Vaderschapsverlof

22-02-2018 19:55 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... zes-weken/

Met toch wel enige verbazing las ik het bovenstaande artikel en hoorde ik er een en ander over op de radio.

Dat een kersverse vader meer dagen verlof moet krijgen lijkt me wel redelijk. Want twee dagen na de geboorte alweer aan het werk is toch wel van de zotte. Maar tot 6 weken verlof waarvan 70% uitbetaald vind ik toch echt het andere uiterste. 6 weken. Lekker dan voor werkgevers. Kost weer een hoop geld. Dat vrouwen best een poos thuiszitten lijkt me vanuit biologisch oogpunt wel logisch. Maar mannen...
Het is vast fijn met een pasgeboren baby.

Maar ik vind dat je een werkgever en de maatschappij niet met deze last kan opzadelen. Het kost bakken met extra geld. En ik vind ook dat je een werkgever hier niet mee op moet zadelen. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen, niet de werkgever. Het is geven en nemen. Waarom niet eigen vakantiedagen inleveren na de geboorte van je kind?

Ik weet niet hoe jullie hier in staan. En ben dan ook erg benieuwd naar jullie standpunten omtrent dit topic.
Star² schreef:
22-02-2018 20:16
O god krijgen we dat gejank weer dat het oneerlijk is.

Dat kun je wel ‘gejank’ vinden, maar het zou fair zijn als ook mensen zonder kinderen (al is het eens in de paar jaar) in de gelegenheid gesteld worden om 6 weken vrij te kunnen nemen. Zodat ze een langere reis kunnen maken, een verbouwing kunnen doen, hard blokken voor een studie, of om bij te komen van het vervangen van collega’s die ze moeten vervangen vanwege dit nu uitgebreide verlof. Want voor die 6 weken gaat en kan de werkgever geen uitzendkracht of flexwerker inzetten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
pien6 schreef:
22-02-2018 20:29
Mijn man is vlak na de bevalling van de 1e een halfjaar thuis geweest vanwege ziekte en vond het heel leuk en bijzonder om zoveel bij ons kind te zijn. Bij de 2e had hij dit niet en dat miste hij. Het duurde volgens hem langer voor hij doorhad wat zoon wanneer wilde en hoe hij hem het beste kon troosten bijvoorbeeld.

Maar dan bouwde hij toch nog wel een band op? Hij kon jullie kind alleen wat minder snel lezen.
himalaya schreef:
22-02-2018 20:32
Dat kun je wel ‘gejank’ vinden, maar het zou fair zijn als ook mensen zonder kinderen (al is het eens in de paar jaar) in de gelegenheid gesteld worden om 6 weken vrij te kunnen nemen. Zodat ze een langere reis kunnen maken, een verbouwing kunnen doen, hard blokken voor een studie, of om bij te komen van het vervangen van collega’s die ze moeten vervangen vanwege dit nu uitgebreide verlof. Want voor die 6 weken gaat en kan de werkgever geen uitzendkracht of flexwerker inzetten.

Tsja, maar er zit toch ook wat in wat Jagersma schrijft?

Voor de rest lees ik hier het verdriet van mensen zonder kinderen, maar wellicht kunnen die zichzelf een beetje opvrolijken met de wetenschap dat een kind zoveel geld kost, dat je daar heel veel dagen onbetaald verlof voor kunt opnemen.

Trouwens, als je een beetje een ok werkgever hebt dan kan dat toch ook in overleg?
miss_musica schreef:
22-02-2018 20:25
Tja wat is oneerlijk? We hebben in NL wel meer financiële/verlofregelingen voor verschillende situaties.
Precies.

Om meteen te roepen dat je ook maar meteen even 2x6weken betaald thuis wil zitten is wat flauw. Iemand anders heeft misschien kort- of langdurig zorgverlof nodig voor een terminale ouder of zo. Gelukkig bestaat dat ook, maar hoe zou je dan reageren als je collega's zeggen "oh, nou als je straks na de crematie terug bent op kantoor, ga ik ook even een tijdje thuis zitten hoor, lijkt me lekker".

Gelukkig hebben we hier een sociaal stelsel waar we verschillende regelingen hebben voor bijzondere situaties.
@star2 Dat toontje maak jij er zelf van. En het gaat er helemaal niet om "het licht in elkaars ogen niet gunnen". Ik vind 2 dagen vrij belachelijk weinig. Maar 6 weken dan weer belachelijk veel. Naar ik uit het artikel begrijp gaat het uit de schatkist betaald worden. Dus indirect betalen wij daar wel degelijk aan mee. Op zich niet erg. Maar ik vind dit toch wel een beetje te veel van het goede. Mensen kiezen toch zelf voor kinderen ? Verlof bij onvoorzienbare omstandigheden vind ik een ander verhaal.

Maar goed. We leven in Nederland. Dus voor mij klinkt het allemaal vrij absurd. Maar inderdaad in de Scandinavische landen is het heel normaal. En wellicht ga ik dit in de toekomst ook normaal vinden.

En er valt wel wat voor het eerdergenoemde argument te zeggen dat het bijdraagt aan gelijkheid in taakverdeling tussen mannen en vrouwen.
mick87 schreef:
22-02-2018 20:37
@star2 Dat toontje maak jij er zelf van. En het gaat er helemaal niet om "het licht in elkaars ogen niet gunnen". Ik vind 2 dagen vrij belachelijk weinig. Maar 6 weken dan weer belachelijk veel. Naar ik uit het artikel begrijp gaat het uit de schatkist betaald worden. Dus indirect betalen wij daar wel degelijk aan mee. Op zich niet erg. Maar ik vind dit toch wel een beetje te veel van het goede. Mensen kiezen toch zelf voor kinderen ? Verlof bij onvoorzienbare omstandigheden vind ik een ander verhaal.

Maar goed. We leven in Nederland. Dus voor mij klinkt het allemaal vrij absurd. Maar inderdaad in de Scandinavische landen is het heel normaal. En wellicht ga ik dit in de toekomst ook normaal vinden.

En er valt wel wat voor het eerdergenoemde argument te zeggen dat het bijdraagt aan gelijkheid in taakverdeling tussen mannen en vrouwen.

Nee dus, dat voorstel is afgewezen.
Het bevallingsverlof en ouderschapsverlof zijn wel heel verschillende zaken die hier behoorlijk door elkaar gehaald worden.

Bevallingsverlof is meestal 1 a 2 weken wel genoeg voor de partner. Als vrouw heb je biologisch gezien gewoon langer nodig.

Ouderschapsverlof kun je daarna beiden inzetten zoals je wilt. Nu heeft elke cao en vaak elk bedrijf een aparte regeling. Bij mij bijv zoiets van 800 uur, waarvan 50% voor 50% doorbetaald. Dit geldt overigens voor zowel moeder als vader. Een beetje duidelijkere regels kunnen geen kwaad. Het is niet perse iets nieuws, maar een soort gelijktrekking.
ShaunTheSheep schreef:
22-02-2018 20:36
Precies.

Om meteen te roepen dat je ook maar meteen even 2x6weken betaald thuis wil zitten is wat flauw. Iemand anders heeft misschien kort- of langdurig zorgverlof nodig voor een terminale ouder of zo. Gelukkig bestaat dat ook, maar hoe zou je dan reageren als je collega's zeggen "oh, nou als je straks na de crematie terug bent op kantoor, ga ik ook even een tijdje thuis zitten hoor, lijkt me lekker".

Gelukkig hebben we hier een sociaal stelsel waar we verschillende regelingen hebben voor bijzondere situaties.

Precies wat ik bedoel.
Zijn er overigens ook al rechtsregels opgesteld wat ze doen als ze horen dat je vrouw zwanger is en ze smijten je nog voor de geboorte op straat (met één of andere flutreden)?

Want kleine bedrijven gaan dit gewoon niet kunnen betalen.
Met bovenstaande als gevolg.

Of ze smijten je buiten na kind 1 omdat ze geen zin hebben om kind 2 en 3 ook nog te financieren.
(Waarbij ze uiteraard weer één of andere andere reden op je ontslagbrief zetten.)
@star dus bedrijven moeten dit zelf gaan betalen? Dit loopt dan niet via het UWV?
mick87 schreef:
22-02-2018 20:47
@star dus bedrijven moeten dit zelf gaan betalen? Dit loopt dan niet via het UWV?

Werkgevers en werknemers gaan hier premie voor betalen. Tenminste, dat is het voorstel. Er is zo te lezen nog niks rond.
Het voorstel om het uit de schatkist te betalen ging de minister iig niet mee akkoord.
Tornacense schreef:
22-02-2018 20:09
Aangezien het gemiddelde 2.2 kind is, had ik dan wel ook graag 2 x 6 weken gehad.
En nog wat ouderschapsverlof erbovenop.
.
Is teruggelopen naar 1.6 inmiddels, daar gaat je winst..
Tornacense schreef:
22-02-2018 20:44
Zijn er overigens ook al rechtsregels opgesteld wat ze doen als ze horen dat je vrouw zwanger is en ze smijten je nog voor de geboorte op straat (met één of andere flutreden)?

Want kleine bedrijven gaan dit gewoon niet kunnen betalen.
Met bovenstaande als gevolg.

Of ze smijten je buiten na kind 1 omdat ze geen zin hebben om kind 2 en 3 ook nog te financieren.
(Waarbij ze uiteraard weer één of andere andere reden op je ontslagbrief zetten.)
Dat hoeft niet, want ontslag is in Nederland aan strenge regels gebonden. Discriminatie trouwens ook.
Tornacense schreef:
Dit.

Aangezien het gemiddelde 2.2 kind is, had ik dan wel ook graag 2 x 6 weken gehad.
En nog wat ouderschapsverlof erbovenop.
Jij woont en werkt toch in België? Ik wist niet dat dit een internationale wetgeving ging zijn.
vrouwjagersma schreef:
22-02-2018 20:20
Voor de rest lees ik hier het verdriet van mensen zonder kinderen, maar wellicht kunnen die zichzelf een beetje opvrolijken met de wetenschap dat een kind zoveel geld kost, dat je daar heel veel dagen onbetaald verlof voor kunt opnemen.
.
Verdriet? Wat een rare uitdrukking. Ik vind het bizar dat de overheid het zwangerschapsverlof zoveel mogelijk kostenneutraal houdt voor de werkgever, maar dat diezelfde werkgever wel mag opdraaien voor de zorgvakantie van een volle werkweek van de vader. De logica hierachter ontgaat me.
Suikerwafel schreef:
22-02-2018 20:20
Dit ja. Partner werkt in het onderwijs. Dus vakanties staan al vast helaas. Jammer met dit soort zaken!
Maar in het onderwijs (VO in ieder geval) heb je toch gewoon recht op ouderschapsverlof?
415 uur á 55% en 415 uur onbetaald...

Afgezien daarvan: ik vind de 6 weken echt niet veel hoor, zorgtaken mogen wat mij betreft nog veel eerlijker verdeeld worden. Een systeem zoals in zweden (dat je zelf ‘t verlof kunt verdelen) zou ik echt fantastisch hebben gevonden. En dat hoeft geen 18 mnd te zijn, dat kan in Nl niet uit denk ik zo ;)
Ik vind het een topidee. Dan kunnen ouders zelf indelen wie wanneer thuis is. Een deel van die 6 weken bijvoorbeeld achter het verlof van de moeder plakken, zodat vader ook wat exclusieve tijd alleen met zijn kind heeft.

Jammer dat ik uitgeworpen ben. ;-D
Erizon schreef:
22-02-2018 21:00
.
Verdriet? Wat een rare uitdrukking. Ik vind het bizar dat de overheid het zwangerschapsverlof zoveel mogelijk kostenneutraal houdt voor de werkgever, maar dat diezelfde werkgever wel mag opdraaien voor de zorgvakantie van een volle werkweek van de vader. De logica hierachter ontgaat me.
Ik vond verdriet een leuk eufemisme, want ik was bang hoe mensen zouden reageren als ik "ergernis" zou gebruiken.
Hoe dan ook, strikt economisch geredeneerd zijn kinderen nuttig voor de instandhouding van de soort en vergrijst Nederland. Hierdoor zou ik me kunnen voorstellen dat maatregelen om mensen meer kinderen te laten krijgen op steun uit de politiek kunnen rekenen. Dat laat onverlet dat het waar is dat er ook andere vormen van zorgen zijn waarvoor (nog) geen betaalde mogelijkheden zijn.
zenga schreef:
22-02-2018 20:04
Ik vind het prima, maar dan wil ik als kinderloze ook graag 6 weken verlof en 70% doorbetaling!
Dit!

Als ze zonodig vrij willen zijn om bij hun baby te blijven dan sparen ze maar vakantiedagen of nemen ze maar onbetaald verlof. Volgens mij zitten de meeste vaders daar niet eens op te wachten en vinden 't allang best die luiers en het gejank te kunnen ontvluchten naar kantoor.
lilapie schreef:

Mijn werkgever heeft trouwens ook voor elk kind 1 jaar ouderschapsverlof genomen (hij heeft er 4), dus die had er geen problemen mee dat ik nu voor de tweede keer op ouderschapsverlof ga. Kost hem ook geen enkele Zweedse Kroon, want het wordt betaald door de overheid.

.
Op zich prima maar zijn "wij" bereid om extra belasting te betalen voor zwangerschapsverlof?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
redbulletje schreef:
22-02-2018 21:15
Volgens mij zitten de meeste vaders daar niet eens op te wachten en vinden 't allang best die luiers en het gejank te kunnen ontvluchten naar kantoor.
Als dat waar is, wat is dan het probleem? Het verlof is niet verplicht. Jouw redenatie volgend gaan er dan maar bar weinig gebruik van maken.
ElizabethThatcher schreef:
22-02-2018 20:57
Dat hoeft niet, want ontslag is in Nederland aan strenge regels gebonden. Discriminatie trouwens ook.
Totdat je twee keer zwanger bent en zowel bij de eerste als bij de tweede geen contract verlengd krijgt toevallig rondom je verlof.
Geen poot om op te staan. Ook al was bij de eerste keer het excuus dat de baan werd opgeheven en er een maand later een vacaturetekst voor mijn oude baan online stond.

Ik hoop dat deze regelgeving de neiging tot ontslaan/met een slap excuus niet verlengen wat minder wordt. Het was bij mij en mijn vriendinnen echt ongunstig om vrouw + zwanger + baan te hebben. Hoop dat dit t wat meer in evenwicht brengt.
ElizabethThatcher schreef:
22-02-2018 21:19
Als dat waar is, wat is dan het probleem? Het verlof is niet verplicht. Jouw redenatie volgend gaan er dan maar bar weinig gebruik van maken.
Maar als ze het gratis krijgen zullen ze wel gek zijn die gratis vrije dagen te laten schieten.
redbulletje schreef:
22-02-2018 21:21
Maar als ze het gratis krijgen zullen ze wel gek zijn die gratis vrije dagen te laten schieten.
Maar het is niet gratis. Voorstel nu is een week na de bevalling 100% betaald thuis en daarna binnen een half jaar de keuze tot 5 weken maar dan tegen 70% loon.
ShaunTheSheep schreef:
22-02-2018 21:23
Maar het is niet gratis. Voorstel nu is een week na de bevalling 100% betaald thuis en daarna binnen een half jaar de keuze tot 5 weken maar dan tegen 70% loon.
Da's nog steeds een lekker inkomen terwijl je er geen zak voor hoeft te doen. En dan ondertussen misschien eindelijk die verbouwing 'ns aanpakken of de tuin onderhanden nemen ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven