Proeftijd weglaten
woensdag 28 februari 2018 om 09:42
Vraagje,
Mijn man heeft een nieuwe baan , hij heeft zijn oude ( vaste ) baan opgezegd, maar nog niet getekend voor vertrek voordat het nieuwe contract getekend is.
De nieuwe baan is ook vast, en ze hebben afgesproken dat er geen proeftijd zal zijn. Nu schiet de nieuwe werkgever maar niet op met dat contract en zegt dat het weglaten van de proeftijd aangevraagd moet worden? Bij wie dan? Het is een familiebedrijfje van max 6 man. Op de site van de RVD staat dat het niet verplicht is, een proeftijd. Dan is het toch een kwestie van in het contract zetten dat er geen proeftijd geldt?
Mijn man heeft een nieuwe baan , hij heeft zijn oude ( vaste ) baan opgezegd, maar nog niet getekend voor vertrek voordat het nieuwe contract getekend is.
De nieuwe baan is ook vast, en ze hebben afgesproken dat er geen proeftijd zal zijn. Nu schiet de nieuwe werkgever maar niet op met dat contract en zegt dat het weglaten van de proeftijd aangevraagd moet worden? Bij wie dan? Het is een familiebedrijfje van max 6 man. Op de site van de RVD staat dat het niet verplicht is, een proeftijd. Dan is het toch een kwestie van in het contract zetten dat er geen proeftijd geldt?
woensdag 28 februari 2018 om 10:22
Nee dat klopt echt niet.BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:20Als er geen proeftijd is overeengekomen dan heb je een proeftijd van 2 maanden. Als je binnen die 2 maanden ontslag neemt en het bedrijf wil je houden aan bijvoorbeeld een opzegtermijn of bijzondere voorwaarden aan ontslag nemen, dan hebben ze geen poot om op te staan.
woensdag 28 februari 2018 om 10:23
woensdag 28 februari 2018 om 10:24
Kijk ook even in de cao. Kan zijn dat er op basis daarvan automatisch een proeftijd geldt.
https://www.fnv.nl/themas/contract/proeftijd/
https://www.fnv.nl/themas/contract/proeftijd/
Misschien kan je beter het burgerlijk wetboek eens doornemen voordat je deze onzin hier verspreidt? Wat jij zegt is gewoon niet waar.BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:20Als er geen proeftijd is overeengekomen dan heb je een proeftijd van 2 maanden. Als je binnen die 2 maanden ontslag neemt en het bedrijf wil je houden aan bijvoorbeeld een opzegtermijn of bijzondere voorwaarden aan ontslag nemen, dan hebben ze geen poot om op te staan.
Fruit ziet er lekker uit
woensdag 28 februari 2018 om 10:25
Kom zelf even met bronnen ipv onzin te kakelen. Als je er niets van weet, prima, maar ga hier geen fout advies lopen geven. En dan ook nog zo eigenwijs ook.
Het overeenkomstenrecht werkt gewoon niet zo.
woensdag 28 februari 2018 om 10:29
+1 Voor sommige mensen is het blijkbaar te moeilijk om toe te geven dat ze het fout hebben.SallySpectra schreef: ↑28-02-2018 10:25Kom zelf even met bronnen ipv onzin te kakelen. Als je er niets van weet, prima, maar ga hier geen fout advies lopen geven. En dan ook nog zo eigenwijs ook.
Fruit ziet er lekker uit
woensdag 28 februari 2018 om 10:30
Dit zegt niks over dat je altijd een proeftijd van 2 maanden hebt tenzij de overeenkomst eindig, tijdelijk is of korter dan 6 maanden.
woensdag 28 februari 2018 om 10:30
SallySpectra schreef: ↑28-02-2018 10:25Kom zelf even met bronnen ipv onzin te kakelen. Als je er niets van weet, prima, maar ga hier geen fout advies lopen geven. En dan ook nog zo eigenwijs ook.
Ik hoef je huiswerk niet te doen. En is het al in je opgekomen dat je ongelijk hebt?
woensdag 28 februari 2018 om 10:32
BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:30Dit zegt niks over dat je altijd een proeftijd van 2 maanden hebt tenzij de overeenkomst eindig, tijdelijk is of korter dan 6 maanden.
Er staat: 'Indien partijen een proeftijd overeenkomen...'.
'Indien'... Het hoeft dus niet. Kom je het niet overeen, dan heb je dus geen proeftijd.
Winter is coming...
woensdag 28 februari 2018 om 10:32
Nee.BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:30Ik hoef je huiswerk niet te doen. En is het al in je opgekomen dat je ongelijk hebt?
woensdag 28 februari 2018 om 10:33
Waar baseer je dat dan op? Noem het wetsartikel eens?BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:31Ik geef het zonder moeite toe als ik fout zit. Maar ik heb in deze gelijk.
Winter is coming...
woensdag 28 februari 2018 om 10:36
Ben jij jurist?BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:31Ik geef het zonder moeite toe als ik fout zit. Maar ik heb in deze gelijk.
woensdag 28 februari 2018 om 10:37
Precies.winterqueen schreef: ↑28-02-2018 10:32Er staat: 'Indien partijen een proeftijd overeenkomen...'.
'Indien'... Het hoeft dus niet. Kom je het niet overeen, dan heb je dus geen proeftijd.
woensdag 28 februari 2018 om 10:37
Een proeftijd is meestal niet verplicht en mag sowieso niet opgenomen worden in een contract van 6 maanden of korter.
Als je een proeftijd opneemt in een contract is dat aan regels gebonden. Een proeftijd moet voor de ingangsdatum van het contract schriftelijk overeengekomen zijn. Bij een contract voor bepaalde tijd mag de proeftijd max 1 maand bedragen. Bij een contact voor onbepaalde tijd max 2 maanden. Bij cao mag afgeweken worden van de duur van de proeftijd bij een contract voor bepaalde tijd. Zo mag in de metaal toch een proeftijd van 2 maanden overeengekomen worden bij een contact voor bepaalde tijd.
Op de site van de Rijksoverheid staat dit vrij duidelijk uitgelegd.
Als je een proeftijd opneemt in een contract is dat aan regels gebonden. Een proeftijd moet voor de ingangsdatum van het contract schriftelijk overeengekomen zijn. Bij een contract voor bepaalde tijd mag de proeftijd max 1 maand bedragen. Bij een contact voor onbepaalde tijd max 2 maanden. Bij cao mag afgeweken worden van de duur van de proeftijd bij een contract voor bepaalde tijd. Zo mag in de metaal toch een proeftijd van 2 maanden overeengekomen worden bij een contact voor bepaalde tijd.
Op de site van de Rijksoverheid staat dit vrij duidelijk uitgelegd.
niesie wijzigde dit bericht op 28-02-2018 10:39
0.81% gewijzigd
woensdag 28 februari 2018 om 10:38
woensdag 28 februari 2018 om 10:38
Nee dat heb je niet, de antwoorden die je geeft bewijzen maar weer eens dat juridische materie te ingewikkeld is voor leken. Het is overduidelijk dat je deze materie niet begrijpt en daarom ben jij niet de juiste persoon om hierover advies te geven.BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:31Ik geef het zonder moeite toe als ik fout zit. Maar ik heb in deze gelijk.
Fruit ziet er lekker uit
woensdag 28 februari 2018 om 10:40
Nee, je hebt geen gelijk. En nee, dat geef je dus duidelijk niet toe!BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:31Ik geef het zonder moeite toe als ik fout zit. Maar ik heb in deze gelijk.
Bron: arbeidsrechter.nl
1.3.3.1. Algemene opmerkingen over de proeftijd
Partijen kunnen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst een periode overeenkomen, waarin zij de arbeidsovereenkomst op ieder moment kunnen opzeggen (art 7:676 BW). Deze proeftijd kan nietig zijn als bepaalde voorschriften niet in acht zijn genomen (1.3.3.2.). Dan wordt er vanuit gegaan dat de arbeidsovereenkomst zonder proeftijd overeengekomen is. Het opzeggen gedurende een nietige (niet bestaande) proeftijd kan ernstige (financiële) consequenties hebben. De medewerker kan de nietigheid van het ontslag inroepen en loon vorderen, dan wel een schadevergoeding eisen wanneer het ontslag onregelmatig of kennelijk onredelijk is (3.4.4.).
Een proeftijd kan ook overeengekomen worden in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dit kan alleen in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van minimaal 6 maanden. Gedurende de echte proeftijd (eerste maand) kan de arbeidsovereenkomst op ieder moment opgezegd worden. Gedurende de periode daarna moeten bepaalde voorschriften in acht genomen worden (3.4.2.). De arbeidsovereenkomst eindigt echter doorgaans van rechtswege na de duur waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan (3.1.).
Een korte arbeidsovereenkomst wordt ook wel eens arbeidsovereenkomst op proef genoemd. Dit is een ongelukkige benaming die tot verwarring en daarmee tot problemen kan leiden. Een arbeidsovereenkomst op proef is vaak korter dan 6 maanden, zodat er geen proeftijd opgenomen mag worden, zodat er geen sprake is dat er (in de eerste maand) ieder moment opgezegd mag worden. De arbeidsovereenkomst op proef eindigt evenwel van rechtswege na een relatief korte periode (3.1.)
woensdag 28 februari 2018 om 10:43
Je hebt contractsvrijheid voor zo ver dat niet beperkt is door het BW, de proeftijd is wel beperkt in maximale duur maar in geen enkel artikel verplicht gemaakt. Een proeftijd afspreken hoeft dus niet.
Wel kan er in een CAO een opgenomen zijn dat als er niks is afgesproken een bepaalde proeftijd geldt, dat maakt niet dat je daar in een contract niet van af mag wijken.
Wel kan er in een CAO een opgenomen zijn dat als er niks is afgesproken een bepaalde proeftijd geldt, dat maakt niet dat je daar in een contract niet van af mag wijken.
woensdag 28 februari 2018 om 10:43
Aha ik zit toch fout! Mijn zaak dateert van voor 1 jan 2015 en toen gold dit nog wel. Ik heb het arrest er maar eens bij gepakt (wat je al niet doet voor het vf) en nagezocht en zie nu dat de wet is aangepast.
woensdag 28 februari 2018 om 10:46
Nummer*Zoveel schreef: ↑28-02-2018 10:40Nee, je hebt geen gelijk. En nee, dat geef je dus duidelijk niet toe!
Bron: arbeidsrechter.nl
Nou nou niet zo opgewonden.. ik had het niet tegen jou.