24 uur vasten
vrijdag 23 februari 2018 om 10:34
Eten is voor mij altijd al een ding geweest. Ik heb echt weinig energie en merk ook dat ik meteen helemaal trillerig wordt als ik niet op tijd eet. Ik eet dus ook mijn ontbijt/lunch/avondeten als ik geeneens honger heb gewoon omdat ik het gevoel heb dat ik het nodig heb. Nu heb ik begrepen dat je doormiddel van vasten kan ervaren dat je eten helemaal niet per se continu nodig hebt. Dat je je eet behoefte als het ware kan resetten. Bovendien zouden er veel gezondheidsvoordelen zijn en helpt het met afvallen. Dus ik dacht hoppa ik doe het gewoon. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik zag ook een techniek waarbij je wel een beperkt aantal calorieën op zo'n vast-dag mag. Ik wil echt 24 uur niets eten. Ik heb het op de middelbare school een keer eerder gedaan. De hele school ging voor een goed doel 24 uur vasten. Het was me toen echt meegevallen en ik voelde me daarna heel goed! Sinsdsdien wil ik het nog eens doen maar ik durfde maar niet. Ben echt bang dat ik de dag niet door kom. En van dat gevoel wil ik nou precies af! Ik vroeg me af of iemand ervaring had met deze manier van vasten?

vrijdag 23 februari 2018 om 11:29
Ik heb inderdaad ook kh-arm geprobeerd, maar helaas beide geen oplossing voor mijn 'probleem'. Wel eet ik nu veel minder koolhydraten dan voorheen en eet ik, op aanraden hier in mijn eigen topic, wat meer tussen ontbijt en lunch. Hopelijk lukt het zo.00gjes schreef: ↑23-02-2018 11:23Klopt, als je lichaam er eenmaal aan gewend is, schakel je makkelijk over op vetverbranding. Je lichaam moet dat echter wel even "leren", hoe lang heb je het geprobeerd? Wat ook helpt is overschakelen op een koolhydraat-arm dieet, met veel vetten. Die twee dingen (vasten en kha) vullen elkaar aan, maar kunnen ook heel goed los van elkaar gedaan worden.
Misschien heb jij daar ook nog wat aan to?

vrijdag 23 februari 2018 om 11:30
vrijdag 23 februari 2018 om 11:52
Ik deed vroeger 2 keer per jaar de citroen ahorn vastenkuur, 13 dagen. Daar voelde ik me heel goed bij. De 12e en 13e dag mag je opbouwend eten. Nadeel voor mij was dat ik ahornsiroop vies vind, anderen vinden het overigens heerlijk. De eerste keer viel ik 9 kilo af, had enorm veel energie, slechte eetgewoontes zoals behoefte aan suiker enz. ben je kwijt, totdat je zelf weer suiker gaat eten.

vrijdag 23 februari 2018 om 11:56
Vetcellen zitten er niet voor de sier. Je lichaam slaat vet op om in tijden van tekort energie te krijgen.
5:2 zelf een jaar gedaan. Was even wennen maar daarna juist makkelijker.
Ontbijten (vaak brood etc. zou ik niet doen). Het is veel lastiger een hele dag niet te eten na het ontbijt dan zonder. Eet een goede avond maaltijd met veel groente, bonen, paddenstoelen en/ of noten. Vroeg slapen en de volgende dag niets tot aan het diner.
Welk motortje bedoel je trouwens? Voel je je niet wakker?
Ontbijten (vaak brood etc. zou ik niet doen). Het is veel lastiger een hele dag niet te eten na het ontbijt dan zonder. Eet een goede avond maaltijd met veel groente, bonen, paddenstoelen en/ of noten. Vroeg slapen en de volgende dag niets tot aan het diner.

vrijdag 23 februari 2018 om 11:56
Klinkt meer als iets tussen je oren wat vasten niet op gaat lossen. Dat heeft het de vorige keer immers ook niet gedaan.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 10:45Ik heb geen overgewicht trouwens. BMI 24 dus er mag best wel 2-3 kilo van af. Afvallen is zeker niet de belangrijkste drijfveer. Ik wil gewoon van dat gevoel af dat ik bijna omval als ik niet eet. Want ik val dus nooit echt om dus het is mijn lichaam die in stress gaat om niks.
vrijdag 23 februari 2018 om 12:10
En heb je enig idee hoeveel suiker er in ahornsiroop zit?Gisselle schreef: ↑23-02-2018 11:52Ik deed vroeger 2 keer per jaar de citroen ahorn vastenkuur, 13 dagen. Daar voelde ik me heel goed bij. De 12e en 13e dag mag je opbouwend eten. Nadeel voor mij was dat ik ahornsiroop vies vind, anderen vinden het overigens heerlijk. De eerste keer viel ik 9 kilo af, had enorm veel energie, slechte eetgewoontes zoals behoefte aan suiker enz. ben je kwijt, totdat je zelf weer suiker gaat eten.
vrijdag 23 februari 2018 om 12:26
Ahornsiroop is toch gewoon suiker.Gisselle schreef: ↑23-02-2018 11:52Ik deed vroeger 2 keer per jaar de citroen ahorn vastenkuur, 13 dagen. Daar voelde ik me heel goed bij. De 12e en 13e dag mag je opbouwend eten. Nadeel voor mij was dat ik ahornsiroop vies vind, anderen vinden het overigens heerlijk. De eerste keer viel ik 9 kilo af, had enorm veel energie, slechte eetgewoontes zoals behoefte aan suiker enz. ben je kwijt, totdat je zelf weer suiker gaat eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 23 februari 2018 om 12:41
Precies. Net zoals honing, kokosbloesemsuiker en ga zo maar door.
Life is short. Eat dessert first.

vrijdag 23 februari 2018 om 12:42
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ja dat bedoel ik. Ik kom dan gewoon niet op gang. Doe je dit nog steeds?Fliefd schreef: ↑23-02-2018 11:56Vetcellen zitten er niet voor de sier. Je lichaam slaat vet op om in tijden van tekort energie te krijgen.
vrijdag 23 februari 2018 om 12:44
lilalinda schreef: ↑23-02-2018 11:01een tussendoortje kan ook een deel van je lunch zijn. Lunch je altijd met drie boterhammen? Dan eet je er om 12.00 twee met kaas en om 15.00 uur (als je zin hebt in zoet) eentje met chocoladepasta.
Blijkbaar heeft je lichaam behoefte aan geleidelijkere inname van calorieën over de dag
Ik eet eigenlijk nooit boterhammen. Maar dat ter zijde lijkt dat me nogal onpraktisch. Ben je de ganze dag eten in je mond aan het stoppen. Ook twee boterhammen tegelijk of met een uur er tussen blijven twee boterhammen. Het geeft toch evenveel energie? Of zie ik dat verkeerd?
vrijdag 23 februari 2018 om 12:57
Ik eet geen brood meer. Heb ook een jaar koolhydraat arm gegeten jaren terug. Daar zou je meer energie van krijgen. Merkte ik helaas niet. Toen is mij verteld dat je van brood juist honger krijgt en dat je dat beter vervangt. Dus probeer dat zo min mogelijk te eten. Ging toen een hele tijd heel goed. Ik at dan twee eieren in plaats van brood tussen de middag. Soms een avocado erbij, soms maakte ik er een omelet van of ik roerde er een banaan doorheen (pannenkoek krijg je dan). Als ik even haast heb neem ik wel eens twee volkoren knackebrod en fruit als lunch. 'S morgens neem ik een bakje magere yoghurt met noten of muesli of soms fruit. 'S avonds kook ik meestal recepten van Hello Fresh. Vaak ook vis en vega, soms wel eens met vlees maar dan bijna altijd kip. Hello Fresh houdt rekening met voedingsrichtlijnen. Dus ik ga ervan uit dat dat prima maaltijden zijn. En ja soms heb ik geen zin in dat gedoe en wordt het gewoon aardappelen met vlees/vis en groente. Maar ik had ook niet het idee dat dat zo verkeerd was om af en toe eens te doen?viva-amber schreef: ↑23-02-2018 11:08Eet je wel volkorenbrood? Eet je genoeg eiwitten en groente verdeeld over de dag?
Er is een reden waarom je lijf er niet op kan branden.
Heb je je suiker weleens laten prikken?
Wat is er mis met wat yoghurt op de middag of een hand noten? Dan wel wat snoeptomaten en komkommer.
Het klinkt eerder alsof je ergens een tekort hebt en dat kun je niet oplossen met vasten.
Ik ben al bij allerlei doktoren geweest. Alles is goed. Bloedsuiker week wel af maar de internist wilde dat niet verder onderzoeken. Ga er dus vanuit dat er niets is. Heb daarom de diagnose CVS gekregen. Ik heb vaak het gevoel dat ik mijn gebrek aan energie wil compenseren met eten. Wat logisch is want van eten krijg je ook energie. Maarja ik wil ook niet tonnetje rond worden en ik vind mezelf nu eigenlijk al dik genoeg.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:01
Er was volgens mij gister een programma over o.a. cvs op TV. Ik heb het gemist wil het nog gaan kijken. Ik weet er te weinig over om je een goed advies te kunnen geven. Sommige mensen blijven een hele lange tijd moe ondanks dat zij van alles proberen. Sterker nog soms worden zij nog meer moe van alles wat zij proberen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:03
Ja en? Wat wil je precies zeggen met je opmerking? Denk je dat ik niet weet dat het zoet is?. Er zitten ook nog andere stoffen in je drankje, waardoor je absoluut geen honger hebt en gewoon actief kunt zijn. Ik zeg dat ik een aantal keren op deze manier heb gevast en mij daar heel goed bij heb gevoeld, en dat terwijl ik chronisch ziek ben, ik ben er ook door af ben gevallen, daarna was ik van mijn suikerverslaving/ snaaiverslaving af totdat ik zelf weer begon.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:04
Ik raad hem wel aan, heel goed vol te houden, geen honger en veel energie, en dat terwijl ik normaal gesproken altijd moet ben door chronische ziekte.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:07
Daarmee volg ik gewoon de richtlijnen van het voedingscentrum. Als ik te weinig at dan was ik toch wel slanker geweest? Als ik meer eet kom ik meteen aan. Wat zou jij aanraden? Hoe eet jij bijvoorbeeld?doornroosje9 schreef: ↑23-02-2018 13:03Magere yoghurt met muesli als ontbijt, volkoren knackebrod of twee eieren als lunch en een lichte avondmaaltijd?
En jij vindt het raar dat je geen energie hebt?
vrijdag 23 februari 2018 om 13:12
Kan ik me goed voorstellen. Is ook vermoeiend allemaal. Daarom ga ik niet meer naar dokters en heb ik het losgelaten (proberen dan). Moet er mee leren leven. Verder veel geluk gehad want ik kan eigenlijk best veel.viva-amber schreef: ↑23-02-2018 13:01Er was volgens mij gister een programma over o.a. cvs op TV. Ik heb het gemist wil het nog gaan kijken. Ik weet er te weinig over om je een goed advies te kunnen geven. Sommige mensen blijven een hele lange tijd moe ondanks dat zij van alles proberen. Sterker nog soms worden zij nog meer moe van alles wat zij proberen.

vrijdag 23 februari 2018 om 13:12
Misschien is een goed idee om eens een tijdje een voedingsdagboek bij te houden? Wat eet je en hoe voel je je en kom je iets te kort?
Overigens, of je nou gaat vasten, kha-en, 6-x-per-dag-eten, of wat dan ook, het helpt als je je verdiept in het hoe-en-waarom van zo'n eetwijze. Je kunt dan beter plaatsen wat je ervaart in je lijf.
Je schrijft nl dat je kha hebt gedaan, maar je beschrijving (ik wist niet dat brood dan niet mag) geeft niet het beeld dat je wérkelijk kha at...
Hoe gaan CVS-ers met voeding om? Zijn daar theorieën in omloop die je aanspreken?
Overigens, of je nou gaat vasten, kha-en, 6-x-per-dag-eten, of wat dan ook, het helpt als je je verdiept in het hoe-en-waarom van zo'n eetwijze. Je kunt dan beter plaatsen wat je ervaart in je lijf.
Je schrijft nl dat je kha hebt gedaan, maar je beschrijving (ik wist niet dat brood dan niet mag) geeft niet het beeld dat je wérkelijk kha at...
Hoe gaan CVS-ers met voeding om? Zijn daar theorieën in omloop die je aanspreken?
vrijdag 23 februari 2018 om 13:15
Ik at toen geen brood? Lijkt me logisch daar zitten koolhydraten in. Weet ook niet waar ik dat heb gezegd? Denk dat je iets verkeerd hebt begrepen. Ik deed het samen met mijn moeder en we hadden echt een boek gekocht met menu's enzo. Je hebt wel koolhydraat arm brood trouwens. Daar mocht je dan maximaal een snee van in dit koolhydraat arme dieet. Dus die heb ik wel eens gegeten. Maar is erg duur dat brood.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:19
Ik vind ook dat je weinig eet en zou daar ook trillerig van worden. Het lijkt me geen goede basis voor 24 uur vasten.doornroosje9 schreef: ↑23-02-2018 13:03Magere yoghurt met muesli als ontbijt, volkoren knackebrod of twee eieren als lunch en een lichte avondmaaltijd?
En jij vindt het raar dat je geen energie hebt?
Heb je contact met een diëtiste? Blijkbaar is er in je voeding toch iets niet toereikend, je hoort er voldoende energie uit te kunnen halen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
vrijdag 23 februari 2018 om 13:19
Dat weet ik niet. Daar verdiep ik me ook niet meer in. Ik heb therapie gevolgd en daar is er flink ingehamerd dat ik niet ziek ben. Ik benoemde de diagnose hier alleen even omdat er medische redenen werden geopperd. Ik ben dus volledig onderzocht en er is niets gevonden. Verder verbind ik me totaal niet met die diagnose.