Studeren aan de Open Universiteit
woensdag 3 januari 2018 om 13:03
Ik overweeg om een studie te gaan volgen aan de Open Universiteit (richting Onderwijskunde). Heeft iemand ervaringen met de OU en specifiek het schakelprogramma en de master Onderwijskunde of Pedagogiek?
Ik zou o.a. graag willen weten hoe het cursusmateriaal is, de combinatie werk/privé en de kwaliteit van de docenten. Ook ben ik benieuwd hoe het is om op afstand te studeren (ik heb alleen aan een reguliere universiteit gestudeerd).
Ik zou o.a. graag willen weten hoe het cursusmateriaal is, de combinatie werk/privé en de kwaliteit van de docenten. Ook ben ik benieuwd hoe het is om op afstand te studeren (ik heb alleen aan een reguliere universiteit gestudeerd).
woensdag 17 januari 2018 om 20:38
Het staat er gewoon tegenstrijdig.
Dat heb ik in mijn mail ook genoemd ( en letterlijk de tekst ook gekopieerd van de site)
In mijn geval is het maand bedrag rond de 300,00 per maand.
Dat is op dit moment eigenlijk te veel ivm andere hoge kosten die wij hebben ( die nergens vergoed worden of kunnen worden afgetrokken)
Lening zal tegen de 10.000 totaal zijn als ik klaar ben. Best groot bedrag als we dat zelf moeten betalen natuurlijk
15 jaar terug betalen is wellicht lang maar meestal kan je wel extra ( snel) aflossen evt natuurlijk.
Dat heb ik in mijn mail ook genoemd ( en letterlijk de tekst ook gekopieerd van de site)
Dat is op dit moment eigenlijk te veel ivm andere hoge kosten die wij hebben ( die nergens vergoed worden of kunnen worden afgetrokken)
Lening zal tegen de 10.000 totaal zijn als ik klaar ben. Best groot bedrag als we dat zelf moeten betalen natuurlijk
15 jaar terug betalen is wellicht lang maar meestal kan je wel extra ( snel) aflossen evt natuurlijk.
woensdag 17 januari 2018 om 20:39
Die 15 jaar zorgt natuurlijk wel dat ook mensen met een laag inkomen iig nog een substantieel deel terugbetalen.fientje1982 schreef: ↑17-01-2018 20:25Maar 15 jaar zou ook wel erg lang zijn. Stel je betaalt normaal collegegeld, dat 4 jaar duurt. Is ongeveer 8.000 euro. Dan zou je even weg gezegd 50 euro per maand terugbetalen, 15 jaar lang. Dan kan je het beter snel terugbetalen, heb je het ook gehad. Tenminste zo zie ik het.
Maar 3 jaar is opzich best snel inderdaad. Ze hadden er beter 7 jaar ofzo van kunnen maken.
Als ik nu zou moeten terugbetalen zou ik niets hoeven betalen, omdat ik minder inkomen heb dan het drempelbedrag voor een alleenstaande ouder.
Tegen dat ik moet gaan terugbetalen is mijn jongste kind meerderjarig en ben ik dus alleenstaand.
Dan zou ik met de huidige berekening ongeveer 30 euro per maand moeten betalen.
Na 15 jaar heb ik dan nog niet alles terugbetaald, maar iig wel meer dan in bijv 7 jaar.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 17 januari 2018 om 20:51
jua schreef: ↑17-01-2018 20:38Het staat er gewoon tegenstrijdig.
Oke ik ben erg benieuwd naar hun antwoord.
En hoeveel zou je nu per maand moeten betalen als je geen lening aan zou vragen? Of is dat die 300 euro?
anoniem_64d63a32ba724 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 20:52
2.76% gewijzigd
woensdag 17 januari 2018 om 20:52
Solomio schreef: ↑17-01-2018 20:39Die 15 jaar zorgt natuurlijk wel dat ook mensen met een laag inkomen iig nog een substantieel deel terugbetalen.
Als ik nu zou moeten terugbetalen zou ik niets hoeven betalen, omdat ik minder inkomen heb dan het drempelbedrag voor een alleenstaande ouder.
Tegen dat ik moet gaan terugbetalen is mijn jongste kind meerderjarig en ben ik dus alleenstaand.
Dan zou ik met de huidige berekening ongeveer 30 euro per maand moeten betalen.
Na 15 jaar heb ik dan nog niet alles terugbetaald, maar iig wel meer dan in bijv 7 jaar.
Oke ik snap het.
donderdag 18 januari 2018 om 12:56
donderdag 18 januari 2018 om 13:28
Hoe werkt dat dan?fientje1982 schreef: ↑18-01-2018 09:54Ohja je kunt ondanks dat je een lening krijgt, ook een gedeelte terugkrijgen van de belastingdienst per jaar. 1/3 tot de helft.
Je betaalt dan immers niet?
donderdag 18 januari 2018 om 15:39
Positieve reactie van DUO per mail:
De terugbetalingsregels zijn recentelijk verduidelijkt. Voorheen was het zo beschreven dat de draagkracht bepalend was voor de totale duur en de 15 jaar een bovengrens was. Zoals het nu op de site staat is het duidelijk beschreven.
Deze aanpassing heeft zijn tijd gehad binnen DUO voor dit bij alle collega's duidelijk was. Daarom is helaas nog de oude informatie verstrekt aan de telefoon.
Wij zullen bij terug betalen nu uw totale schuld inclusief rente delen door 180 maanden (15jaar) om een maximaaal maandbedrag te berekenen met een minimum van € 47,-. De berekening van draagkracht kan er alleen voor zorgen dat dit maandbedrag lager wordt niet hoger. Enige reden dat het maximale maandbedrag hoger kan worden is wanneer de rente, in nadeel van student, wordt aangepast.
Duidelijk 2 keer verkeerde informatie gekregen aan de telefoon ( Solomio ook een keer) best kwalijk.
Voor mij op tijd duidelijkheid zwart op wit gelukkig.
Medewerker vertelde mij wel dat het pas voor iemand had berekend en die dus besloot niet te lenen omdat die ook geen 15 jaar er over mocht doen en aan hoog maandbedrag kwam.
Verkeerd dus voorgelicht, hoop dat niet te veel mensen deze verkeerde info hebben gekregen.
Ga nu gebruik maken van llk denk ik
De terugbetalingsregels zijn recentelijk verduidelijkt. Voorheen was het zo beschreven dat de draagkracht bepalend was voor de totale duur en de 15 jaar een bovengrens was. Zoals het nu op de site staat is het duidelijk beschreven.
Deze aanpassing heeft zijn tijd gehad binnen DUO voor dit bij alle collega's duidelijk was. Daarom is helaas nog de oude informatie verstrekt aan de telefoon.
Wij zullen bij terug betalen nu uw totale schuld inclusief rente delen door 180 maanden (15jaar) om een maximaaal maandbedrag te berekenen met een minimum van € 47,-. De berekening van draagkracht kan er alleen voor zorgen dat dit maandbedrag lager wordt niet hoger. Enige reden dat het maximale maandbedrag hoger kan worden is wanneer de rente, in nadeel van student, wordt aangepast.
Duidelijk 2 keer verkeerde informatie gekregen aan de telefoon ( Solomio ook een keer) best kwalijk.
Voor mij op tijd duidelijkheid zwart op wit gelukkig.
Medewerker vertelde mij wel dat het pas voor iemand had berekend en die dus besloot niet te lenen omdat die ook geen 15 jaar er over mocht doen en aan hoog maandbedrag kwam.
Verkeerd dus voorgelicht, hoop dat niet te veel mensen deze verkeerde info hebben gekregen.
Ga nu gebruik maken van llk denk ik
donderdag 18 januari 2018 om 15:49
Ik lees net dit op site belastingdienstfientje1982 schreef: ↑18-01-2018 09:54Ohja je kunt ondanks dat je een lening krijgt, ook een gedeelte terugkrijgen van de belastingdienst per jaar. 1/3 tot de helft.
evenlanglerenkrediet
Hebt u een levenlanglerenkrediet aangevraagd voor het volgen van een opleiding? Dan mag u de gemaakte studiekosten aftrekken. Het levenlanglerenkrediet is geen vergoeding voor de gemaakte studiekosten. U hoeft hier dus geen rekening mee te houden bij de berekening.
Dus heel voordelig. Ik leen maar krijg ook nog terug via de belasting ?!
Nu hopen dat rente van llk op 0 % blijft staan. Maar begrijp ook dat rente 5 jaar vast staat dus waarschijnlijk wel heel de llk periode.
Heb zin om te gaan studeren.
Wacht nog op toelating tot pre master. Is in behandeling en hoopte in februari te kunnen beginnen maar dat wordt krap.
( aanvraag in december gedaan)
donderdag 18 januari 2018 om 16:10
Hoi Ghost,Ghost79 schreef: ↑18-01-2018 12:56@verkademeisje; wat leuk en knap dat je dit combineert met werk en gezin! Werk je al in het onderwijs? Hoeveel uren per week ben je gemiddeld bezig met je studie? Is de literatuur nederlands of ook engels? En moet je ook stage lopen of praktijkopdrachten doen? Hoor het graag, bedankt alvast!
Ik werk 20 uur binnen het PO. Hoeveel ik studeer wisselt, ik schat gemiddeld zo'n 15 uur per week. In de vakanties doe ik vrijwel niets, dan heb ik de kinderen thuis, maar er zijn ook weken dat ik 25 uur studeer.
De literatuur die je moet lezen is grotendeels Engels, het verwerken gebeurt in het NL. Gelukkig
In de premaster is er geen stage. En ook geen praktijkopdrachten. Hoe dat daarna zit, weet ik nog niet.
Mocht je nog meer vragen hebben, laat het maar weten!
donderdag 18 januari 2018 om 17:12
Fijn Jua, dat de informatie iig overeenkomt.
Dat minimum van 47 euro, daar word ik dan weer niet blij van, want op basis van de berekening op de site kom ik met mijn inkomen op ongeveer 30 euro per maand.
Maar daar ga ik dan maar het beste van hopen.
Living on the edge......
Dat minimum van 47 euro, daar word ik dan weer niet blij van, want op basis van de berekening op de site kom ik met mijn inkomen op ongeveer 30 euro per maand.
Maar daar ga ik dan maar het beste van hopen.
Living on the edge......
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
donderdag 18 januari 2018 om 19:10
Gelukkig Jua.
Ik vind het altijd zo zonde als iemand vanwege geld niet kan studeren.
Dat zou gewoon niet mogen in een rijk land als Nederland.
En inderdaad je krijgt het terug van de Belastingdienst. Is ook wel logisch, want later betaal je het ook allemaal terug.
Veel plezier met je studie.
Welke studie ga je doen trouwens?
Ik vind het altijd zo zonde als iemand vanwege geld niet kan studeren.
Dat zou gewoon niet mogen in een rijk land als Nederland.
En inderdaad je krijgt het terug van de Belastingdienst. Is ook wel logisch, want later betaal je het ook allemaal terug.
vrijdag 19 januari 2018 om 10:08
Dank je wel.fientje1982 schreef: ↑18-01-2018 19:10
Ik ga master psychologie doen, eerst nog schakelprogramma.
vrijdag 19 januari 2018 om 15:48
Vandaag de brochure ontvangen van algemene cultuurwetenschappen en direct gelezen. Helaas ontdekt dat er nog twee propedeuse vakken alleen in kwartiel 3 start. Het wordt mij echt te gortig om qua tijd en geld vier vakken te kopen en tegelijkertijd te gaan doen als start. Dan is vertraging dus onvermijdelijk helaas. Niet echt een leuk begin / goede motivatie. Er starten daarnaast maar twee vakken in kwartiel 1. Dus de verdeling is een beetje zoek. Dit kun je natuurlijk opvullen met de vakken die flexibel starten maar veelal moet je daar weer de vakken uit kwartiel 3 hebben gedaan. Er staat ook dat je een planning aan kunt vragen voor 15, 20 of 30 ec per jaar. Dus zo snel mogelijk er doorheen zal wel niet "standaard" zijn. Ik kan mogelijk 15 tot 30 eerder behaalde ec`s kwijt in de vrije ruimte dus dat zou heel fijn zijn!
Ik kom niet in aanmerking voor LLLK dus het is financieel een hele hap.
Op zich lijkt het mij echt super leuk qua vakken en inhoud. Jammer dat de flexibiliteit eruit is.
Ik kom niet in aanmerking voor LLLK dus het is financieel een hele hap.
Op zich lijkt het mij echt super leuk qua vakken en inhoud. Jammer dat de flexibiliteit eruit is.
vrijdag 19 januari 2018 om 16:41
@Flashy beter vertraging oplopen dan helemaal niet beginnen toch?
Je ziet heel vaak dat mensen heel snel door een studie willen, maar uiteindelijk loopt bijna iedereen die op afstand studeert een (klein) beetje vertraging op. Dat is de uiteindelijke ervaring dat docenten zeggen. En dat zie ik ook om mij heen. Misschien zit er in de stelling: Haastige spoed is zelden goed' wel een kern van waarheid
Waarom kom jij niet in aanmerking voor LLLK?.
Je ziet heel vaak dat mensen heel snel door een studie willen, maar uiteindelijk loopt bijna iedereen die op afstand studeert een (klein) beetje vertraging op. Dat is de uiteindelijke ervaring dat docenten zeggen. En dat zie ik ook om mij heen. Misschien zit er in de stelling: Haastige spoed is zelden goed' wel een kern van waarheid
Waarom kom jij niet in aanmerking voor LLLK?.
vrijdag 19 januari 2018 om 19:05
Weet je zeker dat je niet aan de voorwaarden voldoe. Ik had laatst ook een gesprek met iemand die dat dacht. Terwijl het toch kon. Of je bent boven de 55 jaar of je hebt nog recht op studiefinanciering. Maar helemaal niet in aanmerking komen, is bijna niet het geval.
Je kunt verder gewoon andere vakken volgen. Ook van het 2e jaar of 3e jaar. Het is allemaal niet op volgorde. Dat voelt wellicht wat vreemd. Maar dan heb je in ieder geval niet het idee dat je achter loopt.
Je kunt verder gewoon andere vakken volgen. Ook van het 2e jaar of 3e jaar. Het is allemaal niet op volgorde. Dat voelt wellicht wat vreemd. Maar dan heb je in ieder geval niet het idee dat je achter loopt.
zaterdag 20 januari 2018 om 01:08
Over het LLLK weet ik niets, maar ben wel ervaringsdeskundige met studeren aan de OU. Ik heb inmiddels mijn bachelor psychologie behaald en ben nu met de master bezig.
@Flashy: je hebt gelijk dat de 'standaard' indeling gericht is op studenten die trager dan nominaal studeren. Een voltijds student aan een reguliere uni doet 60 EC per jaar, bij de OU behoor je al tot de snelle studenten als je er 30 per jaar doet, er zijn veel studenten die nog veel trager gaan. Ik heb geen ervaring met cultuurwetenschappen en de programmering daar, maar ik weet van psychologie dat het heel goed werkt om contact op te nemen met een studiebegeleider en daar jouw specifieke situatie en wensen door te spreken en te kijken hoe het allemaal in elkaar past, soms is er echt maatwerk nodig/mogelijk. Anderzijds wil ik je ook waarschuwen om het niet te onderschatten, als je naast de studie ook nog andere dingen doet (werk, zorgtaken) dan haal je die 60 EC per jaar eigenlijk niet.
En je opmerking dat het minder flexibel is geworden is herkenbaar, dat klopt ook, maar dat is ook de bedoeling, de OU heeft vanuit de opdracht gekregen om strikter te gaan sturen op studierendement en daarvoor is die strakkere programmering en begeleiding opgezet. Ik had er in de bachelor niet mee te maken, maar had zelf de discipline en motivatie (bachelor in 4 jaar afgerond, wel met wat vrijstellingen, maar naast baan, zorgtaken en familieomstandigheden.
@Flashy: je hebt gelijk dat de 'standaard' indeling gericht is op studenten die trager dan nominaal studeren. Een voltijds student aan een reguliere uni doet 60 EC per jaar, bij de OU behoor je al tot de snelle studenten als je er 30 per jaar doet, er zijn veel studenten die nog veel trager gaan. Ik heb geen ervaring met cultuurwetenschappen en de programmering daar, maar ik weet van psychologie dat het heel goed werkt om contact op te nemen met een studiebegeleider en daar jouw specifieke situatie en wensen door te spreken en te kijken hoe het allemaal in elkaar past, soms is er echt maatwerk nodig/mogelijk. Anderzijds wil ik je ook waarschuwen om het niet te onderschatten, als je naast de studie ook nog andere dingen doet (werk, zorgtaken) dan haal je die 60 EC per jaar eigenlijk niet.
En je opmerking dat het minder flexibel is geworden is herkenbaar, dat klopt ook, maar dat is ook de bedoeling, de OU heeft vanuit de opdracht gekregen om strikter te gaan sturen op studierendement en daarvoor is die strakkere programmering en begeleiding opgezet. Ik had er in de bachelor niet mee te maken, maar had zelf de discipline en motivatie (bachelor in 4 jaar afgerond, wel met wat vrijstellingen, maar naast baan, zorgtaken en familieomstandigheden.
dinsdag 23 januari 2018 om 11:07
Helaas ik merk nu al dat communicatie niet goed gaat. Lang wachten op antwoord en onjuiste info op de website. De studiebegeleiding voor de orientatiecursus zou oa plaatsvinden in mijn stad, staat op de site heel duidelijk vermeld. Helaas bij het navragen blijkt dit dus helemaal niet het geval te zijn.