Kleuterrapport: cadeautje?

vrijdag 9 februari 2018 om 11:54
vrijdag 9 februari 2018 om 11:54
Waarom niet? Neefjes en nichtjes krijgen altijd 50 cent, ze zijn tussen de 4 en 6 jaar. Trots als een pauw, muntje gaat de spaarpot in. Daarna altijd nog een leuk gesprekje over het spaardoel; een nieuwe Barbie/voetbal/whatever. En bij het overgangsrapport een klein cadeautje. Ik heb zelf mooie herinneringen aan vroeger en ik hoop dat mijn neefjes en nichtjes dat later ook hebben.
Mijn dochter heeft gisteren haar eerste rapport gehad, dat ligt nu klaar om mee te nemen naar het familiefeest morgen

vrijdag 9 februari 2018 om 11:56
Je zegt ook nooit eens: goed gedaan!Frox schreef: ↑09-02-2018 11:54Ik peins er niet over om prestaties te belonen. Want wat beloon ik dan? De cijfers? Wat zegt dat? In haar geval alleen dat ze leert wat ze al weet. Haar inzet? Die heeft ze niet, ze heeft geen benul wat leren is. Mijn kind heeft dus nog nooit wat gekregen voor haar rapport. En dat hou ik zo.
kil hoor.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:00
Ligt eraan. Mijn zoon zit op de middelbare dus die heeft echt wel benul van de relatie inzet-prestatie.
Als hij weigert te leren voor een proefwerk omdat hij per se wilde gamen en dan een onvoldoende haalt dan krijgt hij dat te horen ja. En wellicht mag hij dan een tijdje niet gamen nee.
Aan de andere kant beloon ik dus wel als hij hard gewerkt heeft en dan een voldoende haalt.
Als hij ondanks hard werken toch onvoldoende scoort, dan straf ik niet, maar troost ik hem. Lijkt me prima.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:07
Kleuterrapport (verslag, meer) ging bij mijn kinderen helemaal niet over prestaties, maar meer gewoon over hoe het ging op school: welke dingen vinden ze leuk en welke minder, hoe is de aansluiting bij de rest van de klas, zijn er nog dingen die heel erg opvallen? Pas helemaal aan het eind van groep 2 krijgen ze een verslag op schrift mee naar huis. Daarvoor hadden we er alleen een gesprek over met de juf.
Ik heb er nooit over gedacht om daar cadeaus bij te geven.
Ik heb er nooit over gedacht om daar cadeaus bij te geven.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:08
Lijkt me in het geval van jouw kind ook niet slim inderdaad. Maar goed, genoeg kinderen waar het wel ok bij is vind ik.Frox schreef: ↑09-02-2018 11:54Ik peins er niet over om prestaties te belonen. Want wat beloon ik dan? De cijfers? Wat zegt dat? In haar geval alleen dat ze leert wat ze al weet. Haar inzet? Die heeft ze niet, ze heeft geen benul wat leren is. Mijn kind heeft dus nog nooit wat gekregen voor haar rapport. En dat hou ik zo.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:11
Ja ja en huisarrest is geen straf maar een logische consequentie als je te laat thuis bent want papa en mama doen niet aan straffen maar wel aan logische consequenties. Als je iets een andere naam geeft is het niet ineens iets anders..

Ik geloof niet zo dat lol in school iets te maken heeft met wel of geen cadeautje. Mijn broer en in zijn in hetzelfde gezin opgegroeid met dezelfde cadeautjes of niet en ik vond school altijd leuk en hij vond het stom vervelend. We konden beide prima leren dus dat was het ook niet. Dus doe gewoon wat jou goed lijkt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:14
Vroeger ging mijn rapport de hele familie door, maar eigenlijk vind ik dat achteraf bezien niet zo geslaagd. Ik was een goede leerling en heb daardoor het idee gekregen dat je beter bent als je slim bent (en vooral later: als je mensen tegenkomt die slimmer zijn ben jij dus slechter).
Hier krijgen de kinderen dus niets voor hun rapport, alleen een compliment voor hun inzet. Moet ik wel bekennen dat ik het ergens ook niet helemaal los kan laten, dus voor mijn jongste staat de afspraak dat we uit eten gaan als ze een 9 haalt voor een toets. Is helaas dit jaar nog niet gebeurd.
Hier krijgen de kinderen dus niets voor hun rapport, alleen een compliment voor hun inzet. Moet ik wel bekennen dat ik het ergens ook niet helemaal los kan laten, dus voor mijn jongste staat de afspraak dat we uit eten gaan als ze een 9 haalt voor een toets. Is helaas dit jaar nog niet gebeurd.
vrijdag 9 februari 2018 om 12:15
Mijn oudste kreeg niks als kleuter, maar inmiddels krijgt ze een kleinigheidje. Jongste is 4 en krijgt binnenkort haar eerste rapport, en krijgt net als haar zus een kleinigheidje.
Waarom ze iets krijgen? Omdat ze hun best doen, en ik vind dat ze daar soms een extraatje voor mogen krijgen. En gewoon omdat ik het leuk vind
Waarom ze iets krijgen? Omdat ze hun best doen, en ik vind dat ze daar soms een extraatje voor mogen krijgen. En gewoon omdat ik het leuk vind

vrijdag 9 februari 2018 om 12:16
Ik zou het in andere gevallen ook niet doen. Zo’n cijfer is, zeker in het PO, op zich al een beloning of straf voor een kinds aangeboren talenten, dan zou je dubbel belonen of dubbel bestraffen wat een kind van nature goed kan of juist niet. Ik vind dat... stom eigenlijk. Ik vind cijfers überhaupt stom, alsof leren op zich niet voldoende is.
vrijdag 9 februari 2018 om 12:19

vrijdag 9 februari 2018 om 12:22
Frox schreef: ↑09-02-2018 12:16Ik zou het in andere gevallen ook niet doen. Zo’n cijfer is, zeker in het PO, op zich al een beloning of straf voor een kinds aangeboren talenten, dan zou je dubbel belonen of dubbel bestraffen wat een kind van nature goed kan of juist niet. Ik vind dat... stom eigenlijk. Ik vind cijfers überhaupt stom, alsof leren op zich niet voldoende is.
Kan hoor, ik zie er niet veel kwaad in. Tenminste, bij mijn kinderen niet. Ze krijgen geen cijfers en nooit testresultaten mee naar huis, in het rapport staan ook geen cijfers.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:24
Bij mijn rapport op de basisschool stond altijd goed, voldoende of onvoldoende, heb volgens mij nooit cijfers gezien op de basisschool.... Op de middelbare natuurlijk wel, maar daar besteedde ik ook altijd veel tijd aan mijn gemiddelde uitrekenen, zodat ik precies wist wat ik kon halen om alsnog op een gemiddelde voldoende uit te komen. (Jup, toen al redelijk dwangmatig
)

vrijdag 9 februari 2018 om 12:27
Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 12:24Bij mijn rapport op de basisschool stond altijd goed, voldoende of onvoldoende, heb volgens mij nooit cijfers gezien op de basisschool.... Op de middelbare natuurlijk wel, maar daar besteedde ik ook altijd veel tijd aan mijn gemiddelde uitrekenen, zodat ik precies wist wat ik kon halen om alsnog op een gemiddelde voldoende uit te komen. (Jup, toen al redelijk dwangmatig)
Ja

vrijdag 9 februari 2018 om 12:30
Nee, mijn kind ook niet, maar wel een oordeel op basis van de afwijking van haar prestaties van de gemiddelde prestaties, in woordvorm: O, V, U en nog wat ertussenin. Een kind van een vriendin had een kind dat net zoveel afweek als de mijne, maar dan de andere kant op. Die kreeg dus altijd alleen maar O. Hartverscheurend toch? En niet omdat hij niets leerde, hij kon aan het eind van het jaar ook lezen, net als de andere kinderen, maar omdat zijn afwijking van wat gemiddeld was te groot was. Omdat zijn aangeboren talenten elders lagen. Die cijfers, die oordelen, zeggen niets over prestaties, ze zeggen iets over hoever je kind afwijkt van het gemiddelde. En dat vind ik heel erg fout.