Werk & Studie alle pijlers

Studeren aan de Open Universiteit

03-01-2018 13:03 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om een studie te gaan volgen aan de Open Universiteit (richting Onderwijskunde). Heeft iemand ervaringen met de OU en specifiek het schakelprogramma en de master Onderwijskunde of Pedagogiek?

Ik zou o.a. graag willen weten hoe het cursusmateriaal is, de combinatie werk/privé en de kwaliteit van de docenten. Ook ben ik benieuwd hoe het is om op afstand te studeren (ik heb alleen aan een reguliere universiteit gestudeerd).
jua schreef:
15-01-2018 12:53
Mij inkomen is ook laag maar ze nemen dan mijn man zijn inkomen ook nee.
Leuk dat ze steeds die 15 jaar noemen maar met maandbedrag waar wij op uit komen is het in ruim 2 jaar al afgelost.
Maandbedrag is vrij hoog .

Terug via de belastingdienst ga ik verder uitzoeken
Maar hoezo is je maandbedrag zo hoog?
Ze delen je schuld toch door 180 (15 jaar x 12 maanden)?
Alleen als je dat bedrag niet kunt betalen gaan ze volgens mij naar je inkomen kijken.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
15-01-2018 15:47
Alleen als je dat bedrag niet kunt betalen gaan ze volgens mij naar je inkomen kijken.
Van de site van DUO:

'Hoeveel u per maand moet terugbetalen, hangt af van de hoogte van uw schuld en de rente. Daarnaast berekenen we hoeveel u kunt terugbetalen aan de hand van uw verzamelinkomen. Hierdoor kan uw maandbedrag lager uitvallen worden, maar niet hoger. '

Dus je mag 15 jaar doen over het terugbetalen, maar als je inkomen daar te laag voor is hoef je minder terug te betalen.
@jua dat klopt niet wat je zegt. Gelukkig maar.

@Flashy je kunt het beste dan in september beginnen. En dan volg je de oriëntatiecursus. In de tussentijd kun je ook andere cursussen volgen die je niet verplicht in een trimester moet volgen. Het loopt niet op volgorde. Je kunt het kriskras door elkaar volgen. En daarnaast schrijf je goed in je agenda wanneer je het beste voor de vaste cursussen kan inschrijven.
Wanneer je bent aangemeld moet je binnen 12 maanden het hebben behaald, anders betaal je de gehele module nog een keer. Eventueel met aftrek van boeken.
Dus het is zeker wel een aanrader voor snel studeren. Eerder kon je nog examen bijkopen etc. Dat kan allemaal niet meer.
Solomio schreef:
15-01-2018 15:47

Helaas niet, ik heb al uitgebreid contact met duo gehad.
Ze kijken naar je gezamenlijk jaar inkomen en je hebt een aftrek.
Van wat overblijft dien je 12% van je schuld per jaar af te betalen.

Die 15 jaar is de termijn waarin je max de schuld hebt. Maar niet dat het bedrag over 15 jaar wordt gespreid.

Dat dacht ik eerst ook maar helaas is dat niet het geval.

Of ik moet de verkeerde info hebben gehad.
Solomio schreef:
15-01-2018 15:56
Van de site van DUO:

'Hoeveel u per maand moet terugbetalen, hangt af van de hoogte van uw schuld en de rente. Daarnaast berekenen we hoeveel u kunt terugbetalen aan de hand van uw verzamelinkomen. Hierdoor kan uw maandbedrag lager uitvallen worden, maar niet hoger. '

Dus je mag 15 jaar doen over het terugbetalen, maar als je inkomen daar te laag voor is hoef je minder terug te betalen.
Het staat er ook:

Een deel van uw (gezamenlijk) verzamelinkomen telt niet mee bij de berekening (vrijgesteld bedrag). Van het inkomen dat overblijft, moet u jaarlijks 12% aflossen op uw schuld Dit gebeurt in 12 maandelijkse termijnen. Na 15 jaar wordt een eventuele restschuld kwijtgescholden.

Heeft u geen kinderen, dan telt € 16.597,- van uw inkomen niet mee. Voor gezinnen en alleenstaande ouders is dit € 23.710,-.

Dus stel je gezamenlijk inkomen is 40000 en je hebt geen kinderen dan is dat 40000- 16597 =23403

12% daarvan is 2808,36 per jaar dat je MOET aflossen.
In dit geval delen door 12 = 234,00 per maand.

Ik hoopte het eerst ook verkeerd te begrijpen maar de medewerker die ik sprak van DUO bevestigde dat het zo zat.
Hij heeft nav ons inkomen ook betekend wat het maand bedrag dan zou worden.

Echter als je al een studie schuld hebt kan je ( afhankelijk van wat regels wanneer die schuld begon) er voor kiezen je partners inkomen niet mee te laten rekenen.
Heb je nog geen studieschuld dan heb je keuze volgens de nieuwe regels niet meer.

Wellicht was het eerst anders maar dit zijn de voorwaarden en regels nu.
Helaas.
anoniem_122541 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 23:09
50.18% gewijzigd
fientje1982 schreef:
15-01-2018 16:25
@jua dat klopt niet wat je zegt. Gelukkig maar.

Helaas wel, of ik moet het verkeerd begrijpen en bij duo geven ze ook de verkeerde voorlichting...
Als jij links/ ergers zwart op wit hebt dat het anders is hoor ik het graag.
Zou het nml zeer fijn vinden als jij gelijk hebt 😉
fientje1982 schreef:
15-01-2018 16:25

@Flashy je kunt het beste dan in september beginnen. En dan volg je de oriëntatiecursus. In de tussentijd kun je ook andere cursussen volgen die je niet verplicht in een trimester moet volgen. Het loopt niet op volgorde. Je kunt het kriskras door elkaar volgen. En daarnaast schrijf je goed in je agenda wanneer je het beste voor de vaste cursussen kan inschrijven.
Wanneer je bent aangemeld moet je binnen 12 maanden het hebben behaald, anders betaal je de gehele module nog een keer. Eventueel met aftrek van boeken.
Dus het is zeker wel een aanrader voor snel studeren. Eerder kon je nog examen bijkopen etc. Dat kan allemaal niet meer.
Naja hoe eerder hoe beter natuurlijk. Ik kan altijd andere modules eerder doen evt.
@jua
Oké dan zijn dat dus de nieuwe regels
Ik had het nog over de oude regels.
Aan de andere kant is sneller aflossen ook beter
Dan zit je er niet zo lang aan vast. Tenminste als je dat kan betalen.

@flashy klopt. Succes met je keuze
jua schreef:
15-01-2018 22:47
Helaas niet, ik heb al uitgebreid contact met duo gehad.
Ze kijken naar je gezamenlijk jaar inkomen en je hebt een aftrek.
Van wat overblijft dien je 12% van je schuld per jaar af te betalen.

Die 15 jaar is de termijn waarin je max de schuld hebt. Maar niet dat het bedrag over 15 jaar wordt gespreid.

Dat dacht ik eerst ook maar helaas is dat niet het geval.

Of ik moet de verkeerde info hebben gehad.
Er staat toch duidelijk dat het bedrag wel lager, maar niet hoger kan worden.
jua schreef:
15-01-2018 23:01
Helaas wel, of ik moet het verkeerd begrijpen en bij duo geven ze ook de verkeerde voorlichting...
Als jij links/ ergers zwart op wit hebt dat het anders is hoor ik het graag.
Zou het nml zeer fijn vinden als jij gelijk hebt 😉
Als je het stukje leest wat ik geplakt heb staat daar toch echt iets anders.
Je mag 15 jaar doen over het terugbetalen.
Het stukje wat jij plakt gaat dus over de situatie dat je maandbedrag hoger zou zijn dan wat je kunt missen. Dan gaan ze die berekening toepassen.

En ja, ik weet het 100% zeker, dus jouw informatie klopt niet.
Die 15 jaar is het uitgangspunt. Kun je dat niet betalen, dan pas gaan ze naar je inkomen kijken.
@solomio . hoe weet jij dat zo 100 % zeker? Heb je contact hehad met DUO??

Anders zou ik dat echt even gaan doen want het klopt echt zeker weten niet wat jij zegt. Ik zou het graag willen maar helaas.

Ik heb door deze discussie net wederom gebeld met DUO om te vragen hoe het nu zit en de informatie die ik eerder al van een andere mederwerker kreeg blijkt echt te kloppen.
Het is niet zo dat je zelf mag beslissen om het over 15 jaar te spreiden, ze kijken echt naar je inkomen en berekenen dat het maandbedrag wat jij kan terug betalen volgens hen ( daarbij gaan ze uit van 12 % van de schuld per jaar) ( 15 keer 12 is ook 180, waarmee je dus aan die 15 jaar zit he...als je inkomen hoog is zal die 12 % natuurlijk ook hoger zijn en heb je eerder afgelost maar zo komen ze aan die 12 %.)
Als je inkomen dus hoger is dan is je schuld daarmee ook eerder afgelost dan in 15 jaar. Bij een erg laag inkomen kan je er dus 15 jaar over doen en na die 15 jaar evt kwijtgescholden. Ze kijken naar je inkomen 2 jaar terug ( als je inkomen ernstig is gedaald na die 2 jaar kan je wel aanpassing vragen)

Het is zelfs zo dat als je bijstand niveau hebt dat je wel min 48,- per maand moet terug betalen, enkel bij hoge uitzondering niet.

Helaas is dit echt de regel, ik heb ook aangegeven dat het erg verwarrend staat omdat die 15 jaar genoemd wordt maar dat is puur de max duur van de lening.

Ik zou als ik jou was zelf ook even bellen met DUO voordat je straks voor verrassingen komt te staan!

Ik stop met de discussie verder, heb het ( helaas ) helemaal helder. Wens je succes met je studie ;-)
Flashy schreef:
15-01-2018 13:30
Die verplichten startmomenten zien er vooral ontzettend onhandig uit. Verdwijnt hiermee niet juist het flexibele karakter?
Ik denk wel dat de wat strakkere structuur ook voordelen heeft, zeker voor studies die je vooral thuis doet. Hoe vaak hoor je niet dat mensen vrolijk aan een LOI studie beginnen en dat het dan na een paar maanden versloft. Een beetje druk op de ketel kan nooit kwaad.
jua schreef:
16-01-2018 09:07
@solomio . hoe weet jij dat zo 100 % zeker? Heb je contact hehad met DUO??

Anders zou ik dat echt even gaan doen want het klopt echt zeker weten niet wat jij zegt. Ik zou het graag willen maar helaas.

Ik heb door deze discussie net wederom gebeld met DUO om te vragen hoe het nu zit en de informatie die ik eerder al van een andere mederwerker kreeg blijkt echt te kloppen.
Het is niet zo dat je zelf mag beslissen om het over 15 jaar te spreiden, ze kijken echt naar je inkomen en berekenen dat het maandbedrag wat jij kan terug betalen volgens hen ( daarbij gaan ze uit van 12 % van de schuld per jaar) ( 15 keer 12 is ook 180, waarmee je dus aan die 15 jaar zit he...als je inkomen hoog is zal die 12 % natuurlijk ook hoger zijn en heb je eerder afgelost maar zo komen ze aan die 12 %.)
Als je inkomen dus hoger is dan is je schuld daarmee ook eerder afgelost dan in 15 jaar. Bij een erg laag inkomen kan je er dus 15 jaar over doen en na die 15 jaar evt kwijtgescholden. Ze kijken naar je inkomen 2 jaar terug ( als je inkomen ernstig is gedaald na die 2 jaar kan je wel aanpassing vragen)

Het is zelfs zo dat als je bijstand niveau hebt dat je wel min 48,- per maand moet terug betalen, enkel bij hoge uitzondering niet.

Helaas is dit echt de regel, ik heb ook aangegeven dat het erg verwarrend staat omdat die 15 jaar genoemd wordt maar dat is puur de max duur van de lening.

Ik zou als ik jou was zelf ook even bellen met DUO voordat je straks voor verrassingen komt te staan!

Ik stop met de discussie verder, heb het ( helaas ) helemaal helder. Wens je succes met je studie ;-)
Ik heb daar idd contact over gehad met de DUO en mij is toen verteld dat die 15 jaar vaststaat.
Je schuld wordt dus door 180 gedeeld en daar dan de rente bij en dan heb je je maandbedrag. Mocht je inkomen te laag zijn om dat maandbedrag te kunnen betalen, dan kunnen ze het maandbedrag verlagen. Verhogen doen ze niet.

Zojuist nog een keer gebeld en deze mevrouw zei wat jij ook zegt. Dat betekent wat mij betreft dat het fout op de site staat en dat ik het eigenlijk niet geloof.

Voor mij maakt het niet uit, maar in jouw geval kun je dan dus beter niet lenen, maar nu vanuit jullie gezamenlijk inkomen je studiekosten betalen.

Alleen daarom vind ik het al niet logisch. Je leent omdat je het dan over een langere periode kunt uitsmeren (ik dan toch) en vervolgens moet je het in minder tijd terugbetalen dan dat je over je studie hebt gedaan.

Ik vinnut gek, maar ik snap dat jij dat risico niet wilt lopen.
@Jua bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Goed dat je het helemaal heb nagevraagd.
Ik bekeek alleen de site, maar daar staat het heel vaag. Ik denk dat veel mensen schrikken als ze erachter komen hoe het zit.
Zoals ik het begreep is nog de oude variant. Dat kan als je nog een studieschuld. Maar als je die niet hebt, gaat de nieuwe regeling in.
Maar ga jij nu dan niet meer studeren?
Sara9876 schreef:
16-01-2018 10:07
Ik denk wel dat de wat strakkere structuur ook voordelen heeft, zeker voor studies die je vooral thuis doet. Hoe vaak hoor je niet dat mensen vrolijk aan een LOI studie beginnen en dat het dan na een paar maanden versloft. Een beetje druk op de ketel kan nooit kwaad.
Eens. Maar waarom dan een startmoment voor de orientatiecursus en een inleidend vak in dezelfde maand laten starten. Dat is gewoon niet handig. Dan moet je of meteen drie vakken doen( orientatie bestaat uit twee vakken)als dat al kan of je loopt meteen al vertraging op omdat de eerst volgende mogelijkheid pas een jaar later is en het vervolg vak pas ook na dat inleidende vak kan. Je moet de 1e tentamenkans ook meteen na afloop module benutten. Kortom als je wel je P in 1 jaar wilt halen. Hoe dan?
Ceci schreef:
03-01-2018 14:19
Heel flauwe vraag, maar kun je het materiaal vanaf de online leeromgeving ook gewoon uitprinten (soms kan dat niet met het format of is het beveiligd) ? Ik leer vele malen beter vanaf een boek dan vanaf een scherm.

Ik heb mijn master gedaan naast een 32-urige werkweek, dus discipline lijkt me niet het probleem. Wel merk ik dat ik niet erg lekker thuis studeer (of schrijf), dus daar zal ik nog een oplossing voor moeten vinden. Ik ging altijd in de UB zitten, maar die heeft de OU natuurlijk niet.
Met je OU Pas kun je in elke universiteitsbieb terecht en daar lid worden.
fientje1982 schreef:
16-01-2018 16:38
@Jua bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Goed dat je het helemaal heb nagevraagd.
Ik bekeek alleen de site, maar daar staat het heel vaag. Ik denk dat veel mensen schrikken als ze erachter komen hoe het zit.
Zoals ik het begreep is nog de oude variant. Dat kan als je nog een studieschuld. Maar als je die niet hebt, gaat de nieuwe regeling in.
Maar ga jij nu dan niet meer studeren?
Ik val inderdaad in nieuwe regel omdat ik ( nog) geen studieschuld heb.
Ga met mijn man alles eens goed op een rijtje zetten en kijken of het lukt om te bekostigen. Mijn studie zou zo'n 3 1/2 tot 4 jaar gaan duren en af betalen moet dan binnen 3 jaar qau berekening.
Dus niet lenen is per jaar sowieso goedkoper.
Hoop dat we via belastingdienst nog wat terug krijgen door het af te trekken maar weet niet zo snel op hoeveel % we dan kunnen rekenen.

Hoop dat het lukt, het is toch veel geld bij elkaar
Flashy schreef:
16-01-2018 20:39
Eens. Maar waarom dan een startmoment voor de orientatiecursus en een inleidend vak in dezelfde maand laten starten. Dat is gewoon niet handig. Dan moet je of meteen drie vakken doen( orientatie bestaat uit twee vakken)als dat al kan of je loopt meteen al vertraging op omdat de eerst volgende mogelijkheid pas een jaar later is en het vervolg vak pas ook na dat inleidende vak kan. Je moet de 1e tentamenkans ook meteen na afloop module benutten. Kortom als je wel je P in 1 jaar wilt halen. Hoe dan?
Oriëntatie vak bestaat uit 2 examens, maar is 1 vak. Je kunt je wel gelijk voor 3 modules inschrijven. En je hebt 3 examenmogelijkheden in een jaar om het vak te halen.
jua schreef:
16-01-2018 22:50
Ik val inderdaad in nieuwe regel omdat ik ( nog) geen studieschuld heb.
Ga met mijn man alles eens goed op een rijtje zetten en kijken of het lukt om te bekostigen. Mijn studie zou zo'n 3 1/2 tot 4 jaar gaan duren en af betalen moet dan binnen 3 jaar qau berekening.
Dus niet lenen is per jaar sowieso goedkoper.
Hoop dat we via belastingdienst nog wat terug krijgen door het af te trekken maar weet niet zo snel op hoeveel % we dan kunnen rekenen.

Hoop dat het lukt, het is toch veel geld bij elkaar
Naar aanleiding van dit topic heb ik dus gisteren met de DUO gebeld en daar vertelden ze dat het idd was zoals jij zei.
Ik gaf aan dat ik wel vond dat het dan verwarrend op hun site stond.
Nu werd ik net teruggebeld door diezelfde mevrouw, die het toch heeft nagevraagd en mij nu vertelde dat ik toch gelijk had: je mag sowieso 15 jaar doen over het terugbetalen, dus ze delen je schuld door 180 om je maandbedrag te berekenen (kan door de rente nog wel wat fluctueren). Als je dat bedrag niet kunt betalen, dán gaan ze je draagkracht berekenen en kan je maandbedrag lager uitvallen.
Ik zou om teleurstelling te voorkomen dat toch zwart op wit willen zien Solomio.
Flashy schreef:
17-01-2018 14:59
Ik zou om teleurstelling te voorkomen dat toch zwart op wit willen zien Solomio.
Voor mij maakt het niet uit en het kan over een paar jaar natuurlijk zomaar weer anders zijn.
Maar kan me voorstellen dat Jua dat wel zwart op wit zou willen hebben.
Ah oke, ik dacht dat het voor jou ook uitmaakte.
Mmmmm lekker vaag. Zelf al 2 keer hetzelfde verhaal gehoord van DUO dat het dus niet over 15 jaar verspreid wordt.

Nog een keer bellen dan?
Als het wel over 15 jaar gespreid kan verandert het best veel voor mij.
Jua ik zou het sowieso zwart op wit willen hebben als ik jou was.
Flashy schreef:
17-01-2018 18:19
Jua ik zou het sowieso zwart op wit willen hebben als ik jou was.
Dat sowieso!
Vind het ook krom dat het niet over 15 jaar kan want het voordeel van lenen via llk vervalt voor mij ( en ben vast niet de enige) als ik binnen 3 jaar moet terugbetalen.
Heb ook maar gemaild

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven