Ik voel me genaaid

zondag 4 februari 2018 om 18:48
Een paar maanden geleden kreeg ik verkering. Hoewel ik al duidelijk had gemaakt dat ik een borderliner was, was dat geen probleem. We deden langzaam aan en zowaar het was een leuke relatie. Vooral omdat we elkaar al kenden en hij ook werkzaam was in het sociale circuit kon ik op begrip rekenen. Bovendien hij had erger meegemaakt dan borderliners.
Helaas bleek dat na een paar flinke clashes (niet mijn schuld) vanwege zijn gezondheids problemen waar hij heel achteloos over deed een paar weken geleden het hoge woord er uit kwam: hij was waarschijnlijk een asperger. Dat waarschijnlijk kan ik intussen wegstrepen want hij is een asperger bij al wat ik opzocht kwam ik hem tegen. Om een lang verhaal kort te maken het is geëindigd in een flinke ruzie. Omdat ik in die tussen tijd al had gezien waar de stress vandaan kwam en de ontkenningen van zijn problemen. Ik heb hem proberen te helpen/tegemoet te komen maar ik zit zelf op dit moment in mijn privé leven met een aantal zaken die ook voorrang hebben.
Had ie nou eerlijk geweest van het begin had het denk ik anders kunnen aflopen. Maar nu voel ik me gewoon erg kwaad. Vooral omdat het een tijd is goed gegaan en zolang we samen ontspannen waren gingen we goed, heel goed. Ik weet niet of het ooit nog goed komt (!), maar bij ontkenning van de situatie is geen van ons geholpen.
Helaas bleek dat na een paar flinke clashes (niet mijn schuld) vanwege zijn gezondheids problemen waar hij heel achteloos over deed een paar weken geleden het hoge woord er uit kwam: hij was waarschijnlijk een asperger. Dat waarschijnlijk kan ik intussen wegstrepen want hij is een asperger bij al wat ik opzocht kwam ik hem tegen. Om een lang verhaal kort te maken het is geëindigd in een flinke ruzie. Omdat ik in die tussen tijd al had gezien waar de stress vandaan kwam en de ontkenningen van zijn problemen. Ik heb hem proberen te helpen/tegemoet te komen maar ik zit zelf op dit moment in mijn privé leven met een aantal zaken die ook voorrang hebben.
Had ie nou eerlijk geweest van het begin had het denk ik anders kunnen aflopen. Maar nu voel ik me gewoon erg kwaad. Vooral omdat het een tijd is goed gegaan en zolang we samen ontspannen waren gingen we goed, heel goed. Ik weet niet of het ooit nog goed komt (!), maar bij ontkenning van de situatie is geen van ons geholpen.

zondag 4 februari 2018 om 19:27
Het gaat me niet om gelijk. Het ging me er eerder om hem erbij te helpen. Het maakte me niet uit, het maakt me nog niet uit. Ik heb leren te dealen met mijn situatie dus begrijp ik een ander prima als die er ook mee worstelt. Ik heb hem in alles gesteund en nog. Maar ik kan niet opboksen tegen de schijnrealiteit van hem.

zondag 4 februari 2018 om 19:28
Heeft een psychiater die diagnose gesteld, ja of nee? En was dat voor of tijdens jullie relatie? Dat is geen vertrouwelijke info, hoor...duistercontinent schreef: ↑04-02-2018 19:23Daar kan ik niet over uitweiden, hij wil er niet aan. Hij heeft wel uitgelegd dat hij weet dat het niet goed is, dat hij weet dat hij 'afwijkt' en dat het niet normaal is.
zondag 4 februari 2018 om 19:28
Dan nog er is nog geen diagnose...en je genaait voelen is mijn inziens overbodig.duistercontinent schreef: ↑04-02-2018 18:54We zijn allebei al op leeftijd, hij is geen 20 meer. Bovendien heeft hij altijd over oplossen van problemen enz, enz.

zondag 4 februari 2018 om 19:32
Je weet dat je bij borderline aan een aantal kenmerken moet voldoen wil je de diagnose krijgen?
Je hoeft niet aan alle kenmerken te voldoen.
Dus dat dit geldt voor alle borderliners ( al zeg ik het liever anders ) is onzin.
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 19:35
8.51% gewijzigd

zondag 4 februari 2018 om 19:44
Er is niet een bepaalde borderliner of een bepaalde asperger. Ik ben de laatste die iemand over 1 kam zal scheren. Ik kan niet vanwege herkenbaarheid alles vertellen, kan ik dat wel dan was alles duidelijker.
Mijn vriend heeft vanaf dag 1 alle ruimte gehad en we hebben samen veel plezier gehad, maar het werd me allengs duidelijk dat er een paar dingen waren die niet klopte. Maar de fieps zijn er in vele varianten en een hoop dingen meer. Zelf maakte hij hier ook bepaalde opmerkingen over. Het gaat me er niet om het etiketje, wel ging het erom om het zo redelijk mogelijk te houden. Hij heeft een bepaalde levenswijze waar hij zich aan vast houdt en dat respecteer ik, maar dat was allengs een obsessie geworden die niet meer gezond was . De dingen waar hij mee kampte dat hoorde ik tussen neus en lippen door. Het is een bijzondere man en ik geef nog veel om hem. Maar veel dingen hadden voorkomen kunnen worden als hij duidelijker was geweest. Maar hij is wel naar een paar therapeuten geweest en hij is er voor weggelopen.
Mijn vriend heeft vanaf dag 1 alle ruimte gehad en we hebben samen veel plezier gehad, maar het werd me allengs duidelijk dat er een paar dingen waren die niet klopte. Maar de fieps zijn er in vele varianten en een hoop dingen meer. Zelf maakte hij hier ook bepaalde opmerkingen over. Het gaat me er niet om het etiketje, wel ging het erom om het zo redelijk mogelijk te houden. Hij heeft een bepaalde levenswijze waar hij zich aan vast houdt en dat respecteer ik, maar dat was allengs een obsessie geworden die niet meer gezond was . De dingen waar hij mee kampte dat hoorde ik tussen neus en lippen door. Het is een bijzondere man en ik geef nog veel om hem. Maar veel dingen hadden voorkomen kunnen worden als hij duidelijker was geweest. Maar hij is wel naar een paar therapeuten geweest en hij is er voor weggelopen.

zondag 4 februari 2018 om 19:51
Wat een krampachtig gedoe. Laat het toch gaan, een relatie moet leuk zijn, iets positiefs toevoegen. Dat deed het blijkbaar bij jullie niet. Door je gedrag maak je zo’n relatie enorm zwaar en dramatisch, niets aan voor beide partijen.
En je vriend kreeg alle ruimte? Vast alleen op jouw manier en voorwaarde?
Accepteer dat het niet werkte tussen jullie en ga verder met je eigen leven.

zondag 4 februari 2018 om 19:52
Nou nee, hij zei zelf dat hij het mogelijk had. Ik plak geen etiketjes op, Jammer dat mensen dat wel doen zodra ze het over borderliners hebben.sinnombre schreef: ↑04-02-2018 19:39Ik denk dat hij zich beter genaaid kan voelen. Hij krijgt een vriendin met een ernstige stoornis en dan krijgt hij van zijn vriendin zelf ook nog eens een diagnose. Je vriendin blijkt ineens nog labieler dan je al dacht en dat zal voor hem schrikken zijn geweest.

zondag 4 februari 2018 om 19:56
Nou nee, hij kreeg inderdaad alle ruimte. Niet op mijn voorwaarden, zo werkt het niet. Hij vond dat hij hier zichzelf kon zijn en hij voelde zich hier veilig. Nogmaals zolang er geen kink in de kabel was, dan was het goed. Maar hij was erg tegenstrijdig en dat viel niet te rijmen en hij had erg rigide ideeën die ik hier niet kan noemen.sinnombre schreef: ↑04-02-2018 19:51Wat een krampachtig gedoe. Laat het toch gaan, een relatie moet leuk zijn, iets positiefs toevoegen. Dat deed het blijkbaar bij jullie niet. Door je gedrag maak je zo’n relatie enorm zwaar en dramatisch, niets aan voor beide partijen.
zondag 4 februari 2018 om 20:02
Nou nee? Het ís toch gedoe... zelfs zonder al die etiketten komt de relatie zwaar vermoeiend op me over. Beter dat het zo gelopen is.. een paar maanden joh...duistercontinent schreef: ↑04-02-2018 19:56Nou nee, hij kreeg inderdaad alle ruimte. Niet op mijn voorwaarden, zo werkt het niet. Hij vond dat hij hier zichzelf kon zijn en hij voelde zich hier veilig. Nogmaals zolang er geen kink in de kabel was, dan was het goed. Maar hij was erg tegenstrijdig en dat viel niet te rijmen en hij had erg rigide ideeën die ik hier niet kan noemen.
Nou ja.. dat dus..

zondag 4 februari 2018 om 20:03
Dat bestrijd ik ook, net zo hard. Diagnosticeren moeten we overlaten aan professionals, niet aan leken door middel van Google.duistercontinent schreef: ↑04-02-2018 19:52Nou nee, hij zei zelf dat hij het mogelijk had. Ik plak geen etiketjes op, Jammer dat mensen dat wel doen zodra ze het over borderliners hebben.
Dus...doe het dan zelf ook niet. Ik beantwoord mijn eigen vraag even: er is geen diagnose gesteld door een daartoe bevoegd persoon. Dus waar ben je nu precies boos over? Dat hij nu zegt dat hij wellicht ook een diagnose heeft?

zondag 4 februari 2018 om 20:09
Hij is wel naar therapeuten geweest maar is daar weer weggegaan. Daar is het aan de orde geweest. Dat hij veel kenmerken vertoont en met die kenmerken is hij het zelf mee eens. Maar hij wil geen stempeltje.Nav__ schreef: ↑04-02-2018 20:03Dat bestrijd ik ook, net zo hard. Diagnosticeren moeten we overlaten aan professionals, niet aan leken door middel van Google.
Dus...doe het dan zelf ook niet. Ik beantwoord mijn eigen vraag even: er is geen diagnose gesteld door een daartoe bevoegd persoon. Dus waar ben je nu precies boos over? Dat hij nu zegt dat hij wellicht ook een diagnose heeft?

zondag 4 februari 2018 om 20:10
Je schrijft het zelf in de eerste zin van je OP. Zo van: denk erom vriend, ik ben een 'bordie' (ook weer jou woord uit een reactie).duistercontinent schreef: ↑04-02-2018 19:52Nou nee, hij zei zelf dat hij het mogelijk had. Ik plak geen etiketjes op, Jammer dat mensen dat wel doen zodra ze het over borderliners hebben.
Daarmee zet je jezelf weg als etiketje. Stop daar mee.
En je kan nu eenmaal niet alles meteen maar weten of vertellen. Zoiets gaat gaandeweg. Misschien had het later in de tijd wel om heel andere redenen niet meer gewerkt. Het is goed dat het nu uit is, als ik lees dat jij hem had willen 'helpen'. Dat heeft hij je niet gevraagd. En hij hoefde jou ook niet te 'helpen'. Jullie hadden gewoon als twee personen kunnen kijken of het een relatie had kunnen worden, zonder meteen de focus te leggen op de al dan niet opgeplakte etiketten. Jij bent duistercontinent. Jij bent niet 'bordie'.
Een leer voor de volgende keer.

zondag 4 februari 2018 om 20:11

zondag 4 februari 2018 om 20:21
Ehm ik heb mijn stoornis redelijk onder controle hoor. Het is niet zo dat ik dagelijks woede aanvallen heb, vrienden teister, aan de drank of aan de drugs ben, verschillende minnaars of iets in die trant. Ik heb nog steeds een vaste vrienden kring, interesses en mensen om mij heen. De ellende was eerder dat ik hem probeerde te helpen, maar dat is mis gelopen.fluttershy schreef: ↑04-02-2018 20:09Je bent vanuit je eigen stoornis aan het reageren.
Adem in, adem uit. Ik weet niet of je nu nog in de relatie zit, wilt blijven of terug wilt naar een liefdesrelatie, maar bedenk wat je doel is en reageer op een manier die je doel dient.

zondag 4 februari 2018 om 20:30
Ik ook niet, maar ik herken je gedrag.duistercontinent schreef: ↑04-02-2018 20:21Ehm ik heb mijn stoornis redelijk onder controle hoor. Het is niet zo dat ik dagelijks woede aanvallen heb, vrienden teister, aan de drank of aan de drugs ben, verschillende minnaars of iets in die trant. Ik heb nog steeds een vaste vrienden kring, interesses en mensen om mij heen. De ellende was eerder dat ik hem probeerde te helpen, maar dat is mis gelopen.

Je bent emotioneel zwartwit aan het denken, dramatiserend. Borderline. Geeft niet, maar als je vraagt van je vriend danwel ex om te erkennen, vergeet zeker je eigen erkenning van je stoornis niet.

zondag 4 februari 2018 om 20:30

zondag 4 februari 2018 om 20:41
Ik heb je een pb gestuurd. Daar kan je anders oordelen.Doreia schreef: ↑04-02-2018 20:10Je schrijft het zelf in de eerste zin van je OP. Zo van: denk erom vriend, ik ben een 'bordie' (ook weer jou woord uit een reactie).
Daarmee zet je jezelf weg als etiketje. Stop daar mee.
En je kan nu eenmaal niet alles meteen maar weten of vertellen. Zoiets gaat gaandeweg. Misschien had het later in de tijd wel om heel andere redenen niet meer gewerkt. Het is goed dat het nu uit is, als ik lees dat jij hem had willen 'helpen'. Dat heeft hij je niet gevraagd. En hij hoefde jou ook niet te 'helpen'. Jullie hadden gewoon als twee personen kunnen kijken of het een relatie had kunnen worden, zonder meteen de focus te leggen op de al dan niet opgeplakte etiketten. Jij bent duistercontinent. Jij bent niet 'bordie'.
Een leer voor de volgende keer.