Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Traag. Komt weinig leuks langs en met nieuwe studie en alles zoeken we ook niet heel hard.
Geen haast!
De akelei komt nu al op O_O
Felix_Urbexicus schreef:
02-02-2018 15:45
De akelei komt nu al op O_O
Bij mij ook. De hortensia's zitten al heel dik in de knoppen, het zijn nog net geen bladeren! Overal komt het groen van narcissen en hyacintjes op. Krokussen bloeien al. Iedere keer als buiten kom, denk ik dat het al lente is, maar er komt toch echt nog wat vorst aan de komende nachten.
Ja hier ook. Benieuwd hoe 't is na de vorst.
ik heb een hortensia in een pot. Ik dacht dat die weg kon, want helemaal bruin en niks aan gedaan. Met twee bosjes dooie bloemen eraan.
Maar nu heeft deze groene stukjes eraan!! Heel leuk. Misschien gaat hij wel in de volle grond van het voorjaar.
Ik kom even melden dat ik een stukkie tuin her-betegeld heb O_O

We zijn heel hard bezig geweest, de ene kant van het wingerd gordijn hebben we geslacht gesnoeid, uitgegraven en in een teil gezet.
Vandaag ook de roos die daarnaast stond opgegraven en in een grote pot gezet. Die deed het niet heel best, dat was waarschijnlijk te wijten aan de batterijen die nog in de grond zaten. :facepalm:
We kwamen ook een interessante verzameling aan gloeilampen, snickers-verpakkingen ed tegen.
De roos staat nu gezellig met zijn wortels in potgrond met rozenmest, eens kijken of hij het daar beter op doet.
O, felix je hebt echte robotplanten. :high5: . Wij loten mee voor een woning met een voor en achtertuin. Bij de vorige loting waren we plek 3. Op deze zijn nog maar zes inschrijvingen. Spannend. Zou wel lekker zij. In het voorjaar weer een tuintje.
Ik geloof nooit zo in een weerbericht meer dan één dag vooruit maar als het aankomend weekend -10 wordt zoals de geruchten gaan dan is dat echt funest voor de tuin. Mijn hortensia's, vlinderstruiken en nog veel meer planten/struiken zijn al flink uitgelopen :'(
Dierproeven.
Wat gaan jullie doen om de plantjes te beschermen?
Ik heb geen idee. Heel hard bidden? Wordt hier min 5 volgens mij.. En m'n jasmijn heeft zoveel knoppen!!!
Ik vrees dat ik weinig meer kan doen. Morgen afspraken buiten de deur, do en vr werken en ook het weekend niet thuis.
Dus geen tijd om meer dan 15 hortensia's en allerlei andere kwetsbare planten in te pakken. Da's nou echt een nadeel van een grote tuin (en te weinig vrije tijd) :|

Het gaat volgens mij ook behoorlijk hard waaien dus een deken over de hortensia's gooien werkt denk ik niet en bovendien heb ik ook niet zoveel dekens. Inpakspul speciaal voor dit doel gaat wel op de voorraadlijst, dan heb ik het maar in huis voor het geval ik nog wel wat kan doen.

En jij Nursy?
Dierproeven.
Stro, hooi en bladeren, jute en touw. Ik heb nog wat oude paardendekens liggen en ik twijfel of ik met heaters aan de gang moet alleen echt geen zin in.
Heaters?! Dat is geavanceerd :O
Snap dat je er geen zin in hebt, allemaal extra werk waar niemand op zit te wachten volgens mij.

Ik ga ook maar eens proberen een berg oude paardendekens op de kop te tikken, wel handig om te hebben inderdaad.

Voor nu maar hopen dat de strenge vorst van korte duur is en de schade mee gaat vallen.
Dierproeven.
Ik hoor van een vriendin dat een berg paardenmest ook kan helpen! Maar hoe kom ik in hemelsnaam aan een berg paardenmest (nee geen advies nodig) wat ik vervolgens dus door mijn hele tuin moet verspreiden. Mmmm nee bedankt!
Hmm, dat zie ik nou ook totaal niet voor me. Voor hoge hortensia's gaat dat sowieso natuurlijk nooit werken omdat de tere knoppen bovenin zitten.
Dan krijg je zoiets :nut:
Afbeelding
Dierproeven.
Hahaha
Ik ga helemaal niets doen om de planten te beschermen. Er is hier ook nog niet zo veel uitgelopen, want hier hebben we al een paar weken in de nacht vorst en overdag maar een paar graden boven nul.
De maanden ervoor heeft het iedere dag geregend en het was hier overal een grote baggerbende... Modder modder modder, waar je ook liep (en ik loop veel buiten met mijn honden).

Ik ben zo blij dat het misschien toch ook nog echt harder gaat vriezen! :jump:
Ik ben ook niet blij met de aangekondigde -10. Welke idioot heeft dat bedacht, zelfs de passieflora begon al uit te lopen!

Wel goed nieuws, ik heb de verhuurder zover gekregen dat we de kelder mogen huren. Diezelfde kelder waar de wietplantage ooit in zat.
We gaan de trap omleggen zodat hij in ons huis uitkomt, ipv de keuken van de verhuuurder. Dan hebben we ineens 12m2 extra ruimte :proud:
Felix_Urbexicus schreef:
20-02-2018 15:27
Die deed het niet heel best, dat was waarschijnlijk te wijten aan de batterijen die nog in de grond zaten. :facepalm:
We kwamen ook een interessante verzameling aan gloeilampen, snickers-verpakkingen ed tegen.
Sorry maar :rofl: Lekker dat jullie dadelijk 12 vierkante meter erbij hebben trouwens!

Het forum werkt mobiel helemaal niet meer bij mij, en achter de computer zit ik ook niet meer zoveel dus ben het even helemaal vergeten. :$ Bedankt voor het warme welkom in ieder geval, ik heb jullie gemist! :bigkiss:

Hier heeft het continue rond 0 gezeten, dus de plantjes gaan hier nog niet zo hard. Heb afgelopen weekend in de zon gewerkt, het zonnepaneel van mijn fonteintje verplaatst (Tussen de druif, want hogerop vangt hij natuurlijk veel meer zon en staat hij langer aan. :P ), nieuwe solar lampjes om de pergola (buuf was er ook blij mee), en een nieuwe viburnum tegen de muur en mahonie struik bij de vijver geplant. De sneeuwklokjes komen langzaam uit, als het volgende week iets minder koud is ga ik ze omhoog halen, pollen uit elkaar halen en wat meer verspreiden door de tuin. Ik wil een mega bed met sneeuwklokjes. ;-D Mijn krokussen gaan nog niet open, misschien duurt dat 2 jaar voordat ze bloemen krijgen? Of ben ik gewoon weer ongeduldig. :P

En twee kamerplanten geadopteerd van mijn werk, die stonden half dood te gaan. Wat een beetje water en planten voeding al niet kan doen. :cheer2:
Case-je, ga je mond spoelen :p:

Da's fijn Felix, extra ruimte!
Dierproeven.
Ga je ons in de lente wel verblijden met nieuwe foto's Framboos? Ben echt heel benieuwd hoe het er nu uitziet!
Dierproeven.
Ik moet zo de deur uit Afbeelding
Dierproeven.
Sterkte CC, tis maar koud vandaag!
Ivm hond veel naar buiten hier en dat vind ik prima. Ik kleed me goed aan dus dan valt het mee en met dat vieze regenachtige weer is idd alles blup.
Helaas dit weekend wel avonddienst in de wijk dus ik zal me heel goed moeten aankleden. Ik rijd maar kleine stukjes en dan warmt de auto niet echt op brrr. Hebben jullie ookal plantjes opgekweekt binnen? Ik ben net begonnen met tomaten, pepers etc. Ik bedacht me dat ik ook best lupines binnen kan opkweken, waarom weet ik niet precies maar wellicht wel grappig en dan zodra het een beetje meezit lekker naar buiten in de tuin zetten! Zou dit lukken denken jullie?
Calamitycat schreef:
21-02-2018 09:06
Case-je, ga je mond spoelen :p:
:proud:

Het is hier zo prachtig met dat vriesweer: roofvogels overal die druk zoekende zijn naar prooien, windstil, schitterend warme zon boven het vlakke land, strakke blauwe lucht met van die rietpluimen die net nog de zon vangen, Schotse hooglanders, ruige paardjes....

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven