Taalbarrière
vrijdag 16 februari 2018 om 14:16
Hallo
1 jaar geleden ben ik verhuisd naar Friesland om samen te wonen met mijn vriend.
Ik heb altijd in Groningen gewoond en had daar ook mijn baan (op 1.5 uur afstand). Helaas is mijn contract toen niet verlengd en moest ik weg.
Na heel wat sollicitaties te hebben verstuurd en op meerdere gesprekken geweest (in Friesland) werd vrijwel bij elk gesprek gevraagd of ik Fries spreek. Opzich een logische vraag, maar toen ik antwoordde met nee werd er wel gezegd dat dit een minpuntje is.
Gelukkig mocht ik bij een bedrijf beginnen en had er ook erg veel zin in. De weken die erop volgden waren niet zo leuk. Ik wil graag de taal leren maar niemand waar ik mee om ga spreekt Fries. Verstaan het wel maar praten zelf Nederlands. Zodoende heb ik het niet kunnen leren.
Collega's praatten altijd Fries, onderling en tegen klanten. Heb natuurlijk aangegeven dat ik het niet versta maar bereid ben om te leren. Nu moest dat ook wel want ze weigerden Nederlands te spreken tegen mij. In de kantine begrijp ik het maar 1 op 1 gesprekken waren ook in het Fries.
Heb echt mn best gedaan om het te verstaan maar het lukte me gewoon niet. Na een paar weken ben ik dan ook weggegaan omdat ik me erg buitengesloten voelde en ik ze simpelweg niet verstond.
Nu heb ik weer een aantal sollicitatiegesprekken gehad en elke keer werd duidelijk dat het een minpunt is dat ik geen Fries versta. Ben dan ook nergens aangenomen. Om in Groningen werk te vinden is helaas geen optie Ivm de reistijd.
Heb er uiteraard over nagedacht om een cursus te doen of Friese les, maar kan het geld simpelweg niet missen.
Sorry, weet niet precies wat ik hiermee wilde maar voel me gewoon erg moedeloos.
1 jaar geleden ben ik verhuisd naar Friesland om samen te wonen met mijn vriend.
Ik heb altijd in Groningen gewoond en had daar ook mijn baan (op 1.5 uur afstand). Helaas is mijn contract toen niet verlengd en moest ik weg.
Na heel wat sollicitaties te hebben verstuurd en op meerdere gesprekken geweest (in Friesland) werd vrijwel bij elk gesprek gevraagd of ik Fries spreek. Opzich een logische vraag, maar toen ik antwoordde met nee werd er wel gezegd dat dit een minpuntje is.
Gelukkig mocht ik bij een bedrijf beginnen en had er ook erg veel zin in. De weken die erop volgden waren niet zo leuk. Ik wil graag de taal leren maar niemand waar ik mee om ga spreekt Fries. Verstaan het wel maar praten zelf Nederlands. Zodoende heb ik het niet kunnen leren.
Collega's praatten altijd Fries, onderling en tegen klanten. Heb natuurlijk aangegeven dat ik het niet versta maar bereid ben om te leren. Nu moest dat ook wel want ze weigerden Nederlands te spreken tegen mij. In de kantine begrijp ik het maar 1 op 1 gesprekken waren ook in het Fries.
Heb echt mn best gedaan om het te verstaan maar het lukte me gewoon niet. Na een paar weken ben ik dan ook weggegaan omdat ik me erg buitengesloten voelde en ik ze simpelweg niet verstond.
Nu heb ik weer een aantal sollicitatiegesprekken gehad en elke keer werd duidelijk dat het een minpunt is dat ik geen Fries versta. Ben dan ook nergens aangenomen. Om in Groningen werk te vinden is helaas geen optie Ivm de reistijd.
Heb er uiteraard over nagedacht om een cursus te doen of Friese les, maar kan het geld simpelweg niet missen.
Sorry, weet niet precies wat ik hiermee wilde maar voel me gewoon erg moedeloos.
vrijdag 16 februari 2018 om 15:41
To als je in het Noord oosten van Friesland woont is Groningen en de westkant van de stad toch nog prima om te werken. Ik had een aantal collega’s uit Leeuwarden en alle dorpen die je onderweg tegenkomt. Ik ben van mening dat je altijd een stuk moet reizen in het Noorden om op je werk te komen. Misschien ontkom je op die manier op het taalprobleem.
vrijdag 16 februari 2018 om 15:48
Ja dit had ik even anders moeten neerzetten inderdaad.Doreia schreef: ↑16-02-2018 15:32Dit is nu het verhaal van de kip en het ei.
TO wil Fries leren. Heeft niemand in haar directe omgeving die het met haar wil praten. Ze heeft het vast ook op het werk gezegd. maar nu klaagt ze dat Friezen Fries met haar praten? En gaat om die reden ook weg, omdat ze allemaal Fries tegen haar praten.
Do meist it my ûtleze, want ik begryp er gjin biet fan!
Had 1 collega waar ik altijd mee samenwerkte die heel duidelijk sprak en probeerde ook steeds over te gaan in het Nederlands maar doordat hij altijd Fries praat dit niet altijd lukte, wat resulteerde jn half Nederlands half Fries waar ik al helemaal niks uit kon opmaken (t was wel hilarisch trouwens haha, en deed echt zn best). Toen heb ik gezegd dat hij maar gewoon Fries moest praten en als ik het niet verstond het tegen hem zei.
Rest van de collega's kwam ik wel mee in aanraking maar die hadden het niet zo op mij. Werd dan ook altijd genegeerd, ook in de pauze. Wanneer ze mij opdracht gaven iets te doen was het altijd in het Fries en meestal kon ik er uit opmaken wat ik moest doen maar de keren dat ik het echt niet verstond werd niet nog een keer herhaalt. Hierdoor kon ik mn werk niet goed doen.
In de pauzes zette ik Google translate (spraakgestuurd ) aan om het enigszins te volgen.
Ben niet alleen om het Fries weggegaan, voornamelijk omdat ik genegeerd werd en me daardoor niet welkom voelde. Hadden in die weken toevallig een bbq op het werk en ik werd niet uitgenodigd, was 1 stoel te weinig in de kantine waardoor ze vonden dat ik op de grond moest zitten of maar alleen pauze moest houden, klanten die bijvoorbeeld chocolade meenamen voor het personeel werd voor mij verstopt onder het mom dat er niet meer was (collega gaf aan het eind van de dag chocolade aan me die over was) en zo waren er meer dingetjes waardoor ik er niet meer wilde werken.
vrijdag 16 februari 2018 om 15:49
Ik ben niet helemaal bij vandaag lees ik. Ik woon in Noord West Friesland. Haha dit was dom van me.Zeilboot76 schreef: ↑16-02-2018 15:41To als je in het Noord oosten van Friesland woont is Groningen en de westkant van de stad toch nog prima om te werken. Ik had een aantal collega’s uit Leeuwarden en alle dorpen die je onderweg tegenkomt. Ik ben van mening dat je altijd een stuk moet reizen in het Noorden om op je werk te komen. Misschien ontkom je op die manier op het taalprobleem.
vrijdag 16 februari 2018 om 16:27
Romperbaby schreef: ↑16-02-2018 15:48Rest van de collega's kwam ik wel mee in aanraking maar die hadden het niet zo op mij. Werd dan ook altijd genegeerd, ook in de pauze.
En je weet zeker dat het door de taal kwam? Of had het feit dat je vreemdging met je baas er ook nog iets mee te maken? Ik zou je ook niet zo'n leuk persoon vinden denk ik.
vrijdag 16 februari 2018 om 17:30
Zucht, nee dat heeft er niets mee te maken. Dit speelde daarvoor.
Anyway dit zijn weer reacties waar ik geen reet aan heb. Heb dan ook geen zin om leuk en lief te reageren op alle belachelijke reacties. Zal als reactie hierop wel weer een lading stront over me heen krijgen maar daarvoor heb ik dit topic niet geopend en reageer ik er niet meer op.
Voor de mensen die echt advies geven : ontzettend bedankt. Ik heb veel goede tips gelezen.
vrijdag 16 februari 2018 om 17:37
Nou, vorige week zei je dat je nog steeds door je baas werd genomen, hihi. En dat je daar tot 1 mrt werkt.Romperbaby schreef: ↑16-02-2018 17:30Zucht, nee dat heeft er niets mee te maken. Dit speelde daarvoor.
Anyway dit zijn weer reacties waar ik geen reet aan heb. Heb dan ook geen zin om leuk en lief te reageren op alle belachelijke reacties. Zal als reactie hierop wel weer een lading stront over me heen krijgen maar daarvoor heb ik dit topic niet geopend en reageer ik er niet meer op.
Voor de mensen die echt advies geven : ontzettend bedankt. Ik heb veel goede tips gelezen.
En dat je het plan hebt om zwanger te worden. Zucht.
vrijdag 16 februari 2018 om 17:39
vrijdag 16 februari 2018 om 17:58
Je kunt ook de taal zelf leren, zonder cursus etc.
Eerst ‘woordjes stampen’ net als op de middelbare.

Ik vond deze site:
http://www.friesetaal.org
De site heeft - wat mij betreft - een vriendelijke inslag voor mensen in situaties zoals de jouwe.
Misschien heb je er wat aan.
Eerst ‘woordjes stampen’ net als op de middelbare.
Ik vond deze site:
http://www.friesetaal.org
De site heeft - wat mij betreft - een vriendelijke inslag voor mensen in situaties zoals de jouwe.
Misschien heb je er wat aan.
vrijdag 16 februari 2018 om 20:24
Net als het een soort algemene kutstreek is om 3x per week te seksen met je baas, terwijl je vriend van niks weet. Soort koekje van eigen deeg, maar dan andere smaak?
vrijdag 16 februari 2018 om 20:53