Werk & Studie alle pijlers

Onvoldoendes halen

03-02-2018 10:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een mbo niveau 4 opleiding en over het algemeen haal ik goede cijfers. Van de voldoendes is het laagste cijfer dat ik heb gehaald een 7. Maar soms haal ik met heel hard leren een 1.8 of een 2 of een 3. Hier kan ik zo ontzettend van balen. En lig er ook wel eens om te janken. Zo nu ook weer een 2 waarvan de rest van de klas ontzettend hoge cijfers heeft. Ik kom dan meestal iets tegen op de toets wat me niet bekend voorkomt en dan klap ik helemaal dicht. Maar ik moet ook zeggen dat we maar 2 lessen hebben gehad voordat we de toets kregen. Heeft iemand tips om de herkansingen wel te halen?
dingen niet halen horen gewoon bij het leven.

bespreek dit eens met je docent, wat begrijp je niet goed. en ga dit oefenen.

kom je iets tegen wat je niet snapt op een toets. sla deze vraag over en beantwoord eerst de vragen die je wel snapt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bekijken waarom je de stof niet begrijpt? Overleggen met de leraar.
Redeneer je misschien precies verkeerd om of heb je belangrijke informatie gemist?
Je zegt dat je dichtklapt nadat je een vraag niet goed begrijpt. Wat gebeurd er op zo'n moment? Blijf je hangen bij die vraag? Kun je je niet meer concentreren op de vragen erna?
In dat geval heb je misschien last van iets van faalangst en zou je daar met iemand over kunnen praten.
Ik heb van mezelf al een slechte concentratie en dat staat mij ook wel in de weg eerlijk gezegd. Meestal pak ik toetsen als volgt aan. Meerkeuze beanrwoord ik in 3 stappen, makkelijk iets moeilijker lastig. Open vragen beantwoord ik ook op een dergelijke manier. Maar als er drie vragen zijn die heel veel op elkaar lijken van de zes totaal ja dan schiet ik in de stress en raak ik helemaal uit mijn concentratie.
anoniem_pje_x schreef:
03-02-2018 10:52
Ik heb van mezelf al een slechte concentratie en dat staat mij ook wel in de weg eerlijk gezegd. Meestal pak ik toetsen als volgt aan. Meerkeuze beanrwoord ik in 3 stappen, makkelijk iets moeilijker lastig. Open vragen beantwoord ik ook op een dergelijke manier. Maar als er drie vragen zijn die heel veel op elkaar lijken van de zes totaal ja dan schiet ik in de stress en raak ik helemaal uit mijn concentratie.
Dan haal je een paar keer diep adem, en schrijf per vraag op wat je wel weet over dat antwoord. En dan zal je zien, dan wanneer je dingen gaat opschrijven je vaak ziet waar de vraag over gaat en wat ze willen weten. Zelfs al geef je niet het volledige juiste antwoord, door kernbegrippen op te schrijven krijg je vaak al punten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wanneer je nog eens tegen een vraag aan loopt waar je het antwoord niet meteen op weet meteen stoppen met die vraag en doorgaan met de volgende vra(a)g(en).

Op die manier kan je altijd nog een fatsoenlijk cijfer halen.
Niet geschoten is altijd mis
Met die aanpak die je nu gebruikt ben je wel veel tijd kwijt. Alleen al de tijd die je nodig hebt om alles in een categorie in te delen. Laat staan al het dubbele lezen. Ik denk dat je het jezelf zo heel moeilijk maakt. Ik kan me niet voorstellen dat je zelf nog overzicht hebt. Bovendien blijven vragen die je niet beantwoord hebt door je hoofd spoken.

Ik zou contact opnemen met je studiebegeleider en je probleem bespreken. Of in je eigen omgeving op zoek gaan naar een professional die je kan helpen met je studievaardigheden.
Lach hard, duik diep, kom terug..
er zullen op je school vast tentamen en toetstrainingen zijn. Vraag er eens naar bij je begeleider/docent/decaan.
Bitje93 schreef:
03-02-2018 11:42
Wanneer je nog eens tegen een vraag aan loopt waar je het antwoord niet meteen op weet meteen stoppen met die vraag en doorgaan met de volgende vra(a)g(en).

Op die manier kan je altijd nog een fatsoenlijk cijfer halen.

Dat zeg ik ook altijd tegen mijn leerlingen: eerst de vragen beantwoorden waarop je het antwoord wel weet. Meestal geeft dat ook vertrouwen: een deel heb je (waarschijnlijk) al goed gemaakt. Je hebt dan meer rust in je hoofd en je kunt je beter concentreren op de vragen die overblijven. Beantwoord ELKE VRAAG: geen antwoord is sowieso fout en wie weet kun je nog wat puntjes scoren door vragen misschien niet 100% goed, maar wel voor een deel goed te beantwoorden.
bumbly schreef:
03-02-2018 11:45
Met die aanpak die je nu gebruikt ben je wel veel tijd kwijt. Alleen al de tijd die je nodig hebt om alles in een categorie in te delen. Laat staan al het dubbele lezen. Ik denk dat je het jezelf zo heel moeilijk maakt. Ik kan me niet voorstellen dat je zelf nog overzicht hebt. Bovendien blijven vragen die je niet beantwoord hebt door je hoofd spoken.

Ik zou contact opnemen met je studiebegeleider en je probleem bespreken. Of in je eigen omgeving op zoek gaan naar een professional die je kan helpen met je studievaardigheden.
Ik vind deze manier juist heel fijn, stel er zijn 15 vragen dan nummer ik alles eerst op mijn antwoord formulier. En dan ga ik per vraag langs en stel dat er 8 vragen zijn die makkelijk zijn heb ik daar meteen een antwoord ingevuld bij de iets moeilijkere zet ik een stip en bij de nog moeilijkere zet ik twee stippen. Dan ga ik door naar de open vragen, daar ben ik eigenlijk beter in. En uiteindelijk kom ik rustig terug op de meerkeuze vragen die ik nog niet wist. Qua tijd ben ik niet veel meer kwijt als de rest van de klas. En juist door die stippen heb ik het overzicht nog.
francieneke schreef:
03-02-2018 12:39
Dat zeg ik ook altijd tegen mijn leerlingen: eerst de vragen beantwoorden waarop je het antwoord wel weet. Meestal geeft dat ook vertrouwen: een deel heb je (waarschijnlijk) al goed gemaakt. Je hebt dan meer rust in je hoofd en je kunt je beter concentreren op de vragen die overblijven. Beantwoord ELKE VRAAG: geen antwoord is sowieso fout en wie weet kun je nog wat puntjes scoren door vragen misschien niet 100% goed, maar wel voor een deel goed te beantwoorden.
Voor onze toetsen geld dat je 70% goed moet hebben voor een 5.5, en de toets waar ik een 2 op heb gehaald bestond maar uit 6 vragen en maximaal 20 punten. Ook waren heel veel wiskundige vragen ongeveer hetzelfde maar dan met andere getallen. Ik heb nog nooit een onvoldoende gehaald op wiskunde maar er speelt wel het een en ander mee. Dit is sinds kort al de derde wiskunde docent die we hebben sinds dit schooljaar. En zij geeft op een heel andere manier les als wij (de klas) gewend waren van onze vorige leraar.
anoniem_pje_x schreef:
03-02-2018 13:30
Voor onze toetsen geld dat je 70% goed moet hebben voor een 5.5, en de toets waar ik een 2 op heb gehaald bestond maar uit 6 vragen en maximaal 20 punten. Ook waren heel veel wiskundige vragen ongeveer hetzelfde maar dan met andere getallen. Ik heb nog nooit een onvoldoende gehaald op wiskunde maar er speelt wel het een en ander mee. Dit is sinds kort al de derde wiskunde docent die we hebben sinds dit schooljaar. En zij geeft op een heel andere manier les als wij (de klas) gewend waren van onze vorige leraar.

Ik denk dat je veel pech met deze toets hebt gehad. Juist deze vragen (en mogelijk ook de vraagstelling) lagen je niet.
Het is meestal nadelig wanneer docenten steeds vervangen worden. Het is een zwaar beroep: veel leerkrachten worden ziek of overspannen. Verder heb je ook in het onderwijs de "flexibele schil": een flink deel van de docenten mag hooguit twee of drie contracten binnen een scholengemeenschap werken en dan moet hij/zij vervangen worden, ongeacht het functioneren. Slecht voor het onderwijs, meestal ook beroerd voor de leerlingen.

Ik hoop dat je je cijfer snel op zult halen!
De docent heeft een behoorlijke fout gemaakt waardoor ik nu een 4.5 heb gehaald. Met die 2 stond ik gemiddeld ook nog een 6.4 nu dus iets hoger gelukkig.
anoniem_pje_x schreef:
05-02-2018 10:35
De docent heeft een behoorlijke fout gemaakt waardoor ik nu een 4.5 heb gehaald. Met die 2 stond ik gemiddeld ook nog een 6.4 nu dus iets hoger gelukkig.

He gelukkig. Een 2 is zo'n rotcijfer!
Meerkeuze vragen probeer ik altijd te beantwoorden zonder de antwoorden te lezen. Pas als ik een idee heb bekijk ik de antwoorden.

Toen ik nog op t mbo 4 zat, kon ik soms de antwoorden terug vinden in de resterende vragen. Als je een vraag niet weet sla die dan eerst over. Wellicht dat je verderop een vraag krijgt die er iets te maken mee heeft.

En wat hierboven is gezegd: van begrippen opschrijven kun je ook punten krijgen inderdaad.
Van het concert des levens krijgt niemand een program.
Door 2 stippen te zetten bij de vragen die je moeilijk vind, benadruk je dat gevoel. Dus de volgende keer dat je de vraag leest, heb je in je achterhoofd dat het een moeilijke vraag is.

Laat de vragen gewoon open, om er later ook weer open naar te kunnen kijken. Soms snap je de vraag dan beter wat het antwoorden makkelijker maakt. Soms zul je gewoon ineens het antwoord wel weten.

Het is het proberen waard.
Be stronger than your strongest excuse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven