Stoppen met liegen

26-02-2018 12:07 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een jongeman die veel liegt, en ik wil hiermee stoppen.
Na het verzamelen van informatie ben ik tot de reden gekomen dat ik lieg, ik wil mezelf beter voordoen tegenover de buitenwereld.
Liegen maakt veel kapot en ik wil hiermee stoppen en altijd in de waarheid kunnen leven.

Ik ben hier op het forum om jullie hulp te vragen, het is belangrijk dat ik de waarheid leer spreken en schrijven en daarom ben ik hier.

Ik wil de waarheid zeggen tegen jullie, dus ik hoop dat jullie vragen hebben voor mij waar ik eerlijk op kan antwoorden...
Waarover heb je gelogen? En tegen wie doe je dat?
Ik zou beginnen met het onderliggende probleem aanpakken, eventueel met professionele hulp. Ben je dusdanig onzeker over jezelf dat je jezelf wilt opleuken door te liegen?
"Na het verzamelen van informatie", dus je was er jezelf niet van bewust?
Dan heb je serieuze issues en daarmee ga je naar een dokter.
Je liegt.
Ana_Isabel2 schreef:
26-02-2018 12:12
Je liegt.

Iedereen liegt.
Fijn toch?
In een wereld waarin iedereen altijd de waarheid vertelt, valt niet te leven.
Gewoon kappen en als dat niet lukt met een psycholoog gaan praten over waarom dat niet lukt. Onzekerheid? Tegen wie lieg je eigenlijk? En waarover?
karin12345 schreef:
26-02-2018 12:11
"Na het verzamelen van informatie", dus je was er jezelf niet van bewust?
Dan heb je serieuze issues en daarmee ga je naar een dokter.

Eens. Ga praten met iemand die verstand van zaken heeft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
karin12345 schreef:
26-02-2018 12:14
Iedereen liegt.
Fijn toch?
Het was dan ook een grapje.

Hoewel ik stelselmatig liegen toch wel een dingetje vind. Hoe onzeker ben je dan als je niet achter je eigen mening of daden durft te staan?
karin12345 schreef:
26-02-2018 12:14
Iedereen liegt.
Fijn toch?
Klopt, hier is ook een film over gemaakt: "the invention of lying".
Wat voor informatie heb je dan verzameld?
lindybopophelia schreef:
26-02-2018 12:09
Waarover heb je gelogen? En tegen wie doe je dat?
Ik heb gelogen tegen mijn vriendin, waar ik mee samenwoon, en ik heb gelogen over roken.
3 jaar geleden ben ik gestopt met roken, ik ben opnieuw beginnen roken en daarover heb ik een aantal keer gelogen.
Waarom lieg je daarover? Bang voor de reactie van je vriendin?

Snap ik ook wel, roken is best wel triest.
MCL schreef:
26-02-2018 12:24
Ik heb gelogen tegen mijn vriendin, waar ik mee samenwoon, en ik heb gelogen over roken.
3 jaar geleden ben ik gestopt met roken, ik ben opnieuw beginnen roken en daarover heb ik een aantal keer gelogen.
Waarom moet je liegen over roken? Je bent toch volwassen? Weer beginnen met roken na te zijn gestopt ,is hooguit super dom, maar geen misdaad.
vivautrecht85 schreef:
26-02-2018 12:09
Ik zou beginnen met het onderliggende probleem aanpakken, eventueel met professionele hulp. Ben je dusdanig onzeker over jezelf dat je jezelf wilt opleuken door te liegen?
Het probleem is gestart door 'normaler' te willen zijn, meer voeling te vinden met de mensen op school.
Ik ben beginnen liegen om meer bij een groep te horen, mezelf interessanter gemaakt door dingen te verzinnen.
Nu ben ik behoorlijk zelfzeker en best aangenaam gezelschap (denk ik), maar ik lieg om dingen te verbergen, zoals bijvoorbeeld roken.
Ik wil dat verbergen omdat ik vind dat ik dan een beter persoon ben als mensen niet weten dat ik rook.
Ana_Isabel2 schreef:
26-02-2018 12:26
Waarom moet je liegen over roken? Je bent toch volwassen? Weer beginnen met roken na te zijn gestopt ,is hooguit super dom, maar geen misdaad.
Dat dus.

:cheer: Ana_isabel!! :bigkiss: :redrose:
8102 schreef:
26-02-2018 12:22
Wat voor informatie heb je dan verzameld?
De reden waarom ik ben beginnen liegen, waar het zijn oorsprong heeft gevonden en waarom ik dat doe.
Accepteren dat je ook kwetsbaar bent, net als ieder ander. Je hoeft dus niet te liegen om je beter voor te doen. Dat is denk ik wat je je moet beseffen. Je bent goed genoeg zoals je bent. Leer jezelf te accepteren. Dan is liegen niet meer nodig. Met jezelf zijn kom je verder als met liegen. Daar doe je mensen onrecht mee aan.

Natuurlijk is een leugentje voor de lieve vrede anders dan een leugen over iets groters. Als voorbeeld: je moeder heeft een nieuw kapsel wat haar niet staat. Maar je zegt dit niet of zegt juist dat het wel leuk is. Dit doet denk ik iedereen wel eens. Maar als je gebeurtenissen in je leven gaat bedenken om jezelf beter voor te doen of liegt over waar je bent geweest, wat je voor iemand voelt of waar je werkt (grote zaken) lijkt me dat eerder averechts werken.
MCL schreef:
26-02-2018 12:27
Het probleem is gestart door 'normaler' te willen zijn, meer voeling te vinden met de mensen op school.
Ik ben beginnen liegen om meer bij een groep te horen, mezelf interessanter gemaakt door dingen te verzinnen.
Nu ben ik behoorlijk zelfzeker
en best aangenaam gezelschap (denk ik), maar ik lieg om dingen te verbergen, zoals bijvoorbeeld roken.
Ik wil dat verbergen omdat ik vind dat ik dan een beter persoon ben als mensen niet weten dat ik rook.
Je vindt jezelf dus niet interessant genoeg maar zegt tegelijk dat je behoorlijk zelfzeker bent?
essychan schreef:
26-02-2018 12:26
Waarom lieg je daarover? Bang voor de reactie van je vriendin?

Snap ik ook wel, roken is best wel triest.
Haar reactie is exact waar ik bang van ben, ik wil de perfecte man zijn, en die mag niet roken.
En lieg je momenteel alleen over het roken? (Liegen daarover past nl bij verslavingsgedrag), of lieg je ook nog steeds over andere dingen om je imago wat op te poetsen?
MCL schreef:
26-02-2018 12:30
Haar reactie is exact waar ik bang van ben, ik wil de perfecte man zijn, en die mag niet roken.
En je vriendin is de perfecte vrouw?
Kom op man perfecte mensen bestaan niet alleen in droombeelden.

Nu doe je het stiekem dat roken, dat vind ik puberachtig onvolwassen klinken.
Honingdropje2 schreef:
26-02-2018 12:32
En lieg je momenteel alleen over het roken? (Liegen daarover past nl bij verslavingsgedrag), of lieg je ook nog steeds over andere dingen om je imago wat op te poetsen?
Ik pak er even een kopje thee bij, kijken wat andere hiervan maken.
vivautrecht85 schreef:
26-02-2018 12:29
Je vindt jezelf dus niet interessant genoeg maar zegt tegelijk dat je behoorlijk zelfzeker bent?
Het is begonnen op school, ik wou niet uitgelsoten worden dus verzon ik ook interessante verhalen, en dat werkte soms wel.

Nu ben ik behoorlijk zelfzeker, maar dat neemt niet weg dat die leugens nog steeds terugkomen op andere manieren.
MCL schreef:
26-02-2018 12:36
Het is begonnen op school, ik wou niet uitgelsoten worden dus verzon ik ook interessante verhalen, en dat werkte soms wel.

Nu ben ik behoorlijk zelfzeker, maar dat neemt niet weg dat die leugens nog steeds terugkomen op andere manieren.
Waarom plaats je het eigenlijk onder relaties, terwijl dit in mijn ogen bij psyche thuishoort?
Waaruit bestaat jouw enorme last van jouw leugens, die maakt dat je daar heel graag iets aan wil doen?
Wat zijn de consequenties, die je ongetwijfeld ten gevolge van stelselmatig liegen hebt ondervonden in het (fysieke) contact met anderen en wat heb je daarvan geleerd?

Even over mij: ik heb een vrouw gekend die enorm beschadigd was, die dit gedrag vertoonde. Ze wilde constant onbewust in die rol blijven totop de dag van vandaag en ze valt me nog steeds lastig. Erg zielig om te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven