Fly-drive Japan
maandag 29 januari 2018 om 14:51
Volgend jaar zomer willen we in Japan met onze 2 pubers graag een rondreis maken met auto en trein, we hebben 4 weken de tijd.
We willen graag zelfstandig met de auto rondreizen en ook nog ergens met de Shinkansen, geen groepsreis.
Ik zoek dus ervaringen wie dit ook gedaan heeft en of het bevallen is en uiteraard wat we niet moeten missen !
We willen graag zelfstandig met de auto rondreizen en ook nog ergens met de Shinkansen, geen groepsreis.
Ik zoek dus ervaringen wie dit ook gedaan heeft en of het bevallen is en uiteraard wat we niet moeten missen !
maandag 29 januari 2018 om 16:07
Wij (gezin met met twee kinderen in basisschoolleeftijd) waren vorige zomer in Japan. Ongeveer een week in Tokyo en omgeving, een week in Kyoto en omgeving en de laatste week waren we op Kyushu. Voor de eerste twee weken hadden we een RailPass, die we veel gebruikt hebben. In de laatste week hebben we een auto gehuurd.
Het was een prachtige reis!
Het was een prachtige reis!
maandag 29 januari 2018 om 16:26
Japan is een land die je moet hebben gezien. Ik ben er in mei vorig jaar geweest, en de komende kerstvakantie ga ik weer. Eerst was het een georganiseerde reis; in de kerst ga ik zelfstandig.
Het openbaar vervoer in Japan is gemakkelijk in gebruik, met name wat ik van de metro in Tokio heb gezien.
Autorijden in Japan zie ik niet zitten omdat men links rijdt. Tijdens het autorijden zou ik wel de belangrijkste plaatsnamen in Chinese karakters kunnen lezen (omdat ik Japans leer: 東京 = Tokio, 京都 = Kioto, 大阪 = Osaka).
Ik wil wel een keer een stadsfietstocht (als het weer redelijk is) doen. Dat deed ik in Londen ook al. Tijdens de reis in Japan in mei, waren een aantal van het reisgezelschap die een fiets huurde in Takayama en daar gingen fietsen. Een paar anderen en ik gaven de voorkeur om door het centrum te slenteren. De reis in kerst heeft een andere insteek.
Het openbaar vervoer in Japan is gemakkelijk in gebruik, met name wat ik van de metro in Tokio heb gezien.
Autorijden in Japan zie ik niet zitten omdat men links rijdt. Tijdens het autorijden zou ik wel de belangrijkste plaatsnamen in Chinese karakters kunnen lezen (omdat ik Japans leer: 東京 = Tokio, 京都 = Kioto, 大阪 = Osaka).
Ik wil wel een keer een stadsfietstocht (als het weer redelijk is) doen. Dat deed ik in Londen ook al. Tijdens de reis in Japan in mei, waren een aantal van het reisgezelschap die een fiets huurde in Takayama en daar gingen fietsen. Een paar anderen en ik gaven de voorkeur om door het centrum te slenteren. De reis in kerst heeft een andere insteek.
World of Warcraft: Legion
maandag 29 januari 2018 om 16:44
Waar wil je naartoe? Het openbaar vervoer in Japan is uitstekend. Parkeren kan lastig en duur zijn, vooral als je geen Japans spreekt/leest. Snelwegen vragen vaak (veel) tol. Als je je auto ophaalt in Tokyo en in Kyoto weer in wilt leveren kun je nog een paar honderd euro extra kwijt zijn omdat je op een ander punt inlevert.
Ik zou per dag kijken wat je gaat doen. Wat kan met de trein en als je naar andere gebieden wilt kun je een auto huren voor een dag(deel). Je hebt ook een internationaal rijbewijs nodig.
Ik zou per dag kijken wat je gaat doen. Wat kan met de trein en als je naar andere gebieden wilt kun je een auto huren voor een dag(deel). Je hebt ook een internationaal rijbewijs nodig.
maandag 29 januari 2018 om 21:53
Bedankt voor de reacties ! We hebben nog niet echt een route uitgestippeld maar wel de hoogtepunten Tokyo, Mount Fuji, Osaka, Kyoto
We hebben een rondreis gezien van 28 dagen deels met de trein en deels auto.
Geen van ons heeft ervaring met Japan of de taal
Trein lijkt mij wel een relaxte manier van reizen!
We hebben een rondreis gezien van 28 dagen deels met de trein en deels auto.
Geen van ons heeft ervaring met Japan of de taal
Trein lijkt mij wel een relaxte manier van reizen!
maandag 29 januari 2018 om 22:05
Japan is zeer makkelijk met de trein te doen. Wel vrij prijzig. Je zou gebruik kunnen maken van diverse passen die je in Nederland moet aanschaffen (google 'Japanese railway pass'). Via hyperdia.com kun je makkelijk alle tijden, afstanden en prijzen bekijken. Soms loont de pas namelijk wel of niet.
Vorig jaar in Tokyo, Nagano, Kanazawa, Koyoto, Koyasan en Osaka geweest. Dat vond ik geweldig. Wij hebben toen 1 week van een treinpas gebruik gemaakt waarin we veel reisden.
Over 2 maanden gaan we weer en dan wordt de route Osaka, Hiroshima, Tsuwano, Okayama (van daaruit veel dagtripjes), Takamatsu, Kobo en Kumano Kodo (pelgrimsroute). Waarschijnlijk schaffen we dan de west pass aan omdat die het meest voordelig is.
Vorig jaar in Tokyo, Nagano, Kanazawa, Koyoto, Koyasan en Osaka geweest. Dat vond ik geweldig. Wij hebben toen 1 week van een treinpas gebruik gemaakt waarin we veel reisden.
Over 2 maanden gaan we weer en dan wordt de route Osaka, Hiroshima, Tsuwano, Okayama (van daaruit veel dagtripjes), Takamatsu, Kobo en Kumano Kodo (pelgrimsroute). Waarschijnlijk schaffen we dan de west pass aan omdat die het meest voordelig is.
woensdag 31 januari 2018 om 09:52
Inmiddels een 28-daagse reis gevonden die gedeeltelijk met auto en gedeeltelijk met de trein is. Hoe is het prijsniveau qua eten ? Ik heb gelezen dat de restaurants goedkoper zijn dan bij ons maar de levensmiddelen wel flink duurder dan bij ons.
Hoe vonden jullie kinderen de ervaring, was het een cultuurshock ?
Wij zijn zelf wel eens in Azie geweest maar de kinderen nog nooit, wel in Canada en Zuid-Afrika maar dat kan je niet vergelijken met Japan.
woensdag 31 januari 2018 om 10:22
Het is geen Thailand maar het eten is goedkoper dan hier voor betere kwaliteit. Tenminste, je kan het zo duur of goedkoop maken als je wil. Een goeie kom ramen heb je al voor 7 euro. Als je wat meer betaalt, is het beter. Alleen groenten en vooral fruit is duurder.
Vis is heel goedkoop, ook in de supermarkt.
Vis is heel goedkoop, ook in de supermarkt.
anoniem_362505 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 17:37
7.85% gewijzigd
woensdag 31 januari 2018 om 13:59
Een cultuurshock? Nee. Het is een heel modern land met veel mooie en ook gekke dingen maar dat maakte het alleen maar leuk. En reizen is makkelijk.paper-clip schreef: ↑31-01-2018 09:52Inmiddels een 28-daagse reis gevonden die gedeeltelijk met auto en gedeeltelijk met de trein is. Hoe is het prijsniveau qua eten ? Ik heb gelezen dat de restaurants goedkoper zijn dan bij ons maar de levensmiddelen wel flink duurder dan bij ons.
Hoe vonden jullie kinderen de ervaring, was het een cultuurshock ?
Wij zijn zelf wel eens in Azie geweest maar de kinderen nog nooit, wel in Canada en Zuid-Afrika maar dat kan je niet vergelijken met Japan.
Ik vond uit eten vrij prijzig (woon niet in NL, dus misschien niet de juiste vergelijking) maar je kunt prima kant en klaar eten krijgen in de convenience stores (7 eleven etc). Groente en fruit idd niet goedkoop.
donderdag 1 februari 2018 om 11:33
donderdag 1 februari 2018 om 18:25
Ik vond de mensen daar erg behulpzaam, vriendelijk en beleefd. Dat maakt het voor mij zo'n aangenaam land om op vakantie te zijn. Soms kan iemand wat gereserveerd reageren maar dat kan ook zijn omdat iemand dan geen Engels spreekt, al vond ik het nog meevallen vooral in de steden die je tot nu toe hebt genoemd. Mijn ervaringen zijn positiever dan vooraf verwacht.
Het helpt ook altijd om wat woordjes Japans te leren als 'bedankt', 'het is lekker', 'goedendag', 'pardon' etc. Via YouTube (ask Japanese) heb ik mezelf wat woorden aangeleerd en dat wordt erg gewaardeerd.
Op Japan-guide.com vind je trouwens ook veel algemeen info en op fok forum zijn zo'n 45 topics over Japan te vinden waar veel wordt gereageerd door mensen die er studeren of er vaker heengaan maar ook mensen die voor het eerst gaan. Met name in de topics van zo'n twee jaar terug staat veel info. Ook op het viva forum zijn best wat topics geweest over Japan.
Het helpt ook altijd om wat woordjes Japans te leren als 'bedankt', 'het is lekker', 'goedendag', 'pardon' etc. Via YouTube (ask Japanese) heb ik mezelf wat woorden aangeleerd en dat wordt erg gewaardeerd.
Op Japan-guide.com vind je trouwens ook veel algemeen info en op fok forum zijn zo'n 45 topics over Japan te vinden waar veel wordt gereageerd door mensen die er studeren of er vaker heengaan maar ook mensen die voor het eerst gaan. Met name in de topics van zo'n twee jaar terug staat veel info. Ook op het viva forum zijn best wat topics geweest over Japan.
donderdag 1 februari 2018 om 18:36
Japan is geweldig! En prima te doen zonder auto. OV is uitstekend, zeker als je vooral de highlights wilt zien. Ik heb in een maand gedaan: Tokio, Nikko, Hakone, Kyoto, Osaka, Hiroshima, Miyajima en terug naar Tokio.
Iedereen is ontzettend vriendelijk en je begint vanzelf mee te knikken
. En het eten is goddelijk.
Ik wil weer terug!
Iedereen is ontzettend vriendelijk en je begint vanzelf mee te knikken
Ik wil weer terug!
vrijdag 2 februari 2018 om 09:34
Dank jullie wel voor de info !
@gayacat, ik probeer altijd in de taal van het land met de mensen te communiceren, zal niet meevallen met Japans maar inderdaad de basiswoordjes moet wel lukken.
Alleen 1 klein probleempje..... mijn dochter en ik lusten geen vis is dat te doen met eten of wordt het 4 weken leven op noodles ?
Man en zoon zijn wel visliefhebbers dus die hebben er al helemaal zin in !
@gayacat, ik probeer altijd in de taal van het land met de mensen te communiceren, zal niet meevallen met Japans maar inderdaad de basiswoordjes moet wel lukken.
Alleen 1 klein probleempje..... mijn dochter en ik lusten geen vis is dat te doen met eten of wordt het 4 weken leven op noodles ?
vrijdag 2 februari 2018 om 10:13
Misschien toch nog eens proberen daar? Verse zalm is zo lekker!paper-clip schreef: ↑02-02-2018 09:34Dank jullie wel voor de info !
Maar anders is er genoeg anders te vinden hoor. En vier weken op Japanse noedelsoep is ook geen straf trouwens.
vrijdag 2 februari 2018 om 11:36
Hou er met het plannen van de autoroute rekening mee dat er langs de snelwegen vaak hoge betonnen schermen staan, zodat je geen zicht hebt op de omgeving. Google anders eens op foto's met trefwoorden 'Japan highway' (of 'expressway').
Wat cultuurshock betreft: ik voelde me heel erg een niet-Japanner. Deels door mijn voorkomen (blond, ' lang' en dik). Deels doordat ik de verfijnde sociale codes in Japan niet van nature aanvoelde. Dat was best een leerzame ervaring.
Wat cultuurshock betreft: ik voelde me heel erg een niet-Japanner. Deels door mijn voorkomen (blond, ' lang' en dik). Deels doordat ik de verfijnde sociale codes in Japan niet van nature aanvoelde. Dat was best een leerzame ervaring.
vrijdag 2 februari 2018 om 14:49
2x zelfstanding in Japan geweest. Alles is goed te doen met de trein; ik zou er geen auto huren. Even ter toevoeging: ik heb geen probleem met in het buitenland een auto te huren of links rijden.
Ook geen visliefhebber hier! Geen probleem, je kan er van alles eten, ook gewoon Westers. En eten is zo goedkoop of duur als je het zelf maakt.
Ik had een 3G simkaartje met data online besteld en laten afleveren in het eerste hotel. Dat is vooral fijn om met Google Maps overal te navigeren, treintijden via Hyperdia opzoeken of maakt niet uit wat opzoeken. Het maakt het leven een stuk makkelijker omdat de gemiddelde Japanner gewoon geen Engels spreekt.
Sim kaartje had ik hier gekocht:
https://www.econnectjapan.com/products/sim/
Ook geen visliefhebber hier! Geen probleem, je kan er van alles eten, ook gewoon Westers. En eten is zo goedkoop of duur als je het zelf maakt.
Ik had een 3G simkaartje met data online besteld en laten afleveren in het eerste hotel. Dat is vooral fijn om met Google Maps overal te navigeren, treintijden via Hyperdia opzoeken of maakt niet uit wat opzoeken. Het maakt het leven een stuk makkelijker omdat de gemiddelde Japanner gewoon geen Engels spreekt.
Sim kaartje had ik hier gekocht:
https://www.econnectjapan.com/products/sim/
vrijdag 2 februari 2018 om 15:52
Internet is inderdaad wel handig ja, we hebben afgelopen zomer in Zuid-Afrika ook een simkaartje gekocht met data en wat belminuten. We hadden een lekke band met de huurauto en het was wel handig om even een garage te bellen.
Kan je dan wel overal komen met de trein, ik zie er een beetje tegenop om met de kinderen en bagage na een treinreis nog bv de bus in te moeten om ergens op het platteland ofzo te komen.
Mij lijkt de trein vooral handig om van stad naar stad te gaan maar om wat verder het binnenland in te gaan dan is een auto wel handig.
Kan je dan wel overal komen met de trein, ik zie er een beetje tegenop om met de kinderen en bagage na een treinreis nog bv de bus in te moeten om ergens op het platteland ofzo te komen.
Mij lijkt de trein vooral handig om van stad naar stad te gaan maar om wat verder het binnenland in te gaan dan is een auto wel handig.
vrijdag 2 februari 2018 om 20:45
Je kunt het eten in Japan net zo duur maken als je wilt.
In de supermarkten en 7/11-achtige winkeltjes kun je heerlijke kant-en-klare of magnetronmaaltijden kopen. Echt lekker. Niet zoals hier. Jammer dat je geen vis eet want de supermarkt sushi is ook echt super lekker. Maar je kunt ook vleesspiesjes etc. kopen.
In de supermarkten en 7/11-achtige winkeltjes kun je heerlijke kant-en-klare of magnetronmaaltijden kopen. Echt lekker. Niet zoals hier. Jammer dat je geen vis eet want de supermarkt sushi is ook echt super lekker. Maar je kunt ook vleesspiesjes etc. kopen.
vrijdag 2 februari 2018 om 20:47
Wat dat eten betreft: onze kinderen zagen er vreselijk tegen op, maar toen bleek tot hun grote vreugde dat Japanners heel veel gefrituurde kip eten 
Het eten is echt wel goedkoper dan hier. Duurder dan in ZO Azië natuurlijk, maar voor 8 euro heb je makkelijk gegeten. In de supermarkt vond ik het ook niet duurder.
Cultuurshock was het totaal niet, maar dat hebben ze eigenlijk nooit. Daar hadden ze zelfs in India geen last van toen ze crematies op straat zagen.
Wij hadden geen mobiele wifi genomen en ook geen moment gemist. Dat was een bewuste keuze. Ik wou niet dat de kinderen (en wij eigenlijk ook) constant op iPad/telefoon zaten.
Het eten is echt wel goedkoper dan hier. Duurder dan in ZO Azië natuurlijk, maar voor 8 euro heb je makkelijk gegeten. In de supermarkt vond ik het ook niet duurder.
Cultuurshock was het totaal niet, maar dat hebben ze eigenlijk nooit. Daar hadden ze zelfs in India geen last van toen ze crematies op straat zagen.
Wij hadden geen mobiele wifi genomen en ook geen moment gemist. Dat was een bewuste keuze. Ik wou niet dat de kinderen (en wij eigenlijk ook) constant op iPad/telefoon zaten.