Bewust alleenstaande moeder voor en nadelen

donderdag 8 februari 2018 om 22:17

Morgen heb ik een afspraak met mijn huisarts over het moederschap. Ik ben 30 en heb geen partner. Aan mijn moederskant komen ze vroeg in de overgang * 35-38 jaar. Ik heb een kinderwens en ben heel veel dingen aan het afwegen. Mijn grootste angst is mijn inkomen. Ik verdien gemiddeld 1500 en werk ongeveer 27u ik werk lange dagen van soms 11u. Ik werk in de kinderopvang. De bedoeling is hem/haar 1 dag in de week mee te nemen. De andere 1,5-2 dagen willen opa en oma oppassen. Ik heb een studio in het centrum van een stad. Ik heb geen auto dus daaraan ook geen extra kosten. Red ik het met 1500?

donderdag 8 februari 2018 om 22:29

Je red het altijd En een kleine heeft niet veel nodig. Als er iets is dat "men"iets mee wil nemen vraag dan gewoon simpel om luiers. Bv kost niets en liefde ook niet. Mensen te over die hun babykleertjes bewaren, let maar op je krijgt meer dan je lief is. Verder hoeft een kleine ook geen dure kamer en via marktplaats en omgeving heb je zo een baby uitzet bij elkaar. 
Tot een jaar of 4 5 zijn ze echt nog spotgoedkoop die kindertjes. In die tijd kun je kijken voor ander of meer werk, waarschijnlijk wel wat sparen waar je nog een jaar of twee mee voort kan wat uitgaven betreft.
Ga er voor! Het gaat vast lukken.
                    Tot een jaar of 4 5 zijn ze echt nog spotgoedkoop die kindertjes. In die tijd kun je kijken voor ander of meer werk, waarschijnlijk wel wat sparen waar je nog een jaar of twee mee voort kan wat uitgaven betreft.

donderdag 8 februari 2018 om 22:34

donderdag 8 februari 2018 om 22:34

Soms 11, niet altijd. Ik ben blij met een lange dag, zo hoef ik minder dagen te werken. Ik heb een minmax contract dus iedere maand is anders. Het kan dus zo zijn dat ik 17 uren werk maar ook 44. 1 dag extra werken zou ik zeker doen wanneer mijn toeslagen wegvallen. Ingerekend krijg ik straks 700 euro aan toeslagen. Kom ik over de grens dan krijg ik minder of helemaal geen toeslag dan wanneer ik een dag minder werk. Op mijn huidige werk zijn er momenteel geen extra uren. Ik zou bij een andere baan dus geen loonheffing toe kunnen passen waardoor ik per maand nog een 400 euro extra verdien. Dan kies ik voor 700 ipv 400.Tornacense schreef: ↑08-02-2018 22:23Waarom werk je "lange dagen van 11 uur" maar tegelijk maar 27 uur?
Dat is dus maar 2.5 dag ofzo?
Waarom niet meer verspreidt? Of iets extra zoeken voor 1 dag?

donderdag 8 februari 2018 om 22:37

Dan is een andere baan zoeken met meer uren toch logischer? Er zijn nu zoveel vacatures, dus dat hoeft geen probleem te zijn.Anoli87 schreef: ↑08-02-2018 22:34Soms 11, niet altijd. Ik ben blij met een lange dag, zo hoef ik minder dagen te werken. Ik heb een minmax contract dus iedere maand is anders. Het kan dus zo zijn dat ik 17 uren werk maar ook 44. 1 dag extra werken zou ik zeker doen wanneer mijn toeslagen wegvallen. Ingerekend krijg ik straks 700 euro aan toeslagen. Kom ik over de grens dan krijg ik minder of helemaal geen toeslag dan wanneer ik een dag minder werk. Op mijn huidige werk zijn er momenteel geen extra uren. Ik zou bij een andere baan dus geen loonheffing toe kunnen passen waardoor ik per maand nog een 400 euro extra verdien. Dan kies ik voor 700 ipv 400.
Het hele toeslagencircus zou sowieso eens op de schop moeten. Het stimuleert totaal niet om meer te gaan werken.

donderdag 8 februari 2018 om 22:37

Mogen mensen zelf bepalen hoeveel uren ze wel of niet werken? Ze verdient genoeg om van rond te komen toch? Oftewel: leven en laten leven.Pientjexxxx schreef: ↑08-02-2018 22:29Waarom kies je er niet voor om eicellen in te laten vriezen? Ik vind 27 uur werken voor iemand zonder kinderen overigens wel heel erg weinig. Waarom werk je maar 2,5 dag?

donderdag 8 februari 2018 om 22:38

Bedankt voor je lieve berichtje.nina1966 schreef: ↑08-02-2018 22:29Je red het altijd En een kleine heeft niet veel nodig. Als er iets is dat "men"iets mee wil nemen vraag dan gewoon simpel om luiers. Bv kost niets en liefde ook niet. Mensen te over die hun babykleertjes bewaren, let maar op je krijgt meer dan je lief is. Verder hoeft een kleine ook geen dure kamer en via marktplaats en omgeving heb je zo een baby uitzet bij elkaar.

donderdag 8 februari 2018 om 22:41

Dank je,eigenlijk is mijn vraag red ik het met 1500. Ga ik meer verdienen dan krijg ik geen toeslagen. Gaan die ooit op de schop dan zou ik altijd nog een dag extra kunnen werken.

donderdag 8 februari 2018 om 22:45

Want omscholen is natuurlijk onmogelijk als je eenmaal een kind hebt.Tornacense schreef: ↑08-02-2018 22:43Heb je overigens iets achter de hand qua diploma als je straks als 35 à 40-jarige wordt weggeconcurreerd in de kinderopvang door goedkopere flexibelere 20-jarigen?
TO, als je nu makkelijk rondkomt, lukt het je straks ook.
Je kan het leven zo gek en duur maken als je zelf wil.

donderdag 8 februari 2018 om 22:45

ik krijg huurtoeslag maar hij is voor noord Nederland aan de hoge kant. Verhuizen? Ik woon nu dichtbij winkels en het station voor naar mijn werk. Ik hoef voor boodschappen nu niet met openbaar vervoer. Alles is netjes etc. Een ander huis verven behangen kost ook geld dus voor de eerste 2 jaar is dit primaMinkeDeWit schreef: ↑08-02-2018 22:38Moet wel lukken hoor, mits je een niet al te hoge huur hebt. Waarschijnlijk wil je met een kind niet meer 11 uur per dag werken omdat dat te zwaar is, maar dat zie je dan wel weer.

donderdag 8 februari 2018 om 22:47

Hoeveel hou je nu over na het betalen van alle vaste lasten?  Ik denk dat je daar naar moet kijken.  Iemand zei hier dat een baby niet zoveel kost, wanneer een borstvoeding niet lukt en je afhankelijk bent van flesvoeding, dan kan dat nog best oplopen.   Daarnaast is een zwangerschap niet te voorspellen, een naast familielid van mij, bewust alleenstaand moeder, heeft de eerste 3 maanden roerloos op de bank gezeten, ze kon niks meer, misselijk, geen energie, niets.  Na de 7e maand kreeg ze zwangerschapsischias en moest weer de ziektewet in.  Zij had gelukkig een vast contract maar wanneer je een tijdelijk contract hebt dan loop je altijd het risico dat dat niet verlengt gaat worden in zulke situaties.  Wel iets om over na te denken dus.

donderdag 8 februari 2018 om 22:47

Je huur moet betaalt raken en kind heeft eten nodig.
Dus "effe snel omscholen" wordt toch écht een pak moeilijker.

donderdag 8 februari 2018 om 22:48

Voordelen alleenstaande ouder: 
Je krijgt meer toeslagen, je hebt minder kosten (partner moet ook eten, een verzekering etc. ) en je kunt alles zelf bepalen; van de naam tot de verf op de muren, oh en je hoeft je niet druk te maken om het onderhouden van je relatie (uitelkaar groeien, ergernis dat hij niet genoeg in het huishouden doet, risico op scheiden), dat scheelt ook tijd.
Nadelen:
Je moet alles alleen doen in de verzorging (ook de nachten) en beslissen, als je geen goed netwerk hebt dat bij kan springen al helemaal. Hoogte en dieptepunten kun je niet delen met iemand die hetzelfde voor je kind voelt als jij. Je draait alleen op voor het huishouden als je geen budget hebt om het uit te besteden. Je voelt je kwetsbaarder omdat je de enige ouder bent. Je kind heeft geen vaderfiguur.
                    Je krijgt meer toeslagen, je hebt minder kosten (partner moet ook eten, een verzekering etc. ) en je kunt alles zelf bepalen; van de naam tot de verf op de muren, oh en je hoeft je niet druk te maken om het onderhouden van je relatie (uitelkaar groeien, ergernis dat hij niet genoeg in het huishouden doet, risico op scheiden), dat scheelt ook tijd.
Nadelen:
Je moet alles alleen doen in de verzorging (ook de nachten) en beslissen, als je geen goed netwerk hebt dat bij kan springen al helemaal. Hoogte en dieptepunten kun je niet delen met iemand die hetzelfde voor je kind voelt als jij. Je draait alleen op voor het huishouden als je geen budget hebt om het uit te besteden. Je voelt je kwetsbaarder omdat je de enige ouder bent. Je kind heeft geen vaderfiguur.

donderdag 8 februari 2018 om 22:48

Toeslagen zijn toch niet meer dan wat je verdient? Zorgtoeslag krijg je nu al waarschijnlijk niet meer. Je kgb is ook nog aanzienlijk met een hoog inkomen (volgens mij krijg ik 230 euro voor een kind, met 1,5 keer modaal), en je combinatiekorting wordt juist hoger bij een hoger inkomen.

donderdag 8 februari 2018 om 22:49

Wel nee joh, misschien is ze over 20 jaar wel dood.Tornacense schreef: ↑08-02-2018 22:47Je huur moet betaalt raken en kind heeft eten nodig.
Dus "effe snel omscholen" wordt toch écht een pak moeilijker.
Of heeft ze geen tanden meer.
Of is ze chronisch oranje.
Alles kan.