Poging tot pfishing

08-02-2018 15:52 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Phishing (schrijven is ook best moeilijk ;) )

Zo noemt de politie het, ik heb vanochtend aangifte gedaan. Een e-mail die door iemand verzonden lijkt te zijn met een betaalverzoek. Stomme ik die daar op ingaat, maar gelukkig snel genoeg bedenkt dat er iets niet klopt zodat de bank het nog kan tegenhouden. Vervolgens de bevestiging dat de zogenaamde verzender van niets weet.
Tja, het is 2018 hè, wordt er dan gezegd.
Ik ben er echt paar uur door van slag geweest. Ik trap nooit in dit soort dingen. Ik ben wantrouwig t.a.v. internet en plotselinge wijzigingen in rekeningnummers of namen en telefoontjes van mensen die informatie willen hebben.
Bovendien geloof ik doorgaans in het goede van de mens en ben ik nu dus 'slachtoffer' van mensen die het allemaal niet zo nauw nemen en over de rug van een ander geld willen 'verdienen'. En misschien wel omdat de politie het zo serieus opnam (ook al verwacht ik niet direct dat ze iets wezenlijks kunnen toevoegen, maar als je niks meldt weet je zeker dat het niet helpt).

Herkenbaar? Zijn jullie er weleens ingetrapt / erger voorkomen / onbekend met dit soort (zoals de politie het noemt) cybercrime?
femke09 wijzigde dit bericht op 08-02-2018 16:00
2.08% gewijzigd
Je trapt blijkbaar wel in zulke dingen. :idee:

En nee, ik ben wel nog nooit ergens ingetrapt. En er komen zeker wekelijks rare dingen binnen op mijn mailadressen.

Al hoopte ik laatst wel dat er echt ergens iemand was die me wat had nagelaten. Tenminste dat maakte ik op uit de slecht geschreven onderwerptitel.

Maar ik heb toch de mail weggeflikkert zonder de mail echt te openen. Laat staan het te gaan lezen en dingen te gaan invullen of over te maken.
Ik niet, mijn zus wel bijna. Via telefoontje dat van de bank zou zijn werd gemeld dat er iets niet goed was. Na een paar vragen werd gevraagd om de pincode. Toen ging er gelukkig een lichtje branden. Dus toen ze zei dat dat toch nooit gevraagd werd, had de andere kant ineens computerproblemen, moest verbinding verbreken, zou later wel terugbellen. Gelukkig niets gebeurd dus, maar zus dacht ook altijd dat ze die dingen wel eerder zou doorzien, viel tegen dus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn oude moeder is wel eens gebeld door Microsoft, ze was bijna ingelogd maar ze vetrouwde het toch niet, haar engels en computerkunde was gelukkig ook te slecht om maar wat te begrijpen van die nep microsofthackers wilde dat ze ging doen.

Mijn man heeft ze wel eens heel lang aan de lijn gehouden en in ooitje genomen. Elke keer blijven zeggen dat de laptop wel aanstond. :-D :-D
Wil je ook vertellen waar het om ging? Want bij "e-mail met betaalverzoek" gaan bij mij al alarmbellen af. Ben dus wel benieuwd wat maakte dat je er bijna intrapte.
femke09 schreef:
08-02-2018 15:52

Ik ben er echt paar uur door van slag geweest. [...]

Herkenbaar? Zijn jullie er weleens ingetrapt / erger voorkomen / onbekend met dit soort (zoals de politie het noemt) cybercrime?
Nee, niet herkenbaar. Dit gebeurt zo vaak en is zo onschadelijk, daar kan ik echt geen uren door van slag raken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
RikM schreef:
08-02-2018 16:34
Wil je ook vertellen waar het om ging? Want bij "e-mail met betaalverzoek" gaan bij mij al alarmbellen af. Ben dus wel benieuwd wat maakte dat je er bijna intrapte.
Overtuigende mail als van mijn directeur, moeilijke namen die correct gespeld zijn, keurig Nederlands zoals ik gewend ben en het betaalverzoek met zakelijk karakter zoals ik van mijn directeur kan verwachten. Betaling bovendien naar een buitenlands adres waar inderdaad twee bedrijven gevestigd zijn (nee, geen alarmbellen, al heb ik daar dus wel op gegoogled). En niet direct een verzoek, maar eerst een verkennende mail met: ik heb hier een factuur waarvan ik wil dat je die betaald, maar het is naar het buitenland (minder gebruikelijk bij ons, maar niet geheel ongebruikelijk), wat heb je voor informatie nodig om dit te kunnen regelen? Komt heel normaal over dus.
Fantastisch dat verder niemand hier intrapt (op oude vrouwtjes na), ik let namelijk ook altijd goed op en ben heel voorzichtig. Ik had me niet voor kunnen stellen dat ik me in het rijtje 'erin getrapt' kon gaan voegen. Daar heb je (inderdaad) toch oude vrouwtjes en minder hoog opgeleiden voor? Maar ja.
femke09 schreef:
08-02-2018 17:08
Fantastisch dat verder niemand hier intrapt (op oude vrouwtjes na), ik let namelijk ook altijd goed op en ben heel voorzichtig. Ik had me niet voor kunnen stellen dat ik me in het rijtje 'erin getrapt' kon gaan voegen. Daar heb je (inderdaad) toch oude vrouwtjes en minder hoog opgeleiden voor? Maar ja.
In tegendeel, heel veel mensen trappen in heel veel soorten fraude
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
https://www.consumentenbond.nl/veilig-i ... shing-quiz

Via bovenstaande link kom je op een quiz van de consumentenbond, oftewel: kun je het echte bericht van het nepbericht onderscheiden. Bij de antwoorden leggen ze goed uit waaraan je kunt zien dat het nep is. Hoewel ik met vlag en wimpel slaagde, heb ik er toch nog een aantal handige weetjes/tips uitgehaald.
Well behaved women rarely make history.
femke09 schreef:
08-02-2018 17:08
Daar heb je (inderdaad) toch oude vrouwtjes en minder hoog opgeleiden voor? Maar ja.
:facepalm:

En jij bent zo super hoog opgeleid?
Er wordt zo onwijs veel voor gewaarschuwd!
Ik heb 2x een mail gehad een was van de ABN en die heb ik meteen verwijderd want ja ik zit niet bij de ABN.
Daarna kreeg ik er een van ING stiekem twijfelde ik wel maar heb hem snel verwijderd.

Laatst was ik aan het werk en toen werd er gebeld op de werk telefoon een of ander vaag verhaal van een virus en dat het opgelost moet worden maar de stem was zo vaag en sprak met een zwaar accent dus heb meteen opgehangen daarna werd er nog 2x gebeld maar niet meer opgenomen
Relax we're all crazy, it's not a competition
femke09 schreef:
08-02-2018 17:07
Overtuigende mail als van mijn directeur, moeilijke namen die correct gespeld zijn, keurig Nederlands zoals ik gewend ben en het betaalverzoek met zakelijk karakter zoals ik van mijn directeur kan verwachten. Betaling bovendien naar een buitenlands adres waar inderdaad twee bedrijven gevestigd zijn (nee, geen alarmbellen, al heb ik daar dus wel op gegoogled). En niet direct een verzoek, maar eerst een verkennende mail met: ik heb hier een factuur waarvan ik wil dat je die betaald, maar het is naar het buitenland (minder gebruikelijk bij ons, maar niet geheel ongebruikelijk), wat heb je voor informatie nodig om dit te kunnen regelen? Komt heel normaal over dus.

Zoals je het vertelt klinkt het inderdaad vrij echt. Ging het om veel geld?
Paar duizend euro. In een bedrijf met miljoenenomzet geen uitzondering.
Ik kan me voorstellen dat je daar wel even van slag van bent, het zou heel zuur zijn als het was gelukt. Helemaal omdat het niet je eigen geld is.
femke09 schreef:
Overtuigende mail als van mijn directeur, moeilijke namen die correct gespeld zijn, keurig Nederlands zoals ik gewend ben en het betaalverzoek met zakelijk karakter zoals ik van mijn directeur kan verwachten.
Ceo-fraude heet dit.
Goed dat je het op tijd gespot hebt.

Alertheid is echter al eerder geboden: om de nodige informatie te krijgen om zo'n geloofwaardiger mail te kunnen schrijven, bellen deze oplichters vaak een paar keer naar het bedrijf. Ze vragen dan naar de financieel directeur, of een verantwoordelijke van een afdeling.

Zo komen ze de namen, emailadressen en telefoonnummers te weten die ze in de mails zetten om geloofwaardig over te komen.

Ons wordt op het hart gedrukt nooit namen of wat dan ook door te geven. Wij vragen de gegevens van de beller en zeggen dan dat we hen zelf zullen contacteren (wat enkel gebeurt als het Bona fide contacten zijn).
Toevoeging: dus een informatiecampagne voor alle medewerkers is geen overbodige luxe.

"The first line of defence is you!" zeggen ze zo mooi bij ons.

Er worden regelmatig nep-phishing mails gestuurd, en er wordt iedere keer gerapporteerd hoeveel personeelsleden erin trapten, hoeveel er de mail gewoon gedelete hebben en hoeveel hem gerapporteerd hebben.

Het wordt dus echt heel serieus genomen.
aliva schreef:
08-02-2018 21:46
Toevoeging: dus een informatiecampagne voor alle medewerkers is geen overbodige luxe.

"The first line of defence is you!" zeggen ze zo mooi bij ons.

Er worden regelmatig nep-phishing mails gestuurd, en er wordt iedere keer gerapporteerd hoeveel personeelsleden erin trapten, hoeveel er de mail gewoon gedelete hebben en hoeveel hem gerapporteerd hebben.

Het wordt dus echt heel serieus genomen.

Goede actie om mensen alert te houden/maken!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nooit ingetrapt, wel twee rare mails gehadmaar wijs niks mee gedaan.

- Eentje kwam zogenaamd van de ABN. Dat is wel mijn bank,maar de afsluiting van de mail was 'met vriendelijke groet, uw bank'.

Tja..... Daar trap ik dus niet in :facepalm:

- Ik heb een aantal jaar geleden in het bestuur gezeten van de fanclub van FC Barcelona als eindredactrice van het clubmagazine. En kreeg daar een mail, zogenaamd van een redactielid, met het dubieuze onderwerp : The Best Soccerplayer in the world". Gelijk weggegooid, want dat redactielid stuurde zelf geen mails in het Engels met zo n onderwerp. Weggegooid dus, en gewaarschuwd. Helaas waren 2 anderen er wel in getrapt en die hadden dus een serieus virus te pakken en een hoop ellende daarvan gehad.
femke09 schreef:

Dit klinkt idd niet als een standaard phishing mailtje wat naar honderdduizenden mensen wordt toegestuurd, maar als een gerichte mail van iemand die er veel moeite in heeft gestoken om alle namen etc. te achterhalen? Of misschien zelfs wel van een insider binnen het bedrijf?
Dit soort mails had ik nog nooit van gehoord, best eng ja.
Ik kan me dan okk voorstellen dat je er bijna was ingetrapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven