Behandeling van ADHD
maandag 26 februari 2018 om 16:10
Mijn leven lang hoor ik al van iedereen dat ik zo'n 'typische adhd'er' ben. Ik ben echter nooit getest dus geen idee of ik ook echt adhd heb. Wel herken ik mezelf enorm in de kenmerken van adhd, en deze kenmerken zorgen er inmiddels voor dat ik tegen steeds meer problemen aanloop in mijn studie en mijn privé leven. Ik twijfel er daarom over om me toch maar te laten testen.
Mocht ik inderdaad adhd blijken te hebben, dan hoop ik hulp te kunnen krijgen zodat ik er beter mee om leer gaan en zo minder problemen ervaar, met name bij mijn studie (daar loop ik nu echt vast namelijk). Ik vraag me echter af in hoeverre (niet medicamenteuze) therapie effect heeft bij adhd klachten. Ivm kinderwens wil ik namelijk geen medicijnen (zoals ritalin of concerta) slikken. Als therapie geen of weinig effect heeft, heeft het geen meerwaarde om me te laten testen. Dan kost het me alleen maar tijd die ik momenteel dus niet heb.
Ik ben daarom benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met (niet medicamenteuze) therapie voor adhd. Heeft de therapie geholpen, en zo ja, wat leer je dan bij therapie? Op veel gebieden heb ik namelijk al manieren gevonden die helpen, alleen mijn concentratieprobleem blijft echt nog een ding. Is dat iets waar therapie een positief effect op heeft?
Mocht ik inderdaad adhd blijken te hebben, dan hoop ik hulp te kunnen krijgen zodat ik er beter mee om leer gaan en zo minder problemen ervaar, met name bij mijn studie (daar loop ik nu echt vast namelijk). Ik vraag me echter af in hoeverre (niet medicamenteuze) therapie effect heeft bij adhd klachten. Ivm kinderwens wil ik namelijk geen medicijnen (zoals ritalin of concerta) slikken. Als therapie geen of weinig effect heeft, heeft het geen meerwaarde om me te laten testen. Dan kost het me alleen maar tijd die ik momenteel dus niet heb.
Ik ben daarom benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met (niet medicamenteuze) therapie voor adhd. Heeft de therapie geholpen, en zo ja, wat leer je dan bij therapie? Op veel gebieden heb ik namelijk al manieren gevonden die helpen, alleen mijn concentratieprobleem blijft echt nog een ding. Is dat iets waar therapie een positief effect op heeft?
maandag 26 februari 2018 om 16:43
Hoihoi. Ik heb zelf ook adhd, daarvoor heb ik ook een tijdje bij een psycholoog en psychiater gelopen. Ik heb toen ritalin geprobeerd alleen had ik teveel last van de bijwerkingen. Het hielp wel goed bij mijn concentratie. Verder heb ik vooral hulp gehad dmv gesprekken, omdat ik in die tijd veel stress had om bepaalde zaken. Echt voor de ADHD heb ik minder begeleiding gehad, dus in die zin kan ik je weinig advies geven.
Wat ik wel heb gedaan, is het op mijn school besproken. Ik heb ook veel last van die concentratieproblemen. Wat voor mij hielp was me er gewoon bij neerleggen dat leren een stuk langer bij mij duurt. Alleen tijdens examens had ik er wel veel last van ivm tijdnood en afgeleid raken. Op de meeste scholen kun Je, wanneer je een stoornis/beperking hebt extra tijd en evt andere hulpmiddelen aanvragen. Die extra tijd heb ik heel veel aan! Maar volgensmij moet je hiervoor wel een officiële verklaring voor hebben. Hopelijk heb je hier wat aan.
Wat ik wel heb gedaan, is het op mijn school besproken. Ik heb ook veel last van die concentratieproblemen. Wat voor mij hielp was me er gewoon bij neerleggen dat leren een stuk langer bij mij duurt. Alleen tijdens examens had ik er wel veel last van ivm tijdnood en afgeleid raken. Op de meeste scholen kun Je, wanneer je een stoornis/beperking hebt extra tijd en evt andere hulpmiddelen aanvragen. Die extra tijd heb ik heel veel aan! Maar volgensmij moet je hiervoor wel een officiële verklaring voor hebben. Hopelijk heb je hier wat aan.
maandag 26 februari 2018 om 18:57
De behandelingen tegenwoordig zijn nit meer zo gefocust op medicatie. Toen ik onder behandeling zat was t verhaal nog dat behandeling alleen werkt met medicatie. Maar dat is tegenwoordig dus niet meer zo. Ik heb heel kort behamdeling gehad, omdat ik de groepsbehandeling echt niet trok. Maar ik vond t wel fijn om de bevestiging te hebben gekregen destijds.
Ik snap 1 ding niet aan je verhaal. Waarom in vredesnaam wil je een kind terwijl je nog studeerd? Als je al moeite hebt met concentreren waarom wil je dan de vermoeidheid erbovenop. Baby's zijn zwaar.
Ik snap 1 ding niet aan je verhaal. Waarom in vredesnaam wil je een kind terwijl je nog studeerd? Als je al moeite hebt met concentreren waarom wil je dan de vermoeidheid erbovenop. Baby's zijn zwaar.
maandag 26 februari 2018 om 20:56
Omdat er een kans is dat ik niet veel tijd meer heb. Ik ben er recent achter gekomen dat vroege overgang in de familie zit. Mijn oma was 25 toen ze geen kinderen meer kon krijgen. Ik ben al ouder en tegen de tijd dat ik met mijn studie klaar ben, ben ik de 30 reeds gepasseerd. Wil natuurlijk niet zeggen dat mij dit ook overkomt, maar het is een risico dat ik niet wil nemen. Mijn kinderwens is belangrijk dan mijn studie.such_preggers schreef: ↑26-02-2018 18:57De behandelingen tegenwoordig zijn nit meer zo gefocust op medicatie. Toen ik onder behandeling zat was t verhaal nog dat behandeling alleen werkt met medicatie. Maar dat is tegenwoordig dus niet meer zo. Ik heb heel kort behamdeling gehad, omdat ik de groepsbehandeling echt niet trok. Maar ik vond t wel fijn om de bevestiging te hebben gekregen destijds.