Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Weet iemand hoe lang het duurt voor de grond genoeg is ontdooid om een gat te kunnen spitten? Ik moet een kipje begraven :( .
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
04-03-2018 18:42
Weet iemand hoe lang het duurt voor de grond genoeg is ontdooid om een gat te kunnen spitten? Ik moet een kipje begraven :( .
Ach...

Ik denk twee dagen. Hangt ervan af waar je zit. Hier (hoge Noorden) heeft het meerdere weken iedere nacht gevroren. Ik merk dat de grond na nu een dag dooi al aardig minder hard wordt. Ik vermoed dat het hier morgen of overmorgen wel weer overal om te spitten valt.

Kun je het kipje misschien tijdelijk in een vriezer leggen?
Aan de kust en niet echt binnen de bebouwde kom. Vanmorgen kreeg ik nog geen tentharing in de grond.
Ik vind hier dingen van.
Je had gelijk Case-je. Ik heb haar zojuist naar haar laatste rustplaats kunnen brengen. R.i.p. Wiske :'(
Ik vind hier dingen van.
:(
:hug:
Dierproeven.
Sabeltandcavia schreef:
05-03-2018 16:27
Je had gelijk Case-je. Ik heb haar zojuist naar haar laatste rustplaats kunnen brengen. R.i.p. Wiske :'(
Zo verdrietig. Sterkte!
Het is lente!!

Afbeelding

Afbeelding

Enne....dag lief kipje. :(
Yes, ik ga dit jaar naar een tegelvrije tuin. We hebben de woning toch toegewezen gekregen. Zo blij... de appelboompjes weer terug en ik wil lavendel en rozen en kruiden en.. en...
Het duurt nog wel even, de woning moet helemaal opgeknapt worden die was uitgeleefd en is asbest gevonden. Maar dat is aan de woningbouw. Rond mei kunnen we erin.
@jsv,wat fijn!!! Gefeliciteerd.

Vandaag eea in de tuin gedaan maar ik denk dat ik boomschors uit de borders ga halen. Het is niet naar mijn zin, maar dat betekend heeeeel veeeeeel onkruid en daar heb ik eigenlijk ook geen zin in. Keuzes keuzes. Ik denk er al een tijd over om mijn tuin met begroeiing te gaan segmenteren. Langs ons huis heb ik een pad en daarna een soort betegeld terras, daarna een breeder stuk en daar voorbij een verlaagd deel inclusief vijver, boom en grasmat (zeg maar gerust mosmat) nu denk ik er over om dat laatste gedeelte wat meer privé te maken. Als ik de poort binnenga kan ik bijna de hele tuin zien behalve de vijver. Maar jeeeh hoe pak ik dit nu weer aan, de tuin is twee jaar geleden volledig op de schop gegaan en toch is het nog niet naar mijn zin. Mmm
Case, sterkte met het overlijden van Wiske :(
Jsv, gefeliciteerd, mei is al snel!
Nursy, een tuin is nooit af :rofl:
@felix
Nee ik weet het maar er liggen ook nog wat andere klusjes die eigenlijk ook moeten gebeuren, tja.
Felix_Urbexicus schreef:
08-03-2018 09:16
Case, sterkte met het overlijden van Wiske :(
[....]
Wiske is het kipje van Cavia. Maar je liefs komt vast zo ook over.
Ja hoor, de sterktewensen zijn overgekomen. Dank allemaal :) Wiske is bijna 12 jaar oud geworden en heeft een luizenleven bij me gehad. Het was gewoon haar tijd. Ze ligt nu naast Foppe.

Krijgen jullie ook tuinkriebels met dit zachte weer en het zonnetje? Door die strenge kou heb ik nog altijd het idee dat het te vroeg in het jaar is om al iets te doen, maar het is al weer maart! Dan mogen we, hè?
Ik vind hier dingen van.
Yup, we mogen weer! Het zonnetje is inderdaad heerlijk. Heb nog een zooi bollen staan die nog een plekje moeten krijgen. En de tuin moet heel nodig opgeruimd worden.
De krokussen, hyacinten en narcisjes bloeien, het voorjaar zit zeker weer in de lucht! Afgelopen weekend nog gauw de bolacasia gesnoeid, voordat die weer uit gaat lopen.

Oudste zoon heeft ook echt een voorliefde voor tuinieren <3 , de eerste AH moestuintjes staan weer geplant. Omdat we zo'n minituintje hebben en de liefde echt wel blijvend is hebben we bedacht dat hij op het balkon zo'n vierkante meter moestuin krijgt dit jaar. Even wachten tot die weer bij de bouwmarkten liggen.
Heb zon zin om mijn balkon weer vol te zetten met planten.
Nog even wachten
@ kipje Wiske, fijn dat ze zo'n mooi leven heeft gehad, zo hoort het!
@ vierkante meter, ik zag bij de action plastic halve vierkante meters op poten, miss handiger voor op het balkon? Wij hebben ook een vierkante meter in de tuin, dochter geniet er ook van maar is meer van de bloemen dan van het groentekweken..
@ lente, jaaaaa! Dochter vond het spoor warm, ik kan mijn zomerjas echt wel aan smiddags mama... Overal de bolletjes, erg leuk!
@ vijvers, denken jullie dat we in de zinken teil die nu dienst doet als zandbak een vijver kunnen doen? En hoe voorkom ik dat dat dan een muggenplek wordt? Dochter is zeven, dus niet omslag zou nu wel kunnen (ze kan zwemmen en met zeven ben je toch wel eens klaar met zand?)

Ik heb in de voortuin de vlinderstruik staan, van de week sprak ik mijn buurman en die zei dat ik hem een dezer dagen moet snoeien. Maar ik wil wel graag dat hij lekker fors wordt (ivm inkijk en dat ik hem mooi vind). Tips?

Mijn katjesboompje staat scheef door de storm en het vogelhuisje dat erop viel... Gewoon trekken maakte hem niet recht ideeën?
Hier is het nog geen lente hoor! Het ijs is nog niet helemaal weg, de zon komt maar af en toe langs en de temperatuur is nog laag...en momenteel regent het weer eens :| Hier dus nog geen lentekriebels.

Maar de tuin moet wel eens opgeruimd worden en ik heb er wel zin in. Maar pas wanneer het eindelijk eens zonnig wordt en niet zo koud meer is.

Hier heb ik veel sneeuwklokjes gezien en in mijn tuin doen krokusjes opnieuw een dappere poging. Ik zie ook het eerste groen verschijnen van de narcissen. Maar zoals bij anderen al van alles aan bollenbloei...? Nee, dat is hier nog niet.
@Rosa-Rood, In mijn vorige tuin snoeide ik de vlinderstruiken pas eind maart of zelfs begin april. De rest van de tuin was al zo kaal in maart als alle heesters en vaste planten gesnoeid waren. De afgeknipte takken van de vlinderstruik gebruikte ik als steunmateriaal bij de vaste planten die weer aan het groeien waren. Zo verdeelde ik de 'kaalheid' een beetje.

De teil houd je mugvrij door er zuurstofplanten in te zetten. En vergeet ook niet een steen of iets dergelijks zodat vogeltjes eruit kunnen drinken.
Ik vind hier dingen van.
Rosa-Rood, het beste is denk ik om de scheve boom te verankeren met een paal en spanbanden, op deze manier:
Afbeelding

Jsv, gefeliciteerd met je woning!
Dierproeven.
Zinken teil als vijver kan prima, ik heb hier een vijver in een teil en in een oude badkuip. Planten erin helpt prima tegen de muggen
Hoi dames,
Hier ook aardig lentekriebels... De crocussen staan overal te bloeien, de narcissen zijn nog niet zo ver, ik denk door de recente vorstperiode. Een van mijn camelia's was al vol in bloei, alle knoppen zijn stukgevroren :cry:
De magnolia krijgt nu dikke knoppen, en de akeleien komen boven de grond. Ik ben bang dat er toch wel een en ander kapot is gevroren, maar ik haal er nu nog niets uit, eerst maar even afwachten. Hopelijk valt het mee.
Bij Eigen Huis en Tuin gaan ze een onderhoudsvriendelijke tuin maken. Ik houd mijn hart vast ...
Ik vind hier dingen van.
Vandaag voor het eerst de tuin in, heerlijk de hele middag. Zonnetje scheen, was lekker warm. Zonder jas, maar wel met dik vest een paar uur gerommeld. Intussen heerlijk de lakens van het bed te drogen aan de waslijn.
Ik heb mijn skimmia waar ik van de winter zo over twijfelde of ik hem kort zou snoeien nu dus echt gekortwiekt. Van een mega-bol terug naar een baby-bol.
Zie hier voor en na:

Afbeelding
Dit was in 2016, helemaal rechts zie je die lichtgroen bol.

Afbeelding
En dit kleine bolletje zat als een babystruikje midden in die grote bol.

Grote bol was echt meterslange kale takken met alleen op het eind nog een rozetje bladeren. Van dichtbij keek je zo in die kale struik. De bladeren waren ook gelig aan het worden. Echt niet meer mooi.
Het is wel even slikken, die kale wand erachter, maar dat groeit ooit wel weer dicht.
Sabeltandcavia schreef:
10-03-2018 18:14
Bij Eigen Huis en Tuin gaan ze een onderhoudsvriendelijke tuin maken. Ik houd mijn hart vast ...
Anders ik wel.

Die tuin van vorige week was ook té erg. Een zogenaamde landelijke tuin.... Heel veel tegels en een paar plantjes :facepalm:
Afbeelding

En onder zo'n ondiepe overkapping wordt je dus gewoon zeiknat want regen valt zelden recht naar beneden.
Afbeelding

Bartho Braat heeft wel een leuke groene tuin trouwens. Jammer dat het bankje er totaal niet bij past.
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven