Kleuterrapport: cadeautje?

vrijdag 9 februari 2018 om 12:36
Wat erg!Frox schreef: ↑09-02-2018 12:30Nee, mijn kind ook niet, maar wel een oordeel op basis van de afwijking van haar prestaties van de gemiddelde prestaties, in woordvorm: O, V, U en nog wat ertussenin. Een kind van een vriendin had een kind dat net zoveel afweek als de mijne, maar dan de andere kant op. Die kreeg dus altijd alleen maar O. Hartverscheurend toch? En niet omdat hij niets leerde, hij kon aan het eind van het jaar ook lezen, net als de andere kinderen, maar omdat zijn afwijking van wat gemiddeld was te groot was. Omdat zijn aangeboren talenten elders lagen. Die cijfers, die oordelen, zeggen niets over prestaties, ze zeggen iets over hoever je kind afwijkt van het gemiddelde. En dat vind ik heel erg fout.

Hier was het volgens mij zo dat een bepaald cijfer (gemiddeld) een goed, voldoende of onvoldoende opleverde.... Werd niet gebaseeerd op andermans prestaties, puur op die van het kind zelf.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:38

vrijdag 9 februari 2018 om 12:40
Frox schreef: ↑09-02-2018 12:30Nee, mijn kind ook niet, maar wel een oordeel op basis van de afwijking van haar prestaties van de gemiddelde prestaties, in woordvorm: O, V, U en nog wat ertussenin. Een kind van een vriendin had een kind dat net zoveel afweek als de mijne, maar dan de andere kant op. Die kreeg dus altijd alleen maar O. Hartverscheurend toch? En niet omdat hij niets leerde, hij kon aan het eind van het jaar ook lezen, net als de andere kinderen, maar omdat zijn afwijking van wat gemiddeld was te groot was. Omdat zijn aangeboren talenten elders lagen. Die cijfers, die oordelen, zeggen niets over prestaties, ze zeggen iets over hoever je kind afwijkt van het gemiddelde. En dat vind ik heel erg fout.
Daar zit wel wat in. Ben wel benieuwd hoe jij het dan voor je ziet, rapport helemaal afschaffen? Of anders inrichten?
vrijdag 9 februari 2018 om 12:41
Oh ja, het kleuter rapport. "wat fijn dat jij al zo goed kunt delen/samen spelen/de juf helpen etc". "Daarom mag jij vanavond het toetje kiezen."
Vanaf groep 3 een kleinigheidje van ons en inderdaad naar opa en oma/oom en tante om zeer trots zijn rapport te laten zien. Hij krijgt meestal een boekje, wat lekkers of een paar euro.
Vanaf groep 3 een kleinigheidje van ons en inderdaad naar opa en oma/oom en tante om zeer trots zijn rapport te laten zien. Hij krijgt meestal een boekje, wat lekkers of een paar euro.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
vrijdag 9 februari 2018 om 12:41
maar een complimentje heeft hetzelfde effect als een kadootjepoldervrouw schreef: ↑09-02-2018 12:37nee, onzinnig..
Aai over de bol en complimentje dat je trots bent op hem is genoeg
dus als TO een kadootje wil geven, kan dat ook prima

vrijdag 9 februari 2018 om 12:42
Zo jong besteedde ik er geen aandacht aan.
Nu ze de leeftijd hebben dat ze er wel moeite voor doen krijgen ze meestal wel iets (geld of een taartje/bios oid).
Maar mijn kinderen weten goed dat we de inzet belangrijker vinden dan het cijfer. En hier staat dan ook een beoordeling voor inzet naast het cijfer op het rapport.
Overigens gaan de rapporten niet de familie rond, dat vind ik niet zo nodig.
Nu ze de leeftijd hebben dat ze er wel moeite voor doen krijgen ze meestal wel iets (geld of een taartje/bios oid).
Maar mijn kinderen weten goed dat we de inzet belangrijker vinden dan het cijfer. En hier staat dan ook een beoordeling voor inzet naast het cijfer op het rapport.
Overigens gaan de rapporten niet de familie rond, dat vind ik niet zo nodig.
vrijdag 9 februari 2018 om 12:42
De cijfers van jouw kind werden ook gebaseerd op zijn afwijking van het gemiddelde. Er zijn maar weinig scholen die cijfers geven op basis van gemaakte vorderingen afgemeten naar een eerder individueel beheersingsniveau. Ik durf wel te zeggen geen. De scholen die dat doen werken met portfolio’s.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:43
Dat heb je altijd, je hele leven lang.Frox schreef: ↑09-02-2018 12:16Ik zou het in andere gevallen ook niet doen. Zo’n cijfer is, zeker in het PO, op zich al een beloning of straf voor een kinds aangeboren talenten, dan zou je dubbel belonen of dubbel bestraffen wat een kind van nature goed kan of juist niet. Ik vind dat... stom eigenlijk. Ik vind cijfers überhaupt stom, alsof leren op zich niet voldoende is.
Ik kreeg nooit een medaille bij sportwedstrijden omdat anderen er meer aangeboren talent voor hadden dan ik

Ik heb een lagere baan en salaris dan iemand die meer aangeboren talent had tot doorleren

Ik heb nooit de mogelijkheid gekregen om supermodel te zijn omdat ik genetisch belast ben met een maximale lengte van 1,60m

jammer, deal ermee

vrijdag 9 februari 2018 om 12:44

vrijdag 9 februari 2018 om 12:46
voldoende of onvoldoende....dat deden ze bij mij op het MBO ook. Vond ik ook erg demotiverend. Dan had ik hard gewerkt aan een werkstuk en dan kreeg ik een voldoende. Een ander had er maar matig aan gewerkt, maar het was nog net goed genoeg dus kreeg die ook een voldoende. Ik had dan liever gezien dat ik een 9 kreeg en die ander een 6.Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 12:24Bij mijn rapport op de basisschool stond altijd goed, voldoende of onvoldoende, heb volgens mij nooit cijfers gezien op de basisschool.... Op de middelbare natuurlijk wel, maar daar besteedde ik ook altijd veel tijd aan mijn gemiddelde uitrekenen, zodat ik precies wist wat ik kon halen om alsnog op een gemiddelde voldoende uit te komen. (Jup, toen al redelijk dwangmatig)
vrijdag 9 februari 2018 om 12:46
Ik zou het anders inrichten, denk ik. Het zou, vind ik, veel interessanter zijn om te zien op welke gebieden je kind gegroeid is, dat ze opeens snapte wat procenten zijn bijvoorbeeld, dat haar lezen zoveel beter is geworden ten opzichte van de vorige keer (in plaats van ten opzichte van het landelijk gemiddelde). Een rapport dat daadwerkelijk weerspiegeld wat een kind geleerd heeft, dàt lijkt me nou leuk.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:50
Frox schreef: ↑09-02-2018 12:42De cijfers van jouw kind werden ook gebaseerd op zijn afwijking van het gemiddelde. Er zijn maar weinig scholen die cijfers geven op basis van gemaakte vorderingen afgemeten naar een eerder individueel beheersingsniveau. Ik durf wel te zeggen geen. De scholen die dat doen werken met portfolio’s.
Nooit geweten.
Dus misschien was ik dan helemaal niet zo slecht in gym, alleen vergeleken met mijn klasgenoten

vrijdag 9 februari 2018 om 12:52
ik dus.Andersom schreef: ↑09-02-2018 12:44Wat een eensgezindheid hier weer. Ik vraag af: 'Wie zijn dan die ouders die wel met cadeautjes en geld belonen?'
Werkzaam in het onderwijs hoor en zie ik wel heel veel kinderen die iets krijgen. En dat zijn niet altijd kleinigheidjes. Tenminste ik vind 25 euro in groep drie best heel veel geld.
En ik schuw ook geen omkoperij a la: als jij een 8 haalt, krijg je dit of dat.
Ik hield het wel altijd op kleinigheidjes, maar het blijft omkopen.
Gek genoeg werkte het wel, en dan realiseerde zoon zich ineens: Hey, als ik er even goed voor ga zitten, haal ik een voldoende èn snap ik de lessen ook beter waardoor het volgende proefwerk makkelijke is zonder dat ik er onwijs hard voor hoef te werken.
Op een gegeven moment konden de cadeautjes dus afgebouwd worden en motiveerde hij zichzelf om goed te leren.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:52
Andersom schreef: ↑09-02-2018 12:44Wat een eensgezindheid hier weer. Ik vraag af: 'Wie zijn dan die ouders die wel met cadeautjes en geld belonen?'
Werkzaam in het onderwijs hoor en zie ik wel heel veel kinderen die iets krijgen. En dat zijn niet altijd kleinigheidjes. Tenminste ik vind 25 euro in groep drie best heel veel geld.
Beter lezen.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:56
Frox schreef: ↑09-02-2018 12:46Ik zou het anders inrichten, denk ik. Het zou, vind ik, veel interessanter zijn om te zien op welke gebieden je kind gegroeid is, dat ze opeens snapte wat procenten zijn bijvoorbeeld, dat haar lezen zoveel beter is geworden ten opzichte van de vorige keer (in plaats van ten opzichte van het landelijk gemiddelde). Een rapport dat daadwerkelijk weerspiegeld wat een kind geleerd heeft, dàt lijkt me nou leuk.
Wij hebben nu een middelbare school op het oog die zo werkt, na de 'finaleweek' wordt er gereflecteerd en kinderen kunnen op hun eigen niveau een vak volgen (dus niet alle vakken op mavo, havo, vwo). Zijn echter niet veel scholen die het zo doen, ik denk al helemaal niet op basisschoolniveau.

vrijdag 9 februari 2018 om 13:02
Ik las trouwens dat sommige mensen schreven om er niet teveel aandacht aan te besteden.... Zoontje is zelf al 3 weken bezig met het feit dat ie een rapport krijgt. Hij moest 3 weken geleden een keer blokjes tellen 'voor zijn rapport' en sindsdien heeft ie het er regelmatig over. Ik herken dat 'streberige' wel van mezelf van vroeger. Ik doe mijn best om dat niet over te dragen op mijn zoontje (natuurlijk wil ik graag dat ie goed presteert, maar dat laat ik bewust niet aan hem merken), maar blijkbaar is het ergens toch erfelijk ofzo
maar geen aandacht aan besteden zal dus niet lukken. Maar een compliment is misschien ook genoeg, hij verwacht nog niks

maar geen aandacht aan besteden zal dus niet lukken. Maar een compliment is misschien ook genoeg, hij verwacht nog niks
vrijdag 9 februari 2018 om 13:02
Andersom schreef: ↑09-02-2018 12:44Wat een eensgezindheid hier weer. Ik vraag af: 'Wie zijn dan die ouders die wel met cadeautjes en geld belonen?'

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 9 februari 2018 om 13:08
Hier wel cadeautjes voor het rapport! Niet al in groep 1 want ze kregen pas vanaf groep 3 een rapport. Waarom? Omdat ik het leuk vind! Mijn ene kind kan iets makkelijker leren dan de ander maar ze doen allebei onwijs hun best dus ze krijgen allebei evenveel of je rapport nou het beste is of niet. Van opa's oma's en oom en tante krijgen ze een paar euro. Leuk voor de spaarpot. Kreeg ik vroeger ook altijd en heb het voor m'n neefjes ook altijd gedaan.

vrijdag 9 februari 2018 om 13:09
Wij belonen iedere prestatie waar dochter hard voor heeft gewerkt ongeacht de uitkomst. Zij is behoorlijk onzeker en faalangstig. soms durft ze een toets oid niet aan te gaan omdat zij bang is voor een slecht cijfer. Dochter is niet slecht op school maar krijgt het ook niet cadeau. Ze is erg gevoelig voor cadeautjes en dit helpt haar om de stap te zetten. Prima, ieder kind is anders.. ieder kind vraagt een andere aanpak. Overigens hobbelt zij ook graag met haar rapport naar opa en oma voor een cadeautje.

vrijdag 9 februari 2018 om 13:20
tja. Hoe moet je anders meten of het kind zich wel voldoende ontwikkeld?
Je kan als school natuurlijk niks aan metingen doen, maar als dan in groep 8 blijkt dat de leerlingen amper kunnen spellen en rekenen is het ook niet goed.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:21