Peuterproof

20-01-2018 09:09 72 berichten
Er is eerder een topic over geweest maar dat is al vrij oud.

Dus: wat zijn jouw peuter/kindproof recepten?

Mijn inspiratie is een beetje op ...
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
20-01-2018 09:44
Hier zijn ze dol op alle soorten soep. Dus elke week pureer ik brocolli/courgette/zak soepgroente of iets wat op moet en het is altijd een succes
Oh, wat ideaal! Toen kind 1 was aten we elk weekend soep als lunch, tot ze als een blad aan de boom omsloeg en geen druppel soep meer wilde. Zelfs niet met een broodje om te dippen.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-01-2018 09:30
Hier helpt het trouwens ook heel goed om dingen een andee naam te geven. Zoontje lust geen zuurkool, maar wél witte boerenkool.
Hij lust geen nasi, maar wel 'rijstprutje'
ja dat doe ik ook. Broccolisoep (bah) is hier Drakensoep (oh jaaaaa) :-D
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
20-01-2018 09:19
Succesnummers hier zijn:

Pasta vongole,
Spaghetti carbonara met veel erwtjes er doorheen
Thai green prawn curry (mild) met rijst
Sushi bowl van rijst, zalm, avocado, sesamzaadjes etc
Soep van elke groenten, als het maar gepureerd wordt en geserveerd met brood om te dopen.
En if all else fails: pasta bolognese gaat er altijd goed in.
Sushi bowl?? Een kind mag onder de 6 jaar geen rauwe vis- en vleeswaren. En pasta vongole zonder de witte wijn?

Hier een kookfreakmama met peuter. Soep en pasta met allerlei soorten saus gaat er altijd in als koek. Ook zelfgemaakte chicken tonight (groenten, tomatenpuree en ananas).
Of gestoomde vis uit de oven, super makkelijk met wat olie en bijv sinaasappelpartjes in een aluminiumfolie pakketje stomen. Met een puree van venkel. Hmmm!
Of een goed gevulde groentenomelet met nasi.
Zelfgemaakte kipnuggets/zalmsticks (gewoon stukjes kip/zalmfilet dopen in ei bloem en bijv cornflakes, of gezonder; in gemalen amandelen met dille (bij zalm) en dan kort bakken in de pan) geserveerd met pastinaakfrites en yoghurtdip.
En chili con carne doet het ook altijd goed hier!
Captain_Obvious schreef:
20-01-2018 09:50
Bladerdeeg is ook geen echt succes hier, wraps trouwens ook niet. Maakt het wel lastig...
"Wraps" is geen gerecht, een "wrap" (het ding heet een tortilla) is een ingrediënt. Het hangt er toch vanaf wat je er in propt?
Alle reacties Link kopieren
Gerechten waar mijn peuter gek op is:
- nasi met gebakken ei, satesaus en natuurlijkkroepoek
- couscous met groenten en rozijntjes en gebakken kip.
- gebakken aardappeltjes met broccoli en gebakken zalm
- pasta met roomkaas, spinazie, tomaat en salami
- soep met brood. Mijn zoon was eerst ook niet zo gek op soep, hij at eerst alleen de balletje op. maar ik heb hem nu onderwezen in de kunst van dopen en dat vind hij fantastisch!
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Alle reacties Link kopieren
Samen pizza maken is hier trouwens ook een grote hit!
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
AH kookboek voor kinderen...Opperdepop. (0-4 jaar). Erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Zover mijn ervaring reikt zijn de meeste peuters niet dol op uitgesproken smaken als ui , prei, zuurkool etc.
Maar waarom snel TO? Koken kost nou eenmaal tijd en je moet zelf toch ook eten? Eigenlijk is bijna alles peuterproof, je kunt er namelijk gewoon wat vanaf halen en daarna verder afkruiden. Ik neem niet aan dat je iedere dag rauwe biefstuk of sushi eet.

Gewoon kip, gehakt, sudderlap, speklap etc met sperziebonen, snijbonen, worteltjes, mais, doppers, velderwtjes, bloemkool, spinazie etc
Ook stamppot kan prima hoor rauwe andijvie of spruitenstamp.
Verder kan een peuter ook prima met de pasta nasi en curry's meeeten mits je eerst kruid voor peuter er wat afhaalt en dan de rest er bij.
Lucylucille schreef:
20-01-2018 10:46
"Wraps" is geen gerecht, een "wrap" (het ding heet een tortilla) is een ingrediënt. Het hangt er toch vanaf wat je er in propt?
Rustig aan zeg!

Ze lusten de wraps niet. Dus echt de dingen zelf.
Penne met tonijn en rucola wordt hier met smaak opgegeten door de kinderen.

http://www.smulweb.nl/recepten/1368484/ ... -en-rucola

Talliatelle met spinazie spekjes en boursin

Talliatelle koken, diepvries spinazie in een pan laten ontdooien (op de kleinste pit en laagste stand) spekjes bakken (zonder boter) als spekjes gaar zijn boursin erbij en door elkaar roeren zodat je een soort sausje krijgt. Als je talliatelle klaar is alles bij elkaar doen en door elkaar husselen. Klaar binnen 20 min.
nina1966 schreef:
20-01-2018 11:06
Zover mijn ervaring reikt zijn de meeste peuters niet dol op uitgesproken smaken als ui , prei, zuurkool etc.
Maar waarom snel TO? Koken kost nou eenmaal tijd en je moet zelf toch ook eten? Eigenlijk is bijna alles peuterproof, je kunt er namelijk gewoon wat vanaf halen en daarna verder afkruiden. Ik neem niet aan dat je iedere dag rauwe biefstuk of sushi eet.

Gewoon kip, gehakt, sudderlap, speklap etc met sperziebonen, snijbonen, worteltjes, mais, doppers, velderwtjes, bloemkool, spinazie etc
Ook stamppot kan prima hoor rauwe andijvie of spruitenstamp.
Verder kan een peuter ook prima met de pasta nasi en curry's meeeten mits je eerst kruid voor peuter er wat afhaalt en dan de rest er bij.
Waarom snel? Doet dat er toe?
Maar snel omdat ik als ik ze ophaal geen tijd heb om uitgebreid te gaan koken. Dus max 15 minuten werkt het beste.
Speel met woorden.

Broccoli zijn hier boompjes.
Koolraapstengeltjes zijn hier groentefrietjes.

Dat helpt.
Beter gezegd...KAN helpen.
Bumba1985 schreef:
20-01-2018 09:30
Hier helpt het trouwens ook heel goed om dingen een andee naam te geven. Zoontje lust geen zuurkool, maar wél witte boerenkool.
Hij lust geen nasi, maar wel 'rijstprutje'
Hahaha. Leuk bedacht.
Alle reacties Link kopieren
https://afewshortcuts.com/bbq-cauliflower-bites/

was altijd een hit hier
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Als DL trouwens niet wil eten passen we omgekeerde psychologie toe. Dan prikken haar vader en ik eten uit haar bordje en doen we net of wij het op gaan eten dan weet ze niet hoe snel ze de vork uit onze handen moet pakken en in haar mond moet steken. Werkt hier goed.
pianella2016 schreef:
20-01-2018 10:44
Sushi bowl?? Een kind mag onder de 6 jaar geen rauwe vis- en vleeswaren. En pasta vongole zonder de witte wijn?

Van wie mag dat niet? Mijn kinderen eten vanaf hun eerste verjaardag al rauwe vis en vlees. Steak tartare is ook een favoriet hier.
Pasta vongole smaakt ookmprima zonder de wijn hoor!
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
20-01-2018 11:09
Waarom snel? Doet dat er toe?
Maar snel omdat ik als ik ze ophaal geen tijd heb om uitgebreid te gaan koken. Dus max 15 minuten werkt het beste.
Maar behalve wok dingen ed zijn er dus niet zo veel gerechten voor peuters. Je kan natuurlijk ook op een ander tijdstip koken hé dat je het zo op kan warmen. Maar wat eet je zelf dan?

Btw gewoon groente vlees en aardappeltjes duren misschien 5 minuten langer. Pasta duurt ook geen uren en rijst kun je s ochtends opzetten, 15 min koken met deksel en gewoon het gas uit en laten staan.
nina1966 schreef:
20-01-2018 11:43
Maar behalve wok dingen ed zijn er dus niet zo veel gerechten voor peuters. Je kan natuurlijk ook op een ander tijdstip koken hé dat je het zo op kan warmen. Maar wat eet je zelf dan?

Btw gewoon groente vlees en aardappeltjes duren misschien 5 minuten langer. Pasta duurt ook geen uren en rijst kun je s ochtends opzetten, 15 min koken met deksel en gewoon het gas uit en laten staan.
Ik houd zelf totaal niet van gekookte aardappels, dus we doen dan gebakken aardappels met groente en (vega)vlees. Dat gaat er wel in.
Pasta, rijst, eten we allemaal wel, curry met garnalen en doperwten gaat er bvb goed in.
Gate_Keeper schreef:
20-01-2018 11:31
Als DL trouwens niet wil eten passen we omgekeerde psychologie toe. Dan prikken haar vader en ik eten uit haar bordje en doen we net of wij het op gaan eten dan weet ze niet hoe snel ze de vork uit onze handen moet pakken en in haar mond moet steken. Werkt hier goed.
Dat heeft lang gewerkt maar nu zegt peuter "alsjeblieft" en geeft het aan ons.
Alle reacties Link kopieren
Hier een succes:
- spaghetti met home made tomatensaus met mozzarella
- witte bonen in tomatensaus met rijst
- doperwten met aardappelkroketten en wij eten er kip bij
- pompoensoep
- tomatensoep
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
20-01-2018 11:41
Van wie mag dat niet? Mijn kinderen eten vanaf hun eerste verjaardag al rauwe vis en vlees. Steak tartare is ook een favoriet hier.
Pasta vongole smaakt ookmprima zonder de wijn hoor!
Tja "mogen" is een groot woord. Moet je natuurlijk zelf weten. Het wordt afgeraden door oa het voedingscentrum en cb, omdat het voor jonge kinderen hetzelfde risico is als voor bijv zwangeren. Heb je toen ook gewoon filet americain en sushi gegeten? Het risico op verkeerde bacteriën is gewoon een stuk groter en kleine kinderen zijn daar nog niet tegen opgewassen. Kan zelfs in hele extreme gevallen dodelijk zijn.
Dus wat je zelf aan je kinderen geeft is natuurlijk jouw zaak, maar om het nou aan te bevelen aan anderen. Niet als aanval op jou bedoeld, begrijp me niet verkeerd. :)
Alle reacties Link kopieren
Oppaspeutertje vindt het fantastisch als ik kleine hartige taartjes maak. Maakt eigenlijk niet uit wat de vulling is want: Taart als avondeten! Ik snij dan ook puntjes die hij met zijn handen mag eten.
Groentenlasagna gaat er ook goed in, net als pompoensoep met kipreepjes en een broodje om te dippen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
pianella2016 schreef:
20-01-2018 10:44
Sushi bowl?? Een kind mag onder de 6 jaar geen rauwe vis- en vleeswaren.
Hoe doen ze dat in Japan etc? :hihi:

Mijn nichtje (9) en neefje (bijna 4) eten al sushi sinds ze zelfstandig kunnen kauwen.

Ze vinden sushi echt heerlijk. En ze leven gelukkig nog steeds. :whistle:
Mijn lastige peuter gerechtjes:

Pasta met vers gemaakte tomatensaus vol met gepureerde groenten en een heleboel geraspte kaas. Zodat neefje denkt dat er geen groente doorheen zit. :proud: Ik doe er biologisch rundergehakt doorheen btw.

Groente spiesjes (rauwkost) die neefje zelf mag maken. Met blokjes kaas etc.

Verse broodjes met hamburger of kipburger, cheddar cheese en rauwkost, dat mag hij dan zelf beleggen.

Zelf “pizza” maken: spelt shoarma broodjes doormidden snijden en dan mag neefje er tomatensaus op smeren en er groente en kaas opleggen.

Spinazie a la crème met een gekookt ei. Of een omelet.

Avocado!

Rijst. En vrijwel alle soorten vis. :proud:

Verder eet neefje eigenlijk vrijwel niks. Behalve patat. En natuurlijk wel toetjes koekjes en chippies. :facepalm: Nichtje at wel altijd alles en ze lustte altijd al alle groenten. Zo zie je maar hoe dat verschilt per kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven