Geld & Recht alle pijlers

Sparen als student

01-02-2018 19:10 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,

Ik ben een 21-jarige student en ik zit in het tweede jaar van mijn hbo-opleiding. Ik zat vorig jaar op kamers, maar wegens omstandigheden woon ik weer thuis. Ik ben hartstikke blij dat ik met open armen door mijn ouders werd ontvangen, maar dit is natuurlijk niet voor altijd. Het plan is om uiterlijk 2 jaar na mijn afstuderen op mezelf te gaan. Het liefst in een 'echte' woning, dus een goedkoop flatje o.i.d.
Mijn vraag is nu: hoeveel moet ik gespaard hebben om redelijk comfortabel te leven?
En met comfortabel bedoel ik voornamelijk dat ik niet wakker hoef te liggen indien er iets in huis kapot gaat, of wanneer ik een (hoge) onverwachte rekening of tegenvaller krijg.

Momenteel heb ik circa. 4k op mijn spaarrekening maar ik betwijfel of dat voldoende is.

Alvast bedankt!
Ligt eraan wat je eisen zijn. Wil jij dure meubels kopen, een dure vloer, behang/verf, dure gordijnen of vind je het prima om het af te wisselen met krijgertjes, tweedehands en ikea? In dat laatste geval ben je er mijns insziens al bijna. Wil je echt geld uitgeven aan meubels, wat ik niet snel zou doen, kan het zomaar dik oplopen.

Ik zou zelf €5000 als ondergrens aanhouden voor calamiteiten. Maar aangezien je nu goedkoop woont, zou ik gewoon zoveel mogelijk sparen. Straks gaat het niet meer zo vlot.
anoniem_63a1715f0c4db wijzigde dit bericht op 01-02-2018 19:14
26.44% gewijzigd
Gewoon "zo veel mogelijk".

Het komt immers altijd van pas, ook bijvoorbeeld als je later iets wil kopen.

Veel hangt ook af van je levenswijze, een auto ja dan nee, hoe hoog de huur is, hoeveel je verdient met je eerste baan, ... en of je alleen gaat wonen of er gelijk ook een partner bij betrokken is.

Ik zou het zelf overigens vreemd vinden als je tijdens je studies echt veel kan sparen.
(Studies en boeken die fortuinen kosten, je wil misschien ook nog wel een keertje op vakantie, ...)
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 01-02-2018 19:15
23.71% gewijzigd
Wil je kopen of huren? Vind dat namelijk nogal een verschil in wat je als buffer zou moeten hebben. Daarnaast, heb je bijv een handige vader of een klusmoeder die jou zou willen helpen of kun je veel zelf?
Daarnaast heb je niet alleen een buffer nodig (of ja nodig, wenselijk is het wel) maar hou ook rekening met wasmachine, gordijnen, vloeren, verf, uitzet enz. Hoeveel je daarvoor nodig hebt hangt af van je eigen smaak. Hoorde laatst van een vriendin dat ze voor ruim vijfduizend euro aan gordijnen uit had gegeven. Zou ik zelf nooit doen. Dus hangt erg van je eigen voorkeur af.
Toen ik op kamers woonde heb ik redelijk goedkope meubels aangeschaft, maar dat heeft voor mij niet zo goed uitgepakt. Ik heb slechts een jaar op kamers gewoond maar de meubels waren al heel snel aan vervanging toe. Ik denk dat ik in de toekomst liever wat meer geld uitgeef zodat ik betere kwaliteit in huis heb. Dus ja, ik wil misschien geen peperdure meubels kopen, maar het liefst wel van goede kwaliteit.
Tornacense schreef:
01-02-2018 19:13
Gewoon "zo veel mogelijk".

Het komt immers altijd van pas, ook bijvoorbeeld als je later iets wil kopen.

Veel hangt ook af van je levenswijze, een auto ja dan nee, hoe hoog de huur is, hoeveel je verdient met je eerste baan, ... en of je alleen gaat wonen of er gelijk ook een partner bij betrokken is.

Ik zou het zelf overigens vreemd vinden als je tijdens je studies echt veel kan sparen.
(Studies en boeken die fortuinen kosten, je wil misschien ook nog wel een keertje op vakantie, ...)
Ik heb het geluk dat mijn ouders zo lief zijn om mijn collegegeld en boeken te betalen. Ik werk een paar uurtjes in de week bij mijn bijbaan, en dit geld zet ik aan de kant. Verder ben ik van plan om eerst te huren.
Toen man en ik gingen samenwonen (appartement met een vloer, verder geen meubels/stoffering) hebben we ongeveer 1500 euro uitgegeven aan alles. Dat was basics uit de kringloop (borden, bestek, stoelen, eettafel, maar ook de wasmachine) en aanvullen met Ikea. In de loop van de tijd vervangen we dat wat het meest urgent is :).

Voor noodgevallen kun je kijken wat je eisen zijn: wil je nu een nieuwe wasmachine bij de wehkamp kunnen bestellen, dan heb je meer nodig dan wanneer je een wasmachine bij de kringloop haalt. En een auto is altijd duur, zowel om te repareren als om te vervangen.
moooonlight schreef:
01-02-2018 19:15
Toen ik op kamers woonde heb ik redelijk goedkope meubels aangeschaft, maar dat heeft voor mij niet zo goed uitgepakt. Ik heb slechts een jaar op kamers gewoond maar de meubels waren al heel snel aan vervanging toe. Ik denk dat ik in de toekomst liever wat meer geld uitgeef zodat ik betere kwaliteit in huis heb. Dus ja, ik wil misschien geen peperdure meubels kopen, maar het liefst wel van goede kwaliteit.
Goedkoop betekent niet altijd slechte kwaliteit en andersom.

Ik zou er tegen die tijd wel over nadenken dat je wellicht ooit weer uit dat flatje gaat of een partner ontmoet met wie je wil samenwonen. Zeker in deze levensfase. Het zou gewoon zonde zijn om die dure meubels na een korte tijd weer weg te moeten doen. Maar goed, dit duurt nog een aantal jaar, dus wie weet ziet je leven er tegen die tijd weer heel anders uit!
JulienClerc schreef:
01-02-2018 19:19
Goedkoop betekent niet altijd slechte kwaliteit en andersom.

Ik zou er tegen die tijd wel over nadenken dat je wellicht ooit weer uit dat flatje gaat of een partner ontmoet met wie je wil samenwonen. Zeker in deze levensfase. Het zou gewoon zonde zijn om die dure meubels na een korte tijd weer weg te moeten doen. Maar goed, dit duurt nog een aantal jaar, dus wie weet ziet je leven er tegen die tijd weer heel anders uit!
Woops, zo bedoelde ik het niet...ik had het misschien wat anders moeten verwoorden. Ik denk dat ik ga voor een middenweg (wat betreft de prijs-kwaliteit verhouding van mijn meubels). Mocht ik binnen nu en 2 jaar een partner ontmoeten dan ben ik eerlijk gezegd niet van plan om zo snel samen te wonen.
anoniem_363785 wijzigde dit bericht op 01-02-2018 19:23
3.90% gewijzigd
Ik heb het overigens anders gedaan.

Ik ben direct na mijn studies ingetrokken bij mijn partner :-).
Die had al meubels, apparaten, ... in zijn huurappartement.

Als iets kapot is, vervangen we het samen, maar we zijn dus begonnen met alleen maar zijn spullen.

Je weet dus niet hoe 't loopt over pakweg 5 jaar.
Over 5 jaar kan idd alles anders zijn, maar toch zou ik graag willen weten hoeveel ik aan de kant moet zetten...
Mijn zoon van 21 (3HBO) is net deze week uit huis gegaan, maar alles via weggeefhoek, marktplaats en Facebook gescoord. Wasmachine bijvoorbeeld 25 euro en zolang die het doet, doet hij het (bij mijn broer nog jaren) maar misschien gaat hij ook over 3 maand kapot, daar kan je toch nooit inkijken. In dat geval weer een andere op de kop zien te tikken. Ook een 2e hand liebherr (gaan echt lang mee) koelvrieskast via kringloop gekocht en stofzuiger voor 10 euro. Echt goed speuren en toch hele mooie nette spullen. Meubels 2e hands van IKEA (de befaamde poang stoelen en de ektorp bank), die vallen echt niet zo uit elkaar. Stevige salontafel via MP voor 15 euro. Hier kan hij echt jaren mee vooruit en sparen voor meubels die hij straks in eerste eigen huis wil of als hij een vriendin krijgt en die iets anders wil.
En wat je daar voor opzij wil leggen is voor ieder anders. De een koopt meubels bij Leen Bakker of Ikea en de ander wil op de meubelboulevard moderne designmeubels kopen, alles heeft zijn prijs. En nieuw witgoed zegt ook niet alles, net na de garantie gaat het vaak stuk (en zie dan maar eens wat gedaan te krijgen), ik ben zelf inmiddels volledig op AEG en consorten afgeknapt, waar ik dure wasmachine en droger van had, terwijl mankement aan goedkope Inventum koelkast van mijn zoon gratis werd opgelost na de garantie termijn.
anoniem_63b0b466692f3 wijzigde dit bericht op 01-02-2018 19:42
0.04% gewijzigd
Bloemetjesolifant schreef:
01-02-2018 19:17
Voor noodgevallen kun je kijken wat je eisen zijn: wil je nu een nieuwe wasmachine bij de wehkamp kunnen bestellen, dan heb je meer nodig dan wanneer je een wasmachine bij de kringloop haalt. En een auto is altijd duur, zowel om te repareren als om te vervangen.
Kopen bij de kringloop kan misschien goedkoop zijn in aanschaf, maar wellicht niet in verbruik.
Ik zou eerder investeren in goed witgoed dan in meubels. Dus een bank kan best via marktplaats of de kringloop, een wasmachine zou ik gewoon nieuw kopen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
moooonlight schreef:
01-02-2018 19:39
Over 5 jaar kan idd alles anders zijn, maar toch zou ik graag willen weten hoeveel ik aan de kant moet zetten...
Zoals ik al zei: Zoveel mogelijk.
Daar valt héél moeilijk een echt getal op te kleven.

Zelf zou ik streven richting 10.000 (of meer).

Als je dan gaat shoppen om je appartement in te richten, hou je tenminste nog wat over.

Maar als je dat niet haalt of voor je eerste job een degelijke wagen nodig hebt ... is 't ook zo.
Elke gespaarde cent is op dit moment gewoon "gewonnen".
Je wilt gaan huren, maar let wel op dat als je later een huis wil kopen je minimaal 10% moet hebben van de aanschafwaarde van het huis. Kost het 100.000 dan moet 10.000 eigen geld inleggen. Tegenwoordig moet je zelf de kosten koper uit eigen zak betalen en kan je dit niet meer bijlenen.
^ Als ik het goed begrijp is volgens jou huren dan niet echt slim, omdat ik als ik wil kopen geen geld meer kan bijlenen?
Huren is prima, maar zorg wel dat je niet nu duizenden euro's uitgeeft aan inboedel die je daarna (door een te hoge huur, of hoge andere uitgaven) niet meer terug kunt sparen. Als je maandelijks nog een redelijk bedrag aan de kant kunt zetten is er niet zo veel aan de hand.

Overigens: ik weet niet of je je al hebt ingeschreven bij een woningbouwvereniging in de plaats waar je wilt wonen, maar dat zou ik snel doen, zodat je wachttijd opbouwt. Bij de meer populaire plaatsen is 2-3 jaar vaak te weinig om iets te krijgen, maar het is beter dan niks :) en je moet ergens beginnen.
Oke ik snap het!
En ja ik sta al ingeschreven bij de woningbouw
Ik zou me als student vooral niet druk maken over hoeveel ´k´spaargeld je hebt, maar vooral ook proberen te genieten van de studententijd. Zolang je zonder schulden jouw studie doorkomt dan heb je het heel behoorlijk gedaan.

Ik heb destijds met behulp van Marktplaats voor een paar honderd euro mijn eerste huisje ingericht en blij dat ik geen duizenden euro's heb uitgegeven, want smaak en omstandigheden zijn in die fase van het leven zo aan verandering onderhevig.

Sparen (en kopen) komt later wel, als je een fatsoenlijke salaris krijgt. Wat ik toen in een jaar spaarde, spaar ik nu in een maand.
anoniem_358279 wijzigde dit bericht op 01-02-2018 20:53
11.17% gewijzigd
Eerlijk gezegd, volgens mij bijna helemaal niets.
Ben zelf ooit begonnen met gekregen spullen, spullen uit diverse erfenissen die bij diverse familieleden nog ruimschoots op zolder stonden en hier en daar iets nieuw van de Ikea. Denk dat mijn totale inboedel minder als 1000 gulden gekost heeft. Dat inclusief gordijnen, verf en een goedkoop zeiltje op de vloer dat ik van mijn ouders kreeg.
En daar was ik toen bere gelukkig mee!
10x liever mijn eigen plekje, hoe basic dan ook, dan om nog langer onder moeders paraplu te moeten leven. Het leven was één groot feest!
Het interesseerde mij toen echt niks, die hele inboedel. Het was oud maar wèl helemaal van mij!

En inderdaad: soms gaat er iets kapot. een wasmachine of een koelkast. Via Marktplaats heb je voor een paar tientjes een andere, terwijl je door kunt sparen voor iets mooiers. Komt tijd komt raad.

In de loop der jaren steeds een beetje bijgekocht.

Ik snap werkelijk niks van die jeugd van tegenwoordig. Wat heb je te verliezen? Niets zo leuk als het leven ontdekken. Met alle onzekerheden die daar bij horen.
Een beetje tegenslag, daar wordt je alleen maar sterker van!

Het lijkt me zo verschrikkelijk saai om te wachten tot er werkelijk absoluut niks meer mis kan gaan!
Ik had na inrichting (die max 1000 euro kostte -> vooral krijgertjes, marktplaats en beetje Ikea) nog iets van 1000 euro over denk ik. Ik was vroeger nooit zo goed in sparen, behalve voor vakanties. Ik heb daar nooit van wakker gelegen, maar dat is heel persoonlijk. Als je daar wel van wakker ligt is het fijn om meer te sparen, Je bent in ieder geval al goed op weg

En zoals eerder al gezegd: wat je kunt sparen zeker doen. Maar geniet tegelijkertijd wel van je studententijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven