Stigma tegen ernstige aandoeningen

23-02-2018 11:59 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen hier die ernstige stigma en discriminatie ervaren vanwege een ernstige psychiatrische aandoening? Bijv. Schizofrenie of bipolaire stoornis. Heb je ten onrechte veel verloren en voel je je buitengesloten van de reguliere maatschappij?

Hoe ga je ermee om? En welke organisaties ken je die dit probeert te veranderen?
@EuthanasiaPsychotica: geeft niet. :hug:
Lady_Vintage schreef:
23-02-2018 14:58
Is dit niet een beetje overdreven? Ik kan zo nog een rijtje behoorlijk grote taboes oplepelen. Het is zeker een punt van aandacht, maar om het nou zo groot te maken is ook wat overdreven.
Nou ik kan niet echt bedenken wat ergere taboes zijn. Psychiatrische ziektes en dakloosheid, verder niet. Zelfs homoseksualiteit wordt meer besproken en wat aan gedaan.
Maar om even op de vraag terug te komen: bij ons in de straat woont sinds een jaar een ouder stel, en de vrouw van dat stel heeft onder invloed van té grote stress een psychose gekregen. Ze stond opeens bij ons voor de deur, helemaal in de war, met een warrig verhaal over mensen die flessen cola uit haar koelkast zouden stelen enz.

We hebben haar opgevangen en geprobeerd gerust te stellen. Ondertussen toch even bij de buurman langsgegaan, laten weten dat ze bij mij was. De politie was er al bijgeroepen omdat ze zo in de war was.

Uiteindelijk is ze de volgende dag opgenomen en nu is ze weer 'beter'. Blijft natuurlijk altijd een zwakke plek. Zelf vind ik het vooral vervelend voor haar en ik ben niet anders over haar gaan denken door dit hele verhaal. Wel maak ik me soms zorgen over haar, vraag me af hoe het nu met haar gaat want ik zie ze weinig meer.

De buren hebben er helaas wel over geroddeld, mensen vinden het vaak lastig om te beseffen dat iemand dingen kan doen onder invloed van een psychose, dingen die ze niet zouden doen in een periode dat de psychose geen rol (meer) speelt.
EuthanasiaPsychotica schreef:
23-02-2018 15:45
Nou ik kan niet echt bedenken wat ergere taboes zijn. Psychiatrische ziektes en dakloosheid, verder niet. Zelfs homoseksualiteit wordt meer besproken en wat aan gedaan.
Door het woord zelfs druk je nu zelf een behoorlijke stempel op homoseksualiteit
TO, dit is niet de plek om mensen te mobiliseren hier iets aan te doen. Dit is ook niet de plek om mensen te overtuigen van jouw waarheid/waarheden. En dat is wel waar jouw topics (volgens mij had je eerder ook al een account hier, andere naam, zelfde verhaal) op uitkomen.
De enigen die iets aan een stigma kunnen doen zijn de mensen die een bepaalde aandoening hebben. Door toch eerlijk erover te zijn, ondanks dat het eng is.
Bumba1985 schreef:
23-02-2018 16:03
De enigen die iets aan een stigma kunnen doen zijn de mensen die een bepaalde aandoening hebben. Door toch eerlijk erover te zijn, ondanks dat het eng is.
Dit.
Ik merk dat veel mensen hun eigen stigma in de hand werken.
Hawelry schreef:
23-02-2018 16:05
Dit.
Ik merk dat veel mensen hun eigen stigma in de hand werken.

Ja, ik kan wel zeggen dat mensen met schizofrenie meestal helemaal niet eng zijn, maar het enige wat men in principe ziet van schizofrenie is de mensen die helemaal doorflippen.... De mensen met schizofrenie die toch nog (redelijk) functioneren, daar zie je niks aan. Dus blijft het (deels foutieve) beeld bestaan
Bumba1985 schreef:
23-02-2018 16:08
Ja, ik kan wel zeggen dat mensen met schizofrenie meestal helemaal niet eng zijn, maar het enige wat men in principe ziet van schizofrenie is de mensen die helemaal doorflippen.... De mensen met schizofrenie die toch nog (redelijk) functioneren, daar zie je niks aan. Dus blijft het (deels foutieve) beeld bestaan
Ja, precies.
Ik heb best een lijst met diagnoses en ook echt klachten, maar veel dagen functioneer bijna net zoals als elk ander. :)
Zebra123 schreef:
23-02-2018 15:54
Door het woord zelfs druk je nu zelf een behoorlijke stempel op homoseksualiteit
Bedoel het niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven