Andere hypotheekadviseur - netjes?
vrijdag 5 januari 2018 om 23:49
We staan op het punt om een woning te kopen.
Een jaar geleden hebben we bij een grote aanbieder van hypotheken een vrijblijvend advies gehad zodat we een indicatie hadden van wat we zouden kunnen lenen. Toen het concreter werd, heeft deze adviseur ons snel telefonisch doorgerekend of het haalbaar was om de gewenste hypotheek te krijgen. Fijne service dus.
We hebben vorige week (dus ruim een jaar later dan het eerste gesprek) opnieuw een gesprek gehad, waarbij hij liet zien wat de rentes waren, welke partij hij zou aanraden, welke ORV etc. Het gesprek duurde een uur.
bij de doorrekening van de mogelijke hypotheek (overzicht rente, lasten, bruto-netto) werd ik verrast door de extra advieskosten voor verzekeringen, plus een servicepakket voor 20 euro per maand.
En daarbij was de adviseur niet op de hoogte van een paar wijzigingen in de NHG en andere zaken. Toen ik hem hierop wees, zei hij dat ik ongelijk had, terwijl ik door de NHG zelf bevestigd heb gekregen dat het wel klopt wat ik zeg. Van het advieskantoor hadden we al eerder foutieve informatie gekregen.
We hebben nog geen dienstverleningsovereenkomst getekend.
Nu willen we (op aanraden van iemand anders) ook bij onze eigen bank gaan kijken wat die aanbiedt. Als ik zo kijk zal deze ruim 1000 euro goedkoper zijn in advieskosten voor hypotheek en verzekering. plus dat de service gratis is. We hebben hier volgende week ook een gesprek mee. We moeten zelf wel iets meer doen dan bij de andere adviseur, maar dat vinden we niet erg. ook is de rente hier lager (ivm "bonus" omdat we er meer producten hebben).
Mijn dilemma is nu, dat ik eigenlijk al meer neig naar mijn eigen bank. En voor onze portemonee is het ook gunstig. Maar kunnen we dit wel maken? Natuurlijk is een orienterend gesprek een risico van een adviseur, maar is wat hij tot nu toe gedaan heeft voor ons niet al veel meer dan dat eigenlijk had gehoeven? Een soort van "gentlemen's agreement" dus?
wat vinden jullie?
Een jaar geleden hebben we bij een grote aanbieder van hypotheken een vrijblijvend advies gehad zodat we een indicatie hadden van wat we zouden kunnen lenen. Toen het concreter werd, heeft deze adviseur ons snel telefonisch doorgerekend of het haalbaar was om de gewenste hypotheek te krijgen. Fijne service dus.
We hebben vorige week (dus ruim een jaar later dan het eerste gesprek) opnieuw een gesprek gehad, waarbij hij liet zien wat de rentes waren, welke partij hij zou aanraden, welke ORV etc. Het gesprek duurde een uur.
bij de doorrekening van de mogelijke hypotheek (overzicht rente, lasten, bruto-netto) werd ik verrast door de extra advieskosten voor verzekeringen, plus een servicepakket voor 20 euro per maand.
En daarbij was de adviseur niet op de hoogte van een paar wijzigingen in de NHG en andere zaken. Toen ik hem hierop wees, zei hij dat ik ongelijk had, terwijl ik door de NHG zelf bevestigd heb gekregen dat het wel klopt wat ik zeg. Van het advieskantoor hadden we al eerder foutieve informatie gekregen.
We hebben nog geen dienstverleningsovereenkomst getekend.
Nu willen we (op aanraden van iemand anders) ook bij onze eigen bank gaan kijken wat die aanbiedt. Als ik zo kijk zal deze ruim 1000 euro goedkoper zijn in advieskosten voor hypotheek en verzekering. plus dat de service gratis is. We hebben hier volgende week ook een gesprek mee. We moeten zelf wel iets meer doen dan bij de andere adviseur, maar dat vinden we niet erg. ook is de rente hier lager (ivm "bonus" omdat we er meer producten hebben).
Mijn dilemma is nu, dat ik eigenlijk al meer neig naar mijn eigen bank. En voor onze portemonee is het ook gunstig. Maar kunnen we dit wel maken? Natuurlijk is een orienterend gesprek een risico van een adviseur, maar is wat hij tot nu toe gedaan heeft voor ons niet al veel meer dan dat eigenlijk had gehoeven? Een soort van "gentlemen's agreement" dus?
wat vinden jullie?
vrijdag 5 januari 2018 om 23:52
Heb je al wat getekend/toegezegd bij die eerste? Grote kans dat daar een boete clausule in zit als je bij een van de hypotheekvertrekkers die ze als optie hebben genoemd nu zelf gaat shoppen. Goede vriend van mij had dat, en ja, tot op de rechter uitgevochten en kon 6500 euro lappen.
Afhankelijk van dat zou ik dus mijn keuze maken.
vrijdag 5 januari 2018 om 23:54
we hebben nog geen dienstverleningsovereenkomst getekend (stond ook in mn OPMartje2801 schreef: ↑05-01-2018 23:52Heb je al wat getekend/toegezegd bij die eerste? Grote kans dat daar een boete clausule in zit als je bij een van de hypotheekvertrekkers die ze als optie hebben genoemd nu zelf gaat shoppen. Goede vriend van mij had dat, en ja, tot op de rechter uitgevochten en kon 6500 euro lappen.
zaterdag 6 januari 2018 om 00:09
Je eerst iets gratis geven zodat je daarna uit schuldgevoel iets afneemt is een bekende marketing truc (van gratis proeverij in de supermarkt tot samples van parfum, van adviezen tot gevulde tassen van de Huishoudbeurs)
Mindf*ck wist er een waardeloze knikker voor 20 euro mee te verkopen, de eerste knikker was gratis...
Mindf*ck wist er een waardeloze knikker voor 20 euro mee te verkopen, de eerste knikker was gratis...
zaterdag 6 januari 2018 om 07:40
Als de adviseur mij een paar keer foute info geeft, zou ik naar een ander. Dus, je hoeft je hier niet schuldig over te voelen.
Denk dat jij je heel naar zou voelen, als je toch met deze man doorgaat, en er blijkt ooit dat hij wel meer foute info heeft gegeven, wat jullie geld kost. Want dan heb je iets van: had ik toch maar naar mijn twijfels geluisterd.
Denk dat jij je heel naar zou voelen, als je toch met deze man doorgaat, en er blijkt ooit dat hij wel meer foute info heeft gegeven, wat jullie geld kost. Want dan heb je iets van: had ik toch maar naar mijn twijfels geluisterd.
zaterdag 6 januari 2018 om 10:01
zaterdag 6 januari 2018 om 10:12
Houd er wel rekening mee dat een mondelinge overeenkomst ook een geldige overeenkomst is. Het ligt er dus helemaal aan of er in dat gesprek ook is gesproken over verder gaan met de opdracht om te weten of er wel of niet een overeenkomst is en dus een factuur kan gaan volgen.Botervloot schreef: ↑05-01-2018 23:54we hebben nog geen dienstverleningsovereenkomst getekend (stond ook in mn OP)
zaterdag 6 januari 2018 om 10:30
Als je al zoveel advies hebt gehad, weet je waarschijnlijk precies wat voor hypotheek het beste bij jouw situatie past. Je kunt dan ook kiezen voor een doe-het-zelf hypotheek. Dan betaal je circa €500 voor het afsluiten van je hypotheek (incl. overlijdensrisicoverzekering) en kunt kiezen uit heel veel aanbieders. Je gaf al aan dat het geen probleem was om wat meer zelf te doen. Dus als je wat van hypotheken af weet (jij wist al meer over NHG dan de hypotheekadviseur) en zelf wat documenten kunt uploaden is een doe-het-zelf hypotheek een goede optie.Marana-- schreef: ↑06-01-2018 10:01Je kunt hen gewoon uitleggen dat je vanwege die foutieve info elders advies gaat vragen nu. Ik zou niet naar een bank gaan persoonlijk. Die is goedkoper omdat je uit minder hypotheken kunt kiezen, namelijk alleen hun eigen producten. Bezoek eens een andere onafhankelijke adviseur.
Op deze site staat een handig overzicht van alle aanbieders plus tarieven voor een doe-het-zelf hypotheek:
https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/ov ... nbieders/
Eerst begrijpen dan kiezen
zaterdag 6 januari 2018 om 11:09
Bedankt voor de reacties! Onze bank is de enige die meer hypotheken kan aanbieden (sns), dus ik verwacht daarin ook geen problemen. Het gaat ons meer om de voorwaarden (meeverhuizen, aflossen) dan de rente. De rente ligt vrij dicht bij elkaar. En 'n goed gevoel bij de bank.
Een doe het zelf hypotheek vind ik nog wat te spannend. Ik wil best betalen voor goed advies en hulp. De adviseur zal het trouwens makkelijk hebben met ons, we zijn heel standaard. En ik heb me idd goed ingelezen en we hebben al veel basis info gehad en weten wat we willen.
Fijn dat jullie ook allemaal aangeven dat ik me niet "schuldig" hoef te voelen!
Wat betreft mondelinge overeenkomst, lijkt me niet voor niks dat ze een dienstverleningsovereenkomst hebben om te ondertekenen. Ik heb nooit expliciet gezegd dat we hem de opdracht geven. Hij heeft ook alleen nog standaard werk gedaan (max 1,5 uur met ons bezig geweest), we hebben ook nog niet gezegd of we akkoord zijn met z'n voorstel van de hypotheekaanbieder.
En als hij zegt van wel, dan mag hij dat bewijzen, want man en ik zullen ontkennen.
Dus daar maak ik me nog niet zo druk om.
Hoeveel hypotheekadviseurs hebben jullie gesproken toen jullie gingen kopen?
Een doe het zelf hypotheek vind ik nog wat te spannend. Ik wil best betalen voor goed advies en hulp. De adviseur zal het trouwens makkelijk hebben met ons, we zijn heel standaard. En ik heb me idd goed ingelezen en we hebben al veel basis info gehad en weten wat we willen.
Fijn dat jullie ook allemaal aangeven dat ik me niet "schuldig" hoef te voelen!
Wat betreft mondelinge overeenkomst, lijkt me niet voor niks dat ze een dienstverleningsovereenkomst hebben om te ondertekenen. Ik heb nooit expliciet gezegd dat we hem de opdracht geven. Hij heeft ook alleen nog standaard werk gedaan (max 1,5 uur met ons bezig geweest), we hebben ook nog niet gezegd of we akkoord zijn met z'n voorstel van de hypotheekaanbieder.
En als hij zegt van wel, dan mag hij dat bewijzen, want man en ik zullen ontkennen.
Dus daar maak ik me nog niet zo druk om.
Hoeveel hypotheekadviseurs hebben jullie gesproken toen jullie gingen kopen?
zaterdag 6 januari 2018 om 13:31
Zo te lezen heeft die hypotheekadviseur prima door dat jullie een beetje onzeker zijn en is het een gladde verkoper. Een servicepakket van €20/maand voor een rechttoe-rechtaan hypotheek lijkt me nogal overbodig (en dat vond ik ook van veel van de verzekeringen die onze hypotheekadviseur aanraadde).
Bovendien zou ik echt niet kiezen voor een hypotheekadviseur die onjuiste informatie geeft. Het is immers zijn vak waar hij dag in dag uit mee bezig is. Ik vind dat je mag verwachten dat hij dan goed op de hoogte is van veranderende regelgeveling.
Wij hebben achteraf gezien veel spijt dat we (op aanraden van mijn vriend's baas) naar een specifieke hypotheekadviseur zijn gegaan voor de aankoop van ons eerste huis. Als we het opnieuw konden doen, zouden we de hypotheek zelf afsluiten zonder hypotheekadviseur en het bespaarde geld in het huis stoppen.
Bovendien zou ik echt niet kiezen voor een hypotheekadviseur die onjuiste informatie geeft. Het is immers zijn vak waar hij dag in dag uit mee bezig is. Ik vind dat je mag verwachten dat hij dan goed op de hoogte is van veranderende regelgeveling.
Wij hebben achteraf gezien veel spijt dat we (op aanraden van mijn vriend's baas) naar een specifieke hypotheekadviseur zijn gegaan voor de aankoop van ons eerste huis. Als we het opnieuw konden doen, zouden we de hypotheek zelf afsluiten zonder hypotheekadviseur en het bespaarde geld in het huis stoppen.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
zondag 7 januari 2018 om 11:43
Precies dat.Marana-- schreef: ↑06-01-2018 10:01Je kunt hen gewoon uitleggen dat je vanwege die foutieve info elders advies gaat vragen nu. Ik zou niet naar een bank gaan persoonlijk. Die is goedkoper omdat je uit minder hypotheken kunt kiezen, namelijk alleen hun eigen producten. Bezoek eens een andere onafhankelijke adviseur.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
maandag 8 januari 2018 om 20:48
Bedankt! We hebben deze week een gesprek met de andere adviseur staan, hopelijk is dat een stuk beter!
En inderdaad, dat "servicepakket" vonden we ook maar onzin eigenlijk. Want wettelijk moeten ze ons al op de hoogte houden als er belangrijke dingen veranderen oid. En zo spannend is het allemaal niet dat we iedere 2 jaar een update nodig zouden moeten hebben. al helemaal niet met anuïtair en 20 jaar vast. dan nemen we na 18 jaar zelf wel een keer contact op ofzo..
En inderdaad, dat "servicepakket" vonden we ook maar onzin eigenlijk. Want wettelijk moeten ze ons al op de hoogte houden als er belangrijke dingen veranderen oid. En zo spannend is het allemaal niet dat we iedere 2 jaar een update nodig zouden moeten hebben. al helemaal niet met anuïtair en 20 jaar vast. dan nemen we na 18 jaar zelf wel een keer contact op ofzo..