24 uur vasten
vrijdag 23 februari 2018 om 10:34
Eten is voor mij altijd al een ding geweest. Ik heb echt weinig energie en merk ook dat ik meteen helemaal trillerig wordt als ik niet op tijd eet. Ik eet dus ook mijn ontbijt/lunch/avondeten als ik geeneens honger heb gewoon omdat ik het gevoel heb dat ik het nodig heb. Nu heb ik begrepen dat je doormiddel van vasten kan ervaren dat je eten helemaal niet per se continu nodig hebt. Dat je je eet behoefte als het ware kan resetten. Bovendien zouden er veel gezondheidsvoordelen zijn en helpt het met afvallen. Dus ik dacht hoppa ik doe het gewoon. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik zag ook een techniek waarbij je wel een beperkt aantal calorieën op zo'n vast-dag mag. Ik wil echt 24 uur niets eten. Ik heb het op de middelbare school een keer eerder gedaan. De hele school ging voor een goed doel 24 uur vasten. Het was me toen echt meegevallen en ik voelde me daarna heel goed! Sinsdsdien wil ik het nog eens doen maar ik durfde maar niet. Ben echt bang dat ik de dag niet door kom. En van dat gevoel wil ik nou precies af! Ik vroeg me af of iemand ervaring had met deze manier van vasten?
vrijdag 23 februari 2018 om 10:39
http://www.mkatan.nl/volkskrant-columns ... ngsgesprek
maar, denk je niet, dat als er een snelle oplossing naar een slanker leven zou bestaan... iedereen het zou doen? en er dus geen overgewicht meer zou zijn?
maar, denk je niet, dat als er een snelle oplossing naar een slanker leven zou bestaan... iedereen het zou doen? en er dus geen overgewicht meer zou zijn?

vrijdag 23 februari 2018 om 10:42
Ik doe dit al enkele jaren inmiddels. Het heet Intermittend fasting, of periodiek vasten, google maar.
Wat je doet is je eet een normale avondmaaltijd, daarna eet je niks meer. De volgende ochtend eet je geen ontbijt en geen lunch, en 's avonds eet je weer een normale avondmaaltijd. Dit kan je dan 1, 2 of 3 keer per week doen. Het helpt je inderdaad om minder dwangmatig met eten om te gaan.
Als je ermee begint is het wel wennen, je lichaam zal ook reageren met bv hoofdpijn ed. Hier zijn normale verklaringen en oplossingen (bouillon drinken) voor.
Er liep hier ooit een zeer actief topic over vasten en het 5:2 dieet, als je wilt kan ik het voor je opzoeken.
Heb je vragen voor me? Op welke sites heb je je info gevonden?
Wat je doet is je eet een normale avondmaaltijd, daarna eet je niks meer. De volgende ochtend eet je geen ontbijt en geen lunch, en 's avonds eet je weer een normale avondmaaltijd. Dit kan je dan 1, 2 of 3 keer per week doen. Het helpt je inderdaad om minder dwangmatig met eten om te gaan.
Als je ermee begint is het wel wennen, je lichaam zal ook reageren met bv hoofdpijn ed. Hier zijn normale verklaringen en oplossingen (bouillon drinken) voor.
Er liep hier ooit een zeer actief topic over vasten en het 5:2 dieet, als je wilt kan ik het voor je opzoeken.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:43
De dingen die ik op internet erover lees zeggen allemaal dat als je het niet langer dan 24 uur doet het niet ongezond is maar juist veel voordelen heeft.
anoniem_355891 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 10:49
1.00% gewijzigd
vrijdag 23 februari 2018 om 10:45
Ik heb geen overgewicht trouwens. BMI 24 dus er mag best wel 2-3 kilo van af. Afvallen is zeker niet de belangrijkste drijfveer. Ik wil gewoon van dat gevoel af dat ik bijna omval als ik niet eet. Want ik val dus nooit echt om dus het is mijn lichaam die in stress gaat om niks.lilalinda schreef: ↑23-02-2018 10:39http://www.mkatan.nl/volkskrant-columns ... ngsgesprek
vrijdag 23 februari 2018 om 10:48
Hey! Bedankt voor je berichtje. Ik had al een paar oude topics gezien ja maar die waren behoorlijk inactief en oud. En veel hanteerden dus wel die regel van 500 kcal op de dag dat je vast. Dat vind ik juist raar. Ik denk dat ik niet eten makkelijker vol kan houden dan een beetje eten. Ik wil zelf graag ontbijten en dan tot de volgende ochtend niets eten. Van uitstel komt afstel. Dus meteen vandaag begonnen. Vanmorgen gewoon normaal ontbijt genomen en morgen ochtend pas weer.00gjes schreef: ↑23-02-2018 10:42Ik doe dit al enkele jaren inmiddels. Het heet Intermittend fasting, of periodiek vasten, google maar.
Hoe bevalt het? Voel je je nu beter? Zijn er risco's?
vrijdag 23 februari 2018 om 10:53
voor ´slanker´ kun je ook ´energieker´ lezen (oid)licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 10:45Ik heb geen overgewicht trouwens. BMI 24 dus er mag best wel 2-3 kilo van af. Afvallen is zeker niet de belangrijkste drijfveer. Ik wil gewoon van dat gevoel af dat ik bijna omval als ik niet eet. Want ik val dus nooit echt om dus het is mijn lichaam die in stress gaat om niks.
er is geen short cut.
kun je niet gewoon beter naar je lichaam luisteren en wat vaker kleine hoeveelheden eten?
als jij het gevoel hebt bijna om te vallen, dan is dat een signaal van je lichaam.

vrijdag 23 februari 2018 om 10:57
24 uur is 24 uur, maar de manier die je nu hebt gekozen lijkt me niet handig. Als je 24 uur hebt gevast, wil je daarna een flinke voedzame maaltijd. Het is dus handig als je van avondmaaltijd naar avondmaaltijd gaat, anders sta je morgenochtend 5 eieren te bakken
. Daar is op zich niks tegen, maar handig is het niet.
Voor mij geldt ook dat ik slecht slaap als ik niet heb gegeten, dus ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn op jou, met deze dagindeling. Maar goed, wie weet werkt dit goed voor jou.
Mijn advies zou zijn, begin gewoon met eerst eens een ontbijt overslaan en kijk hoe dat bevalt. De volgende dag eet je weer normaal. Als je daar geen problemen meer mee hebt kan je een ontbijt én een lunch skippen, kijken hoe dat bevalt. Je kunt ook kiezen om je lunch elke vastendag een uurtje later te nemen, zo kom je vanzelf aan de 24 uur. Hoeveel vastendagen wil je gaan doen?

Voor mij geldt ook dat ik slecht slaap als ik niet heb gegeten, dus ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn op jou, met deze dagindeling. Maar goed, wie weet werkt dit goed voor jou.
Mijn advies zou zijn, begin gewoon met eerst eens een ontbijt overslaan en kijk hoe dat bevalt. De volgende dag eet je weer normaal. Als je daar geen problemen meer mee hebt kan je een ontbijt én een lunch skippen, kijken hoe dat bevalt. Je kunt ook kiezen om je lunch elke vastendag een uurtje later te nemen, zo kom je vanzelf aan de 24 uur. Hoeveel vastendagen wil je gaan doen?
anoniem_271039 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 11:03
Reden: schoonheidsfoutjes
Reden: schoonheidsfoutjes
0.28% gewijzigd
vrijdag 23 februari 2018 om 10:58
Ik ben niet echt een tussendoortjes mens. Ik eet gewoon ontbijt, lunch en avondeten. Tussendoor hooguit een stuk fruit. Ik zou ook niet weten wat ik tussendoor moet eten eigenlijk? Het is niet dat ik dan honger heb ofzo. Ik heb gewoon weinig energie. Dan ben ik zo duizelig en trillerig soms ineens. Dan krijg ik ook ineens zin in allerlei zoetigheid. Cola enzo. Terwijl ik dat echt niet eens lekker vind! Gelukkig geef ik daar bijna nooit aan toe en eet dan gewoon wat ik normaal ook zou eten. Maar het is wel echt irritant. Kan dan voor mijn gevoel een hele chocoladetaart op! Maar ik val dus nooit echt flauw. Dus er is uiteindelijk eigenlijk niks aan de hand.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:00
1 per week. Misschien als het goed gaat een tweede. Zonder ontbijt komt mijn motortje echt niet op gang. Ik sla echt liever dat avond eten over. Als ik slaap heb ik geen energie nodig. Maar ik moet beide maar eens proberen en zien hoe dat gaat.00gjes schreef: ↑23-02-2018 10:5724 uur is 24 uur, maar de manier die je nu hebt gekozen lijkt me niet handig. Als je 24 uur hebt gevast, wil je daarna een flinke voedzame maaltijd. Het is dus handig als je van avondmaaltijd naar avondmaaltijd gaat, anders sta je morgenochtend 5 eieren te bakken. Daar is op zich niks tegen, maar handig is het niet.
Mijn advies zou zijn, begin gewoon met eerst eens een ontbijt overslaan en kijk hoe dat bevalt. De volgende eet je weer normaal. Als je dar geen problemen meer mee hebt kan je een ontbijt én een lunch skippen, kijken hoe dat bevalt. Je kunt ook kiezen om je lunch elke vastendag een uurtje later te nemen, zo kom je vanzelf aan de 24 uur. Hoeveel vastendagen wil je gaan doen?
vrijdag 23 februari 2018 om 11:01
een tussendoortje kan ook een deel van je lunch zijn. Lunch je altijd met drie boterhammen? Dan eet je er om 12.00 twee met kaas en om 15.00 uur (als je zin hebt in zoet) eentje met chocoladepasta.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 10:58Ik ben niet echt een tussendoortjes mens. Ik eet gewoon ontbijt, lunch en avondeten. Tussendoor hooguit een stuk fruit. Ik zou ook niet weten wat ik tussendoor moet eten eigenlijk? Het is niet dat ik dan honger heb ofzo. Ik heb gewoon weinig energie. Dan ben ik zo duizelig en trillerig soms ineens. Dan krijg ik ook ineens zin in allerlei zoetigheid. Cola enzo. Terwijl ik dat echt niet eens lekker vind! Gelukkig geef ik daar bijna nooit aan toe en eet dan gewoon wat ik normaal ook zou eten. Maar het is wel echt irritant. Kan dan voor mijn gevoel een hele chocoladetaart op! Maar ik val dus nooit echt flauw. Dus er is uiteindelijk eigenlijk niks aan de hand.
Blijkbaar heeft je lichaam behoefte aan geleidelijkere inname van calorieën over de dag

vrijdag 23 februari 2018 om 11:01
Volgens mij ga je jouw problemen juist verergeren door te vasten.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 10:58Ik ben niet echt een tussendoortjes mens. Ik eet gewoon ontbijt, lunch en avondeten. Tussendoor hooguit een stuk fruit. Ik zou ook niet weten wat ik tussendoor moet eten eigenlijk? Het is niet dat ik dan honger heb ofzo. Ik heb gewoon weinig energie. Dan ben ik zo duizelig en trillerig soms ineens. Dan krijg ik ook ineens zin in allerlei zoetigheid. Cola enzo. Terwijl ik dat echt niet eens lekker vind! Gelukkig geef ik daar bijna nooit aan toe en eet dan gewoon wat ik normaal ook zou eten. Maar het is wel echt irritant. Kan dan voor mijn gevoel een hele chocoladetaart op! Maar ik val dus nooit echt flauw. Dus er is uiteindelijk eigenlijk niks aan de hand.
Ga naar een diëtist en laat je informeren over een gezond eetpatroon.

vrijdag 23 februari 2018 om 11:02
Dat verhaal van die 500kcal hoort bij het 5:2 dieet, dat echt is gericht op gewichtsverlies. Als je niet hoeft af te vallen zou ik dat dus niet doen.
Ja, het heeft mij veel voordelen opgeleverd. Ik ben inderdaad verlost van de dwangmatige "oh ik ga de deur uit dus ik moet eerst iets eten" en "ik moet wel iets te eten bij me hebben als ik langer dan 2 uur de deur uitga".
Ik ben er destijds ook flink mee afgevallen (met 5:2 dan), voor mij was dat nodig. Ik ben het 24 uurs vasten daarna blijven doen 2x per week, om mijn gewicht op peil te houden en voor de gezondheid. Ik heb het afgelopen jaar een aantal medische onderzoeken gehad en al mijn scores waren prachtig (bloedonderzoeken, bloeddruk etc).
Ja, het heeft mij veel voordelen opgeleverd. Ik ben inderdaad verlost van de dwangmatige "oh ik ga de deur uit dus ik moet eerst iets eten" en "ik moet wel iets te eten bij me hebben als ik langer dan 2 uur de deur uitga".
Ik ben er destijds ook flink mee afgevallen (met 5:2 dan), voor mij was dat nodig. Ik ben het 24 uurs vasten daarna blijven doen 2x per week, om mijn gewicht op peil te houden en voor de gezondheid. Ik heb het afgelopen jaar een aantal medische onderzoeken gehad en al mijn scores waren prachtig (bloedonderzoeken, bloeddruk etc).

vrijdag 23 februari 2018 om 11:03
De bewijzen dat het goed voor je lichaam is om af en toe een tijdje niet te eten, stapelen zich wel op. Maar een paar aandachtspunten.
- Je voelt je nu al slap en futloos. Dat kan allerlei oorzaken hebben die niet op korte termijn verholpen zijn door te gaan vasten. Sterker nog, een tijdje niet eten kan in het begin de futloosheid juist versterken.
- Waarom niet beginnen met kortere periodes en kijken hoe dat bevalt?
- Zorg dat je wel aan je caloriebehoefte komt. Dus als je een of meerdere maaltijden overslaat, eet daarna dan extra veel (gezond) eten.
- Je voelt je nu al slap en futloos. Dat kan allerlei oorzaken hebben die niet op korte termijn verholpen zijn door te gaan vasten. Sterker nog, een tijdje niet eten kan in het begin de futloosheid juist versterken.
- Waarom niet beginnen met kortere periodes en kijken hoe dat bevalt?
- Zorg dat je wel aan je caloriebehoefte komt. Dus als je een of meerdere maaltijden overslaat, eet daarna dan extra veel (gezond) eten.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:07
Heb je geen last van lage bloedsuiker? En dat je daardoor die rillingen krijgt?
Ik zou volwaardiger voedsel nemen zodat je niet in een dip raakt. Volkoren brood en zilvervliestrijst ipv witte rijst etc. Niet te veel suiker tijdens je maaltijden.
Of zoeken op voedsel met lade GI index.
Ik zou me eerst daar in verdiepen voordat ik een hele dag helemaal niks zou eten.
Je lichaam geeft je een signaal, ik zou kijken of ik daar wat aan kan doen.
Ik zou volwaardiger voedsel nemen zodat je niet in een dip raakt. Volkoren brood en zilvervliestrijst ipv witte rijst etc. Niet te veel suiker tijdens je maaltijden.
Of zoeken op voedsel met lade GI index.
Ik zou me eerst daar in verdiepen voordat ik een hele dag helemaal niks zou eten.
Je lichaam geeft je een signaal, ik zou kijken of ik daar wat aan kan doen.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:08
Eet je wel volkorenbrood? Eet je genoeg eiwitten en groente verdeeld over de dag?
Er is een reden waarom je lijf er niet op kan branden.
Heb je je suiker weleens laten prikken?
Wat is er mis met wat yoghurt op de middag of een hand noten? Dan wel wat snoeptomaten en komkommer.
Het klinkt eerder alsof je ergens een tekort hebt en dat kun je niet oplossen met vasten.
Er is een reden waarom je lijf er niet op kan branden.
Heb je je suiker weleens laten prikken?
Wat is er mis met wat yoghurt op de middag of een hand noten? Dan wel wat snoeptomaten en komkommer.
Het klinkt eerder alsof je ergens een tekort hebt en dat kun je niet oplossen met vasten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

vrijdag 23 februari 2018 om 11:12
Dat duizelig en trillerig-verhaal herken ik uit het verleden. Zweten deed ik er ook nog bij. Volgens mij is het een bloedsuikerspiegel-dingetje. Je kunt dat op 2 manieren aanpakken: vasten (bloedsuikerspiegel omlaag, gevoeligheid voor suiker omhoog) of wat Lilalinda zegt: veel eetmomenten op een dag (bloedsuiker continu hoog, gevoeligheid voor suiker omlaag, kans op diabetes type2 in de toekomst). Welke klinkt beter?

vrijdag 23 februari 2018 om 11:17
Ik heb het geprobeerd, omdat ik zo'n onbedwingbare honger kan hebben. Via google op Intermitted Fasting terecht gekomen. Hier las ik dat je lijf die hongersignalen, maar ook dat flauwe gevoel, kan geven doordat het vooral energie uit koolhydraten haalt. Door aan IF te doen, laat je je lijf zijn energie uit vet halen. Tenminste, dat werd zo gezegd.
Maar ik merkte dat ik me de hele vastenperiode wazig voelde en als ik dan weer kon eten, dan was ik niet te houden. Regelmatig eten werkte voor mij toch net wat beter. Helaas nog niet genoeg, want ik ben nog steeds zoekende.
Maar ik merkte dat ik me de hele vastenperiode wazig voelde en als ik dan weer kon eten, dan was ik niet te houden. Regelmatig eten werkte voor mij toch net wat beter. Helaas nog niet genoeg, want ik ben nog steeds zoekende.

vrijdag 23 februari 2018 om 11:23
Klopt, als je lichaam er eenmaal aan gewend is, schakel je makkelijk over op vetverbranding. Je lichaam moet dat echter wel even "leren", hoe lang heb je het geprobeerd? Wat ook helpt is overschakelen op een koolhydraat-arm dieet, met veel vetten. Die twee dingen (vasten en kha) vullen elkaar aan, maar kunnen ook heel goed los van elkaar gedaan worden.jazekerenof schreef: ↑23-02-2018 11:17Ik heb het geprobeerd, omdat ik zo'n onbedwingbare honger kan hebben. Via google op Intermitted Fasting terecht gekomen. Hier las ik dat je lijf die hongersignalen, maar ook dat flauwe gevoel, kan geven doordat het vooral energie uit koolhydraten haalt. Door aan IF te doen, laat je je lijf zijn energie uit vet halen. Tenminste, dat werd zo gezegd.