Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

woensdag 31 januari 2018 om 18:02
3 zonnepanelen + omvormer die op het stopcontact kan. Verdient zich terug in 10 jaar en kun je meeverhuizen.nicole123 schreef: ↑15-01-2018 13:54Wij zouden ook graag voor zonnepanelen gaan, maar ons dak is er niet erg geschikt voor. Althans, daar verschillen de meningen over. We zouden er 3 kwijt kunnen op het platte dak van de uitbouw en nog 3 of 4 om het dakraam heen in deels liggende en deels staande positie. Te weinig voor ons verbruik en het zou er heel rommelig uitzien. Mijn man vindt dat het prima kan, want 6 of 7 zonnepanelen is beter dan niks en volgens hem is er niks prachtiger dan een dak met zonnepanelen, hoe ze ook liggen. Ik wacht liever nog een jaar of 10 en verhuis dan naar een huis waar we ze makkelijk en mooi kwijt kunnen en waar we ook nog een oprit of garage hebben voor een elektrische auto (die wil man ook het liefst nu al, maar hoe dan zonder oprit en zonder laadpalen in de buurt?).

woensdag 31 januari 2018 om 19:20
Niet als je er vanuit gaat dat je buffer x maanden inkomen is. Of als je er vanuit gaat dat mensen met een lager inkomen minder hoge uitgaven hebben.
woensdag 31 januari 2018 om 19:31
Ik vind het veel logischer om X maanden aan uitgaven te nemen. Nou leven veel mensen zo dat dat gelijk staat aan de inkomsten, maar bij ons is dat helemaal niet zo. Met een hoger inkomen zullen onze uitgaven vrijwel gelijk blijven en onze capaciteit om rampspoed op te vangen juist toenemen. Het is maar net hoe je financiële mindset is. Het Nibud gaat er blijkbaar vanuit dat mensen alles opmaken wat er binnenkomt en die levensstijl ook in alle gevallen willen handhaven, of ze nu veel verdienen of weinig.
woensdag 31 januari 2018 om 22:07

donderdag 1 februari 2018 om 10:04
Hoe lang lees je al mee?

Dit is voor mij juist veel minder dwangmatig dan ik ooit ben geweest, denk ik.

donderdag 1 februari 2018 om 12:35
Qua buffer is het vind ik meer afhankelijk van je vaste lasten en wat je aan bezittingen hebt. Bijvoorbeeld een auto waar overwachte kosten aan zitten een eigen huis. Naar mijn mening heeft dat niet direct met je inkomen te maken.
Ik heb de afgelopen maand best een goede maand gehad financieel. (Veel) meer inkomen dan verwacht. En me nestjes aan de budgetten gehouden die ik voor mezelf had. Ik moet mijn salaris nog krijgen maar verwacht zeker 300-400 euro te kunnen sparen.
Ik heb de afgelopen maand best een goede maand gehad financieel. (Veel) meer inkomen dan verwacht. En me nestjes aan de budgetten gehouden die ik voor mezelf had. Ik moet mijn salaris nog krijgen maar verwacht zeker 300-400 euro te kunnen sparen.
donderdag 1 februari 2018 om 12:45
Dat is dus precies de opvatting van het Nibud inderdaad. Ik heb uit nieuwsgierigheid eens op hun website gekeken en er staat wel degelijk ook een heel stappenplan over hoe om te gaan met inkomensverlies, dus het is niet dat ze er geen oog voor hebben, maar dat werkt kennelijk niet door in de rekensommetjes die ten grondslag liggen aan de bufferberekenaar. Blijft een beetje raar vind ik.
Misschien willen ze mensen niet afschrikken die nu geen buffer hebben (waarvoor een buffer die ook inkomensverlies moet kunnen opvangen misschien een onneembare horde lijkt, terwijl het sparen van een paar duizend euro om een nieuwe wasmachine/autoreparatie/lekkage van te kunnen betalen misschien wel haalbaar voelt)
donderdag 1 februari 2018 om 12:48
donderdag 1 februari 2018 om 13:20
Best al lang haha.Bumba1985 schreef: ↑01-02-2018 10:04Hoe lang lees je al mee?![]()
Dit is voor mij juist veel minder dwangmatig dan ik ooit ben geweest, denk ik.Ik ben het juist wat meer aan het loslaten, minder bezig met budgetten enz. Maar ik wil wél graag op de toekomst voorbereid zijn, aangezien ik momenteel in de ziektewet zit en dus niet weet hoe het verder gaat lopen.
Volgens mij herinner ik mij dat nog wel ja.
donderdag 1 februari 2018 om 13:47
Ik hou inderdaad ook een aantal maanden aan uitgaven + minimale uitgaven aan, want die kosten heb je hoe dan ook als je inkomen weg valt. Op het moment dat je geen inkomen hebt kun je best wel een paar maanden zonder nieuwe kleding, maar je huur e.d. gaan wel gewoon door.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
donderdag 1 februari 2018 om 14:17
Dit idd, ook merkte ik toen mijn baan wegviel dat ik veel minder kilometers maakte in de auto, in plaats van iedere week bij de pomp staan sta ik er nu nog maar 1 keer per maand. En daarbij komt ook nog dat sommige onderdelen minder hard slijten.V1k1ng schreef: ↑01-02-2018 13:47Ik hou inderdaad ook een aantal maanden aan uitgaven + minimale uitgaven aan, want die kosten heb je hoe dan ook als je inkomen weg valt. Op het moment dat je geen inkomen hebt kun je best wel een paar maanden zonder nieuwe kleding, maar je huur e.d. gaan wel gewoon door.
Huur/hypotheek, GWL, gemeentebelasting, internet, verzekeringen moeten gewoon iedere maand betaald worden, en je moet ook gewoon iedere week boodschappen doen om eten in huis te halen.

donderdag 1 februari 2018 om 14:53
Houden jullie ook rekening met een ww uitkering, bij het aanhouden van een buffer tegen inkomensverlies?
Mijn vaste lasten zijn best laag, mocht ik mijn baan verliezen,(buiten mijn schuld om ) dan kan ik deze met een ww uitkering goed opvangen, volgens mij is dat max 24 maanden tegenwoordig, aangzien ik al 24 arbeidsjaren heb, komt dat ook wel goed.
Mijn vaste lasten zijn best laag, mocht ik mijn baan verliezen,(buiten mijn schuld om ) dan kan ik deze met een ww uitkering goed opvangen, volgens mij is dat max 24 maanden tegenwoordig, aangzien ik al 24 arbeidsjaren heb, komt dat ook wel goed.
donderdag 1 februari 2018 om 17:22
Ik zit ook te denken dat het nu hoog tijd wordt om te gaan minimaliseren. Denk of weet eigenlijk wel zeker dat het meer rust geeft en aangezien ik nog steeds chaotische ben. Merk ik dat het er niet minder op wordt. Tegelijkertijd ben ik inderdaad ook aan het nadenken om toch te gaan proberen om meer te gaan sparen. En eigenlijk ook minder uit te gaan geven. Maar hoe beginnen jullie ermee? Wij hebben wel een kleine buffer maar als ik bedragen hier zie, moet ik toch wat beter me best doen. Hier twee kleine kinderen en 1 salaris. We hebben een koophuis maar zijn wel wat dingen die op langer termijn moeten gebeuren.
Ik zie verschillende sites maar heb ook een paar pagina's meegelezen en las ook wel dat er voorkeuren zijn. Wie wilt me helpen? Dank je wel
Ik zie verschillende sites maar heb ook een paar pagina's meegelezen en las ook wel dat er voorkeuren zijn. Wie wilt me helpen? Dank je wel

donderdag 1 februari 2018 om 17:38
@Mommy2014: Begin met kleine stapjes. Ik kan ook niet mee met de meeste bedragen hier. Als alleen verdiener gaat het gewoon een stk langzamer. Dat maakt ook helemaal niet uit. Ik ben nu 'actief' aan het minimaliseren sinds ongeveer een jaar of 2. Onderstaand (in stappen) hoe ik het aangepakt heb. Neem je tijd en probeer niet alles in 1 keer te doen!
Iedereen minimaliseert op zijn manier, maar het kan echt met ieder budget. Voor mij gaat ook niet alleen om geld te sparen, maar meer nog om het milieu minder te belasten. Handige is dat dat vaak hand in hand gaat.
- Zet alle inkomsten en uitgaven overzichtelijk op een rij. En dan ook echt alles. Ik heb alles in excelsheets gezet (ook jaarlijkse rekeningen). hiermee krijg je inzicht waar al je geld heen gaat.
- Alles wat eigenlijk niet nodig is kun je op basis van het lijstje hierboven wegschrappen. Ik gaf bijvoorbeeld ongemerkt veel geld uit aan koffie en kleine hapjes onderweg, Nu neem ik een thermosfles mee.
Wat kun je besparen op abbonementen etc?
- Met bovenstaande heb ik een plan gemaakt. Hoeveel ik wilde sparen (en dat maandelijks opzij zetten), wat ik een vaste lasten had en wat voor budget ik wilde voor boodschappen, uitjes etc.
- Ik heb eerst een jaar geen kleding gekocht. Nu ben ik mijn kledingkast weer langzaam aan het bijvullen met goede kwaliteit duurzame kleding waar ik echt blij van wordt (minder kleding, maar wel betere kwaliteit en geen zooi);
- Langzaam kast voor kast je huis opruimen en alles waar je niet blij van wordt eruit;
- Stoppen met kopen van onnodige prullaria en weggooi meuk;
- minder weggooi spullen als boterhamzakjes gaan gebruiken, maar alles in bakjes doen, geen plastic tasjes voor groenten maar herbruikbare netjes etc.
- Enz
Iedereen minimaliseert op zijn manier, maar het kan echt met ieder budget. Voor mij gaat ook niet alleen om geld te sparen, maar meer nog om het milieu minder te belasten. Handige is dat dat vaak hand in hand gaat.

donderdag 1 februari 2018 om 17:57
Ik hou hier geen rekening mee, ik wil het zonder WW-uitkering ook een paar maanden uit kunnen zingen. Ik zat in november een maand zonder werk en mijn ww duurde maar 3 maanden. Daarna zou ik geen recht hebben op bijstand vanwege het inkomen van mijn meneer. In dit situatie zouden wij bijna 50% minder inkomen hebben, dan kun je de vaste lasten nog wel betalen, maar daarnaast helemaal niks meer.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
donderdag 1 februari 2018 om 18:12
Ik wel. Van de WW kan ik ook goed rondkomen. Ik heb best een lange periode recht op ww en steek mijn geld nu liever ergens anders in. Bv extra aflossingen in de hypotheek, dan het onnodig ergens parkeren waar ik waarschijnlijk nooit gebruik van ga maken. Ik vind het prima dat dat betekend dat ik momenteel niet zomaar ontslag kan nemen zonder een nieuwe baan te hebben.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

donderdag 1 februari 2018 om 21:27
Bumba, nu ben ik wel benieuwd naar je blog, maar ik weet niet of je die wil delen?
Nicole, wat een mooie bedragen! Dat zijn wel goals. Mag ik vragen hoe je dat doet?
Ik dacht altijd: dat sparen is voor later als ik groot ben. Maar ik ben inmiddels 26, dus je zou zeggen dat later wel is aangebroken. Toch voelt dat niet zo. Wij sparen nog steeds weinig. Mijn vriend nagenoeg niet, helaas. We zitten wat dat betreft niet bepaald op een lijn. En natuurlijk zal ik qua salaris nog groeien, maar tegelijkertijd besef ik me ook dat dit 'de jaren' zijn waarin we weinig kosten hebben. Over een aantal jaar willen we aan kinderen beginnen en dan zal er zo een hoop bijkomen. Daarnaast hebben we nu geen koophuis en geen auto. Dat scheelt een hoop, op den duur zullen die er misschien ook komen.
Nu ga ik per 1 maart van 32uur naar 36uur, waardoor ik per maand al meer kan sparen, maar dat zet alsnog geen zoden aan de dijk.
En ik kan wel wat besparen op kleding, verzorging, uitjes etc. Maar dat is tientjeswerk.

Nicole, wat een mooie bedragen! Dat zijn wel goals. Mag ik vragen hoe je dat doet?
Ik dacht altijd: dat sparen is voor later als ik groot ben. Maar ik ben inmiddels 26, dus je zou zeggen dat later wel is aangebroken. Toch voelt dat niet zo. Wij sparen nog steeds weinig. Mijn vriend nagenoeg niet, helaas. We zitten wat dat betreft niet bepaald op een lijn. En natuurlijk zal ik qua salaris nog groeien, maar tegelijkertijd besef ik me ook dat dit 'de jaren' zijn waarin we weinig kosten hebben. Over een aantal jaar willen we aan kinderen beginnen en dan zal er zo een hoop bijkomen. Daarnaast hebben we nu geen koophuis en geen auto. Dat scheelt een hoop, op den duur zullen die er misschien ook komen.
Nu ga ik per 1 maart van 32uur naar 36uur, waardoor ik per maand al meer kan sparen, maar dat zet alsnog geen zoden aan de dijk.
En ik kan wel wat besparen op kleding, verzorging, uitjes etc. Maar dat is tientjeswerk.
donderdag 1 februari 2018 om 21:28
Hier ook 2 kinderen en 1 salaris (plus een bijbaan van mij). Toen ik hier begon met meeschrijven was het echt 1 inkomen. Verder hebben wij wel het geluk dat wij een familiehypotheek hebben waar jaarlijks een deel van wordt kwijtgescholden.mommy2014 schreef: ↑01-02-2018 17:22Ik zit ook te denken dat het nu hoog tijd wordt om te gaan minimaliseren. Denk of weet eigenlijk wel zeker dat het meer rust geeft en aangezien ik nog steeds chaotische ben. Merk ik dat het er niet minder op wordt. Tegelijkertijd ben ik inderdaad ook aan het nadenken om toch te gaan proberen om meer te gaan sparen. En eigenlijk ook minder uit te gaan geven. Maar hoe beginnen jullie ermee? Wij hebben wel een kleine buffer maar als ik bedragen hier zie, moet ik toch wat beter me best doen. Hier twee kleine kinderen en 1 salaris. We hebben een koophuis maar zijn wel wat dingen die op langer termijn moeten gebeuren.
Ik zie verschillende sites maar heb ook een paar pagina's meegelezen en las ook wel dat er voorkeuren zijn. Wie wilt me helpen? Dank je wel![]()
Net wat hierboven gezegd wordt, begin met kleine stapjes. Ik ben begonnen met het koken zonder pakjes en zakjes, eerst de voorraad opgemaakt en toen dat op was een recept gezocht als alternatief. Ook kritisch gekeken naar de producten die we gebruiken, niet te veel op voorraad, maar wel genoeg dat ik niet te veel weg hoef te gooien. 1 van de eerste dingen die ik ook gedaan heb, zelf kaas raspen ipv steeds zakjes kopen, ook omdat we daar vaak veel van weg gooiden (soms de helft). Nu ik het zelf rasp van een stuk waar we ook plakjes van snijden nog geen kaas weg hoeven gooien. Bedenk je ook dat hoe meer bewerkingen een product heeft gehad hoe duurder het vaak is.
Wat kleding betreft, voor onszelf koop ik alleen kleding als ik het nodig ben. De kinderen zijn vaker kleding nodig, want in de groei. Nu heb ik 2 jongens, die wel van elkaar na kunnen dragen, maar niet alles. Oudste is type Hollands welvaren, jongste meer gespierde spijker. Daarnaast zijn ze nu 8 en bijna 6 en zitten ook steeds langer in een maat, oudste kon bijvoorbeeld deze winter de jas van vorig jaar nog aan en jongste past een oude jas van oudste, dus geen winterjas nodig dit jaar . Ik probeer voor de kinderen niet te veel van te voren te kopen. Binnenkort ga ik ook de kasten weer nakijken voor de zomer en zullen ze ook het een en ander moeten passen. Dan beslis ik wat ze nog nodig zijn en zorg dat dat gekocht wordt.
donderdag 1 februari 2018 om 21:37
Wij zeggen altijd veel kleintjes maken 1 grote. Man was hier ook minder van het besparen (helpt toch niet zei hij), maar toch zelf begonnen en ik krijg hem nu ook meer mee in dingen.

donderdag 1 februari 2018 om 21:40
Ik spaar mijn hele leven al. Hij heeft nog nooit gespaard, helaas. Is er ook niet zo ingestampt bij hem door zijn ouders. Ik denk niet dat ik hem daarin mee ga krijgen.
We zitten voor een groot deel op een lijn qua het indelen van ons leven, interesses etc. Op financiën en huishouden na, dat is ook het enige waar we wel eens discussies over hebben. Hij betaalt gewoon netjes 50% van alle gezamenlijke kosten, maar samen sparen vindt hij niet nodig. Ik vind dat wel een dingetje, maar ik kan hem niet dwingen.

donderdag 1 februari 2018 om 21:42
Goede tips wat betreft dat minimaliseren. Ik ben daar ook mee begonnen een aantal jaar geleden en het geeft zoveel rust in huis en in mijn hoofd. Ik vind sochicken.nl een hele fijne site met tips wat dat betreft. Wel een beetje hyperpositief en wat zweef, daar moet je doorheen lezen.
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik hoor dat je voor kinderkleding vaak nog best wat leuks kunt krijgen. Dus alles wat niet past verkopen en het levert gelijk een leuk zakcentje op voor hun spaarrekening. Zelfde geldt voor oud speelgoed dat nog goed is.
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik hoor dat je voor kinderkleding vaak nog best wat leuks kunt krijgen. Dus alles wat niet past verkopen en het levert gelijk een leuk zakcentje op voor hun spaarrekening. Zelfde geldt voor oud speelgoed dat nog goed is.
donderdag 1 februari 2018 om 22:01
Mommy, toen wij begonnen met consuminderen hebben we inderdaad een lijstje gemaakt van alle uitgaven zoals kraaienpootje beschrijft. Daarnaast hebben we los van elkaar een tweede lijstje gemaakt, dingen die we belangrijk vinden. Het doel is o min mogelijk uit te geven aan zaken die we niet belangrijk vinden.
Daar uit bleek dat we over een hoop hetzelfde denken maar ook over een aantal dingen heel anders. Zo heeft mijn vriend een dure hobby die hij dusdanige belangrijk vind dat hij er andere dingen voor wil laten die ik zonde vind. We hebben dus ook ons eigen geld en daar beslissen we helemaal zelf over. De ander geeft daar geen commentaar op.
Vakantie vinden we allebei niet belangrijk dus dat doen we ook eigenlijk niet. We doen ook weinig betaalde uitjes met zijn tweeën of buiten de deur eten. We gaan liever een stuk wandelen of koken uitgebreid. Kleding is de laatste twee jaar voor het grootste deel tweedehands ik hecht niet aan de nieuwste mode. We hebben geen auto omdat we met de fiets en het ov goedkoper uit zijn en geen auto nodig hebben.
Deze dingen hangen ook samen met zaken die wij wel belangrijk vinden, zoals het milieu. Dat zie je terug aan het boodschappenbudget waar we meer uitgeven dan noodzakelijk maar we eten veel biologisch. Wel nog vlees, maar dat wordt steeds minder. In ons boodschappenbudget zitten ook regelmatig gezelligheidsuitgave, ik vind het leuk om te bakken en lekkere dingen te maken, dat zou goedkoper kunnen. Maar omdat we veel thuis zijn is het leuk maken thuis wel belangrijk. Dat is eten, maar ik hou bijvoorbeeld ook van geurkaarsen.
Dit zijn de dingen die voor ons belangrijk zijn, voor andere in dit topic gelden andere overwegingen, het is vooral dat je voor jezelf dit soort overwegingen moet maken. Doordat we geen geld meer uitgeven aan onbelangrijke zaken blijft er geld over voor dingen die we wel belangrijk vinden en kunnen we leuk sparen. Vooral omdat ik merkte dat aan zaken die ik minder belangrijk vind nog best makkelijk geld weglekt (lunch op het werk bijvoorbeeld). Zoals gezegd, veel kleine besparingen leveren uiteindelijk een hoop op.
Daar uit bleek dat we over een hoop hetzelfde denken maar ook over een aantal dingen heel anders. Zo heeft mijn vriend een dure hobby die hij dusdanige belangrijk vind dat hij er andere dingen voor wil laten die ik zonde vind. We hebben dus ook ons eigen geld en daar beslissen we helemaal zelf over. De ander geeft daar geen commentaar op.
Vakantie vinden we allebei niet belangrijk dus dat doen we ook eigenlijk niet. We doen ook weinig betaalde uitjes met zijn tweeën of buiten de deur eten. We gaan liever een stuk wandelen of koken uitgebreid. Kleding is de laatste twee jaar voor het grootste deel tweedehands ik hecht niet aan de nieuwste mode. We hebben geen auto omdat we met de fiets en het ov goedkoper uit zijn en geen auto nodig hebben.
Deze dingen hangen ook samen met zaken die wij wel belangrijk vinden, zoals het milieu. Dat zie je terug aan het boodschappenbudget waar we meer uitgeven dan noodzakelijk maar we eten veel biologisch. Wel nog vlees, maar dat wordt steeds minder. In ons boodschappenbudget zitten ook regelmatig gezelligheidsuitgave, ik vind het leuk om te bakken en lekkere dingen te maken, dat zou goedkoper kunnen. Maar omdat we veel thuis zijn is het leuk maken thuis wel belangrijk. Dat is eten, maar ik hou bijvoorbeeld ook van geurkaarsen.
Dit zijn de dingen die voor ons belangrijk zijn, voor andere in dit topic gelden andere overwegingen, het is vooral dat je voor jezelf dit soort overwegingen moet maken. Doordat we geen geld meer uitgeven aan onbelangrijke zaken blijft er geld over voor dingen die we wel belangrijk vinden en kunnen we leuk sparen. Vooral omdat ik merkte dat aan zaken die ik minder belangrijk vind nog best makkelijk geld weglekt (lunch op het werk bijvoorbeeld). Zoals gezegd, veel kleine besparingen leveren uiteindelijk een hoop op.