Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
05-02-2018 22:26
Ik ben geen ADHD-er, maar ik hou dan weer niet zo van mensenmassa's. Dus de Action sla ik liever over aangezien ze hier voor openingstijd al in de rij staan om naar binnen te kunnen.
Ik kan ook prima alleen het ene dingetje kopen waar ik voor kwam (vaak lampjes), en dan gelijk door naar de kassa.
Ikea ligt hier niet echt in de buurt, daar kom ik dus maar weinig.
Voordeel van een Action in een dorp, het is hier eigenlijk alleen op zaterdag erg druk en dan kom ik er zelden. Wel eens voor openingstijd staan wachten, maar als er dan 5 mensen staan is het veel. Ik kom er dan wel vaak, maar dan wel heel gericht en het liefst zonder kinderen. Om bij de kassa te komen moet je verplicht langs het speelgoed en/of snoep, vooral oudste heeft er moeite mee om dingen te laten staan.

Voor Xenos en Ikea moeten wij naar een andere plaats. Xenos kom ik eigenlijk nooit, Ikea wel eens. Afhankelijk wat we daar willen doen we dat met of zonder kinderen. Als de kinderen mee zijn doen we het op de manier van Bumba, zijn ze niet mee, zsm langs de plekken waar we dingen nodig zijn.
Die knutselspullen zijn bij de action eigenlijk mijn enige zwakke plek, en die is de laatste jaren een stuk minder geworden. Vorige week liep ik er gewoon wél weg zonder iets te kopen; ik wilde graag zo'n bullet journal, en die hadden ze bij dat filiaal niet. Ik geef toe: ik had wel alweer kwastjes in mijn handen, omdat ik die kwijt ben sinds de verhuizing en graag mijn aquarelpotloden wil gebruiken. Maar die heb ik heel bewust terug gelegd. Ik wil toch nog hier ook kijken of ze die bullet journal hebben, dan kan ik de kwastjes altijd nog dan meenemen. Het is niet bepaald iets wat ik meteen moet hebben of zo. Maar goed, de inrichtingsspullen vind ik vaak ook troep, bij de xenos ook. Als tiener vond ik die helemaal geweldig, maar zodra ik iets anders dan mijn tienerkamertje in moest richten ... niet zo. :nooo: Je ziet het bij wijze van spreken al in de winkel in elkaar zakken en zo.

Ikea is dan weer lastiger. Die hebben altijd wel iets wat ik eigenlijk graag in huis wil hebben, omdat het praktisch is en/of omdat ik het mooi vind en zo.
De Ikea kom ik eigenlijk nooit. Ik zou er speciaal naar toe moeten met het ov of iemand met een auto moeten regelen. Dat is alleen de moeite waard als ik echt iets nodig heb en dat is al weer lang geleden.

De action zit hier ook op een flink stuk fietsen dus ook daar ga ik zelden heen. Ik kom wel af en toe bij de big bazaar, wat behoorlijk hetzelfde is. Daar kopen we dingen als schoonmaakmiddelen en lampen. Ook hier geen impulsaankopen.

De xenos zit wel dichtbij daar voel ik nooit zo de neiging om naar binnen te lopen. Ik heb er een paar maanden terug nieuwe houten spatels voor in de keuken gekocht en daarna ben ik er niet meer geweest.

Als ik last heb van impuls aankomen zijn dat andere dingen. Ik heb veel losse thee en neem makkelijk weer een nieuw zakje mee als ik door de stad loop maar ik wil nog eigenlijk eerst wat dingen maken voor ik weer nieuwe koop. Sowieso vooral eten en drinken dus daarvoor houd ik vrij strak aan mijn boodschappenbudget. Zolang het daar binnen past mag het.
Ik woon op loopafstand van de action en haal daar regelmatig bruikbare spullen. Geen zooi. Ikea is er snel in en via kortste route eruit.
Bij action heb ik een aantal vaste artikelen die ik er koop en ik heb niet de neiging om te snuffelen of met andere dingen thuis te komen.

Ikea blijft er wel eens wat aan de vingers plakken maar ik ga er nooit zomaar heen. Het heeft wel een doel maar kom standaard met meer thuis.

Xenos bezoek ik niet vaak meer. Ik vind het al decennialang teveel van hetzelfde en heb er eigenlijk niks nodig. Oh ja, als ik er kom dan wel vaak iets van etenswaar en elke keer weer denken: oh ja dat is hier goedkoop.
Oh ja, klopt. Dat is het enige waarmee ik de afgelopen jaren wel eens bij de Xenos naar buiten ben gelopen. Mans favo smaakje thee die niet meer gemaakt werd en waarvan daar nog een restpartij verkocht werd, en anijsblokjes waar ze een restpartij van hadden toen het die zakjes werden. Ook dat is alweer even geleden trouwens. De anijsblokjes zijn nu zo'n beetje op, en man lust gelukkig ook graag andere, simpele smaakjes thee :proud:

In de Ikea komen we dan weer bijna nooit trouwens. Sowieso omdat ze zonder auto bijna onbereikbaar zijn, in ieder geval hier vandaan. Maar áls we er komen ... vind ik het dus wel lastiger juist omdat we er bijna nooit komen. Ik vind het op de een of andere manier ook gewoon een leuke winkel :$ Heb er daar ook geen last van dat het druk/vol is, zoals bij die rommeltjes-winkels.
Xenos, Ikea en Action kom ik allemaal nooit. action zelfs nog nooit geweest, heb het nog nooit gemist ook.

Iets heel anders.

Wij hebben een auto die we af en toe delen via Mywheels voor een extra zakcentje / bijdrage in de kosten. Nu wil iemand de auto een heel weekend... Vind ik het ineens ook een beetje spannend. Stom eigenlijk. Delen jullie ook je auto, voor zover je die hebt uiteraard?
Ja, wij delen onze auto ook. :applause: Dankzij de leaseconstructie die wij hebben via Snappcar rijden we moemnteel in een nieuwe auto voor de prijs waar we normaal gesproken alleen wegenbelasting + verzekering van zouden kunnen bekostigen van een tweedehands auto. :applause:
Ik kom regelmatig bij de Xenos. Ik ben niet gevoelig voor prulletjes, ik loop eigenlijk direct door naar de afdeling met etenswaar. Xenos heeft hier regelmatig flinke korting op producten die beperkt houdbaar zijn. Ik heb laatst 30 pakjes kokosmelk gehaald voor 10ct per stuk en vond toen ook 20 flessen tressaire voor 25 ct. Nu heb ik 15 potjes biologische mayonaise staan voor 10ct p.st. En 20 pakken havermout koekjes voor 25ct per stuk. Ik koop alleen dingen die ik normaal ook zou kopen. Een keer in de twee weken ga ik naar de Xenos om daar te kijken en loop dan daarna door naar een gezondheidswinkel waar ze een 50% bak buiten hebben. Daar liggen vaak nootjes, honing enz. in. Dan ga ik door naar de jumbo waar ze na 16u de groente, kaas en vis enz. afprijzen, die vries ik in of eten we de volgende dagen. Zakjes met 400 gram groente gaan voor 50ct weg. Dat red ik zelfs niet op de markt. In dezelfde jumbo is ook een ‘jumbo ruimt op’ mand. Daar heb ik al heel wat goudmijntjes ontdekt (zonnatura bouillonblokjes voor 50ct, eat Natural pakken met 3 repen voor 50 ct.) De jumbo ligt op de route waar ik vaak langs rijd dus meestal vlieg ik even naar binnen.
Op deze manier kan ik veel andere dingen biologisch kopen. Ik denk niet dat deze manier van inkopen iedereen aanspreekt, maar ik vind het erg leuk om te doen.
anoniem_346115 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 22:35
Reden: Spelfout...
0.04% gewijzigd
Wat grappig om te lezen Grappigenoot, dat is precies zoals ik ook leef.

Bij de Xenos vraag ik soms zelf of ze iets nog verder af willen prijzen als ik de hele voorraad mee neem.

Zo kwam ik aan een 2 jaar voorraad spaghettisaus (die natuurlijk ver over de datum was, maar dat proefde je niet).

Ik betaalde maar 5 cent per pakje (normaal 95 cent in de winkel).
Dus ik heb alle 60 pakjes meegenomen.
Wow bumba, dat is inderdaad heel netjes!

Vrolijke noot, als ik het zo lees moet ik nog veel leren als knieperd. Zo zou ik wel willen inkopen, maar de tijd om winkels af te gaan is het me op dit moment niet waard.
Bumba1985 schreef:
07-02-2018 21:51
Ja, wij delen onze auto ook. :applause: Dankzij de leaseconstructie die wij hebben via Snappcar rijden we moemnteel in een nieuwe auto voor de prijs waar we normaal gesproken alleen wegenbelasting + verzekering van zouden kunnen bekostigen van een tweedehands auto. :applause:
Wow Bumba, hoe doe je dat en kan ik dat ook? :biggrin:

Ik durf mijn eigen auto niet uit te lenen (toch wel aan gehecht) en ik denk ook niet dat ik via Snappcar of MyWheels nou heel veel kan vragen voor mijn oude barrel :lol:
Hier word de auto ook niet gedeeld, zelfs niet uitgeleend aan familie/ buren. We zijn er nogal zuinig op.

De Xenos kom ik niet vaak, mss toch wat vaker heen als ik die prijzen hoor. De action kom ik regelmatig maar wel echt voor dingen die ik dan ook nodig heb. Verder probeer ik winkelen zoveel mogelijk te vermijden, ik moet toch altijd met wat thuiskomen...heel fout.

Straks onze maandlasten weer eens onder de loep nemen.
Er veranderen wat zaken qua inkomen en verzekeringen, kijken of er nog ergens wat te bezuinigen valt zodat we onderaan weer hetzelfde uitkomen.
ik gebruik wel eens een auto van iemand anders via Snappcar, ben heel tevreden over het systeem en ook qua verzekeringen etc. is het volgens mij goed geregeld
elisha_ schreef:
08-02-2018 07:48
Wow Bumba, hoe doe je dat en kan ik dat ook? :biggrin:

Ik durf mijn eigen auto niet uit te lenen (toch wel aan gehecht) en ik denk ook niet dat ik via Snappcar of MyWheels nou heel veel kan vragen voor mijn oude barrel :lol:

We hebben vooral heel veel geluk gehad, we zijn precies op het goede moment ingestapt dat er nog heel goede deals waren. We betalen nu zo rond de €100 per maand aan leasen, daarvoor meoten we dan wel verplicht de auto 2 dagen per maand verhuren. Alles wat we hem daarboven verhuren krijgen we zelf geld voor. En aangezien de auto vrij populair is verdienen we daarmee een groot gedeelte van het lease-bedrag terug.

Inmiddels hebben ze alleen de voorwaarden verandert; óf je moet meer betalen, óf vaker kosteloos verhuren.... Ik denk dat het met de huidige voorwaarden voor ons niet meer aantrekkelijk zou zijn, eigenlijk. Maargoed, voorlopig hebben we dus anderhalf jaar een leuke constructie en tegen de tijd dat we de auto weer in moeten leveren kijken we weer verder wat er op dat moment mogelijk is :)
O, ik heb de brandstof trouwens wel buiten die berekening gelaten bedenk ik me net ;)
Zijn er hier nog meer mensen die op zoek zijn naar een koopwoning? Mijn vriend en ik zijn nu al zo'n half jaar op zoek, maar ik vind het niet te doen op de huidige woningmarkt. Ik vind de prijzen simpelweg veel te hoog. Wij wonen in een dorp in de randstad, en voor een simpel, oud rijtjeshuis met minituin betaal je ruim 3 ton. Een klushuis heb je dan. We zitten nu in een fijn huurappartement, maar we willen zo graag iets kopen. Vooral een tuin is een groot gemis. Wat zouden jullie doen? Toch nog maar een paar jaar blijven zitten of toch gaan voor een (dure) koopwoning?
Wij zijn niet actief op zoek Vogelkip, maar we hebben nog wel een zoekopdracht aanstaan bij Funda. We krijgen dus mailtjes van huizen die voldoen aan onze zoekopdracht (een vrijstaande woning in het oosten van het land). Ik vind de prijzen ook vrij hoog. Het afgelopen jaar hebben veel mensen ons gezegd dat we nu moesten kopen want nu is de rente zo laag. Volgens mij is dat jezelf gek laten maken. De huizenmarkt is weer ziek imo. Ik zou niet iets kopen waar je niet blij mee bent.
Kun je evt een huis met een tuin huren ipv het appartement?
ik vind de huizenprijzen in mijn omgeving ook bizar Vogelkip.
Zelf gelukkig niet op zoek maar ik ben het eens met Marana: niet iets kopen waar je niet echt blij van wordt. En zeker niet iets dat eigenlijk boven je budget ligt.
Hier zijn de prijzen ook echt heel hoog. Voor een gewone starterswoning: 270k. Vraagprijzen vanaf 300k voor huizen, waar echt nog veel aan gedaan moet worden. Het is gewoon waanzin!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
@Vogelkip, wij hebben net een huis gekocht. Grote stad in randstad, een huis met een tuin. Het is inderdaad heel erg veel geld.

Wij zijn er vanuit gegaan dat we een huis moesten kopen waarbij het in elk geval een mogelijkheid is om er te blijven wonen als de huizenmarkt in stort. Oftewel, het is een huis waar we de komende 30 jaar uit de voeten kunnen, al is er een kans dat als de huizenmarkt nog wel zo idioot blijft we nog wel een keer willen verhuizen.
Wij zitten gelukkig voorlopig goed, en als we willen verhuizen dan willen we waarschijnlijk kleiner gaan wonen, dus dat zal dan ook geen groot probleem opleveren tegen die tijd, hoop ik...

Maar voorlopig ben ik erg blij met ons huidige huis; al zijn we wel elke keer een bak geld kwijt aan onderhoud, maargoed.... :roll: Ooit is het af en dan hoeven we de komende 10 jaar even niet veel te doen....

Nu moeten we nog:
- Ventilator vervangen in de badkamer
- Schimmel wegkrijgen nu de lekkage door voegen is opgelost
- Schimmel in de badkamer weghalen als de ventilator eindelijk goed werkt
- Toilet beneden opknappen

Daarna zou ik toch wel verwachten dat het even ophoudt met nieuwe klusjes. Op lange termijn willen we misschien wel een dakkapel, maar dat is meer een wens dan een moet.
Op zich zit ik prima in ons huidige huis. Ja, een garage voor alle fietsen ed zou wel heel fijn zijn, dus we zijn aan het rondkijken. Ik wil gewoon niet de hoofdprijs betalen, want ik denk dat we over 10 jaar wel gaan verhuizen naar een andere plaats. Daarnaast zijn we nu hyptoheekvrij! Toch bijna 15k dat we pp per jaar gaan overhouden, dat is ook wel erg lekker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij hebben eind vorig jaar een huis gekocht, in een kleine (maar hele dure) stad in de Randstad. Wij zitten hier de komende 30 jaar wel goed, onafhankelijk van wat de huizenmarkt doet. We zijn gelijk begonnen met extra aflossen, hopelijk hebben we de hypotheek weg in 20 jaar ipv 30. Als het aan mij ligt hoeven we nooit meer groter te wonen en wordt ons volgende huis een kleiner huis als de kinderen het huis uit zijn. Of we blijven gewoon voor altijd hier, vind ik ook best :D
ZegmaargewoonTheahoor schreef:
07-02-2018 23:24

Ik betaalde maar 5 cent per pakje (normaal 95 cent in de winkel).
Dus ik heb alle 60 pakjes meegenomen.
Maar wat moet je met 60 pakjes spaghettiesaus? Zelfs als je het 1x per week zou eten heb je nog meer dan een jaar voorraad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven