Loopt uit de hand!
dinsdag 20 februari 2018 om 15:11
Hi allemaal, ik spar graag even met jullie over alle uitgaven.. wij lijken er maar niet te komen. Wij zitten aan een inkomen van ongeveer 4100 euro netto, 2100 euro vaste lasten.. en hebben beide iedere maand 250 euro voor onszelf om leuke dingen/kleding van te kopen. (Dit hebben wij destijds gedaan omdat ik t gevoel had mij te moeten verantwoorden voor alles wat ik kocht.. partner hecht niet zoveel waarde aan kleding etc)
Wij storten elke maand 1000 euro op de gezamenlijke rekening om boodschappen, lunches, kleding voor de kinderen.. echt alle gezamenlijke dingen van te doen! Wij komen hier zelfs niet van rond en halen telkens van onze spaarrekening! Hoe doen jullie dit? En vinden jullie dit niet ontzettend veel? Ik wil graag wat feedback en ideeen hoe ik het anders zou kunnen doen. Vind namelijk echt dat we ontzettend veel geld opmaken! Groetjes
Wij storten elke maand 1000 euro op de gezamenlijke rekening om boodschappen, lunches, kleding voor de kinderen.. echt alle gezamenlijke dingen van te doen! Wij komen hier zelfs niet van rond en halen telkens van onze spaarrekening! Hoe doen jullie dit? En vinden jullie dit niet ontzettend veel? Ik wil graag wat feedback en ideeen hoe ik het anders zou kunnen doen. Vind namelijk echt dat we ontzettend veel geld opmaken! Groetjes
dinsdag 20 februari 2018 om 21:19
+1AnnA_C schreef: ↑20-02-2018 17:01En de vaste laste zijn natuurlijk ook erg afhankelijk van waar je woont en wat voor hypotheek je hebt. Wij wonen in een gebied waar de huizenprijzen gewoon heel hoog zijn en zijn aan de hypotheek dan ook al 1800 kwijt. Dus ook die 2100 vind ik niet perse heel raar.
Volgens mij is het meer een kwestie van inzicht krijgen en prioriteiten leggen.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:19
Duizenden? Stel 2000, dan zou je 40 euro per week besparen als 1 persoon???? Dat lijkt me echt heel sterk.aliva schreef: ↑20-02-2018 18:22Nochthans kan je op boodschappen ook veel besparen.
Ik heb vorig jaar de switch gemaakt: bij elk product vergeleken en consequent het goedkoopste nemen.
Vlees in promotie kopen en invriezen.
Op jaarbasis heeft me dat duizenden euro's bespaard. Voor 1 persoon, ik schrok er zelf van.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:22
Ook die 2100 euro vaste lasten zijn niet zo gek. Huis 1200 euro (hypotheek, verzekeringen, energiekosten, onderhoud), auto (400..500 euro, en dan doe je nog helemaal niks geks, gewoon afschrijving, brandstof, verzekering voor een doorsnee auto), ziektekostenverzekeringen, internet, televisie, telefoon en je zit al op 2100 euro.Marana-- schreef: ↑20-02-2018 16:32Wat zijn die vaste lasten allemaal? Ik vind 1000 euro voor boodschappen en kinderkleding en gezamenlijke uitstapjes ook niet heel erg gek. Natuurlijk zou je die lunches kunnen schrappen, denk dat je best 100 euro per maand kunt besparen aan uitstapjes en zo. Maar ik denk dat het m meer zit in die 2100 euro vaste lasten en die 250 euro voor jezelf voor kleding en uitstapjes zonder je gezin.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:25
Wat zuur en veroordelend kom jij over zeg.Madeliefjees schreef: ↑20-02-2018 16:30Ik vind t absurd, wij leven hier met 4 volwassenen van de helft, en we komen niks tekort. Eigen huis, caravan, auto en 2 elektrische fietsen.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:33
Wat een reacties! Fijn zeg:)
Iemand vroeg me om de vaste lasten te benoemen, wat zit erin? Gaan we dan!
Hypotheek €896,-
Gas/water/licht €200,-
Telefoon €30,-
Tv/internet €70,- (incl sportzenders)
Kdv/peuterspeelzaal €380,-
Ziekenfonds €230,-
Sparen kids €200,-
Duo €75,-
Ik heb niet het idee dat we een te duur huis hebben voor onze inkomsten. Ik denk dat het inderdaad voornamelijk zit in onze uitjes etc. Ik ga op jullie advies bijhouden wat ik uitgeef! Overigens, wanneer ik alleen met een vriendin ga lunchen/uiteten oid betaal ik dat van mijn “eigen” geld. Wanneer wij gezamenlijk met het gezin gaan, betalen we dat van de gezamenlijke rekening. Kapper en kleding kopen voor mezelf komt bijna niet voor!
Iemand vroeg me om de vaste lasten te benoemen, wat zit erin? Gaan we dan!
Hypotheek €896,-
Gas/water/licht €200,-
Telefoon €30,-
Tv/internet €70,- (incl sportzenders)
Kdv/peuterspeelzaal €380,-
Ziekenfonds €230,-
Sparen kids €200,-
Duo €75,-
Ik heb niet het idee dat we een te duur huis hebben voor onze inkomsten. Ik denk dat het inderdaad voornamelijk zit in onze uitjes etc. Ik ga op jullie advies bijhouden wat ik uitgeef! Overigens, wanneer ik alleen met een vriendin ga lunchen/uiteten oid betaal ik dat van mijn “eigen” geld. Wanneer wij gezamenlijk met het gezin gaan, betalen we dat van de gezamenlijke rekening. Kapper en kleding kopen voor mezelf komt bijna niet voor!
dinsdag 20 februari 2018 om 21:35
Kan best hoor.
Toen ik alleen woonde kwam ik best vaak in de supermarkt. Als je telkens impulsaankopen doet en/of luxe producten koopt, dan ben je zo een hoop geld kwijt. Ik gaf toen soms wel zo’n 75-80 euro per week uit. Dat had ook makkelijk 40-50 euro kunnen zijn.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:35
Ook dit klopt helemaal! We leven gewoon te luxe.nlies schreef: ↑20-02-2018 15:49Daar wringt het. Je gevoel kan je zo voor de gek houden.Alle 3 een paar nieuwe schoenen en dan na afloop even een broodje of ijsje in de stad. En dan kom je thuis, je ziet die nieuwe schoenen, maar dat die broodjes/ijsjes ook uit je portemonnee zijn verdwenen, daar denk je niet meer aan.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:36
Aii sorry, dan kwam dat even verkeerd over! Excuses.Darkcrystal schreef: ↑20-02-2018 15:50En ik zei er nog bewust bij: ik weet niet of dit ook voor jullie geldt......De enige associatie die ik met dit programma kreeg was door je eigen opmerking dat je niet weet waar het geld naartoe gaat. Dát is waarom altijd als opdracht wordt gegeven om een kasboek bij te houden. Zoals hier ook door een heleboel mensen wordt geadviseerd.....
dinsdag 20 februari 2018 om 21:37
Bedankt voor je reactie! Ga ik doen:) Challenge accepted!Courage-- schreef: ↑20-02-2018 16:17Nu wil je graag met ons sparren over de uitgaven en je bent benieuwd wat wij er van vinden. De meningen zijn wat verdeeld zoals je hoort, maarrrr... je geeft zelf aan dat je het veel vindt én je komt niet uit. Dus misschien moet je je vooral op het sparren richten.
Dat is weer wat lastig als je niet precies weet waar het geld naar toe gaat.
Neem je de uitdaging aan om het de komende maand heel precies op te schrijven? Suggesties over excel en schriftje zijn al gedaan. Misschien eerst in excel alles noteren (bedrag, wat, datum) en na die maand indelen in categorieën?
Of je begint vast met het vertellen wat die 2100 euro aan vaste lasten precies inhouden.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:40
Mijn oudste zoon is 12, de middelste zoon is 3 en mijn dochtertje 1,5 jaar.. kleding doorgeven gaat dus niet echt! Ik koop overigens geen dure kleding hoor. Vrijwel alles komt van de Zara & Hema. Af en toe krijg ik wat van een familielid. Qua koken zou ik wat meer kunnen letten op zelf alles klaar maken ipv met pakjes en zakjes etc. Thanks voor de tip!wilma36 schreef: ↑20-02-2018 15:51Koop je alle kleding nieuw? Of wordt er ook kleding doorgeschoven? Met 3 kinderen moeten er minstens 2 van hetzelfde geslacht zijn. En nee, je hoeft echt niet alles door te geven, doe ik ook niet (hier 2 jongens), maar broeken en de meeste shirts gaan sowieso een 2e ronde mee. Daarnaast, waar koop je de kleding? Mijn ervaring is dat de kleding die ik bij C&A heb gekocht net zo lang mee gaat als de broek van Petrol die 2 keer zo duur was.
Qua boodschappen zou ik toch eens kijken wat je allemaal koopt en hoe je kookt. Kook je veel met pakjes en zakjes of maak je alles zelf. En je zegt dat je iedere dag boodschappen doet. Let je daarbij ook op de aanbiedingen? Stel je koopt iedere dag 1 pak vla, maar bijvoorbeeld deze week is de vla in de aanbieding, 2 pakken voor 2 euro (bijvoorbeeld). Koop je er dan ook 2? Of neem je nog steeds 1 pak. Verder maakt het ook nogal uit of je A-merken koopt of huismerken. En hoe meer bewerkingen het heeft gehad voor je het koopt hoe duurder het is.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:40
Wauw, dan kan ik me voorstellen dat je het absurd vind! Wat knap!! Vraag me wel af hoe je dat doet hoor..Madeliefjees schreef: ↑20-02-2018 16:30Ik vind t absurd, wij leven hier met 4 volwassenen van de helft, en we komen niks tekort. Eigen huis, caravan, auto en 2 elektrische fietsen.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:43
Geen hypotheek meer......Tinkerbell21 schreef: ↑20-02-2018 21:40Wauw, dan kan ik me voorstellen dat je het absurd vind! Wat knap!! Vraag me wel af hoe je dat doet hoor..
ik geef mn bek ook maar een douw
dinsdag 20 februari 2018 om 21:44
Zo klopt inderdaad, zie het ook. Gemeentelijke belastingen betalen wij per jaar! Weet zo even niet wat dat bedrag was. Aan verzekeringen (inboedel/reis/opstal/wa/levensverzekering) zijn wij €65,- per maand kwijt. Auto is al van partner zijn loon af (Lease) benzine hoeven we niet te betalen. Water had ik bij gas/licht mee geteld.Madeliefjees schreef: ↑20-02-2018 21:41Ik mis nog wel wat dingen bij je vaste lasten: verzekeringen, gemeentelijke belastingen, wegenbelasting en verzekering auto.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:47
Wij hebben twee kinderen (deels met dieet) en huisdieren. Wij geven ongeveer 120 uit per week aan boodschappen. Dus dat is al zo'n 500 euro. Dan nog kleding, ook vaak rond de 100 per maand. Een keertje uit eten met z'n viertjes, hup, 100 erbij. Zit je al op 700. Dan nog benzine, ook ongeveer 100. Dus 800.
En dan is er een kind jarig, of het is Sinterklaas, of Kerst. Ze hebben een feestje, of iets nodig voor een sport of hobby, of ik koop een bloemetje voor mezelf of iemand anders. Of een boek. Of een nieuw wasrek of een deurmat of een emmer. Of leuke plantjes in de tuin. Of ze hebben een weekje vrij en we gaan een dagje naar een pretpark. En twee keer per jaar gaan man en ik samen iets leuks doen, uit eten en naar het theater ofzo.
Ik zit dus ook regelmatig op die 1000 aan losse kosten.
Moet ik wel zeggen dat wij daarnaast geen eigen zakgeld hebben.
En dan is er een kind jarig, of het is Sinterklaas, of Kerst. Ze hebben een feestje, of iets nodig voor een sport of hobby, of ik koop een bloemetje voor mezelf of iemand anders. Of een boek. Of een nieuw wasrek of een deurmat of een emmer. Of leuke plantjes in de tuin. Of ze hebben een weekje vrij en we gaan een dagje naar een pretpark. En twee keer per jaar gaan man en ik samen iets leuks doen, uit eten en naar het theater ofzo.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:50
Volgens mij weet je eigenlijk donders goed waarom je niks overhoudt 
4100 netto is een behoorlijk gezinsinkomen, maar natuurlijk ook niet overdreven hoog. De vraag is dus eigenlijk of je in je huidige uitgavenpatroon de dingen aan kunt wijzen waarvan jij zegt: ok, dat gaan we nu écht minderen.
Als je graag met vrienden wat wilt eten of drinken kan dat natuurlijk gewoon thuis, bij jullie, of bij hun. Met name op de drank bespaar je werkelijk bakken met geld, zet een fles wijn uit de supermarkt maar af tegen wat je ervoor betaalt op een terras. En dan heb je het eigenlijk even gezellig als op een terras, en je kunt zelfs je eigen muziek nog bepalen ook
4100 netto is een behoorlijk gezinsinkomen, maar natuurlijk ook niet overdreven hoog. De vraag is dus eigenlijk of je in je huidige uitgavenpatroon de dingen aan kunt wijzen waarvan jij zegt: ok, dat gaan we nu écht minderen.
Als je graag met vrienden wat wilt eten of drinken kan dat natuurlijk gewoon thuis, bij jullie, of bij hun. Met name op de drank bespaar je werkelijk bakken met geld, zet een fles wijn uit de supermarkt maar af tegen wat je ervoor betaalt op een terras. En dan heb je het eigenlijk even gezellig als op een terras, en je kunt zelfs je eigen muziek nog bepalen ook
dinsdag 20 februari 2018 om 21:50
Het gaat ook erg snel soms he.. en weet je, als het nou een keer is, prima! Vind ik helemaal niet erg, want ik vind het ook belangrijk om leuke dingen te doen. Maar nu gaan we teveel los naar mijn idee en maken het allemaal maar op. Dus beetje inzicht en opletten is niet verkeerd naar mijn idee.Hetismogelijk schreef: ↑20-02-2018 21:47Wij hebben twee kinderen (deels met dieet) en huisdieren. Wij geven ongeveer 120 uit per week aan boodschappen. Dus dat is al zo'n 500 euro. Dan nog kleding, ook vaak rond de 100 per maand. Een keertje uit eten met z'n viertjes, hup, 100 erbij. Zit je al op 700. Dan nog benzine, ook ongeveer 100. Dus 800.
dinsdag 20 februari 2018 om 21:51
Kan je ook weer anderen mee inspireren.
Haha ja het is toch best duidelijk he;-) Doen we gelukkig ook regelmatig! Maar bijv die lunch op zaterdag met zn allen, kan ook heus wel gezellig thuis!Jorti schreef: ↑20-02-2018 21:50Volgens mij weet je eigenlijk donders goed waarom je niks overhoudt
Als je graag met vrienden wat wilt eten of drinken kan dat natuurlijk gewoon thuis, bij jullie, of bij hun. Met name op de drank bespaar je werkelijk bakken met geld, zet een fles wijn uit de supermarkt maar af tegen wat je ervoor betaalt op een terras. En dan heb je het eigenlijk even gezellig als op een terras, en je kunt zelfs je eigen muziek nog bepalen ook![]()
Haha ja het is toch best duidelijk he;-) Doen we gelukkig ook regelmatig! Maar bijv die lunch op zaterdag met zn allen, kan ook heus wel gezellig thuis!Jorti schreef: ↑20-02-2018 21:50Volgens mij weet je eigenlijk donders goed waarom je niks overhoudt
Als je graag met vrienden wat wilt eten of drinken kan dat natuurlijk gewoon thuis, bij jullie, of bij hun. Met name op de drank bespaar je werkelijk bakken met geld, zet een fles wijn uit de supermarkt maar af tegen wat je ervoor betaalt op een terras. En dan heb je het eigenlijk even gezellig als op een terras, en je kunt zelfs je eigen muziek nog bepalen ook![]()
dinsdag 20 februari 2018 om 21:54
G/w/l 225
Internet/tv 72
Gem belastingen 60
Verzekeringen 48
Zorgverzekeringen incl. eigen risico 260
Wegenbelasting + verz. Auto 88
Benzine 100
Kapper 20
Boodschappen 600
Telefoons 20
Uitvaartverz. 10
Overig 50
Totaal 1533
Hebben we nog 600 voor kleding, uitjes, sparen.
Internet/tv 72
Gem belastingen 60
Verzekeringen 48
Zorgverzekeringen incl. eigen risico 260
Wegenbelasting + verz. Auto 88
Benzine 100
Kapper 20
Boodschappen 600
Telefoons 20
Uitvaartverz. 10
Overig 50
Totaal 1533
Hebben we nog 600 voor kleding, uitjes, sparen.
ik geef mn bek ook maar een douw