Peuterproof

20-01-2018 09:09 72 berichten
Er is eerder een topic over geweest maar dat is al vrij oud.

Dus: wat zijn jouw peuter/kindproof recepten?

Mijn inspiratie is een beetje op ...
Oudblond schreef:
20-01-2018 12:41
Oppaspeutertje vindt het fantastisch als ik kleine hartige taartjes maak. Maakt eigenlijk niet uit wat de vulling is want: Taart als avondeten! Ik snij dan ook puntjes die hij met zijn handen mag eten.
Dit werkt bij mijn kind juist averechts, omdat hij geen (zoete) taart lust.
Iets wat minder op taart lijkt, bv spanakopita (Griekse spinazietaart) en in een rechthoekige ovenschaal geserveerd wordt, eet hij dan weer wel.
:nut:
De pasta met rucola van hierboven ga ik eens proberen!
Al willen mijn kinderen eigenlijk nooit sla eten...
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is mijn zoon van 5 heel makkelijk met eten. Hij lust alleen geen brocolli maar dat geeft niet.
Als hij dingen minder lekker vind eet hij het gewoon en vanaf dat hij vast voedsel eet eet hij met de pot mee.

Over het algemeen eten we veel Turks, Indisch en Indiaas.
Hij houdt van stevig gekruid en pittig eten. Ik kook niet kinderproof ofzo.
Soms als ik zin heb kook ik voor hem zijn lievelingseten, voor mijn man zijn lievelingseten en voor mezelf iets waar ik dan zin in heb. Drie verschillende maaltijden dus maar dat vind ik gewoon gezellig.
Overigens eten de kinderen gewoon mee met wat wij eten hoor. Altijd al gedaan. Alleen ze zijn van de categorie als ze niet genoeg eten, dat ze s nachts wakker worden. Dus we proberen toch wel zo veel mogelijk iets op tafel te zetten wat ze wel eten.

En ze zijn helaas geen soepeters (man ook niet). En sla lusten ze ook niet, net als wraps, hartige taart... dan eten ze bijna niks dus niet handig. Oudste is dol op stamppot maar jongste niet. Etc. Heel vermoeiend ;-)
pianella2016 schreef:
20-01-2018 12:36
Tja "mogen" is een groot woord. Moet je natuurlijk zelf weten. Het wordt afgeraden door oa het voedingscentrum en cb, omdat het voor jonge kinderen hetzelfde risico is als voor bijv zwangeren. Heb je toen ook gewoon filet americain en sushi gegeten? Het risico op verkeerde bacteriën is gewoon een stuk groter en kleine kinderen zijn daar nog niet tegen opgewassen. Kan zelfs in hele extreme gevallen dodelijk zijn.
Dus wat je zelf aan je kinderen geeft is natuurlijk jouw zaak, maar om het nou aan te bevelen aan anderen. Niet als aanval op jou bedoeld, begrijp me niet verkeerd. :)
Tja het voedingscentrum en het cb, daar heb ik nooit mee te maken gehad. Ik woon in het buitenland en hier wordt sushi aangeraden aan kinderen vanaf 1 jaar als een gezonde maaltijd.
Filet americain heb ik niet gegeten tijdens de zwangerschap, maar sushi inderdaad wel, met de juiste anti-parasiet behandeling van de vis en zolang de rijst direct na het koken gegeten wordt, wordt dat toch ook al lang niet meer afgeraden? of doen ze dat in Nederland nog wel omdat veel mensen geen verse sushi maken?
Maakt mij verder niet uit hoor, vermijdt het vooral als je wil. Màar mijn suggesties waren goed bedoeld en totaal binnen de gezondheidsrichtlijnen waar ik woon (en die zijn over het algemeen een stuk strenger dan in Nederland).
Captain obvious,
Bij mijn peuters gaat het vooral om de vorm waarin we eten aanbieden. Wraps zijn vooral onhandig voor de kleine handjes en mondjes, en 'blaadjes' (sla, spinazie, boerenkool), eten ze niet.
Bij ons gaan pasta en rijst er het makkelijkst in. Gekookte aardappels eet ik zelf ook niet.
Lastig als ze verschillende dingen lekker vinden. Kun je misschien de gerechten maken die ze beide lekker vinden en dan varieren met de gerechten?
IJskoffie schreef:
20-01-2018 13:40
De pasta met rucola van hierboven ga ik eens proberen!
Al willen mijn kinderen eigenlijk nooit sla eten...
1 tip. Doe een halve citroen en geen hele, want dan wordt het te zuur.
Mijn kinderen eten ook al jaren met de pot mee maar ik houd min of meer wel rekening mee met waar ze van houden. Zolang dat redelijk gezond en gevarieerd is lijkt me dat niet meer dan logisch.
Gate_Keeper schreef:
20-01-2018 19:41
1 tip. Doe een halve citroen en geen hele, want dan wordt het te zuur.
Dank je!
tiramisuusje schreef:
20-01-2018 19:39
Captain obvious,
Bij mijn peuters gaat het vooral om de vorm waarin we eten aanbieden. Wraps zijn vooral onhandig voor de kleine handjes en mondjes, en 'blaadjes' (sla, spinazie, boerenkool), eten ze niet.
Bij ons gaan pasta en rijst er het makkelijkst in. Gekookte aardappels eet ik zelf ook niet.
Lastig als ze verschillende dingen lekker vinden. Kun je misschien de gerechten maken die ze beide lekker vinden en dan varieren met de gerechten?
Ah ja zo zijn die van mij ook. Denk dat ze het slagevoel niet lekker vinden of zo.

Het enige wat ze beiden echt lekker vinden is pasta met rode saus en gebakken aardappels :mrgreen:
Grote favoriet hier is pasta met pesto-roomsaus met gerookte kip.
Prei in dunne ringetjes en een gesnipperd uitje fruiten met flink wat knoflook, een zak diepvriesdoperwtjes (of vers) erbij, dan een paar flinke eetlepels pesto erbij en een scheut (kook)room. Ongeveer 10 minuutje laten pruttelen. Dan gerookte kipfilet in kleine stukjes erbij en nog een minuutje doorwarmen. Flink wat cherrytomaatjes in kwarten erdoorheen roeren en serveren met pasta naar keuze ( ik doe meestal linguini).

Verder zijn ze hier dol op rijst (liefst gele) met ragout en doperwtjes en op roerbaknoedels met kip en groente, net als op paëlla en nasi.

En ( nu krijg ik vast de anti-pakjesbrigade over me heen) de witlofschotel van maggi gaat ook altijd schoon op.
Wat ik ook regelmatig doe is een soort omelet/spaanse tortilla maken.
Half pakje spekjes uitbakken, een pak Hollandse groentenmix ( uit de diepvries, zit zo'n bevroren klont kruidenspul in) even bakken tot alles ontdooit is en dan een stuk of 4/5 geklutste eieren erbij. Gaar laten worden op heel zacht vuur (anders verbrandt de bodem) en dan in punten snijden.
Mijn zoontje eet heel graag penne met spinazie en dan roomkaas door de spinazie. Wij eten het met kip, maar je kan het ook eten met pijnboompitten.
Het is zó klaar. Tenminste, wij gebruiken diepvriesspinazie. Je moet het jezelf ook makkelijk maken :P

Wat hij ook graag eet, is van die gevulde pasta. Tortelini. En dan wel zonder saus (!). Wist ik eerst niet :P
En dan losse groenten erbij. Hier is paprika en wortel wel een succes.

Sperziebonen met boemboe (ik weet niet hoe dat anders heet) waren hier ook en groot succes. Kan je met rijst eten. We hebben het zo vaak gegeten, dat het nu mijn neus uitkomt.

Hier doen rode bieten (geraspt in een salade met appel en dan wat slasaus/mayo), met aardappels en een kaassoufflé het ook goed.

Verder lees ik even mee :)
Roti, waarbij we wat boontjes, kip en aardappelen zonder kruiden apart houden voor de kinderen.

Boerenkool

Zelf pizza maken

Zelfgemaakte pastasaus met worteltjes erdoor voor de zoete smaak

Sushi met omelet, komkommer en gerookte kip
pianella2016 schreef:
20-01-2018 10:44
Sushi bowl?? Een kind mag onder de 6 jaar geen rauwe vis- en vleeswaren. En pasta vongole zonder de witte wijn?

Onder de 6?? Nee joh, tot 1 jaar liever niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
pianella2016 schreef:
20-01-2018 10:44
Sushi bowl?? Een kind mag onder de 6 jaar geen rauwe vis- en vleeswaren. En pasta vongole zonder de witte wijn?

is dat zo? Mijn beide kinderen zijn stapeldol op sushi maar mijn jongste is nog geen 2.
Am Yisrael Chai!
Oh, ik lees nu de laatste pagina's, was al besproken.
Am Yisrael Chai!
Eames6 schreef:
28-01-2018 09:50
Roti, waarbij we wat boontjes, kip en aardappelen zonder kruiden apart houden voor de kinderen.

Ehm... maar als je de aardappelen, bonen en kip niet kruidt is het toch geen roti? Maar gewoon bonen-aardappelen-kip?
Am Yisrael Chai!
Mijn dreumes is vooral gek op losse onderdelen uit het eten, en dan met name vlees of vis en groente.

Dus als we roti eten (wel gewoon normaal gekruid) dan vist zij alleen de kip en de groente van haar bord en laat de aardappelen en rotiplaat liggen. Of als we broccoli met aardappelen en vlees eten dan eet ze alleen de broccoli en het vlees.

Ik maak dus niet per se dreumesproof gerechten maar kook gewoon normaal en laat haar daarvan opeten wat ze lekker vindt. Wel hou ik rekening met bepaalde ingrediënten waarvan ik weet dat ze die lekker vindt. Ze is bijvoorbeeld dol op alles wat uit de zee komt en ook op courgette, dus als ik dan pasta maak maak ik sneller pasta met een tomatensaus met courgette en zeevruchten, dan een tomatensaus met paprika en gehakt. Of als we couscous met gemengde groenten eten dan maak ik daar sneller een gebakken visje bij dan een stukje vlees.
Am Yisrael Chai!
Ik lees even mee! Ik eet zelf koolhydraatarm, vind het moeilijk om iets lekkers voor zoon te bedenken. Die eet natuurlijk niet koolhydraatarm.
fashionvictim schreef:
28-01-2018 10:28
Mijn dreumes is vooral gek op losse onderdelen uit het eten, en dan met name vlees of vis en groente.

Dus als we roti eten (wel gewoon normaal gekruid) dan vist zij alleen de kip en de groente van haar bord en laat de aardappelen en rotiplaat liggen. Of als we broccoli met aardappelen en vlees eten dan eet ze alleen de broccoli en het vlees.

Ik maak dus niet per se dreumesproof gerechten maar kook gewoon normaal en laat haar daarvan opeten wat ze lekker vindt. Wel hou ik rekening met bepaalde ingrediënten waarvan ik weet dat ze die lekker vindt. Ze is bijvoorbeeld dol op alles wat uit de zee komt en ook op courgette, dus als ik dan pasta maak maak ik sneller pasta met een tomatensaus met courgette en zeevruchten, dan een tomatensaus met paprika en gehakt. Of als we couscous met gemengde groenten eten dan maak ik daar sneller een gebakken visje bij dan een stukje vlees.
Ik denk dat we hetzelfde kind hebben Fash, zo gaat het precies bij ons thuis.
Peuter hier eet het liefst elke dag risotto. Zonder wijn en kaas, met courgette, venkel en doperwtjes.
Stamppot boerenkool of andijvie gaat er vaak ook wel in.
Soep gaan we binnenkort maar weer eens proberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven