Geschrokken van gewicht

zondag 7 januari 2018 om 11:19
Een paar dagen geleden heb ik voor het eerst sinds jaren weereens op een weegschaal gestaan. En daar schrok ik wel even van. 69 kilo bij een lengte van 1.66
Dat vind ik voor mij echt te veel.
Het probleem is, ik zie het niet. Oké ik ben niet dun. Maar ik pas in maat 38 of medium. Ik fiets iedere dag, heb een actief beroep. Ben nu weer begonnen met hardlopen. Ik wilde wel een paar kilo afvallen maar mijn inschatting was dat ik een kilo of 65 zou zijn en dan 3 of 4 kilo zou afvallen. Boy, was I wrong
Ik zie echt niet al die kilo’s zitten.
Hebben andere dit ook wel eens?
Dat vind ik voor mij echt te veel.
Het probleem is, ik zie het niet. Oké ik ben niet dun. Maar ik pas in maat 38 of medium. Ik fiets iedere dag, heb een actief beroep. Ben nu weer begonnen met hardlopen. Ik wilde wel een paar kilo afvallen maar mijn inschatting was dat ik een kilo of 65 zou zijn en dan 3 of 4 kilo zou afvallen. Boy, was I wrong
Ik zie echt niet al die kilo’s zitten.
Hebben andere dit ook wel eens?
zondag 7 januari 2018 om 12:00
Daar kom ik echt niet!strikjemetstippels schreef: ↑07-01-2018 11:56hangt ook wel af van het merk/winkel hoor. Miss Etam is idd goed voorbeeld, die maten kun je gerust 2 volle maten bij op tellen.

Geen bijzonderheden

zondag 7 januari 2018 om 12:04

zondag 7 januari 2018 om 12:06
zondag 7 januari 2018 om 12:06
Maar jij bent een groepje dus je weegt seauwieseau meer.Het-groepje schreef: ↑07-01-2018 12:04Bij sommige winkels echt wel hoor. Bij de zara pas ik ineens van alles en ik ben echt niet afgevallen. De slanke verkoopster klaagde dat zij juist veel dingen niet meer paste.
Geen bijzonderheden

zondag 7 januari 2018 om 12:08
Haha houden zo!

Ja ik had eens een broek via Wehkamp besteld dat was Miss Etam kwam ik achter, maat 38 om dat ik lange benen heb, maar echt ik verzoop in het ding. Aan de andere kant koop ik ook vintage kleding en die maten zijn echt anders dan huidige maten, er zit ook geen rekkende stof in dus dat scheelt ook nog eens.

zondag 7 januari 2018 om 12:18
Bij mij fluctueert het sowieso 3 tot 4 kg, ik weeg me dus niet zo vaak. Kan per dag of zelfs dagdeel verschillen.
Ongelovige diëtiste heeft het gezien, meerdere lui op sportscholen, op andere weegschalen bij vriendinnen etc.
Toen ik nog slank was, was dat ong 2 kg.
Net na de feestdagen zou ik me al helemaal niet druk maken.
Ongelovige diëtiste heeft het gezien, meerdere lui op sportscholen, op andere weegschalen bij vriendinnen etc.
Toen ik nog slank was, was dat ong 2 kg.
Net na de feestdagen zou ik me al helemaal niet druk maken.

zondag 7 januari 2018 om 12:26
Of juist niet.
Ben je gezond? Zo ja, waarom maakt het dan uit of de weegschaal 65 of 69 aangeeft? Als je broeken wat strak zitten dan val je een paar kilo af tot ze weer goed zitten.

zondag 7 januari 2018 om 12:27
Ik heb jaren geen weegschaal gehad juist vanwege mijn verleden. Ik wilde nu echter wel wat kilo’s kwijt. Omdat ik ook niet wil doorschieten leek het me en mijn man ook verstandig harde grenzen te stellen. Vandaar die weegschaal.
Ik vind het vooral verbazend dat het beeld van mezelf in de spiegel niet klopt.
En die foto’s. Ik zie mezelf nooit graag op foto’s

zondag 7 januari 2018 om 12:34
Kan je het niet voelen aan je kleding of die strak zit, normaal of gaat slobberen? Waarom moet de weegschaal bepalen wanneer het goed is en niet gewoon of je kleding wel of niet past? Niet dat het per se erg is om op de weegschaal te staan hoor, maar de conclusies die je trekt op basis van erop staan lijken wat star.lisbeth schreef: ↑07-01-2018 12:27Ik heb jaren geen weegschaal gehad juist vanwege mijn verleden. Ik wilde nu echter wel wat kilo’s kwijt. Omdat ik ook niet wil doorschieten leek het me en mijn man ook verstandig harde grenzen te stellen. Vandaar die weegschaal.
Waarom klopt het beeld in de spiegel niet? Je verwachtte rond de 65kg te zitten, maar het was 69kg. Klopt het dan zo erg niet? Je bent iets zwaarder dan je verwacht had.

zondag 7 januari 2018 om 12:35
Judy_Hopps schreef: ↑07-01-2018 11:46Mezelf terugzien op foto's geeft hier vaak het schrikeffect. Op de een of andere manier zien we onszelf altijd florisanter in de spiegel dan irl. Dan denk ik: ja de weegschaal had toch gelijk.![]()
Herkenbaar. Hier hetzelfde.
zondag 7 januari 2018 om 13:00
Ik ging vorig jaar maart op de pas gekochte weegschaal staan. Ik had er jaren geen gehad en wist dat ik door de overgang aangekomen was maar schatte het totaal verkeerd in.
Ik heb in verhouding een smalle taille (zandloper) en mijn broeken pasten gewoon nog. Ik wordt dus echt van mijn kruin naar mijn grote teen dikker en had het ook niet zo in de gaten. Ik dacht een kg of 5 eraf en het is goed.
Uiteindelijk ben ik in 4 maanden 14 kg afgevallen. Totaal onverwacht want bij eerdere lijnpogingen viel ik gerust de eerste 3 weken niks af terwijl ik mij keurig aan mijn dieet af. Het verbaasde mij dan ook dat het nu wel ging. Dat stimuleerde mij ook om het goed vol te houden.
Toen ik die 14 kg kwijt was kreeg ik foto’s onder ogen van de vakantie......Wow, hoe had ik dat nu niet kunnen zien!!! Nu vanwege een vakantie en de feestdagen weer wat aangekomen en daarom weer even op dieet. Stom, in die 1.5 maand mij niet gewogen en dan gaat het ongemerkt toch weer snel.
Ga vanaf nu weer elke dag op een vaste dag op de weegschaal.
Ik heb in verhouding een smalle taille (zandloper) en mijn broeken pasten gewoon nog. Ik wordt dus echt van mijn kruin naar mijn grote teen dikker en had het ook niet zo in de gaten. Ik dacht een kg of 5 eraf en het is goed.
Uiteindelijk ben ik in 4 maanden 14 kg afgevallen. Totaal onverwacht want bij eerdere lijnpogingen viel ik gerust de eerste 3 weken niks af terwijl ik mij keurig aan mijn dieet af. Het verbaasde mij dan ook dat het nu wel ging. Dat stimuleerde mij ook om het goed vol te houden.
Toen ik die 14 kg kwijt was kreeg ik foto’s onder ogen van de vakantie......Wow, hoe had ik dat nu niet kunnen zien!!! Nu vanwege een vakantie en de feestdagen weer wat aangekomen en daarom weer even op dieet. Stom, in die 1.5 maand mij niet gewogen en dan gaat het ongemerkt toch weer snel.
Ga vanaf nu weer elke dag op een vaste dag op de weegschaal.

zondag 7 januari 2018 om 14:27

zondag 7 januari 2018 om 15:05
Hoezo verbaasd je dat? Dat klopte immers ook niet toen je anorexia had?lisbeth schreef: ↑07-01-2018 12:27Ik heb jaren geen weegschaal gehad juist vanwege mijn verleden. Ik wilde nu echter wel wat kilo’s kwijt. Omdat ik ook niet wil doorschieten leek het me en mijn man ook verstandig harde grenzen te stellen. Vandaar die weegschaal.
Maar ik snap je wel hoor. Ik ben echt te zwaar nu, maar vanwege m'n boulimia te bang om het aan te pakken.. Foto's vind ik ook vreselijk, maar dat vond ik ook toen ik nog heel slank was.

zondag 7 januari 2018 om 15:49
Stond je voor het eerst op de weegschaal? Realiseer je je dat dat een heel heikel punt is wanneer je een verleden hebt met eetstoornis?
Je eigenwaarde, het beeld dat je hebt ten aanzien van jezelf en je beleving van de waarde van die dag zijn waarschijnlijk jaren afhankelijk geweest van dat getal op die weegschaal. Dat is niet zomaar weg. Is dat confronterend? Dat het toch meer impact heeft dan jij had verwacht?
Is het de schrik omwille van dat getal? Is het de schrik omwille van het besef dat het impact heeft en jij dat niet wil? Is het de combinatie van beiden?
Bespreek dit met je man. Blijf er niet in je eentje mee lopen.
Je gevoel en beleving mag er zijn. Waak ervoor dat irreële gedachten met je aan de haal gaan.
Je eigenwaarde, het beeld dat je hebt ten aanzien van jezelf en je beleving van de waarde van die dag zijn waarschijnlijk jaren afhankelijk geweest van dat getal op die weegschaal. Dat is niet zomaar weg. Is dat confronterend? Dat het toch meer impact heeft dan jij had verwacht?
Is het de schrik omwille van dat getal? Is het de schrik omwille van het besef dat het impact heeft en jij dat niet wil? Is het de combinatie van beiden?
Bespreek dit met je man. Blijf er niet in je eentje mee lopen.
Je gevoel en beleving mag er zijn. Waak ervoor dat irreële gedachten met je aan de haal gaan.

dinsdag 9 januari 2018 om 05:34
Ik ben 1.73m en met 76 kilo zou ik echt wel te dik zijn. Maar goed het is mij al vaker opgevallen hier dat niet iedereen hier dezelfde definitie van te dik heeft.
Ik weeg nu 64 en dat ik voor mij echt de bovengrens waar ik me prettig bij voel.
dinsdag 9 januari 2018 om 05:52
Of je koopt een paar nieuwe broeken in een maat groter.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning