Gezondheid alle pijlers

Afgescheurde kruisband

24-01-2018 20:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Afgelopen september heb ik mijn kruisband afgescheurd met sport. Ik ben toen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gegaan en de arts zei tegen me: of opereren, of nooit meer sporten, zelfs geen balletje trappen in de tuin. Ik zou de schade dan veel erger kunnen maken.

Ik had goede verhalen gehoord over bergman clinics, dus ging vervolgens daar op consult. Ondertussen veel fysio gedaan en weinig klachten, alleen lichte overstrekking waardoor het soms ietsjes instabieler voelt. Vervolgens zei de jongen die de vragen af nam (geen arts, ik denk een in opleiding) "als je geen klachten hebt, waarom zou je je dan opereren? Ik ken genoeg mensen die hiermee sporten". Vervolgens kwam de arts erbij en ook hij reageerde een beetje van "als fysio helpt dan is een operatie niet nodig" toen ging hij voelen en zei hij "ik voel wel wat ruimte, dus je zou een operatie kunnen doen".

Vervolgens ben ik nog meer fysio gaan doen en eigenlijk gaat het heel goed. Geen pijn of last, maar sporten durf ik niet na wat de eerste arts me zei.. Ik lees heel veel tegenstrijdige dingen op internet. Op de website van bergmanclincis staat:

"In veel gevallen wordt eerst geprobeerd om de knieklachten weg te nemen met fysiotherapie. Met kracht en coördinatietraining van de bovenbeenspieren kunnen instabiliteitklachten van de knie verminderen. Indien de klachten niet kunnen worden weggenomen door middel van fysiotherapie kan een knieoperatie door de orthopedisch chirurg uitkomst bieden."

Maar toch zegt mijn fysiotherapuit bijvoorbeeld: altijd laten opereren op deze leeftijd (ik ben 20 jaar).

Revalidatie is ook 6 maanden tot een jaar, dus het is ook niet niks.. Ik zit in dubio!! Ik hoor graag verhalen van mensen die ook een afgescheurde kruisband hebben, en zich wel of niet hebben laten opereren. Maar ik hoor ook graag meningen van andere mensen :)
In mijn omgeving heeft op deze leeftijd iedereen zich laten opereren.
Hier is er nu ook een nieuwe techniek waar ze de kruisband gaan hechten ipv een pees te nemen uit je been met sneller herstel.

Ook in de medische literatuur is beschreven dat je bij het ervaren van instabliteit beter je laat opereren gezien de kans op een nieuw event met schade groot is anders, op lange termijn is dit zeker nuttig op jouw leeftijd!
chentolove wijzigde dit bericht op 24-01-2018 20:53
71.84% gewijzigd
Laatste wetenschappelijk onderzoek toont aan na 5 jaar, dat mensen die zich niet laten opereren beter af zijn dan mensen die dit wel doen.

Revalidatie kist sowieso 9 maanden. Dus je bent er nog niet.

Het klopt dat er heel veel mensen zonder voorste kruisband goed kunnen sporten. Zeker zolang je goed getraind bent. Bij vermoeidheid wordt de knie soms instabiel.

Zolang er nog progressie zit in je knie zou ik, juist omdat je zo jong bent, niet laten opereren. Gewoon goed blijven trainen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hier twee voorste kruisbanden afgescheurd. Ben er alweer bijna 19 jaar mobiel mee, langer dan dat ze zijn afgescheurd.
En veel meer mensen die ik ken ook.

Ik moet wel oppassen met sporten, er zijn trouwens ook nog wat zijbanden niet meer echt functioneel. Dus snelle ren, draai,spring sporten gaan niet meer. Of dan draag ik aan mijn zwakste knie een brace, voor de zekerheid. Want het gaat meestal goed, maar soms vergeet ik even mijn spieren aan te spannen.

Wel overwogen die ene zwakke knie dit jaar te laten opereren, en er twee nieuwe banden in te laten zetten. Door flink wat klachten, en gezien de instabiliteit was dat ook de meest voor de hand liggende optie voor de artsen.
En zelf was ik er ergens ook wel aan toe, zijn ook genoeg mensen die zich wel laten opereren of niet kunnen functioneren zonder die kruisbanden. Dus waarom ik niet nieuwe banden.
Maar ik vond de operatie 19 jaar geleden na het ongeluk waardoor ik ze gescheurd heb, zo ontzettend heftig. Dat ik er nog steeds enorm tegen op zie. En ik ben ergens tussendoor van baan veranderd, inclusief nieuwe opleiding, dus het kwam even niet meer zo goed uit.

Gelukkig werden mijn klachten door iets anders veroorzaakt. En is dat inmiddels verholpen.

Goede vriend heeft zichzelf in dezelfde tijd wel een nieuwe kruisband laten aanmeten. Nu een paar maanden laten wel nog druk met fysio. Maar verder is hij weer redelijk fit. Geen sporter, dus qua revalidatie en nog niet mogen sporten valt het voor hem alles mee.
Hij had er wel enorm veel last van dat hij zijn kruisband mistte. Misschien juist omdat hij niet echt sportief is en het niet kon opvangen met spierkracht.
summerisnear wijzigde dit bericht op 24-01-2018 21:07
4.96% gewijzigd
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Hoi hoi! Ik heb zelfs twee keer een voorste kruisband mogen afscheuren, beide knieën. Beide keren laten opereren, op 15- en 24-jarige leeftijd. Hiervoor gekozen omdat knieën altijd instabiel bleven, ondanks intensieve fysiotherapie. Altijd heel blij geweest dat ik dit heb gedaan, ondanks de lange en, vond ik, vrij intensieve revalidatie. Overigens ook geopereerd In de Bergman, hier was ik heel blij en tevreden over, aanrader.
Roos1228 schreef:
24-01-2018 21:07
Hoi hoi! Ik heb zelfs twee keer een voorste kruisband mogen afscheuren, beide knieën. Beide keren laten opereren, op 15- en 24-jarige leeftijd. Hiervoor gekozen omdat knieën altijd instabiel bleven, ondanks intensieve fysiotherapie. Altijd heel blij geweest dat ik dit heb gedaan, ondanks de lange en, vond ik, vrij intensieve revalidatie. Overigens ook geopereerd In de Bergman, hier was ik heel blij en tevreden over, aanrader.

Bedankt voor je reactie! Ik wil, als ik de operatie ga doen, het tijdens mijn scriptie doen omdat ik dan 3 maanden lang thuis kan werken. Denk je dat dit mogelijk is? Scriptie in combi met de revalidatie?
hamerhaai schreef:
24-01-2018 20:50
Laatste wetenschappelijk onderzoek toont aan na 5 jaar, dat mensen die zich niet laten opereren beter af zijn dan mensen die dit wel doen.

Revalidatie kist sowieso 9 maanden. Dus je bent er nog niet.

Het klopt dat er heel veel mensen zonder voorste kruisband goed kunnen sporten. Zeker zolang je goed getraind bent. Bij vermoeidheid wordt de knie soms instabiel.

Zolang er nog progressie zit in je knie zou ik, juist omdat je zo jong bent, niet laten opereren. Gewoon goed blijven trainen.
Heb je hier een bron van?
Slim idee! Zou dat zeker combineren!
chentolove schreef:
24-01-2018 20:49
In mijn omgeving heeft op deze leeftijd iedereen zich laten opereren.
Hier is er nu ook een nieuwe techniek waar ze de kruisband gaan hechten ipv een pees te nemen uit je been met sneller herstel.

Ook in de medische literatuur is beschreven dat je bij het ervaren van instabliteit beter je laat opereren gezien de kans op een nieuw event met schade groot is anders, op lange termijn is dit zeker nuttig op jouw leeftijd!
Mijn arts zei dat het hechten van een kruisband nooit kan, omdat hij dan direct weer afscheurt.. Maar als het een nieuwe techniek is zal 't vast wel goed zijn. Thanks, ga even kijken of ik er wat over kan vinden.
Poelewoeps schreef:
24-01-2018 21:14
Mijn arts zei dat het hechten van een kruisband nooit kan, omdat hij dan direct weer afscheurt.. Maar als het een nieuwe techniek is zal 't vast wel goed zijn. Thanks, ga even kijken of ik er wat over kan vinden.
Ja klopt, er wordt dan ook een exogeen materiaal dat ervoor gemaakt wordt speciaal tussenin gehecht nog ;)
Even zoeken hoe het heet....

Zoiets, misschien dat er meerdere gelijkaardige methoden aan het ontwikkelen zijn
https://www.uzgent.be/nl/home/Lists/PDF ... banden.pdf
chentolove schreef:
24-01-2018 21:19
Ja klopt, er wordt dan ook een exogeen materiaal dat ervoor gemaakt wordt speciaal tussenin gehecht nog ;)
Even zoeken hoe het heet....

Zoiets, misschien dat er meerdere gelijkaardige methoden aan het ontwikkelen zijn
https://www.uzgent.be/nl/home/Lists/PDF ... banden.pdf
Interessant!! Thanks
Hier een fysiotherapeut die ervaring heeft met afscheurde kruisbanden en de hersteloperaties ervan!

Ten eerste; wat vervelend dat dit jou is overkomen en dat je tot nu toe weinig duidelijkheid hebt gekregen van zowel je fysiotherapeuten als de artsen die je bezoekt.

Bedenk dat de oorsprong van een gescheurde kruisband begint bij het 'verkeerd' bewegen van de gehele keten. Zo zijn minder sterke bilspieren, naar binnen vallende knieën of slecht schoeisel bv dingen die je zou kunnen aanpakken om te voorkomen dat je opnieuw door de knie heen gaat.

Daarnaast zijn er nog een heleboel andere factoren belangrijk waar je totaal geen invloed op hebt. Vrouwen hebben bv een grotere kans op een kruisbandruptuur dan mannen, in verband met de stand van het bekken/heupgewricht en de stand van de knieën. Tevens is de kans groter dat je in het vervolg tijden sport je andere knie juist blesseert. Just some facts :-).

Daarnaast is het behoorlijk belangrijk om te weten wat voor sport je wil doen. Wil je fitnessen, voetballen op hoog niveau of wil je alleen hardlopen, dat maakt nogal wat verschil ten aanzien van het wel of niet opereren van je knie.

Je typt dat revalidatie 6-9 maanden is, dit is een fabel! Wil je écht goed revalideren na een voorste kruisband reconstructie en naar wedstrijdsport terugkeren, dan ben je 12 maanden aan het revalideren. Omdat het sportspecifieke gedeelte erg belangrijk is!!

Zoals ik jouw verhaal lees heb je wel fysiotherapie gehad en weinig knieklachten momenteel. Bedenk dat een knie-operatie absoluut geen garantie biedt dat het voor altijd goed zal gaan. Sterker nog, bij een onvolledige revalidatie heb je een grote kans dat je een re-ruptuur zult krijgen.

Zorg er voor dat je een goede fysiotherapeut zoekt, die heel veel van dit soort situaties heeft gezien. Meestal zijn dit therapeuten die zijn aangesloten bij een sportmedisch centrum, of een sportmedisch adviescentrum. Deze fysio kan jou tot in de laatste wedstrijdfase begeleiden, adviseren, en angst wegnemen. OOK als je niet geopereerd bent is die laatste wedstrijdfase (dus het rustig opbouwend simuleren van sportactiviteiten) zeer zeer belangrijk en zeker voor je 'return to sports'. Ook de conservatieve behandeling vergt dus heel veel tijd, maar vooral ook veel kennis van je fysiotherapeut en toewijding van jouw kant uit.

Ik hoop dat ik je een beetje meer info heb kunnen geven; resumé: ik zou dus niet voor een operatie gaan als je nu weinig klachten hebt, maar wel een goede sportfysio zoeken die je wedstrijdfit kan maken.

Check anders www.fckruisband.nl voor meer ervaringsverhalen.. misschien heb je er wat aan.

Veel succes!
Mijn achterste kruisband is rond mijn 20e afgescheurd.
In 2015 veel klachten na val met fiets.
Medio 2016 reconstructie op 48 jarige leeftijd. Superveel pijn, lange revalidatie. Maar niets doen geen optie want teveel beperkingen.
Nu vanwege restklachten -veel pijn- nieuwe MRI en benieuwd wat daar uit gaat komen.
Kan heel veel maar word daags erna gestraft door de pijn.
Voorste kruisband is veel minder ingrijpend dus vooral doen!
Lbtwee schreef:
25-01-2018 20:39
Hier een fysiotherapeut die ervaring heeft met afscheurde kruisbanden en de hersteloperaties ervan!

Ten eerste; wat vervelend dat dit jou is overkomen en dat je tot nu toe weinig duidelijkheid hebt gekregen van zowel je fysiotherapeuten als de artsen die je bezoekt.

Bedenk dat de oorsprong van een gescheurde kruisband begint bij het 'verkeerd' bewegen van de gehele keten. Zo zijn minder sterke bilspieren, naar binnen vallende knieën of slecht schoeisel bv dingen die je zou kunnen aanpakken om te voorkomen dat je opnieuw door de knie heen gaat.

Daarnaast zijn er nog een heleboel andere factoren belangrijk waar je totaal geen invloed op hebt. Vrouwen hebben bv een grotere kans op een kruisbandruptuur dan mannen, in verband met de stand van het bekken/heupgewricht en de stand van de knieën. Tevens is de kans groter dat je in het vervolg tijden sport je andere knie juist blesseert. Just some facts :-).

Daarnaast is het behoorlijk belangrijk om te weten wat voor sport je wil doen. Wil je fitnessen, voetballen op hoog niveau of wil je alleen hardlopen, dat maakt nogal wat verschil ten aanzien van het wel of niet opereren van je knie.

Je typt dat revalidatie 6-9 maanden is, dit is een fabel! Wil je écht goed revalideren na een voorste kruisband reconstructie en naar wedstrijdsport terugkeren, dan ben je 12 maanden aan het revalideren. Omdat het sportspecifieke gedeelte erg belangrijk is!!

Zoals ik jouw verhaal lees heb je wel fysiotherapie gehad en weinig knieklachten momenteel. Bedenk dat een knie-operatie absoluut geen garantie biedt dat het voor altijd goed zal gaan. Sterker nog, bij een onvolledige revalidatie heb je een grote kans dat je een re-ruptuur zult krijgen.

Zorg er voor dat je een goede fysiotherapeut zoekt, die heel veel van dit soort situaties heeft gezien. Meestal zijn dit therapeuten die zijn aangesloten bij een sportmedisch centrum, of een sportmedisch adviescentrum. Deze fysio kan jou tot in de laatste wedstrijdfase begeleiden, adviseren, en angst wegnemen. OOK als je niet geopereerd bent is die laatste wedstrijdfase (dus het rustig opbouwend simuleren van sportactiviteiten) zeer zeer belangrijk en zeker voor je 'return to sports'. Ook de conservatieve behandeling vergt dus heel veel tijd, maar vooral ook veel kennis van je fysiotherapeut en toewijding van jouw kant uit.

Ik hoop dat ik je een beetje meer info heb kunnen geven; resumé: ik zou dus niet voor een operatie gaan als je nu weinig klachten hebt, maar wel een goede sportfysio zoeken die je wedstrijdfit kan maken.

Check anders www.fckruisband.nl voor meer ervaringsverhalen.. misschien heb je er wat aan.

Veel succes!
Bedankt voor het duidelijke antwoord!! Omdat ik pas 20 jaar ben weet ik nog niet 100% zeker wat voor sporten ik in de toekomst wil gaan uitoefenen. En ook als ik geen intesieve sport ga uitoefenen, wil ik wel gewoon een potje kunnen volleyballen op het strand, of mee doen aan een vriendschappelijk voetbal tournooitje.

Wanneer ik voor alleen fysiotherapie ga, moet ik dit natuurlijk wel altijd heel erg goed bijhouden en kracht training blijven doen. Ik ben ook bang dat ik er bijvoorbeeld later veel meer last van ga krijgen dan nu..
Hoi @Poelewoeps,
Ik snap je argumenten ook goed hoor. Je leest immers ook veel succesverhalen waarschijnlijk na zo'n OK. Uiteindelijk moet je zelf de beslissing maken maar de orthopeed moet je ook wel willen opereren als je nauwelijks klachten hebt :-).
Ik zou het gewoon 'proberen' zonder kruisband. Loop je op de langere termijn tegen problemen aan, dan kun je altijd nog kiezen voor een operatie!

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven