Werk & Studie alle pijlers

Proeftijd weglaten

28-02-2018 09:42 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje,
Mijn man heeft een nieuwe baan , hij heeft zijn oude ( vaste ) baan opgezegd, maar nog niet getekend voor vertrek voordat het nieuwe contract getekend is.
De nieuwe baan is ook vast, en ze hebben afgesproken dat er geen proeftijd zal zijn. Nu schiet de nieuwe werkgever maar niet op met dat contract en zegt dat het weglaten van de proeftijd aangevraagd moet worden? Bij wie dan? Het is een familiebedrijfje van max 6 man. Op de site van de RVD staat dat het niet verplicht is, een proeftijd. Dan is het toch een kwestie van in het contract zetten dat er geen proeftijd geldt?
Litchi schreef:
28-02-2018 10:18
Sorry hoor maar dit is echt onzin, in Nederland is een proeftijd nooit verplicht.

Ja dat is ie wel
En ik snap het probleem niet van die proeftijd. Je werkt gewoon, doet je werk gewoon en dan werk je na 2 maanden nog precies zoals je in die 2 maanden ervoor ook deed.
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:20
Als er geen proeftijd is overeengekomen dan heb je een proeftijd van 2 maanden. Als je binnen die 2 maanden ontslag neemt en het bedrijf wil je houden aan bijvoorbeeld een opzegtermijn of bijzondere voorwaarden aan ontslag nemen, dan hebben ze geen poot om op te staan.
Nee dat klopt echt niet.
BahcoBarbie schreef:
Ja dat is ie wel
Nee.
SallySpectra schreef:
28-02-2018 10:22
Nee dat klopt echt niet.

Bron?
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:23
Bron?
Artikel 7:652 BW.
Winter is coming...
Kijk ook even in de cao. Kan zijn dat er op basis daarvan automatisch een proeftijd geldt.

https://www.fnv.nl/themas/contract/proeftijd/
BahcoBarbie schreef:
Als er geen proeftijd is overeengekomen dan heb je een proeftijd van 2 maanden. Als je binnen die 2 maanden ontslag neemt en het bedrijf wil je houden aan bijvoorbeeld een opzegtermijn of bijzondere voorwaarden aan ontslag nemen, dan hebben ze geen poot om op te staan.
Misschien kan je beter het burgerlijk wetboek eens doornemen voordat je deze onzin hier verspreidt? Wat jij zegt is gewoon niet waar.
Fruit ziet er lekker uit
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:23
Bron?
Kom zelf even met bronnen ipv onzin te kakelen. Als je er niets van weet, prima, maar ga hier geen fout advies lopen geven. En dan ook nog zo eigenwijs ook.

Het overeenkomstenrecht werkt gewoon niet zo.
SallySpectra schreef:
28-02-2018 10:25
Kom zelf even met bronnen ipv onzin te kakelen. Als je er niets van weet, prima, maar ga hier geen fout advies lopen geven. En dan ook nog zo eigenwijs ook.

+1 Voor sommige mensen is het blijkbaar te moeilijk om toe te geven dat ze het fout hebben.
Fruit ziet er lekker uit
winterqueen schreef:
28-02-2018 10:24
Artikel 7:652 BW.

Dit zegt niks over dat je altijd een proeftijd van 2 maanden hebt tenzij de overeenkomst eindig, tijdelijk is of korter dan 6 maanden.
SallySpectra schreef:
28-02-2018 10:25

Ik hoef je huiswerk niet te doen. En is het al in je opgekomen dat je ongelijk hebt?
Litchi schreef:
28-02-2018 10:29
+1 Voor sommige mensen is het blijkbaar te moeilijk om toe te geven dat ze het fout hebben.

Ik geef het zonder moeite toe als ik fout zit. Maar ik heb in deze gelijk.
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:30
Dit zegt niks over dat je altijd een proeftijd van 2 maanden hebt tenzij de overeenkomst eindig, tijdelijk is of korter dan 6 maanden.

Er staat: 'Indien partijen een proeftijd overeenkomen...'.

'Indien'... Het hoeft dus niet. Kom je het niet overeen, dan heb je dus geen proeftijd.
Winter is coming...
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:30
Ik hoef je huiswerk niet te doen. En is het al in je opgekomen dat je ongelijk hebt?
Nee.
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:31
Waar baseer je dat dan op? Noem het wetsartikel eens?
Winter is coming...
BahcoBarbie schreef:
Ben jij jurist?
winterqueen schreef:
28-02-2018 10:32
Er staat: 'Indien partijen een proeftijd overeenkomen...'.

'Indien'... Het hoeft dus niet. Kom je het niet overeen, dan heb je dus geen proeftijd.
Precies.
Een proeftijd is meestal niet verplicht en mag sowieso niet opgenomen worden in een contract van 6 maanden of korter.

Als je een proeftijd opneemt in een contract is dat aan regels gebonden. Een proeftijd moet voor de ingangsdatum van het contract schriftelijk overeengekomen zijn. Bij een contract voor bepaalde tijd mag de proeftijd max 1 maand bedragen. Bij een contact voor onbepaalde tijd max 2 maanden. Bij cao mag afgeweken worden van de duur van de proeftijd bij een contract voor bepaalde tijd. Zo mag in de metaal toch een proeftijd van 2 maanden overeengekomen worden bij een contact voor bepaalde tijd.

Op de site van de Rijksoverheid staat dit vrij duidelijk uitgelegd.
niesie wijzigde dit bericht op 28-02-2018 10:39
0.81% gewijzigd
SallySpectra schreef:
28-02-2018 10:37
Precies.
Ik ben wel jurist :biggrin:
Winter is coming...
BahcoBarbie schreef:
Nee dat heb je niet, de antwoorden die je geeft bewijzen maar weer eens dat juridische materie te ingewikkeld is voor leken. Het is overduidelijk dat je deze materie niet begrijpt en daarom ben jij niet de juiste persoon om hierover advies te geven.
Fruit ziet er lekker uit
BahcoBarbie schreef:
Nee, je hebt geen gelijk. En nee, dat geef je dus duidelijk niet toe!

Bron: arbeidsrechter.nl

1.3.3.1. Algemene opmerkingen over de proeftijd

Partijen kunnen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst een periode overeenkomen, waarin zij de arbeidsovereenkomst op ieder moment kunnen opzeggen (art 7:676 BW). Deze proeftijd kan nietig zijn als bepaalde voorschriften niet in acht zijn genomen (1.3.3.2.). Dan wordt er vanuit gegaan dat de arbeidsovereenkomst zonder proeftijd overeengekomen is. Het opzeggen gedurende een nietige (niet bestaande) proeftijd kan ernstige (financiële) consequenties hebben. De medewerker kan de nietigheid van het ontslag inroepen en loon vorderen, dan wel een schadevergoeding eisen wanneer het ontslag onregelmatig of kennelijk onredelijk is (3.4.4.).

Een proeftijd kan ook overeengekomen worden in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dit kan alleen in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van minimaal 6 maanden. Gedurende de echte proeftijd (eerste maand) kan de arbeidsovereenkomst op ieder moment opgezegd worden. Gedurende de periode daarna moeten bepaalde voorschriften in acht genomen worden (3.4.2.). De arbeidsovereenkomst eindigt echter doorgaans van rechtswege na de duur waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan (3.1.).

Een korte arbeidsovereenkomst wordt ook wel eens arbeidsovereenkomst op proef genoemd. Dit is een ongelukkige benaming die tot verwarring en daarmee tot problemen kan leiden. Een arbeidsovereenkomst op proef is vaak korter dan 6 maanden, zodat er geen proeftijd opgenomen mag worden, zodat er geen sprake is dat er (in de eerste maand) ieder moment opgezegd mag worden. De arbeidsovereenkomst op proef eindigt evenwel van rechtswege na een relatief korte periode (3.1.)
Je hebt contractsvrijheid voor zo ver dat niet beperkt is door het BW, de proeftijd is wel beperkt in maximale duur maar in geen enkel artikel verplicht gemaakt. Een proeftijd afspreken hoeft dus niet.

Wel kan er in een CAO een opgenomen zijn dat als er niks is afgesproken een bepaalde proeftijd geldt, dat maakt niet dat je daar in een contract niet van af mag wijken.
winterqueen schreef:
28-02-2018 10:33
Waar baseer je dat dan op? Noem het wetsartikel eens?

Aha ik zit toch fout! Mijn zaak dateert van voor 1 jan 2015 en toen gold dit nog wel. Ik heb het arrest er maar eens bij gepakt (wat je al niet doet voor het vf) en nagezocht en zie nu dat de wet is aangepast.
Nummer*Zoveel schreef:
28-02-2018 10:40
Nee, je hebt geen gelijk. En nee, dat geef je dus duidelijk niet toe!

Bron: arbeidsrechter.nl

Nou nou niet zo opgewonden.. ik had het niet tegen jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven