Conflict met schoonvader

30-01-2018 10:38 318 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is er opnieuw ruzie ontstaan tussen mijn schoonvader en ik. Waar ik het vooral moeilijk mee heb is dat mijn vriend mij - alweer - niet steunt.
Mijn schoonvader is de stiefvader van mijn vriend (enige familie waarmee hij contact heeft) en sinds kort past hij af en toe op mijn dochtertje (van nu één jaar).
Ik werd halftijds, vriend voltijds en in de uren dat we beiden werken, past normaal mijn moeder op haar. Nu is mijn moeder ziek (griep - pneumonie) waardoor ze zeker één maand moet herstellen. Ik heb eerst al mijn overuren op genomen en het geprobeerd om het te regelen op het werk, zodat ik thuis kon blijven. Ik heb hetzelfde aan mijn vriend gevraagd (dat weigerde mijn vriend, hij wil zijn vakantie-uren voor andere dingen gebruiken, waarover we ruzie hebben gemaakt).

Schoonvader had voorgesteld om ook eens in te springen mocht het nodig zijn. Uiteindelijk was er geen andere oplossing dan hier op in te gaan. Hij had al af en toe een uurtje voor haar gezorgd, maar nooit langer. Hij vindt dit zelf leuk (hij wilde graag zelf kinderen), maar hij heeft heel vaak de neiging om gewoon zijn gang te gaan. Ik vind soms dat hij mij niet echt respecteert als zijn moeder en de afspraken gewoon aan zijn laars lapt. Het zijn nooit ernstige zaken, maar toch voel ik mij daar niet prettig bij. We hadden bv afgesproken dat ik eens zou bellen om te vragen hoe het gaat, maar dan neemt hij zijn gsm nooit op (hij had hem zogezegd niet gehoord, terwijl ik dit duidelijk vooraf gevraagd had om zijn telefoon bij hem te leggen). We hadden ook duidelijk afgesproken dat hij mij zou bellen als er iets was. Ik had hem een schema gegeven van wat hij precies wanneer moest doen. Dochtertje had de eerst middag maar een halfuurtje geslapen, normaal slaapt ze anderhalf tot twee uur. Dus had schoonvader er niets beters op gevonden dan om haar net voor ik ging thuiskomen terug in bed te leggen, omdat ze te moe was. Natuurlijk slaapt ze dan niet meer 's nachts en was ze helemaal uit haar ritme. Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt, maar vond het wel vervelend.

Gisteren heeft hij opnieuw op haar gepast. We hadden afgesproken dat hij niet maar haar naar buiten ging, want het weer was te slecht. Toen ik thuiskwam van het werk was hij weg met haar. Ik heb onmiddellijk proberen bellen, maar hij nam niet op. Ik was ontzettend ongerust, pas meer dan een uur later zijn ze terug thuisgekomen.
Schoonvader had zich gesneden aan een glas in de keuken. Hij had eerst een vaatdoek rond zijn hand gebonden, met het idee dat het wel zou stoppen met bloeden. Hij heeft toen de keuken nog opgeruimd. Toen het na een uur nog steeds bloedde, heeft hij mijn dochtertje gepakt en heeft ze meegenomen naar het ziekenhuis - zonder te verwittigen. Ik vind het onbegrijpelijk en onverantwoord dat hij met mijn dochter in een auto heeft gereden met één hand en dat hij mij niet eerst gebeld had. Hij heeft wel de tijd gehad om af te wachten, de keuken op te ruimen en mijn dochter haar spullen in te pakken, maar eventjes bellen lukte niet. Mijn dochter was helemaal overstuur toen ze thuiskwam (met honger en een volle pamper).

Ik verwacht van mijn vriend dat hij het nog eens duidelijk voor mij opneemt en met zijn stiefvader bespreekt dat zoiets niet kan. Mijn vriend heeft geantwoord dat zijn vader wel wat belangrijker is dan mijn gezaag. Sinds mijn dochter hier is, kunnen mijn vriend en ik niet gewoon communiceren en heeft hij geen begrip meer voor mijn gevoelens. Ik weet niet hoe dit komt. Ik moest even hardop ventileren.
anoniem_350804 wijzigde dit bericht op 30-01-2018 11:03
0.13% gewijzigd
Jeetje, loslaten is ook een ding.
Het is ook je vriends dochtertje. En dus het kleinkind van z'n (stief)vader.

Je maakt je onnodig te druk.
Het klinkt mij niet in de oren alsof je schoonvader niet weet wat hij doet. Jij denkt dat hij niet weet wat hij doet. Je geeft hem amper de kans.
Dat jouw vriend zijn dagen niet wil "verspillen" aan opvang voor zijn eifgen kind is belachelijk.
Ik vind wel dat je een zeikerd bent, volgens mij deed jouw schoonvader niks verkeerd. je komt over als een overbezorgde momzilla.
Bevalt het je niet, regel dan betaalde opvang.
Misschien dat je vriend wat meer betrokken raakt bij zijn kind als jij het niet consequent over jouw kind hebt?

Breng je dochter naar een kinderdagverblijf, dan is je omgeving van jouw gezeur af.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
emmetje2 schreef:
30-01-2018 10:59
Dat jouw vriend zijn dagen niet wil "verspillen" aan opvang voor zijn eifgen kind is belachelijk.
Ik vind wel dat je een zeikerd bent, volgens mij deed jouw schoonvader niks verkeerd. je komt over als een overbezorgde momzilla.
Bevalt het je niet, regel dan betaalde opvang.

Waarschijnlijk heeft vriend al eerder voorgesteld zijn vader op te laten passen, zodat ze niet al hun vakantiedagen kwijt zijn aan crisisopvang.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Penny17 schreef:
30-01-2018 10:54
Hij had mij moeten verwittigen. Ik heb hem al ontelbaren keren gevraagd mij te verwittigen als er iets is. Ik had er wel voor gezorgd dat ik bij dochter kon blijven (en hem naar het ziekenhuis kon brengen, want sowieso is het onverantwoord om op die manier zelf te rijden).
Stampvoet, stampvoet.
Je gedraagt je als een kleine kleuter!
Hij bloedde.
Mens wees blij dat hij het probeerde op te lossen.
Je bent echt onredelijk, te veel eisend.
Je kan niet verwachten dat het 100% zo gaat als jij het doet.
In grote lijnen ja, maar niet 100%.
En je kan ook niet verwachten dat je steeds gebeld wordt of kunt bellen.

Ik ben gastouder en ik kan ook niet altijd opnemen als ouders bellen. Heel gek hoor maar maar ik steek dan nl tijd in de kinderen ipv dat ik naast de tel zit.
En als een kind hier een half uur slaap en later omvalt van vermoeidheid doe ik deze ook weer in bed. Gewoon een uurtje ofzo.
Het is dus jullie dochter.
Bizar dat het regelen van opvang dan volledig op jouw schouders komt.
Dat vader, je vriend, zijn overuren en vakantiedagen hiervoor niet wil gebruiken.

Daar zou ik 600x meer stampij over maken dan over hoe je schoonvader omgaat met kleinkind. Nee, het gaat niet vlekkeloos. Maar dochter leeft nog steeds en het is voor iedereen behelpen. Behalve voor je vriend, haar vader. Want die heeft maling aan jou en de opvang.
vandale schreef:
30-01-2018 11:01
Waarschijnlijk heeft vriend al eerder voorgesteld zijn vader op te laten passen, zodat ze niet al hun vakantiedagen kwijt zijn aan crisisopvang.
Ja zou kunnen dat hij ook heeft voorgesteld om betaalde opvang te regelen maar dat deze momzilla dat ook niet wil. In ieder geval vind ik TO heel ondankbaar. Wat had die stiefvader moeten doen? Doodbloeden omdat hij niet weg mag van TO.
turquasi schreef:
30-01-2018 10:41
dus beide mannen geven niks om je 'gezaag'

mij is het wel helder hoor, waarom jou niet?
Nou, inderdaad. Wees blij dat de beste man voor je kind wil zorgen. Je kunt ook teveel controle uit willen oefenen.
Misschien is hij tgv de calamiteit aan zijn hand de rest even vergeten.

Ik zie het bij mijn ouders van in de 70 ook. Zij leven niet met de mobiel bij de hand. Mijn moeder nog net iets meer dan mijn vader. Soms wil mijn nichtje overdag niet slapen en dan hangt zij idd rond 16-17 uur. Mijn ouders proberen het wel maar het leven loopt niet altijd volgens het vooraf bedachte model zeker niet bij mensen die zelf geen ouder zijn.

Ik ben ook geen ouder en de 1x oppas, toen was zij baby, wilde ik alles perfect doen maar vervolgens zat de fles vacuum en kreeg ik die met geen mogelijkheid meer open. us eerst naar de super...ja je kunt wel van alles afspreken maar de onverwachte zaken kun je toch niet vermijden. Ik ben ook weleens een schoen kwijtgeraakt en een knuffel, wel vervangen maar ik voelde mij echt oliedom.

Ik denk dat je onhandigheid verward met een gebrek aan respect voor jou.
Daarbij is hij ook niet de vaste oppas dus het zal in de toekomst niet vaak vorokomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De openingspost nog eens gelezen, lees alleen maar "mijn kind".

In hoeverre is je vriend betrokken bij de opvoeding, in hoeverre krijgt hij kansen en mogelijkheden het op zijn manier te doen? Of bepaal jij en weet jij het allemaal beter. Ik kan mij voorstellen dat als hij steeds te horen krijgt dat hij het niet goed doet, hij zich ook niet extra inzet. Ik keur dat niet goed, maar je komt wel dwingend over.

Maar nogmaals, breng je kind naar een KDV. En laat je moeder oppassen, wanneer kind niet naar KDV kan. Je schoonvader af en toe een paar uurtjes.
Sorry hoor, maar ik vind je vriend een eikel en jou een zeur.
Wees blij dat je schoonvader jullie dochter kan opvangen!
Nieuwe situatie voor je dochter, dus logisch dat ze de eerste keer korter sliep. En later op de dag was ze moe. Hij keek naar je kind, zag dat ze moe was en legde haar in bed. Wedden dat je ook niet blij was geweest als ze doorgedraaid van vermoeidheid was geweest als je thuis kwam?
En hij past op omdat jullie aan het werk zijn en dus niet thuis kunnen zijn. Dus denk je werkelijk dat hij jou elke keer gaat bellen? Dan had je net zo goed zelf thuis bij je dochter kunnen blijven.

Een tip, ook al door anderen gegeven: breng je dochter naar professionele opvang. Daar betaal je voor en kun je (tot op zekere hoogte) eisen stellen. En dan zit je ook niet vast als je moeder ziek is.
'Mijn dochter'.... Daar begint het al. Jij bepaalt.... alles. Maak van die 'we hadden afgesproken...' maar 'Ik heb bevolen'. En ik krijg zwaar het gevoel dat je vriend zich helemaal buiten gesloten voelt, dat jij geen inbreng van hem dult tenzij hij exact uitvoert wat jij wil. Ik zou het ook niet 'voor je opnemen' in deze.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Krijgt jouw vriend op dagen dat er niet gewerkt wordt, wel de kans om voor JULLIE dochter te zorgen? Of doet hij het niet op jouw manier en is het daarom volgens jou niet goed? Je komt echt over als zo'n moeder die boven op haar kind zit en vindt dat alleen zij weet wat goed is voor het kind. Als dat jullie rolverdeling is, kan ik me ergens wel voorstellen dat hij geen vrij neemt nu, want hij zal dezelfde bagger over zich heen krijgen als dat opa nu krijgt.

Laat opa lekker zelf weten wat ze gaan doen als hij oppast. Wat maakt het uit dat het geen geweldig weer is? Dikke jas aan en lekker buitenspelen. Als ze nat regenen, kunnen ze thuis gewoon weer droge warme kleren aantrekken. Als hij nou echt onverantwoorde dingen zou doen, zou ik je snappen, maar je zeikt echt enorm.
Oh ja, niet naar buiten mogen vanwege het weer?!
Je schoonvader snapt het beter dan jijzelf volgens mij.
Doreia schreef:
30-01-2018 11:02
Het is dus jullie dochter.
Bizar dat het regelen van opvang dan volledig op jouw schouders komt.
Dat vader, je vriend, zijn overuren en vakantiedagen hiervoor niet wil gebruiken.

Daar zou ik 600x meer stampij over maken dan over hoe je schoonvader omgaat met kleinkind. Nee, het gaat niet vlekkeloos. Maar dochter leeft nog steeds en het is voor iedereen behelpen. Behalve voor je vriend, haar vader. Want die heeft maling aan jou en de opvang.
Ik ben daar ook al heel kwaad over geworden, maar als hij niet wil dan doet hij het niet.
Hij had nog geen overuren staan (ik mocht die van vorig jaar nog opnemen). Hij heeft hiervoor geen recht op sociaal verlof (want dochter is niet ziek) en wilde het verlof maar gebruiken als er geen andere oplossing is. Hij wilde of een onbekende oppas inschakelen (oppas voor een ziek kind van de mutualiteit) ofwel zijn stiefvader.
Pff jeetje wat zeik je over je schoonvader. Hij heeft echt geen onverantwoorde dingen gedaan. Dan had je idd een professionele oppas moeten inschakelen.

Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over de relatie met je vriend. Wat anderen ook al zeggen; je spreekt over ‘mijn’ kind i.p.v. ‘ons’. En je vriend die geen vrij wil nemen? Raar. Voelt het door zijn gedrag dat het alleen ‘jouw’ kind is?
ch86 schreef:
30-01-2018 11:15
Pff jeetje wat zeik je over je schoonvader. Hij heeft echt geen onverantwoorde dingen gedaan. Dan had je idd een professionele oppas moeten inschakelen.

Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over de relatie met je vriend. Wat anderen ook al zeggen; je spreekt over ‘mijn’ kind i.p.v. ‘ons’. En je vriend die geen vrij wil nemen? Raar. Voelt het door zijn gedrag dat het alleen ‘jouw’ kind is?
Aanvulling ; of gedraagt vriend zich juist zo vanwege jou?
Je zeurt zeker maar ik denk dat er een onderliggende reden is, namelijk: je bent boos/teleurgesteld over vriend. Niet alleen in deze zaak maar ik heb het idee dat je vriend niet de vader is die jij graag voor je dochter ziet. Je reageert het af op je schoonvader omdat je de frustraties te lang hebt in gehouden. Je schoonvader doet zijn best en dat weet jij ook. Het is geen probleem dat hij naar het ZK gaat maar het probleem voor jou is:dat dit allemaal nodig is geweest. Als je vriend vrij had genomen (of eigenlijk: zijn verantwoording had genomen) had jij al deze zorgen niet. TO, het klinkt alsof het jou teveel is geworden en dat je daarom nu zeurt om allemaal bijzaken.

Het probleem is dat je iemand niet kan veranderen. Je kan alleen zelf kijken naar wat jij kan veranderen. Of je neemt vriend zoals hij is en stopt met zeuren tegen de verkeerde of je gaat een goed gesprek aan en leg je frustraties uit aan vriend. Het kan ook zijn dat je vriend wel zijn verantwoording wil nemen maar niet helemaal weet wat er van hem verwacht wordt. Het kan ook dat hij een minder geschikte vader is en dan zal je het ermee moeten doen en doen wat je zelf kan. Maar je kan je absoluut niet zo naar opa toe gedragen: het is onaardig.
Penny17 schreef:
30-01-2018 10:54
Hij had mij moeten verwittigen. Ik heb hem al ontelbaren keren gevraagd mij te verwittigen als er iets is. Ik had er wel voor gezorgd dat ik bij dochter kon blijven (en hem naar het ziekenhuis kon brengen, want sowieso is het onverantwoord om op die manier zelf te rijden).

Dus dan had je wel zelf bij je dochter kunnen blijven en nu niet...

Verder eens met de rest dat het probleem vooral tussen jou en je vriend zit en dat een beetje loslaten het leven voor jou waarschijnlijk een stuk makkelijker en leuker zou maken.
Penny17 schreef:
30-01-2018 11:15
Ik ben daar ook al heel kwaad over geworden, maar als hij niet wil dan doet hij het niet.
Hij had nog geen overuren staan (ik mocht die van vorig jaar nog opnemen). Hij heeft hiervoor geen recht op sociaal verlof (want dochter is niet ziek) en wilde het verlof maar gebruiken als er geen andere oplossing is. Hij wilde of een onbekende oppas inschakelen (oppas voor een ziek kind van de mutualiteit) ofwel zijn stiefvader.
Aha, dus jij wilde geen andere opvang regelen, ja dan snap ik jouw vriend wel. Je zeikt.
Je vriend is een lullo. Jij een deurmat met rare eisen.

Neem kinderopvang.
Dahlia74 schreef:
30-01-2018 11:11
De openingspost nog eens gelezen, lees alleen maar "mijn kind".

In hoeverre is je vriend betrokken bij de opvoeding, in hoeverre krijgt hij kansen en mogelijkheden het op zijn manier te doen? Of bepaal jij en weet jij het allemaal beter. Ik kan mij voorstellen dat als hij steeds te horen krijgt dat hij het niet goed doet, hij zich ook niet extra inzet. Ik keur dat niet goed, maar je komt wel dwingend over.

Maar nogmaals, breng je kind naar een KDV. En laat je moeder oppassen, wanneer kind niet naar KDV kan. Je schoonvader af en toe een paar uurtjes.
Het is dan ook mijn kind, hoe moet ik haar anders noemen?
Mijn dochter heeft nu eenmaal een gebruiksaanwijzing. Ze is een héle moeilijke slaper en drinker en is zelfs al opgenomen in het ziekenhuis omdat ze van pure uitputting dreigde uitgedroogd te geraken. Ik heb een schema/dagpatroon voor haar, omdat ik nu eenmaal vaker bij haar thuis ben dan mijn vriend. Zoveel mogelijkheden om het op zijn manier te doen, zijn er nu eenmaal niet. Als dochter overstuur raakt ben ik degene die haar 's avonds/ 's nachts moet troosten.
anoniem_350804 wijzigde dit bericht op 30-01-2018 12:00
0.26% gewijzigd
Ik heb medelijden met kind, stiefvader en vriend...zelden zo'n bedillerig en betweterige OT gelezen.... Heb je nu echt niet in de gaten dat je je super bazig en vervelend opstelt? Typisch zo'n overbezorgde moeder die daarmee een ramp voor haar omgeving is.
vandale schreef:
30-01-2018 11:00
Misschien dat je vriend wat meer betrokken raakt bij zijn kind als jij het niet consequent over jouw kind hebt?

Breng je dochter naar een kinderdagverblijf, dan is je omgeving van jouw gezeur af.
Je zegt toch, 'mijn dochter'? Of heb jij het over 'onze dochter'? Mocht je een dochter hebben ;-D
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Penny17 schreef:
30-01-2018 11:23
Het is dan ook mijn kind, hoe moet ik ze anders noemen?
Mijn dochter heeft nu eenmaal een gebruiksaanwijzing. Ze is een héle moeilijke slaper en drinker en is zelfs al opgenomen in het ziekenhuis omdat ze van pure uitputting dreigde uitgedroogd te geraken. Ik heb een schema/dagpatroon voor haar, omdat ik nu eenmaal vaker bij haar thuis ben dan mijn vriend. Zoveel mogelijkheden om het op zijn manier te doen, zijn er nu eenmaal niet. Als dochter overstuur raakt ben ik degene die haar 's avonds/ 's nachts moet troosten.
Het is jullie kind.
Je OP komt over alsof hij niet de vader is.
En als dochter overstuur raakt savonds of snachts kan je vriend haar ook troosten.
Wil ze dat niet, jammer voor haar. Doe je 2x dan accepteert ze papa ook wel.
Je vriend is straks die vent uit de reclame: "wie is toch die man die zondags het vlees komt snijden?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven