Werk & Studie alle pijlers

Lager dan je kan?

12-01-2018 14:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik zit dus met een klein dilemma, ik zit nu op de middelbare school en doe TL (MBO 3 & 4)
Maar ik wil graag bij de Infanterie (Defensie) en dat is MBO 2...

2 vragen:

1. Is het niet raar om een lager niveau te doen dan je eigenlijk kan?
2. Moet ik gewoon m'n gevoel volgen of gewoon zo hoog mogelijk proberen te komen met iets ''wat me ook wel leuk lijkt''?

Bedankt alvast voor antwoorden :)
Volg je hart en ga ervoor.
Dus met een Havo diploma mag je niet bij Defensie werken?
Pluisi schreef:
12-01-2018 14:58
Dus met een Havo diploma mag je niet bij Defensie werken?
Nee, maar ik heb altijd van mijn ouders mee gekregen dat ik altijd zo hoog mogelijk moet proberen te komen.
Dus daarom vroeg ik me af of het niet raar was als ik 'lagers' ga doen dan ik eigenlijk kan.
Gewoon gaan doen als daar je hart ligt. Talent komt altijd bovendrijven. Dikke kans dat je bij het leger door zult kunnen leren, of dat je promotie zult maken.
Overigens zijn er natuurlijk meer mogelijkheden bij defensie dan enkel instromen op mbo2 niveau.
https://werkenbijdefensie.nl/jouw-opleiding/
https://werkenbijdefensie.nl/jouw-oplei ... eau-4.html
Super bedankt!
Nee hoor, gewoon gaan doen wat je echt wil! Ik ken genoeg mensen die vwo deden en nu een hbo of een nog 'lagere' opleiding doen.
Mocht je bang zijn dat je je gaat vervelen omdat het niveau lager is dan je aankan kan je natuurlijk ook kijken naar andere functies of doorgroeimogelijkheden binnen defensie volgens mij zijn die er genoeg.

Volgens mij haal je uiteindelijk veel meer voldoening uit een beroep dat écht bij jou past in plaats van dat je iets kiest omdat het niveau toevallig aansluit.
Ze zullen bedoelen datje minimaal MBO 2 moet hebben,maar ik denk dat het kader, en net daar onder echt wel iets meer heeft. Dus maak lekker je 3-4 af, met de goede vakken en ga er voor
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Beste Hadeveneenvraagje
De link die ik doorgaf, die had je heel gemakkelijk zelf kunnen vinden. Neem van mij aan dat hier voornamelijk oude taarten van 35+ zitten, dus hoe komt het dan dat jij, lid van de internetgeneratie, deze informatie zelfstandig niet had gevonden?
Heb je misschien een keer gehoord dat je voor infanterie enkel met MBO_2 wordt aangenomen?
Bij deze een wijze les: doe altijd je eigen onderzoek en neem niet klakkeloos aan wat je verteld wordt.
ninanoname schreef:
12-01-2018 15:16
Beste Hadeveneenvraagje
De link die ik doorgaf, die had je heel gemakkelijk zelf kunnen vinden. Neem van mij aan dat hier voornamelijk oude taarten van 35+ zitten, dus hoe komt het dan dat jij, lid van de internetgeneratie, deze informatie zelfstandig niet had gevonden?
Heb je misschien een keer gehoord dat je voor infanterie enkel met MBO_2 wordt aangenomen?
Bij deze een wijze les: doe altijd je eigen onderzoek en neem niet klakkeloos aan wat je verteld wordt.
:applause:
En praat erover met je ouders. Ga idd voor een zo hoog mogelijk diploma. De kans bestaat ook dat je bij defensie niet door de selectieprocedure heenkomt.
Dan heb je toch liever TL dan Kader.
ninanoname schreef:
12-01-2018 15:16
Beste Hadeveneenvraagje
Ik ben inderdaad van deze ''internetgeneratie'' en had inderdaad al wat dingen gevonden, maar ik dacht; ik post dit op een forum, dan weet ik het zeker.

En nee, ik dacht niet dat infanterie ENKEL voor MBO 2 was want er stond ook onder MBO 2, 3 en 4.
Maar ik vroeg het me gewoon af, dus ik dacht; ik dubbel-check 't even
Peach0909 schreef:
12-01-2018 15:09
Nee hoor, gewoon gaan doen wat je echt wil! Ik ken genoeg mensen die vwo deden en nu een hbo of een nog 'lagere' opleiding doen.
Mocht je bang zijn dat je je gaat vervelen omdat het niveau lager is dan je aankan kan je natuurlijk ook kijken naar andere functies of doorgroeimogelijkheden binnen defensie volgens mij zijn die er genoeg.

Volgens mij haal je uiteindelijk veel meer voldoening uit een beroep dat écht bij jou past in plaats van dat je iets kiest omdat het niveau toevallig aansluit.
Bedankt voor je antwoord, heb ik veel aan! :high5:
anoniem_362457 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 15:34
Reden: Vond dat mijn ''bedankje'' niet goed genoeg was ;)
3.73% gewijzigd
nlies schreef:
12-01-2018 15:10
Ze zullen bedoelen datje minimaal MBO 2 moet hebben,maar ik denk dat het kader, en net daar onder echt wel iets meer heeft. Dus maak lekker je 3-4 af, met de goede vakken en ga er voor
Ah oke, bedankt!
Pluisi schreef:
12-01-2018 15:28
En praat erover met je ouders. Ga idd voor een zo hoog mogelijk diploma. De kans bestaat ook dat je bij defensie niet door de selectieprocedure heenkomt.
Dan heb je toch liever TL dan Kader.
Het is ook niet zo dat ik Kader wou gaan doen om bij de infanterie te komen, het was sowieso 't plan om EERST m'n TL diploma te halen en DAARNA bij de infanterie te gaan.

Bedankt voor je antwoord trouwens ;)
Ik ken iemand die bij infanterie zit, eerst ook begonnen met een andere mbo4 opleiding die niks voor hem was, mocht zelfs naar hbo omdat hij zo goed scoorde. Toch de switch naar het leger gemaakt (infanterie), vanaf 0 daar begonnen, maar hij is er ook allemaal dingen bij gaan doen en kreeg steeds meer verantwoordelijkheden en is inmiddels ook al een aantal keer een hogere rang gekregen.

Eerst je TL diploma halen is sowieso een goed plan, kijk ook even goed hoe oud je moet zijn om bij infanterie te kunnen komen of met de opleiding te beginnen, niet dat je daarmee in de knoop komt.
Peach0909 schreef:
12-01-2018 15:39
Ik ken iemand die bij infanterie zit, eerst ook begonnen met een andere mbo4 opleiding die niks voor hem was, mocht zelfs naar hbo omdat hij zo goed scoorde. Toch de switch naar het leger gemaakt (infanterie), vanaf 0 daar begonnen, maar hij is er ook allemaal dingen bij gaan doen en kreeg steeds meer verantwoordelijkheden en is inmiddels ook al een aantal keer een hogere rang gekregen.

Eerst je TL diploma halen is sowieso een goed plan, kijk ook even goed hoe oud je moet zijn om bij infanterie te kunnen komen of met de opleiding te beginnen, niet dat je daarmee in de knoop komt.
Dat is inderdaad ook nog wel een puntje, want ik ben 16 als ik van de middelbare af ben, maar je moet minimaal 17 zijn om bij de infanterie te komen.

Wat moet je in dat jaar er tussen doen?
HadEvenEenVraagie schreef:
12-01-2018 15:44
Dat is inderdaad ook nog wel een puntje, want ik ben 16 als ik van de middelbare af ben, maar je moet minimaal 17 zijn om bij de infanterie te komen.

Wat moet je in dat jaar er tussen doen?
Moet je minimaal 17 zijn om bij de infanterie te komen, of 17 om aan de opleiding te beginnen?
Als dat laatste zo is zou ik als ik jou was de keuze proberen te maken tussen een jaar een opleiding (misschien vind je wel wat wat er bij aansluit, alles dat je leert is natuurlijk mooi meegenomen, misschien wat technisch of iets met sport) of een jaar werken. Al ben ik niet helemaal zeker of dat laatste met de huidige wetgeving mag.
Je zal vast niet de enige zijn met dat probleem, misschien kan je eens bij een open dag navragen wat de meeste doen in dat jaar.
Peach0909 schreef:
12-01-2018 15:48
Moet je minimaal 17 zijn om bij de infanterie te komen, of 17 om aan de opleiding te beginnen?
Als dat laatste zo is zou ik als ik jou was de keuze proberen te maken tussen een jaar een opleiding (misschien vind je wel wat wat er bij aansluit, alles dat je leert is natuurlijk mooi meegenomen, misschien wat technisch of iets met sport) of een jaar werken. Al ben ik niet helemaal zeker of dat laatste met de huidige wetgeving mag.
Je zal vast niet de enige zijn met dat probleem, misschien kan je eens bij een open dag navragen wat de meeste doen in dat jaar.
Je moet 15/16 zijn om aan je VeVa-opleiding te beginnen en minimaal 17 om bij de infanterie te komen volgensmij..
De VeVa is een heel leuke opleiding hoor ik van jongelui ( :hyper: ) hier in de omgeving.
he, doe je nu MBO of VMBO?
guppekop schreef:
12-01-2018 16:11
he, doe je nu MBO of VMBO?
VMBO, 3de jaar.
HadEvenEenVraagie schreef:
12-01-2018 15:00
Nee, maar ik heb altijd van mijn ouders mee gekregen dat ik altijd zo hoog mogelijk moet proberen te komen.
Dus daarom vroeg ik me af of het niet raar was als ik 'lagers' ga doen dan ik eigenlijk kan.
Doe waar je zin in hebt. Natuurlijk, je ouders willen dat je goed op je plek komt, een prima inkomen hebt en een fijne baan + bestaanszekerheid. En als jij een baan vindt, die je leuk vindt, waarmee je jezelf kunt onderhouden en je bent gelukkig: dan lijkt het me niet dat daar iets tegenin te brengen valt.

Het leven is te kort om iets te doen waar je geen zin in hebt. Zeker als je de rest van je leven nog moet. binnen defensie zijn trouwens ook genoeg mogelijkheden om hogerop te komen hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven