Werk & Studie alle pijlers

Probleem op het werk met schorsing

02-02-2018 20:53 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Normaal maak ik nooit een topic aan en lees ik alleen andere dingen. Maar momenteel zit ik met een ernstig probleem waar ik toch even advies bij nodig heb;

Ik werk in een kledingwinkel en bij ons kun je kleding lenen om die dag te dragen. Daarna moet je dit weer netjes terug hangen of in de kantine of iets. Dit doe ik dan ook altijd als ik iets leen.
Nou is er anderhalve week terug een jasje vermist geraakt en ik word hier als schuldige voor aangewezen omdat ik deze blijkbaar als laatste geleend heb (verder is er niemand ondervraagt, alleen ik en word er al gezegd dat er verhalen rondgaan)

Ik heb in een paniek toestand gezegd toen mij gevraagd werd waar dit jasje was, en ik dit dus niet wist omdat ik het niet heb dat ik zelf zo’n jasje gekocht heb maar in een andere maat (heel dom, dat weet ik. Hier hoef ik geen commentaar op)
Nu ben ik dus geschorst omdat ik niet kan bewijzen dat ik dat jasje niet heb (ik heb het serieus niet, niet gekocht en al helemaal niet gestolen). Zij wilde bewijs van mij zien wat ik niet heb (hoe kan ik dit doen zonder bonnen of iets) maar hun hebben geen bewijs dat ik het heb? Wat ik dus ook echt niet heb.

Nu moet ik dinsdag op gesprek komen zodat ik mijn kant van het verhaal kan laten horen en wilt degene van het hoofdkantoor dus dat ik bewijs dat ik het niet gedaan heb.

Hoe moet ik dat in godsnaam doen? Hun hebben geen bewijs dat ik het gedaan heb, van mij mogen ze mijn hele huis doorspitten maar ik heb het niet.
Ik snap dat het verwarrend overkomt. Ik ben iemand die niet echt een grote mond heeft of van zich afbijt en als ik hoor van allerlei kanten dat er al verhalen rondgaan omdat ik de laatste was die dat jasje gezien heeft of gedragen heeft dan raak ik in paniek. Zo is het dus ook gebeurd, ik ben in paniek geraakt en heb met m’n domme hoofd gezegd dat ik datzelfde jasje gekocht heb in een andere maat. Maar dit heb ik dus niet en dat heb ik ook eerlijk gezegd en hierbij heb ik ook gezegd dat ik hier spijt van heb en dat dat heel dom was

Ik snap dat het voor hun super gek is en dat ze dan denken dat ik m’ dan wel heb maar ik heb het gewoon echt niet. Als ik het wel had, en ik had het gewoon netjes gekocht want ik steel geen dingen (ik verdien gewoon geld waarmee ik dingen kan kopen) had ik ook de bon laten zien. Maar ik heb geen jasje, niet gestolen of gekocht.
Er hangen wel camera’s in de winkel en je tas word ook elke avond gecontroleerd als je weggaat. Ik haal ook altijd alles er netjes uit zodat ze echt kunnen zien dat ik niks heb meegenomen.
Ook sluit je met elkaar af en pak je met z’n alle je spullen, dan kan iedereen ook zien dat ik dat ding nooit onder m’n jas heb aangehad of iets
anoniem_363839 wijzigde dit bericht op 02-02-2018 22:11
0.88% gewijzigd
S1233 schreef:
02-02-2018 21:51
Er hangen wel camera’s in de winkel en je tas word ook elke avond gecontroleerd als je weggaat. Ik haal ook altijd alles er netjes uit zodat ze echt kunnen zien dat ik niks heb meegenomen.
Ook sluit je met elkaar af en pak heb met z’n alle heb spullen, dan kan iedereen ook zien dat ik dat ding nooit onder m’n jas heb aangehad of iets

Nou, dan heb je niks te vrezen van dat gesprek. Deze dingen duidelijk naar voren brengen en nogmaals uitleggen dat je eerste reactie uit paniek was en dan komt het wel goed.

Wel rot om op zo’n manier te vertrekken bij deze werkgever.
Heb je er lang gewerkt?
Frizz schreef:
02-02-2018 21:47
Aanleiding voor verdenking bedoel je dus.
Dat bedoel ik, Frizz.
Klonkje schreef:
02-02-2018 21:36
Ik snap niet wat je nou tegen ze gezegd hebt. 'Nee, ik weet niet waar het jasje is, ik heb dat jasje niet. Maar ik heb wel zo'n jasje in een andere maat gekocht.' Heb je dat gezegd? Met welk doel dan? Wil best met je meedenken maar begrijp er niks van. Wel ontzettend naar om vals beschuldigd te worden zeg.
Ik vermoed dat TO nu verdacht wordt omdat ze raar reageerde.
haarklover wijzigde dit bericht op 02-02-2018 22:08
Reden: overbodig, TO schreef dit zelf al.
0.00% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Jibba schreef:
02-02-2018 22:02
Nou, dan heb je niks te vrezen van dat gesprek. Deze dingen duidelijk naar voren brengen en nogmaals uitleggen dat je eerste reactie uit paniek was en dan komt het wel goed.

Wel rot om op zo’n manier te vertrekken bij deze werkgever.
Heb je er lang gewerkt?
Lief en bedankt voor je reactie! Inderdaad gewoon naar om op zo’n manier weg te gaan en dat er dan zo’n vrouw aan de telefoon tegen je tekeer gaat dan sta ik daar echt met m’n mond vol tanden en durf ik niks te zeggen.
Ik heb er een halfjaar met veel plezier gewerkt maar het was meer een tijdelijke tussenbaan dan echt een goede baan.

De laatste maanden werden er ook telkens uren geschrapt en met een 0 uren contract word je dus snel minder ingepland. Dat was de enige reden dat ik een weg wilde
Jibba schreef:
02-02-2018 22:02
Inderdaad.

Leg het kalm uit.

Alleen als ze vragen om te bewijzen dat je niets gestolen hebt, mag je zeggen dat u daarvan geen bonnetje gekregen heeft, en dat uw werkgever dat zelf kan bedenken, en dat je van de werkgever verwacht dat die zich correct gedraagt.
Het-groepje schreef:
02-02-2018 21:07
Ik zou hier zo beledigd over zijn dat ik er niet meer zou willen werken. Ze staan hier te springen om mensen.
Wat een nare toestand.
Persoonlijk zou ik niet eens boos worden om een verdenking dat ik iets gestolen heb (vergissen is menselijk).
Ik zou wel boos worden als een onredelijke eis gesteld wordt (bijv. bewijzen dat ik iets niet gestolen heb).
Dit topic komt mij ook erg bekend voor, weet niet hoe het toen afgelopen is.

Als er tassencontrole is, en er worden opnames gemaakt, heb je niks te vrezen.
Denk dat ze in de war waren na je verhaal over een andere maat jasje, maar dan kunnen ze dat ook gewoon aan je vragen ipv je gelijk te beschuldigen!
Fijn dat je een andere baan hebt gevonden.
Jibba schreef:
02-02-2018 21:46
Niet in juridische zin. Maar voor werkgever waarschijnlijk genoeg bewijs om TO te verdenken. Tel daar bij op dat TO de laatste was die het jasje geleend heeft en nu ook haar baan heeft opgezegd. Ik kan me wel voorstellen dat werkgever zo denkt.

Hangen er geen camera’s in de zaak, TO?
Er is geen bewijs.
Iedereen kan bij de kleding komen.

Ik had ook per direct opgezet. Zo laat je je niet behandelen.
Waarom leen jij kleding van de zaak? Heb je zelf niks om aan te trekken? En als ik daar iets koop, hebben jij of je collega's dat dan al aangehad?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
02-02-2018 23:58
Waarom leen jij kleding van de zaak? Heb je zelf niks om aan te trekken? En als ik daar iets koop, hebben jij of je collega's dat dan al aangehad?
Dit gebeurt in heel veel kledingzaken.
Onder andere daarom was ik altijd eerst voordat ik het draag :)
Getsie. Dat ga ik voortaan ook maar doen dan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
03-02-2018 00:42
Getsie. Dat ga ik voortaan ook maar doen dan.
Sowieso doen. Er zitten altijd veel chemicaliën in nieuwe kleding en het wordt helemaal niet hygiënisch geproduceerd en vervoerd.
S1233 schreef:
02-02-2018 21:47
Ik snap dat het verwarrend overkomt. Ik ben iemand die niet echt een grote mond heeft of van zich afbijt en als ik hoor van allerlei kanten dat er al verhalen rondgaan omdat ik de laatste was die dat jasje gezien heeft of gedragen heeft dan raak ik in paniek. Zo is het dus ook gebeurd, ik ben in paniek geraakt en heb met m’n domme hoofd gezegd dat ik datzelfde jasje gekocht heb in een andere maat. Maar dit heb ik dus niet en dat heb ik ook eerlijk gezegd en hierbij heb ik ook gezegd dat ik hier spijt van heb en dat dat heel dom was

Ik snap dat het voor hun super gek is en dat ze dan denken dat ik m’ dan wel heb maar ik heb het gewoon echt niet. Als ik het wel had, en ik had het gewoon netjes gekocht want ik steel geen dingen (ik verdien gewoon geld waarmee ik dingen kan kopen) had ik ook de bon laten zien. Maar ik heb geen jasje, niet gestolen of gekocht.
Zij moeten bewijzen dat jij iets hebt gestolen, niet andersom.

Maar net als Jibba snap ik echt wel dat zij je verdenken, na zo’n rare reactie. Dat je in paniek gaat stotteren, huilen, what ever snap ik. Maar in paniek een verhaal verzinnen dat je een zelfde jasje hebt gekocht terwijl dat niet zo is? Dat vind ik een heel bijzondere reactie. Ook, of eerder juist, als je dan later aangeeft dat dat niet zo is, maak je jezelf erg ongeloofwaardig.
Waarom mag niemand iets zeggen van het feit dat je liegt?

Je werkgever wil iets achterhalen en is er niet mee gebaat wanneer jij de waarheid niet vertelt. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel of niet stelen je niet gaat nekken maar wel het het feit dat je in deze situatie niet de waarheid hebt verteld. Het zegt iets over hoe je met integriteit omgaat.

Tassen controle en camera's zegt ook niet alles. Je kunt ook kleding meenemen in een geheim vak, onder je eigen kleren of op een andere manier. Weet je echt zeker dat je dat jasje niet per ongeluk hebt aangehouden en het ergens thuis in de kast of was zit? Heb je het terug gehangen in de winkel? Kan een klant het dan hebben gestolen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Elke avond moeten jullie je tas controleren of je niks ‘perongeluk’ hebt meegenomen? Dat vindt al een ze vertrouwen de werknemers niet ding. Zouden ze bij mij niet moeten doen. Of is er vaker bij jullie’perongeluk’ iets mee naar huis genomen? Maar als jij niks te verbergen hebt, gewoon eerlijk alles vertellen en dan komt het vast goed. Hopelijk kun je je tijd nog enigsinds goed afsluiten daar. Succes.
Zullen ze met het bewijs dat ze willen zien niet bedoelen dat ze het jasje waarvan jij beweerd het zelf in een andere maat te hebben gekocht te willen zien (het jasje wat jij dus thuis zou hebben, als je daar niet over gelogen had...)
Zodat je de kans hebt om jouw eigen jasje te laten zien en kunt verklaren dat daar misschien de verwarring vandaan is gekomen. Helaas heb je daarover gelogen en kun je dat jasje niet laten zien.

Voor het gesprek zou ik als ik jou was aangeven dat het onmogelijk is om iets mee te nemen ivm de camera’s en de tassencontrole.
En aangeven dat je het jasje hebt terug gehangen in een ruimte waar xx personen ook komen en dat die xx personen het net zo goed gedaan kunnen hebben. Claimen ze ook een dag en tijd te weten? Was er die dag geen tassencontrole? Kunnen ze bewijzen dat jij niet door de controle kwam? Wie doet die controle eigenlijk? Kan het niet zijn dat de controleur bij een andere collega misschien een oogje dicht deed? En als jij een kledingstuk terug hangt, hoeveel uren/dagen hangt het dan daar voordat het terug de winkel in gaat? En moet je iemand met je mee laten kijken als je het inpakt om mee naar huis te nemen en ook als je het weer terug hangt? Hoe waterdicht is die procedure?
viva-amber schreef:
03-02-2018 07:15
Je werkgever wil iets achterhalen en is er niet mee gebaat wanneer jij de waarheid niet vertelt. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel of niet stelen je niet gaat nekken maar wel het het feit dat je in deze situatie niet de waarheid hebt verteld. Het zegt iets over hoe je met integriteit omgaat.
Eens hiermee. Hoe schandalig het ook is dat je werkgever op zulke wijze zijn personeel controleert is het natuurlijk van jou zeker niet handig om n leugen te vertellen en begrjjp ik de werkgever dan ook wel dat die uitleg wil. Ik geloof zeker dat je het niet gedaan hebt, maar met je rare reactie maak je jezelf wel verdacht.,

Niet handig.
Van mij mag iedereen er wat van zeggen dat ik gelogen heb maar ik weet nu zelf ook wel dat dat mega dom was en me in dit probleem heeft gebracht. Ik vraag hier om advies en om dan nog 20 x te horen hoe dom het was en niet geloofwaardig helpt niet echt want dat weet ik zelf ook!

Maar inderdaad in heel veel kledingwinkels word het geleend, bij ons moet het wel eerst weer gestoomd worden (niet dat dit veel uitmaakt) vandaar dat we hebt dan in de kantine terughangen.
Het probleem is ook dat in de kantine geen camera’s hangen dus iedereen kan Ierse meenemen.

Ik ga vandaag mijn verhaal op papier zetten en gewoon eerlijk zijn dat het heel dom was dat ik erover gelogen heb en ik hier ook heel veel spijt van heb. En hopelijk worden de winkels nog eens goed doorgespit dat dat ding nog ergens boven water komt
Ik zeg niet dat jij steelt maar eigen personeel steelt in de retail wel veel.
Ik denk dat shopverslaving in sommige gevallen een onderschat probleem is.

Ik heb in mijn eigen omgeving ook gezien een meisje met 4 kledingkasten, 4 rekken en een berging vol met kleding en dan nog elke maand zoveel weghangen dat haar baas er kriegel van werd en altijd net iets te veel maand voor je salaris dat net boven minimumloon ligt en geen voltijd werkweek. Extra gewerkte uren nauwelijks uitbetaald krijgen. Zij woonde ook nog op zichzelf maar kon nauwelijks rondkomen. Mensen krijgen dan op een gegeven moment het idee dat zij recht hebben op dingen die niet van hun zijn.

Controle gebeurt in heel veel kledingwinkels omdat er zoveel wordt gejat ook door het eigen personeel. Daarnaast is het in veel van dat soort winkels zo dat personeel met korting mag kopen niet alleen bij de eigen zaak maar bij alle aangesloten ketens in de branche. Zij mogen vaak kleding weghangen en pas betalen wanneer het salaris binnen is. Soms wordt daar wederzijds behoorlijk misbruik van gemaakt. Jonge mensen die een groot deel van hun salaris weer naar de werkgever brengen (koopverslaafd?) of die veel weghangen maar zelden alles afrekenen dan wel tijdig terughangen. Het wordt dan een warrige boel met onduidelijke grenzen en scheidingslijnen.
Het stelen komt daar nog boven op.
viva-amber wijzigde dit bericht op 03-02-2018 09:19
0.59% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
is er wellicht iets misgegaan met het stomen? Doet een extern bedrijf dat? Hangt het daar misschien nog ergens of is het vergeten.
TO, je hoeft helemaal niets te doen!

Als je werkgever denkt dat jij wat gestolen hebt zal hij met bewijs moeten komen!

En over dat jasje dat je gekocht zou hebben, dat heb je contant betaald en het bonnetje heb je niet meer, en je hebt het laten liggen bij familie aan de andere kant van het land.

Geen paniek.
Ja dat denk ik ook hoor. Zo ging het er bij de h&m ook aan toe dan begonnen ze alweer over kleding terwijl hun salaris er nog niet eens was.

Nee het stomen doen we gewoon zelf en niet via extern bedrijf.
Het is dus ook zo dat we soms dingen op voorraad hebben staan die een dus helemaal niet zijn en dat andere winkels dan daarvoor bellen en dan hebben we het niet terwijl het wel in de computer staat.

Mijn vraag is nu nog moet ik al een mail sturen met mijn verhaal naar die vrouw van het hoofdkantoor? Of gewoon wachten tot dat gesprek van dinsdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven