Gezondheid alle pijlers

Griep

17-02-2018 18:18 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas ontkom ik na weken kwakkelen niet aan een flinke griep. Ik weet alleen nu even niet wat te doen, omdat ik me echt ellendig voel.
Maandag staat er een afspraak bij de huisarts waar ik vrijdag ook al was, maar niet met een fijn gevoel naar huis ging. Maandag kan ik bij mijn eigen huisarts terecht.

Oren/longen/bloeddruk waren allemaal goed.

Vanaf donderdag ben ik ziek en heb donderdag en vrijdag hoger dan 39 graden koorts gehad. Nu is dat iets gezakt naar 38.9, maar nog steeds hoog. Na het nemen van paracetamol zweet ik gigantisch en zakt de koorts wel iets.

Daarnaast alle griepverschijnselen: hoofdpijn, hoesten, verkouden, spierpijn, een kop thee zetten kost grote moeite en alleen zijn wil ik eigenlijk niet. Klinkt kinderachtig op je 25e, maar zo voelt het nu wel. Mijn eetlust komt gelukkig weer terug en vandaag heb ik meer gegeten dan de twee dagen hiervoor.

Vandaag voelde ik me echter zo ziek dat ik twijfelde om de HAP te bellen. Ik kreeg pijn op mijn borst (maar dat kan ook door de pil komen)
Ik ben iemand die zich best snel zorgen maakt en daar heel onrustig van kan worden. Ik weet nu niet zo goed wat te doen..
anoniem_349082 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 18:26
0.00% gewijzigd
Vrouw-1992 schreef:
17-02-2018 18:34
Fijn, zoveel begrip..

Het zweten na het nemen van paracetamol lijkt me niet heel erg goed.. Neem daarbij dat ik al even paracetamol gebruik voor ik ziek werd voor de verkoudheid.

Het zorgen maken is niet echt een prettig gevoel en ik weet niet zo goed wat ik daar tegen moet doen.

Zweten hoort ook bij griep.

Ga naar een psych, niet naar de huisarts.
Vrouw-1992 schreef:
17-02-2018 19:03
Ik hoop op een bloedonderzoek. Ik slik al extra vitamine d, b12, visolie en magnesium, maar misschien dat ik juist ergens teveel van heb of toch een tekort.
Koorts zakt, eetlust komt terug, kortom je gaat weer de goede kant op. Geef je er gewoon aan over, je er tegen verzetten werkt averechts.
Ik sluit me aan bij de overige reacties dat ik je wat vind aanstellen. Ik heb de afgelopen 1,5 week de griep gehad, met dezelfde symptomen als jij beschrijft, inclusief 2 dagen benauwdheid en pijn op de borst.
Je koorts is aan het zakken en je hebt meer eetlust dan afgelopen dagen, dat klinkt als geleidelijk herstel.
Met paracetamol kun je de koorts wat verlagen en ja, dat doet je lichaam door te zweten.

Kortom, vervelend dat ook jij getroffen bent door de griep, maar niets ernstigs en ook geen reden om naar de huisarts te gaan.
Beterschap!
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Vrouw-1992 schreef:
17-02-2018 19:03
Ik hoop op een bloedonderzoek. Ik slik al extra vitamine d, b12, visolie en magnesium, maar misschien dat ik juist ergens teveel van heb of toch een tekort.
Daar vraag je dan gewoon om, daar hoef je geen griep voor te hebben.
Je hebt gewoon griep.

Een bloedonderzoek omdat je vindt dat je een lage weerstand hebt kan natuurlijk. Het lastige is dat als je je snel zorgen maakt over je gezondheid (of idd hypochondrisch bent) geen enkele uitslag je gerust kan stellen.
Niks gevonden: wat is er dan aan de hand?
Wel tekorten: zou ik iets ergs onder de leden hebben waardoor tekorten.

Zelfde geldt voor bezoek aan huisarts voor een vervelende maar doodgewone griep.
Een arts gaat je niet geruststellen. De angst zit in jou.

Succes met ofwel jezelf kalmeren of hulp vragen hiervoor.
Jammer dat je geen antwoord geeft op de vraag die al een paar keer gesteld is. Wat verwacht je maandag van de huisarts? Een bloedonderzoek lost je griep niet op hoor.

Half Nederland ligt plat. Nadat ik griep heb gehad, ben ik nog ruim vier week hangerig en niet fit ervan geweest. Zoiets heeft tijd nodig, eet/drink en rust voldoende.

Beterschap
Die ene keer dat ik griep had wilde de huisarts gelijk langskomen om uit te sluiten dat ik een longontsteking of erger had. Je kunt er dus echt enorm ziek van zijn, niets aanstellerij aan.
MinkeDeWit schreef:
17-02-2018 19:29
Die ene keer dat ik griep had wilde de huisarts gelijk langskomen om uit te sluiten dat ik een longontsteking of erger had. Je kunt er dus echt enorm ziek van zijn, niets aanstellerij aan.
Dat klopt, maar TO is al bij de huisarts geweest en er was niets bijzonders gevonden.
Ik denk dat mensen schrikken van een "echte" griep omdat die inderdaad heel heftig kan zijn. Je bent dan echt goed ziek. Maar tegenwoordig noemen we heel veel dingen griep, bijv ook een stevige verkoudheid. Dus als je dan een keer echt griep hebt dan voelt het heel anders en schrikken mensen.

Zorg dat je genoeg vocht binnen krijgt, dat is echt heel belangrijk. Neem eventueel ORS of bouillon.
Als je je zo naar voelt en allenig, is het een optie om vrienden en familie te laten langskomen of een paar dagen te hangen op de bank van je ouders en een beetje vertroeteld te worden?
Vrouw-1992 schreef:
17-02-2018 19:04
Zweten is een bijwerking van koorts. Maar goed. Griep dus.
Dat is een virus. Doe je niks aan. Hoef je niet voor naar een huisarts. Die arme man of vrouw heeft het al druk genoeg met echte problemen.
Dus: naar bed met om de 4 uur 2 paracetamol en veel drinken en voor de rest: trek er maar een week of 2, 3 voor uit.
Beterschap!
MinkeDeWit schreef:
Met de stelling "voor griep geen huisarts nodig" zou ik idd voorzichtig zijn.
Twee collega's moesten aan de antibiotica wegens longontsteking als complicatie van griep.

Bij benauwdheid zou ik zelf geneigd zijn naar de dokter te gaan.
Waarom quote je mij maar geef je geen reactie, bijv. op mijn vraag?
aliva schreef:
17-02-2018 20:02
Met de stelling "voor griep geen huisarts nodig" zou ik idd voorzichtig zijn.
Twee collega's moesten aan de antibiotica wegens longontsteking als complicatie van griep.

Bij benauwdheid zou ik zelf geneigd zijn naar de dokter te gaan.
Ze is bij de huisarts geweest, longen waren schoon.
MinkeDeWit schreef:

Ze is vrijdag geweest en nu wil ze maandag weer, ondanks dat er niks gevonden is op vrijdag.
MinkeDeWit schreef:

Ze is vrijdag geweest en nu wil ze maandag weer, ondanks dat er niks gevonden is op vrijdag.
Je werkt op een basisschool, daar pak je nou eenmaal virussen op.
Half het land heeft deze griep, ik heb zelf 10 dagen hoge koorts (40 graden) gehad, dus ik denk dat je al erg op de goede weg zit nu je al zo snel weer een beetje eetlust hebt hoor. Zou zeker niet 2x in 4 dagen tijd naar de huisarts gaan hiervoor.
Als je een week of 4 nadat deze griep verdwenen is nog steeds zo lusteloos bent zou ik bloedonderzoek overwegen, met deze hersteltijd kun je rekening houden.
Wees realistisch!
Is je familie op reis? Je woont toch nog thuis?
Anyway: beterschap.
Afgelopen week had ik ook griep (zelfde klachten, hoge koorts).
1 dag paracetamol genomen en ook erg gezweet toen.
Paracetamol helpt enkel om je even beter te voelen, maar door je koorts te dempen gaat het virus niet sneller over. Ik zou het dus juist niet pakken.

Probeer gewoon zo goed mogelijk te eten, veel te drinken en te rusten. Meer kun je niet doen.
Verder temperatuur checken (ik deed het eens per dagdeel) en als de koorts na drie dagen niet zakt, contact opnemen met de huisarts.
Google even op koorts dan vind je zo een site als thuisarts met hoe te handelen bij koorts/griep

Dat je bloedonderzoek wil snap ik niet helemaal. Is dat allemaal niet recentelijk, uitvoerig onderzocht als je als die supplementen neemt?

Wel veel beterschap!
Misschien kan je het bij de huisarts beter hebben over de angst om ziek te worden, je klinkt hypochonder, wat ik overigens herken en dat kan soms echt naar zijn. Lichamelijk onderzoek heb je al gehad en er kwam niks geks uit, je nog een keer laten onderzoek lijkt mij overbodig, tenzij je klachten lang aanhouden of verergeren. Maar ik denk dat je je echt teveel zorgen maakt. Ik lees niks bijzonders aan je klachten, klinkt gewoon als een 'normale' griep. Goed uitrusten dus en goed eten en drinken, dan ben je over een paar dagen wel weer beter :)

En over die sublementen, ik raad je echt aan om niet zomaar vanalles te gebruiken, maar dit echt in overleg met je arts te doen. Waarom slik je dit allemaal? Is dat vanwege tekorten? En ben je veganist dat je daarom b12 slikt? Ik zou stoppen met die sublementen en eerst even een bloedonderzoek aanvragen als je wil weten hoe het ervoor staat met je vitamines. Dit doe ik zelf ook zo'n 1x per jaar voor de zekerheid.
De afspraak ga ik bij de huisarts morgen afzeggen. Gisteren was ik een beetje in paniek en voelde ik me echt ellendig... Ik heb nu 38 graden koorts, hoest nog wel behoorlijk en dat heb ik al wel een tijdje. Begon met kriebelhoest, nu hoest ik slijm op en heb ik af en toe bij het uitademen een borrelend geluidje, maar dat is de slijm denk ik. Is ook niet constant. Morgen overleg ik even met de assistente.

Vandaag gaat het een klein beetje beter en heb ik weer wat kunnen netflixen, wat heel fijn is.

Bedankt voor alle tips en adviezen wat betreft de angst. Ik ga weer een afspraak maken bij de psychosomatische fysiotherapeute. Ben ik een aantal jaar geleden ook geweest en dat was fijn. Hopelijk heeft ze goede tips.

Mijn weerstand is vrij laag en ik heb geen idee hoe die hoger moet: ik beweeg minimaal, maar wel voldoende, ga per dag een half uur tot uur naar buiten, eet doordeweeks gezond en ga op tijd naar bed.

Wat ik jammer vind is dat er soms zo hard geoordeeld word.. Terecht of niet terecht, ik blijf me daar over verbazen in het online wereldje.

Voor nu ga ik weer lekker slapen!
Fijn dat je je weer iets beter voelt.
Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen.
En hard geoordeeld valt m.i. wel mee, maar omdat jij je zo rot voelde komt het dubbel zo hard binnen denk ik.
Doe je nog een paar dagen rustig aan? Op school vliegen alle virussen rond dus daar zou ik uit de buurt blijven. Of is het vakantie? Dan kun je zeker uitrusten.
38 graden is niet echt koorts maar verhoging. Verder horen je symptomen bij een fikse verkoudheid. Het hoesten gaat vanzelf over, zo niet, dan is daar zat medicatie tegen te krijgen.
Sommige zaken moet je gewoon uitzieken. Geef je eraan over, neem rust en je zult zien dat het met een paar dagen weer beter gaat.

Goed van je dat je een afsprak maakt bij je therapeut.

Beterschap!
Koorts heeft een functie he. Ik snap dat onderdrukken van die koorts nooit.
Geef je eraan over. Slaap en zorg dat je genoeg vloeistof binnen krijgt. En val de huisarts niet lastig. Die heeft t al druk genoeg.
Beterschap!
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 19-02-2018 09:07
Reden: Spam
98.87% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven