Vriendinnen enorm beledigd.
vrijdag 23 februari 2018 om 17:23
Ik heb mijn 2 vriendinnen enorm beledigd en nu ben ik even benieuwd wat jullie hiervan vinden want ik ben mij van geen kwaad bewust.
Voorgeschiedenis, we hebben alledrie eens een keer een miskraam meegemaakt. Voor alledrie is dat alweer een paar jaar geleden.
Nu heb ik onlangs mijn hond in moeten laten slapen. Hij is 17 jaar mijn beste kameraad geweest. Ik ben er kapot van. Ik loop al dagen met roodbetraande ogen rond.
Gisteravond hadden we even een vriendinnenavond, en ik vertel zo een beetje over mijn verdriet. Mijn vriendinnen zijn niet echt dierenmensen... dat geeft niet. Maar om hen mijn emoties te laten begrijpen vertel ik dat ik meer last van heb dan mijn miskraam van destijds.
Ik weet niet zo hoe het kwam maar het werd een hele akelige woordenwisseling met als einde dat ze boos weg zijn gegaan. Ze waren bij mij op bezoek.
Het werd een beetje uit context gehaald, zij bleven hangen in een “dus jij vind het verlies van een hond erger dan een miskraam.”
Alsof ik dat als een algemeenheid bedoelde en dat was niet zo. Het was gewoon dat ik, dus ik, nu meer verdriet heb dan ooit. Het werd niet beter toen ik ging uitleggen dat ik nu gewoon meer verdriet heb, omdat ik mijn hondje echt gekend heb. Een miskraam was verlies en verdriet van een kindje dat ik nooit gekend heb. Dat werd nog een akeliger discussie.
Mijn vriendinnen betrokken het helemaal op zichzelf alsof ik daarmee ook het verdriet van hun miskraam heb gebaggetaliseerd.
Heel vervelend allemaal. Hoe zien jullie dit?
Moet ik mijn excuses aanbieden? Ik voel dat namelijk helemaal niet zo. Maar misschien hebben jullie andere inzichten dan ik.
Voorgeschiedenis, we hebben alledrie eens een keer een miskraam meegemaakt. Voor alledrie is dat alweer een paar jaar geleden.
Nu heb ik onlangs mijn hond in moeten laten slapen. Hij is 17 jaar mijn beste kameraad geweest. Ik ben er kapot van. Ik loop al dagen met roodbetraande ogen rond.
Gisteravond hadden we even een vriendinnenavond, en ik vertel zo een beetje over mijn verdriet. Mijn vriendinnen zijn niet echt dierenmensen... dat geeft niet. Maar om hen mijn emoties te laten begrijpen vertel ik dat ik meer last van heb dan mijn miskraam van destijds.
Ik weet niet zo hoe het kwam maar het werd een hele akelige woordenwisseling met als einde dat ze boos weg zijn gegaan. Ze waren bij mij op bezoek.
Het werd een beetje uit context gehaald, zij bleven hangen in een “dus jij vind het verlies van een hond erger dan een miskraam.”
Alsof ik dat als een algemeenheid bedoelde en dat was niet zo. Het was gewoon dat ik, dus ik, nu meer verdriet heb dan ooit. Het werd niet beter toen ik ging uitleggen dat ik nu gewoon meer verdriet heb, omdat ik mijn hondje echt gekend heb. Een miskraam was verlies en verdriet van een kindje dat ik nooit gekend heb. Dat werd nog een akeliger discussie.
Mijn vriendinnen betrokken het helemaal op zichzelf alsof ik daarmee ook het verdriet van hun miskraam heb gebaggetaliseerd.
Heel vervelend allemaal. Hoe zien jullie dit?
Moet ik mijn excuses aanbieden? Ik voel dat namelijk helemaal niet zo. Maar misschien hebben jullie andere inzichten dan ik.
anoniem_94448 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 17:26
0.74% gewijzigd
vrijdag 23 februari 2018 om 17:57
Ik ben al een paar keer begonnen aan een reactie en weer gestopt, maar dit vind ik ook.viva-amber schreef: ↑23-02-2018 17:30De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.
Ik zou niet op je strepen gaan staan omdat zij jou niet begrijpen.
Ik zou bij je vriendinnen aangeven dat je je erg ongelukkig hebt uitgedrukt en met de uitleg heb je het eerder erger gemaakt dan minder erg. Geef ook aan dat je de ene situatie niet met de andere kunt vergelijken en dat je dat ook niet had moeten doen. Geef aan dat het onhandigheid was en geen bewuste poging om iemand te kwetsen.
Zeg dat je je trouwe maatje van al die jaren enorm zal missen en dat je daar erg verdrietig over bent.
Laat een eventuele reactie verder bij hun.
vrijdag 23 februari 2018 om 17:57
vrijdag 23 februari 2018 om 18:02
Wat ontzettend naar! Je voelde je al zo rot om het verlies van je hond, kon wel wat steun gebruiken en in plaats van steun kreeg je er juist een ruzie bovenop.
Ik zou zelf uiteindelijk wel accepteren dat het een verschil van mening is, agree to disagree, en het verder niet op de spits drijven. Excuses maken zou ik dan weer niet zo snel doen geloof ik, gewoon aangeven dat we er blijkbaar verschillend in staan en dat ik wel wat steun kan gebruiken omdat ik een voor mij groot verlies heb geleden.
Ik zou zelf uiteindelijk wel accepteren dat het een verschil van mening is, agree to disagree, en het verder niet op de spits drijven. Excuses maken zou ik dan weer niet zo snel doen geloof ik, gewoon aangeven dat we er blijkbaar verschillend in staan en dat ik wel wat steun kan gebruiken omdat ik een voor mij groot verlies heb geleden.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:08
Hier ben ik het helemaal mee eens. Je vriendinnen hebben de empathie van een stalen plaat met hun 'dan neem je toch een andere hond'. Dat vind ik heel wat kwalijker dan het feit dat jij jouw verdriet in 2 verschillende situaties vergeleek. Toen ik mijn oude kat in moest laten slapen ben ik weken van slag geweest. Sterkte met rouwen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 23 februari 2018 om 18:09
Het verbaasd me om te lezen dat een aantal de vergelijking tussen het verdriet van HAAR miskraam en het verdriet van het verlies van HAAR hond ongelukkig vinden. Dat vind ik namelijk helemaal niet. TO vergelijkt 2 verdrietige situaties met elkaar.
Ik vind de reactive van je vriendinnen buitensporig en weinig inlevend en zou dus absoluut geen excuus aanbieden. En zeker omdat zij er niet voor open wilde staan je jouw miskraam vergeleek en niet die van hen. Ik ben het wel met Jolly-rider eens en zou me nog eens goed afvragen of je met zulke dames wel om wil blijven gaan. Maar goed ik ben sowieso behoorlijk allergisch voor mensen die alles opzichzelf betrekken en waar daarna geen redelijk gesprek meer mee te voeren is.
En hele dike knuffel want het is gewoon ontzettend kut om je maatje te verliezen.
Ik vind de reactive van je vriendinnen buitensporig en weinig inlevend en zou dus absoluut geen excuus aanbieden. En zeker omdat zij er niet voor open wilde staan je jouw miskraam vergeleek en niet die van hen. Ik ben het wel met Jolly-rider eens en zou me nog eens goed afvragen of je met zulke dames wel om wil blijven gaan. Maar goed ik ben sowieso behoorlijk allergisch voor mensen die alles opzichzelf betrekken en waar daarna geen redelijk gesprek meer mee te voeren is.
En hele dike knuffel want het is gewoon ontzettend kut om je maatje te verliezen.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:10
Ze vergelijkt niet een miskraam met het verlies van een huisdier, ze vergelijkt haar emoties bij beide gebeurtenissen. Waarom is dat ongelukkig? Ze probeert uit te leggen hoe ze zich voelt, blijkbaar nodig bij dat stelletje niet empathische 'vriendinnen'. En nu moet ze ook nog aangeven dat wat ze gezegd heeft 'erg ongelukkig' was en dat ze het 'erger gemaakt heeft'?viva-amber schreef: ↑23-02-2018 17:30De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.
Ik zou bij je vriendinnen aangeven dat je je erg ongelukkig hebt uitgedrukt en met de uitleg heb je het eerder erger gemaakt dan minder erg. Geef ook aan dat je de ene situatie niet met de andere kunt vergelijken en dat je dat ook niet had moeten doen. Geef aan dat het onhandigheid was en geen bewuste poging om iemand te kwetsen.
Zeg dat je je trouwe maatje van al die jaren enorm zal missen en dat je daar erg verdrietig over bent.
Tjezus, wat vals
vrijdag 23 februari 2018 om 18:11
Echt??? TO hoeft zich toch niet te verontschuldigen over een opmerking die alleen betrekking op zichzelf had. Het zijn de vriendinnen die het naar zich toe trokken. Het zou de vriendinnen sieren om zich bij TO te verontschuldigen en haar wel te steunen in haar rouw ipv haar nog dieper naar beneden te duwen.watdachtjehiervan schreef: ↑23-02-2018 17:45Dit kan ik niet beter verwoorden.
Wat je ook doet, doe het niet via een berichtje maar bel ze of ga er heen.
Dat is zoveel persoonlijker en een berichtje kan snel verkeerd opgepakt worden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 23 februari 2018 om 18:12
Ik vind dat die vriendinnen overdreven drama queens zijn en zou mijn excuses niet aan bieden. Niet alleen snapten ze je verdriet niet, maar vonden het ook nog eens nodig om jouw verdriet minder belangrijk te maken dan hun gevoelens omtrent een vergelijking die niet eens op hen sloeg. Volkomen asociaal vind ik het.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:15
Het zou toch van de zotte zijn als een vriendschap alleen slaagt als iedereen dezelfde emoties heeft bij dezelfde gebeurtenissen? De één ervaart iets anders dan de ander en als je je daar niet in kunt vinden dan probeer je toch diegene te steunen. Vriendschapsles nummer 1 dacht ik zo.
Dat zij het op zichzelf betrekken maakt ze ernstig empatisch beperkt zoals iemand al stelde. Dat ze er vervolgens vandoor zijn gegaan maakt ze helemaal een triest zootje. Jij moet echt je excuses niet aanbieden want jij hebt niks verkeerd gedaan. Zij zijn veel te veel met zichzelf bezig. Zulke mensen hebben geen plaats voor iemand anders in hun leven dus als ik jou was had ik ze fijn uit je leven verwijderd.
En sterkte met je verlies.
Dat zij het op zichzelf betrekken maakt ze ernstig empatisch beperkt zoals iemand al stelde. Dat ze er vervolgens vandoor zijn gegaan maakt ze helemaal een triest zootje. Jij moet echt je excuses niet aanbieden want jij hebt niks verkeerd gedaan. Zij zijn veel te veel met zichzelf bezig. Zulke mensen hebben geen plaats voor iemand anders in hun leven dus als ik jou was had ik ze fijn uit je leven verwijderd.
En sterkte met je verlies.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:18
TO mag voor zichzelf vergelijken wat ze wil. Ze laat de miskramen van de anderen buiten beschouwing. Als mijn fiets morgen wordt gejat en overmorgen gaat mijn kat dood en ik vind dat van mijn fiets erger, dan maakt het toch niks uit wat mijn vriendinnen daarvan vinden? Ook al zullen ze het zwaar belachelijk vinden, in een vriendschap steun je elkaar .viva-amber schreef: ↑23-02-2018 17:30De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:22
Gecondoleerd met het verlies van je hond. Dat is inderdaad een enorm verdriet 
Ik zou zelf geen excuses aanbieden omdat ik vind dat excuses van hun uit op zijn plaats. Ongeacht of je je in verdriet in kunt leven, als goede vriendinnen troost je elkaar. Boos worden en de ander met haar verdriet alleen laten is een heel egocentrische reactie die binnen een vriendschap helemaal niet thuis hoort.
Ik zou zelf geen excuses aanbieden omdat ik vind dat excuses van hun uit op zijn plaats. Ongeacht of je je in verdriet in kunt leven, als goede vriendinnen troost je elkaar. Boos worden en de ander met haar verdriet alleen laten is een heel egocentrische reactie die binnen een vriendschap helemaal niet thuis hoort.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:33
Wat een waardeloze vriendinnen.Da_Vinci schreef: ↑23-02-2018 17:39Ik verkort hier natuurlijk de aanleiding van mijn vergelijking. Excuus. Mijn vriendinnen begonnen zelf mijn verdriet te relativeren... zo van, dan neem je toch weer een nieuw hondje. Ze merkten ook op dat ze mij nog nooit zo verdrietig hebben gezien. Dat vonden ze opmerkelijk want dat ik nauwelijks verdriet laat blijken van mijn uiteindelijke kinderloosheid. Zodoende speelde zich al een conversatie af tot ik die vergelijking maakte.
Ik heb ook niks met honden maar ik kan echt nog wel snappen dat 'nieuw hondje' geen oplossing is. Jij bent gewoon verdrietig, punt. Wat erger is voor jou, dat maken zij niet uit.
Bah, word er een beetje naar van. Geen excuses aanbieden hoor, nergens voor nodig.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:37
Ik zou ook zeker niet excuses aanbieden. Als er iemand haar excuses aan moet bieden zijn het je vriendinnen.
Ik heb 2x meegemaakt dat een hond ingeslapen moest worden. Met eentje ben ik samen opgegroeid en waar ik was, was de hond en andersom. De 2e hond was 13 geworden en toen die dood ging begreep ik het beter. Ben ook weken verdrietig geweest en toen waren er ook mensen van "het is maar een hond hoor, geen mens!"
Toen een vriendin haar konijn moest laten inslapen werd er ook tegen haar gezegd "het is maar een dier!" maar ik snapte haar volkomen.
Wellicht heeft je vergelijking met een miskraam weer heftige emoties bij je vriendinnen losgemaakt en hebben ze het wellicht toch nog niet helemaal verwerkt maar om dan zo te gaan doen? Nee.
Ik heb 2x meegemaakt dat een hond ingeslapen moest worden. Met eentje ben ik samen opgegroeid en waar ik was, was de hond en andersom. De 2e hond was 13 geworden en toen die dood ging begreep ik het beter. Ben ook weken verdrietig geweest en toen waren er ook mensen van "het is maar een hond hoor, geen mens!"
Toen een vriendin haar konijn moest laten inslapen werd er ook tegen haar gezegd "het is maar een dier!" maar ik snapte haar volkomen.
Wellicht heeft je vergelijking met een miskraam weer heftige emoties bij je vriendinnen losgemaakt en hebben ze het wellicht toch nog niet helemaal verwerkt maar om dan zo te gaan doen? Nee.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:37
Dan is ze en haar hond kwijt en 2 vriendinnen, is wel veel op zo korte termijn.Mochi schreef: ↑23-02-2018 17:57Ik snap je vergelijking wel. Raar dat je vriendinnen zo reageren. Ze konden ook blijven zitten en een volwassen gesprek erover voeren. Of jou troosten, ik roep maar wat. Voor mij zou dit einde vriendschap zijn. Drama lama’s.
En gecondoleerd met je hond. Ik voel je pijn.
![]()
Mijn advies is om een afkoelingsperiode in acht te nemen en om daarna eens te kijken wat er te lijmen valt.
Vergeet niet het is nu 2 tegen 1 he, dat is voor TO ook niet fijn.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
vrijdag 23 februari 2018 om 18:42
Dit.JollyRider schreef: ↑23-02-2018 17:30Heel eerlijk? Ik vind je vriendinnen nogal empatisch beperkt. Voor mij zou de vriendschap over zijn tot zij excuses maken, zo rond Sint juttemis dus
vrijdag 23 februari 2018 om 18:44
Verstandigviva-amber schreef: ↑23-02-2018 17:30De vergelijking is bijzonder ongelukkig en daarnaast is vergelijken niet nodig. Het zijn twee los van elkaar staande zaken die zo weinig overeenkomsten hebben dat er eigenlijk niet te vergelijken valt.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:44
Bedankt voor je reactie. Ik kan mij trouwens nog wel inleven dat als je niets met honden of huisdieren hebt, al gauw ‘een nieuw hondje’ als oplossing ziet. Wat dat betreft was het goedbedoeld dat ze oplossend aan het troosten waren. (Mijn vader maakte zelfs nog dezelfde opmerkingnononono schreef: ↑23-02-2018 18:33Wat een waardeloze vriendinnen.
Ik heb ook niks met honden maar ik kan echt nog wel snappen dat 'nieuw hondje' geen oplossing is. Jij bent gewoon verdrietig, punt. Wat erger is voor jou, dat maken zij niet uit.
Bah, word er een beetje naar van. Geen excuses aanbieden hoor, nergens voor nodig.
@iedereen bedankt voor de reacties. Na de reacties afgewogen te hebben, ga ik inderdaad geen excuses aanbieden. Dat is wat ik tot nu toe weet. Verder moet ik het laten bezinken en houd ik mij liever bezig met verwerken van verlies van hondje. Nu geen zin in uitpraten of iets dergelijks.
Bedankt voor lieve woorden en medeleven. Dat is zeker fijn om te lezen.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:45
Dit ja!LiveLoveLaugh2 schreef: ↑23-02-2018 18:05Zo ga ik nog niet met mijn vijanden om. Het getuigt ook echt niet van vriendschap om jou in je verdriet nog extra over de rooie te helpen en je dan alleen achter te laten.
Voor mij zouden ze spontaan oppervlakkige kennissen van vroeger worden.
vrijdag 23 februari 2018 om 18:45
Nou, ik vind dat er nogal hard wordt gereageerd in de richting van de vriendinnen.
Over empathie gesproken: TO had klaarblijkelijk niet door dat het verdriet over de miskramen bij haar vriendinnen veel dieper zit dan bij haarzelf. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Maar als je verdriet hebt over een miskraam en eventueel kinderloosheid valt het niet zo lekker als wordt gesteld dat het verlies van een hond erger is. (Zo heeft TO het natuurlijk niet bedoeld, maar zo is het waarschijnlijk wel overgekomen.)
Al met al wederzijds onbegrip over elkaars verdriet en gevoelens. Jammer, maar in principe wel overheen te komen. Wees niet te trots over excuses aanbieden.Het is zonde om door trots een goede vriendschap te verliezen. Zeg gewoon dat je de vergelijking beter niet had kunnen maken, dat je ze niet had willen kwetsen, maar dat je je nu echt heel verdrietig voelt over het verlies van je hond.
Over empathie gesproken: TO had klaarblijkelijk niet door dat het verdriet over de miskramen bij haar vriendinnen veel dieper zit dan bij haarzelf. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Maar als je verdriet hebt over een miskraam en eventueel kinderloosheid valt het niet zo lekker als wordt gesteld dat het verlies van een hond erger is. (Zo heeft TO het natuurlijk niet bedoeld, maar zo is het waarschijnlijk wel overgekomen.)
Al met al wederzijds onbegrip over elkaars verdriet en gevoelens. Jammer, maar in principe wel overheen te komen. Wees niet te trots over excuses aanbieden.Het is zonde om door trots een goede vriendschap te verliezen. Zeg gewoon dat je de vergelijking beter niet had kunnen maken, dat je ze niet had willen kwetsen, maar dat je je nu echt heel verdrietig voelt over het verlies van je hond.