wc verbouwen - inbouw vs staand toilet
zondag 28 januari 2018 om 17:12
wij gaan ons toilet verbouwen. maar ik twijfel heel erg tussen een inbouw of een (ouderwets?) staand toilet. het liefst zou ik een inbouw wc willen. omdat deze makkelijker/sneller schoon te maken is. en een stuk moderner is. ik vraag me af of er überhaupt nog wel mensen zijn die een staand toilet bij renovatie zouden plaatsen. als je dit zo lees vraag je je wellicht nu af wat me dan tegen houd om deze te plaatsen? nou vooral de kosten! het kost zo 600 euro meer. ook neemt het iets meer ruimte in beslag dan een staand toilet. en die ruimte hebben we eigenlijk niet.. daarom zouden we een verkorte inbouw toilet kunnen plaatsen. maar dit maakt het gelijk nog weer iets duurder. ook is het veel meer werk en komt er meer bij kijken dan bij het plaatsen van een "normale"/ ouderwetse wc. en komen er dus extra manskosten bij. we hebben maar 1 wc in huis. en bij het plaatsen van een inbouw wc gaat het 2 dagen duren. terwijl dat bij een normale wc binnen een middagje gedaan kan zijn. erg lastig als je naar de wc moet en met kinderen in huis! ook moet er nog veel meer in huis gebeuren wat ook allemaal veel geld kost. we kunnen ons geld uiteraard maar 1x uitgeven. is zo'n inbouw wc het dan echt waard? of toch zonde geld.. en kan ik dat geld beter elders in huis gebruiken.. hoor graag jullie mening en ervaring

zondag 28 januari 2018 om 19:55
Dat heeft natuurlijk helemaal met je lengte te maken. Ik heb problemen met verhoogde potten. Je kan beter zeggen. Hou rekening met gewicht en lengte van je gezinsleven in een keuze voor een staand/hangend, normaal/verhoogd toilet.
zondag 28 januari 2018 om 19:59
toevallig las ik afgelopen week een artikel waarin idd stond dat darmziektes eerder opgemerkt worden door/bij mensen met een plateautoilet. dus dit klopt idd.pipootje schreef: ↑28-01-2018 17:24Wij hadden eerst een gewoon toliet en nu een hangende. Ik zou dolgraag terug naar de eerste! Spoelt veel beter door. Schoonmaken is helemaal niet makkelijker.
En misschien raar maar de ontlasting is ook beter te zien in een gewone wc . Toch fijn als er een keer wat mee is en je ziet het.
Ik vind een hangend toilet mooier. maar het spoelt bij ons ook slechter door. dus ik twijfel ook nog want eigenlijk willen we het toilet op de BG ook renoveren. ik lees dus mee!
Don't cry, buy a bag and move on.

zondag 28 januari 2018 om 20:04
Daar heb je natuurlijk gelijk in. In algemene zin zijn mensen wel steeds langer aan het worden. Een deel van de bestaande huizen heeft dus een voor de gemiddelde Nederlander te laag toilet.
zondag 28 januari 2018 om 20:24
Dat is zeer persoonlijk, ik heb relatief korte benen en kom al snel niet meer voldoende met mijn voeten op de grond. En als ik iets vervelend vindt: poepen met zwevende voeten.
zondag 28 januari 2018 om 22:12
Dat is wel de betere zithouding voor de wc. Er wordt zelfs aanbevolen om een soort opstapje onder je voeten te zetten. Je moet dan ietsje naar voren hangen, een beetje zoals kleine kinderen doen.

maandag 29 januari 2018 om 06:48
hoe kan er vuil onder een pot komen? De pot zit vast aan de grond en is afgekit. Daar kan geen vuil onder bij ons. Dweilen is dus gewoon er omheen en klaar. En een staand toilet heb je ook in diverse hoogtes.Tr0tter schreef: ↑28-01-2018 18:18Ik vind een hangend toilet veel fijner. Ten eerste omdat er geen pot op de grond staat, waaronder zich allerlei vuil kan ophopen. Schoonmaken van de vloer en pot gaat dus veel sneller en beter. En daarnaast omdat je bij een hangend toilet zelf kunt bepalen hoe hoog hij komt te hangen. Erg fijn voor onze lange benen (en ook als we later wat ouder zijn is een hogere pot een pre)!
O ja, het ziet er ook nog eens veel mooier uit natuurlijk.
Wij hebben zowel in dit huis als in ons oude huis een staand toilet. Ik zie bij vrienden ook dat ze een prima toilet verbouwen voor een hangende pot. Tja, ik zie die noodzaak niet. Schoonmaken kost evenveel moeite vind ik. Als ik schoonmaak, maakt het niet uit of ik nou om een pot moet schoonmaken of er onderdoor. En ik vind idd hangende toiletten vaak lastiger doorspoelen. Heb bij die wc’s heel vaak dat het papiertje niet goed weg spoelt. En bij mijn ouders spettert hij standaard over de rand bij spoelen. Heeft vast met de vorm te maken, heel irritant want dat doorspoelen kan je vooraf niet testen.

maandag 29 januari 2018 om 09:15
Dat kitrandje is dus een ideale verzamelplaats voor vuil en bacteriën. Hoe meer randjes en richeltjes, des te meer je moet schoonmaken, dat lijkt me geen hogere wiskunde.
En ik vind idd hangende toiletten vaak lastiger doorspoelen. Heb bij die wc’s heel vaak dat het papiertje niet goed weg spoelt.
Dat ligt aan het soort (vlak- of diepspoeling), niet of hij hangt of staat.

maandag 29 januari 2018 om 09:39
Waardevermeerdering van hangend vs. staand is echt te verwaarlozen hoor. De ruimte vind ik wel doorslaggevend. Ik zou dus voor staand kiezen, en dan zo 'klassiek' mogelijk.

maandag 29 januari 2018 om 09:42
Ik doe ook nog een duit in het zakje.
Kies voor een verhoogd* toilet, zeker als je dat nog niet gewend was. Zo'n toilet is een paar tientjes duurder dan een gewoon laag toilet.
Het 'voordeel' van een hangend toilet zie ik niet echt.
* Ik ben even gaan meten voor je, inclusief de bril is het toilet 51 cm hoog. Je staat er ook veel makkelijker van op.
Kies voor een verhoogd* toilet, zeker als je dat nog niet gewend was. Zo'n toilet is een paar tientjes duurder dan een gewoon laag toilet.
* Ik ben even gaan meten voor je, inclusief de bril is het toilet 51 cm hoog. Je staat er ook veel makkelijker van op.
maandag 29 januari 2018 om 13:06
de kosten aan martiaal is veel duurder. de afvoer moet verlegd worden en daar moet een stuk afvoer voor gekocht worden. de achterwand moet gemaakt worden met hout en gipsplaat, er moet een compact / ruimte besparend Inbouwreservoir gekocht worden, en nog wat kleine dingetjes zoals onder andere een bedieningspaneel, en dan natuurlijk de Wandcloset wat ook weer een verkort model moet zijn.Jvdb156 schreef: ↑28-01-2018 18:45Ik vraag me af hoe je aan 600 euro komt.
Wij laten op dit moment 2 toiletten en 1 badkamer volledig renoveren.
Materiaal kosten is zo 200meer en het is echt geen 400 meer aan arbeidsloon.
Pff en 2 dagen werkt dan betaal je dus per uur zeker. Vaste prijs maken dag werk is veel.
Arbeidsloon hebben wij voor toilet 750 en regelen wij alle materialen. Dat is dan wel volledig renoveren.
maandag 29 januari 2018 om 13:08
wij hebben kleine kinderen. voor hun zou een verhoogd toilet niet fijn zijn. en zelf ben ik ook maar 163 lang dus heb geen verhoogt toilet nodig.Beter.Laat schreef: ↑29-01-2018 09:42Ik doe ook nog een duit in het zakje.

maandag 29 januari 2018 om 13:58
Dan ben je dus wekelijks zo'n 5 minuten langer aan het poetsen. Dat zou ik liever doen dat net te krap op de wc zitten.viva020 schreef: ↑28-01-2018 17:51bij een hangend toilet kun je er zo onderdoor dweilen. en makkelijk in 1 beweging een doekje over de tegeltjes van de achterwand heen halen. je hoeft geen doekje over de water afvoer buis te halen, en je hoeft niet helemaal achter de wc langs om de vloer en onderkant van een staand toilet te doen. dit maakt dat een hang toilet makkelijker en sneller schoon te maken is.
maar ik denk wel dat je een punt hebt over dat een hang toilet gevoeliger is voor stukgaan en gebreken.
maandag 29 januari 2018 om 14:31
Je vergist je schromelijk.viva020 schreef: ↑28-01-2018 17:51bij een hangend toilet kun je er zo onderdoor dweilen. en makkelijk in 1 beweging een doekje over de tegeltjes van de achterwand heen halen. je hoeft geen doekje over de water afvoer buis te halen, en je hoeft niet helemaal achter de wc langs om de vloer en onderkant van een staand toilet te doen. dit maakt dat een hang toilet makkelijker en sneller schoon te maken is.
maar ik denk wel dat je een punt hebt over dat een hang toilet gevoeliger is voor stukgaan en gebreken.
Wil je eens een hangende schoonmaken? Heb er nog wel een in de aanbieding

dinsdag 30 januari 2018 om 12:31
bedankt voor de reactie's. we gaan toch voor een inbouw toilet. omdat ik dit zelf toch liever wil. we hebben een mooie aanbieding gevonden voor de wc. een compacte versie waardoor de ruimte die het totaal inneemt even veel is als bij een normale toilet. het is wel duurder dan een normaal toilet, maar uiteindelijk wel minder duur dan bij de eerste berekening.

dinsdag 30 januari 2018 om 12:32
En wat gaf de doorslag om toch voor dit toilet te kiezen?viva020 schreef: ↑30-01-2018 12:31bedankt voor de reactie's. we gaan toch voor een inbouw toilet. omdat ik dit zelf toch liever wil. we hebben een mooie aanbieding gevonden voor de wc. een compacte versie waardoor de ruimte die het totaal inneemt even veel is als bij een normale toilet. het is wel duurder dan een normaal toilet, maar uiteindelijk wel minder duur dan bij de eerste berekening.

dinsdag 30 januari 2018 om 13:25

dinsdag 30 januari 2018 om 14:07
ik heb alles van plieger gehaald met hoge kortingen. 35% korting op het Inbouwreser, 20% korting op de wc, 50% korting op de drukknoppen. tegels heb ik ook met korting gehaald. die komen uit een restpartij. en gereedschappen hebben we kunnen lenen. en het nodige hout kregen we gratis van een palletboer, gipsplaten hebben we ook van iemand kunnen krijgen die ze nog over had. hierdoor scheelt het echt veel geld. al blijft het een stuk duurder dan wanneer we wel voor een normale wc gekozen hadden.
donderdag 8 februari 2018 om 00:34
Dat is natuurlijk van persoon tot persoon verschillend. Het gezondst is een relatief laag toilet. Waarbij je knieën inderdaad hoger zijn dan je billen.
donderdag 8 februari 2018 om 01:06
Ik heb in onze net verbouwde badkamer een staande toiletpot geplaatst.
Ik vind hangende toiletpotten gewoon ook niet perse mooier
Het is een toilet!
Diegene die wij gekozen hebben is ook makkelijk schoon te maken.
Wc-bril kan er in zijn geheel af, de pot is randloos van binnen ,er zit geen buis achter ( de pot heeft een onder uitgang, dus direct op de afvoerbuis vanuit de grond geplaatst)
Waardevermeerdering vind ik echt gebakken lucht.
Alsof de hangende toiletpot het grote verschil gaat maken.
Mensen willen vooral comfortabel kunnen zitten op een toilet.
Dus niet met je knieën tegen de deur geplakt.
Bovendien , ik ben gewoon nogal sceptisch om een systeem in te bouwen achter tegels enzo.
Bij een evt. defect ben je dan mooi de sjaak, want dan kan je het gaan slopen.
Ik vind ook dat muurtje wat je dan krijgt bij een inbouw suf staan.
Ben echt blij met mijn staande toilet, het oogt veel ruimtelijker en staat ook veel strakker omdat er geen uitsparend muurtje achter staat .
Verder is het persoonlijke smaak.
Man wilde graag een hangende toilet, waar ik eerst ook in meeging omdat man dat graag wilde.
Maar gaande weg het uitdenken van de inrichting heb ik hem toch overtuigd er van af te stappen en een staande te kiezen.
Dit kwam echt beter tot zijn recht.
Ik vind hangende toiletpotten gewoon ook niet perse mooier
Het is een toilet!
Diegene die wij gekozen hebben is ook makkelijk schoon te maken.
Wc-bril kan er in zijn geheel af, de pot is randloos van binnen ,er zit geen buis achter ( de pot heeft een onder uitgang, dus direct op de afvoerbuis vanuit de grond geplaatst)
Waardevermeerdering vind ik echt gebakken lucht.
Alsof de hangende toiletpot het grote verschil gaat maken.
Mensen willen vooral comfortabel kunnen zitten op een toilet.
Dus niet met je knieën tegen de deur geplakt.
Bovendien , ik ben gewoon nogal sceptisch om een systeem in te bouwen achter tegels enzo.
Bij een evt. defect ben je dan mooi de sjaak, want dan kan je het gaan slopen.
Ik vind ook dat muurtje wat je dan krijgt bij een inbouw suf staan.
Ben echt blij met mijn staande toilet, het oogt veel ruimtelijker en staat ook veel strakker omdat er geen uitsparend muurtje achter staat .
Verder is het persoonlijke smaak.
Man wilde graag een hangende toilet, waar ik eerst ook in meeging omdat man dat graag wilde.
Maar gaande weg het uitdenken van de inrichting heb ik hem toch overtuigd er van af te stappen en een staande te kiezen.
Dit kwam echt beter tot zijn recht.