Studiekeuze
maandag 19 februari 2018 om 19:05
Hoi allemaal!
Ik zit nu in 5 HAVO en moet dus voor 1 mei een studiekeuze maken. Ik zit heel erg te twijfelen tussen de lerarenopleiding Engels en de studie rechten. Na HBO rechten wil ik ook nog de universitaire studie hiervan doen. De twee studies zijn bijna niet te vergelijken, maar zijn er mensen met ervaring met een of beiden studies die deze kunnen delen?
Ik zit nu in 5 HAVO en moet dus voor 1 mei een studiekeuze maken. Ik zit heel erg te twijfelen tussen de lerarenopleiding Engels en de studie rechten. Na HBO rechten wil ik ook nog de universitaire studie hiervan doen. De twee studies zijn bijna niet te vergelijken, maar zijn er mensen met ervaring met een of beiden studies die deze kunnen delen?
anoniem_286297 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 19:53
12.72% gewijzigd
maandag 19 februari 2018 om 20:41
Wat vind je hierin interessant?nvanlaarhoven schreef: ↑19-02-2018 19:57Ja, dit is een dingetje. Als ik nu m'n eigen leraren zie dan denk ik dat ik dat super leuk zou vinden om te doen, om kinderen te helpen in hun ontwikkeling. Maar ik heb rechten en in het specifiek strafrecht, wat alles te maken heeft met moord, inbraken, etc. altijd al interessant gevonden.
maandag 19 februari 2018 om 21:26
Al eerder benoemd hier, maar als je het nog niet zo goed weet, dan is het verstandiger om eerst VWO te doen. Met meer levenservaring maak je betere keuzes. Ik studeer inmiddels ruim 6 jaar en ik sta nog steeds niet volledig achter mijn keuze (helaas), maar merk wel dat hoe verder ik 'in het leven' kom, des te betere keuzes (wat betreft carrière) ik kan maken. Op de middelbare school wilde ik altijd rechten of geneeskunde en weet je waarom? Omdat het op televisie er zo leuk en interessant uit zag.
anoniem_352595 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 21:28
3.06% gewijzigd
maandag 19 februari 2018 om 22:13
Als je echt met strafrecht bezig wil zijn, dan kun je beter een universitaire studie rechten doen. Er zijn veel gegadigden voor dergelijke banen en dan is een volledig universitair trajec toch echt een pré.
Vraag jezelf af of je echt al die jaren als docent zou willen werken? Ik heb het zelf ook gedaan, nog beetje vanuit de warme gevoelens aan de middelbare schooltijd. Maar ik vond het niet leuk. Het contact met de leerlingen was leuk, al was het na een studie zeker wennen om van volwassen gesprekken weer te praten met 12-jarige brugklassers. Maar de berg nakijkwerk, telkens hetzelfde basale uitleggen, en de werkdruk gingen me steeds meer tegenstaan.
Het advies om eerst VWO te gaan doen, vind ik helemaal nog niet zo slecht.
Vraag jezelf af of je echt al die jaren als docent zou willen werken? Ik heb het zelf ook gedaan, nog beetje vanuit de warme gevoelens aan de middelbare schooltijd. Maar ik vond het niet leuk. Het contact met de leerlingen was leuk, al was het na een studie zeker wennen om van volwassen gesprekken weer te praten met 12-jarige brugklassers. Maar de berg nakijkwerk, telkens hetzelfde basale uitleggen, en de werkdruk gingen me steeds meer tegenstaan.
Het advies om eerst VWO te gaan doen, vind ik helemaal nog niet zo slecht.
dinsdag 20 februari 2018 om 08:34
Ik zou in jouw situatie ook eerst vwo gaan doen. Dan heb je en nog een kleine twee jaar om een uiteindelijke studiekeuze te maken en mocht je keuze vallen op rechten dan kan je naar de universiteit. Ze hadden nooit een hbo-variant moeten maken van Rechten en Psychologie.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.