapie kunnen nog (met kinderen), maar ook werken bij een kindermagazine, kindermarketingbureau, design van kinderspeelgoed of kleding, organiseren van kidsevents: en dan ga ik alleen nog maar uit van nederlands en kinderen.. leraar worden is wel echt maar 1 van 1000 opties
Heeft ze op school al eens met de decaan gesproken? Heeft ze een idee van haar sterke en zwakke kanten? Ook introverte mensen kunnen goede docenten zijn, vergis je niet.
Ik ben laatst met dochter naar de open dag van hbo-v geweest maar daar kan je in principe met elk profiel heen
Wel is een pakket met biologie erin handig maar als je dat niet hebt kan je daar een extra toets voor doen, waar je de stof van kunt oefenen eerst.
Dus serveer zorg( mocht dat haar interesse hebben) niet bij voorbaat af en bezoek een open dag of laat haar een meeloopdag doen met een student
lientje69 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:41
0.37% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Werken in een bieb? Als medewerker daar geef je ook vaak voorlichting aan klassen bijvoorbeeld.

https://www.kb.nl/organisatie/onderzoek ... enschappen
Inderdaad de bibliotheek of het archief? Archief klinkt heel saai, maar is het niet ;-)
Mijn moeder had dit namelijk 10 jaar geleden over mij kunnen schrijven. Goed in Nederlands, introvert, harde werker, niet technisch, pabo leek me leuk maar voor de klas staan bleek toch niet mijn ding. Ik ben uiteindelijk in het archief beland. Erg leuk :)
Pedagogisch Management Kinderopvang?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven