Bestuur VVE, doen?

04-02-2018 10:26 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee maanden terug een appartement gekocht, en ik ben nu gevraagd of ik in het bestuur van de VVE wil.

Nu twijfel ik echter een beetje. Enerzijds vind ik dat ik niet moet weglopen voor mijn verantwoordelijkheden. Simpelweg zeggen : ''Nee ik ben te druk'' en vervolgens andere mensen (medebewoners) de boel laten opknappen vind ik te makkelijk.

Aan de andere kant, heb ik dit appartement (gebouwd in 2014) gekocht omdat het lekker nieuw is, en omdat ik simpelweg geen zin heb in te veel gezeur aan mijn hoofd. Ik heb daarom ook geen zin om mij op te werpen als iemand die voor alle bewoners de boel wel even gaat regelen. Een vriendin van mij heeft ook een tijdje in zoiets gezeten, en die mensen waren heel fanatiek met van alles en nog wat regelen. Ik mis daar de betrokkenheid voor denk ik. Ik ben niet iemand die me heel druk maakt als er een keer een vrachtwagen voor het complex geparkeerd staat een uurtje, maar deze mensen gaan dan meteen de gemeente bellen omdat het in strijd is met het verbod, etc etc. Dat gezeur heb ik geen behoefte aan.

Nu vraag ik me af of hier mensen zijn die weten hoe veel werk / tijd zoiets met zich mee brengt? Ik vind het op zich best prima om een paar taakjes uit te voeren, maar ik voel geen behoefte om een soort controlerende taak op mij te nemen ofzo, of om bij elk incident meteen met allerlei instanties contact op te gaan nemen en noem het maar op...

Iemand die hier iets over kan zeggen?
anoniem_363482 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 10:28
23.04% gewijzigd
Met zijn hoevelen zou je dan in het bestuur zitten. En om hoeveel appartementen gaat het?
Je kan vrijwel alles uitbesteden aan professionele partijen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Corona67 schreef:
04-02-2018 10:27
Met zijn hoevelen zou je dan in het bestuur zitten. En om hoeveel appartementen gaat het?
Het gaat om 52 appartementen, 4 mensen in het bestuur
En als je er nog zo kort woont, zou ik rustig aan :proud: doen.
Je kunt toch zeggen dat je het nu nog te vroeg vindt.
.
zonnetje1989 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 20:52
0.00% gewijzigd
Rustig_aan schreef:
04-02-2018 10:29
Het gaat om 52 appartementen, 4 mensen in het bestuur
Dus een VVE die groot genoeg is om alles uit te besteden :)

Als het bestuur dat eil ben je met twee vergaderingen per jaar klaar
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
Je kan vrijwel alles uitbesteden aan professionele partijen
Klopt, maar zij houden het kennelijk graag in eigen hand. Op zich wel te waarderen, maar dit brengt natuurlijk ook een hele hoop geregel met zich mee.
Rustig_aan schreef:
04-02-2018 10:31
Klopt, maar zij houden het kennelijk graag in eigen hand. Op zich wel te waarderen, maar dit brengt natuurlijk ook een hele hoop geregel met zich mee.
Persoonlijk vind ik overbodig werk aantrekken en dan bij een ander (jou in dit geval) leggen niet te waarderen. Ik zou er voor bedanken als er geen beheerder wordt ingehuurd
(Dead Kennedys)
Corona67 schreef:
Je kunt toch zeggen dat je het nu nog te vroeg vindt.

Waarschijnlijk is binnenkort (uiterlijk in maart) de jaarlijkse algemene ledenvergadering en moeten nieuwe bestuursleden daar benoemd worden.

Ik zit ook in het bestuur van onze vve. Het eerste jaar na de oplevering kostte het wat meer tijd, maar dat is langzamerhand minder geworden. We vergaderen zo'n vier keer per jaar en verspreiden af en toe een nieuwsbrief. Alle administratie en dergelijke hebben we uitbesteed.
Ik zou zelf ook alleen accepteren als er ook een beheerder wordt ingeschakeld voor administratie en technisch beheer. Denk dat het dan te doen moet zijn, als je het leuk vind in ieder geval.
Tr0tter schreef:
04-02-2018 10:35
Waarschijnlijk is binnenkort (uiterlijk in maart) de jaarlijkse algemene ledenvergadering en moeten nieuwe bestuursleden daar benoemd worden.

Ik zit ook in het bestuur van onze vve. Het eerste jaar na de oplevering kostte het wat meer tijd, maar dat is langzamerhand minder geworden. We vergaderen zo'n vier keer per jaar en verspreiden af en toe een nieuwsbrief. Alle administratie en dergelijke hebben we uitbesteed.
Dat is best veel toch?
Hier 1x per jaar. Administratie etc ook uitbesteed, en verder een whatsappgroep waar meer dringende zaken even snel geregeld/besproken worden.

En van die jaarvergadering zal waarschijnlijk zo zijn. Ik zou zeggen "misschien volgend jaar" en da even een jaar kijken hoe de dingen gaan.
Zonnetje1989 schreef:
04-02-2018 10:36
Ik zou zelf ook alleen accepteren als er ook een beheerder wordt ingeschakeld voor administratie en technisch beheer. Denk dat het dan te doen moet zijn, als je het leuk vind in ieder geval.
volgens mij is de administratie wel uitbesteed. Maar bijvoorbeeld bijhouden van de contracten van huurders, doen ze wel zelf. Plus nog best wel veel andere dingen.
Rustig_aan schreef:
04-02-2018 10:31
Oh, dan zou ik het zeker niet doen. Dan moet jij de administratie gaan doen.

Een bestuur moet besturen, geen administraties doen.
Rustig_aan schreef:
04-02-2018 10:39
volgens mij is de administratie wel uitbesteed. Maar bijvoorbeeld bijhouden van de contracten van huurders, doen ze wel zelf. Plus nog best wel veel andere dingen.
Blijft de vraag waarom jij werk wil gaan doen dat makkelijk uitbesteed kan worden
(Dead Kennedys)
evaq schreef:
04-02-2018 10:40
Oh, dan zou ik het zeker niet doen. Dan moet jij de administratie gaan doen.

Een bestuur moet besturen, geen administraties doen.
Het zijn meer andere dingen, zoals conflict met de naastgelegen supermarkt en ons (privé) parkeerterrein. Ik snap dat iemand er af en toe iets moet regelen, maar ik heb zelf echt totaal geen zin om elke keer als er een keer een supermarkt klant op ons parkeerterrein een auto parkeert, om met een druk te gaan lopen bellen etc..

ik vind het goed dat het gebeurt, maar ik zie mezelf echt niet als een soort waakhond mijzelf over dit pand ontfermen. Ook als er iemand op mijn plek staat, denk ik : Tsja jammer, volgende keer beter. Tenzij het echt structureel plaatsvindt. Maar dat is hier ook niet het geval.

Bovenstaande even om aan te geven hoe toegewijd dit bestuur is. Ik weet niet of ik dit kan / wil opbrengen. Kijk als de schoonmaakploeg is geweest en het is niet goed schoongemaakt wil ik er best even achteraan bellen, maar constant voor (verkeers) agentje gaan spelen zie ik niet zitten.
Corona67 schreef:
Dat is best veel toch?

Klopt. Maar dat komt omdat er nog steeds dingen spelen vanuit de bouw (denk aan een rechtszaak) waardoor we als bestuur vaker even kort bij elkaar moeten komen. Ik hoop dat we het in de toekomst ook tot een of twee keer per jaar kunnen beperken (naast de ALV)
JollyRider schreef:
04-02-2018 10:42
Blijft de vraag waarom jij werk wil gaan doen dat makkelijk uitbesteed kan worden
Dat is dus ook de vraag die ik heb. Maar zo hebben ze het hier al 4 jaar geregeld. Deze mensen hebben daar kennelijk zin in en tijd voor. Natuurlijk scheelt het ook geld, want de factuur van de professionele beheerder zal ongetwijfeld lager zijn.
Tr0tter schreef:
04-02-2018 10:43
Klopt. Maar dat komt omdat er nog steeds dingen spelen vanuit de bouw (denk aan een rechtszaak) waardoor we als bestuur vaker even kort bij elkaar moeten komen. Ik hoop dat we het in de toekomst ook tot een of twee keer per jaar kunnen beperken (naast de ALV)
Dit soort dingetjes dus..

Het is heel dubbel, want iemand moet het doen en het is een beetje aso om te denken ''een ander doet het wel''.

Maar ik heb in mijn vrije tijd echt alles behalve zin om me druk te maken over rechtszaken enzo. Ik zou dan nog liever in mijn eentje de hele hal gaan schoonmaken..
Rustig_aan schreef:
04-02-2018 10:44
Dat is dus ook de vraag die ik heb. Maar zo hebben ze het hier al 4 jaar geregeld. Deze mensen hebben daar kennelijk zin in en tijd voor. Natuurlijk scheelt het ook geld, want de factuur van de professionele beheerder zal ongetwijfeld lager zijn.
Geld is een middel om vervelende klussen niet te doen, door leuke betalende dingen wel te doen.

Dat het huidige bestuur zo werkt is prima, maar waarom zou je jouw tijd beschikbaar stellen zonder dat jij daar eisen asn mag stellen?
(Dead Kennedys)
Rustig_aan schreef:
Maar bijvoorbeeld bijhouden van de contracten van huurders, doen ze wel zelf.

Dat soort dingen zou ik echt willen uitbesteden. Dan is het namelijk ook een stuk makkelijker om je rol als bewoner/buur te scheiden van je rol als bestuurslid.
Overigens, waarom heeft een vve huurcontracten?
(Dead Kennedys)
Ik was als voorzitter van de VVE ook contactpersoon naar de administrateur, de loodgieter, etc. Daarom ben ik ermee gestopt, want op een gegeven moment gingen bewoners verwachten dat ik in het weekend iemand zou regelen om hun tl-balkje (in het trappenhuis) te vervangen, hoewel bekend was waar de reservelampen stonden. En meer van dat soort geneuzel.
Ik zou het alleen doen als ik ook overdag voldoende tijd had om dingetjes te doen. Niet als alleenstaande moeder met ft baan, want dan levert het naar alle kanten alleen maar ergernissen op.
JollyRider schreef:
04-02-2018 10:49
Overigens, waarom heeft een vve huurcontracten?
Ik weet er verder ook het fijne nog niet van... Ik heb die man alleen laatst gesproken hier in het pand. Maar ik snap je punt, ik heb inderdaad het idee dat dit bestuur er vrij 'actief' in zit vergeleken met het 'gemiddelde' VVE bestuur.
MinkeDeWit schreef:
04-02-2018 10:50
Ik was als voorzitter van de VVE ook contactpersoon naar de administrateur, de loodgieter, etc. Daarom ben ik ermee gestopt, want op een gegeven moment gingen bewoners verwachten dat ik in het weekend iemand zou regelen om hun tl-balkje (in het trappenhuis) te vervangen, hoewel bekend was waar de reservelampen stonden. En meer van dat soort geneuzel.
Ik zou het alleen doen als ik ook overdag voldoende tijd had om dingetjes te doen. Niet als alleenstaande moeder met ft baan, want dan levert het naar alle kanten alleen maar ergernissen op.
Oeh daar zou ik inderdaad ook loei chagrijnig van worden.

Ik ben meer iemand die best een paar 'acties' op mijn naam wil hebben, maar die wil ik ook gewoon op mijn eigen tempo en in de tijd dat het mij uitkomt en wanneer ik daar zin in heb, kunnen uitvoeren.

Maar ik kan er absoluut niet tegen als ik 's ochtends wakker word en ik heb allerlei berichtjes van mensen die dingen van je willen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven