Lijf & Lijn alle pijlers

Bodyshaming

03-03-2018 10:24 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net een artikel over bodyshaming, een uitdrukking waar ik nog nooit van gehoord had. Het komt er kort op neer dat mensen het nodig vinden om vrouwen neer te sabelen over andermans lijf. Terugdenkend heb ik daar zelf ook altijd mee te maken gehad. Tot aan mijn 18e jaar hield ik me totaal niet bezig met hoe ik eruit zag qua lichaam. Ik woog 52 kilo bij een lengte van 1.69. Ik fietste 15 km op een dag en at normaal. Al mijn vriendinnen hadden ongeveer ook dat gewicht. In die tijd waren er weinig jongeren dik. Ik ben trouwens nu bijna 48 en weeg 61 kilo. Toen ik 22 was was ik zwanger van mijn eerste kind. Toen ik bijna 9 maanden zwanger was woog ik 58,5 kilo en woog mijn zoon bij de geboorte 9 pond.

Maar terugkomend op dat bodyshaming. Vanaf dat ik ben gaan werken (op mijn 18e) was er altijd wel iemand die wat vond hoe ik eruit zag. Jaloerse vrouwen die zeiden dat ik dikker was geworden, mijn toenmalige vriendje die vond dat ik dik werd. Vrouwen die me naar behandelde omdat ik jong en slank was? Mensen die zeiden dat ik zo mooi slank was etc. etc. Vanaf dat ogenblik ben ik onzeker geworden over mijn lijf en dat is nooit meer goed gekomen. Met 61 kilo ben ik nog steeds slank. Als ik foto’s terugkijk van vroeger, wat was ik prachtig (en nee, dat bedoel ik niet verwaand). Ik weet zeker, dat als ik dat vroeger niet zo had meegemaakt, dat mijn leven een stuk easier was geweest. Ik heb zelf ook een dochter, die is nu 18. Heeft mijn bouw van vroeger. Ze weegt 54 kilo bij een lengte van 1.67. Ook zij krijgt allerlei (nare en leuke) opmerkingen van anderen over haar lijf. Dit heeft er al toe geresulteerd dat ze zichzelf een gratenpakhuis vindt terwijl dat helemaal niet zo is. Ze eet daarom ongezond om dikker te worden. @( Kortom, wie denken mensen dat ze zijn om op en aanmerkingen te kunnen/mogen maken over het lijf van een ander? Herkent iemand dit?
Mensen menen overal wat van moeten te vinden. Als het niet je lijf is, is het wel je intellect, je uitstraling of je huisdier.
Trek het je niet zo aan; dit hoort bij het leven!
Nee, ik herken dit niet. Ik ben 1,68 en een paar kilo lichter dan jij en ook nooit dik geweest. Ik heb dat nog nooit meegemaakt wat jij beschrijft. Bovendien zal het me een zorg zijn wat een ander van mijn lichaam vindt, ik ben er blij mee.
Cum non tum age
Ja, ik herken het wel... Dikkere mensen die lelijke opmerkingen maken over 'magere scharminkels' en slanke mensen die opmerkingen maken over dikke mensen.

Persoonlijk vooral last van bodyshaming sinds ik een borstverkleining heb gehad moet mijn zus elke keer maar weer opmerkingen maken. Niet leuk, maar ik ben nu wel bezig om haar elke keer erop te wijzen dat ik het niet prettig vind. In het begin dacht ik nog dat houdt wel weer op, maar nu na 2 jaar vind ik het wel eens genoeg.
Mensen nemen de ruimte die je ze geeft.
Ik had met 1.60 en 45 kg van iemand gehoord dat ik een wat dikke kont had. Mijn vriendje noemde me bolle, op werk en stage en op straat zelfs mensen die echt even kwijt moesten dat ik zo'n leuk figuur had, maar wel moest opletten.
Kon niet eens shoppen op de volwassenafdeling maar blinde paniek. Vooral geen lichte broek of bepaald model, want ojee die kont.
Nu heb ik een serieuze dikke kont (ze hadden toch gelijk :rofl: ) en hoor of niks of vriendelijke opmerkingen.
Gewoon omdat het me niks boeit.
Mensen die zeggen dat jij zo mooi slank bent dat is echt geen bodyshaming hoor. Wanneer je daar al een complex van krijgt.

Het feit dat je uit elke levensfase nog precies weet wat je woog en welke opmerking iemand ooit tegen je heeft gemaakt zegt meer over hoe erg jij er mee bezig bent dan dat het wat dan ook zegt over de maatschappij.
En nu projecteer je je kronkels ook nog onnodig op je gezonde dochter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je moet het toch ergens over hebben.
Ik denk niet dat iedereen diep over een ander nadenkt. Ik weet echt niet of mijn buren maat 38 of 44 hebben maar ik zal eens opletten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als hier iemand over kleine kamertjes praat ga je de eigenschappen van kleine kamers bespreken en als het over iemands al of niet slanke lijn gaat dan bespreek je dat. En is een groot onderwerpentekort, maar iedereen heeft een lichaam en kamers.
Theamuts schreef:
03-03-2018 10:29
Mensen menen overal wat van moeten te vinden. Als het niet je lijf is, is het wel je intellect, je uitstraling of je huisdier.
Trek het je niet zo aan; dit hoort bij het leven!
Dat is waar. Het is ook niet zozeer het aantrekken maar meer dat dit me nu pas opvalt. :)
Bumba1985 schreef:
03-03-2018 10:37
Ja, ik herken het wel... Dikkere mensen die lelijke opmerkingen maken over 'magere scharminkels' en slanke mensen die opmerkingen maken over dikke mensen.

Persoonlijk vooral last van bodyshaming sinds ik een borstverkleining heb gehad moet mijn zus elke keer maar weer opmerkingen maken. Niet leuk, maar ik ben nu wel bezig om haar elke keer erop te wijzen dat ik het niet prettig vind. In het begin dacht ik nog dat houdt wel weer op, maar nu na 2 jaar vind ik het wel eens genoeg.
Het is al zo’n stap en dan zit je er niet op te wachten dat er op ervingen over gemaakt worden.
retrostar schreef:
03-03-2018 10:57
Als hier iemand over kleine kamertjes praat ga je de eigenschappen van kleine kamers bespreken en als het over iemands al of niet slanke lijn gaat dan bespreek je dat. En is een groot onderwerpentekort, maar iedereen heeft een lichaam en kamers.
Wat gaaf benaderd. Leuk zo’n invalshoek. :high5:
Bumba1985 schreef:
03-03-2018 10:37
Dit. Het is gewoon nooit goed. Ik ben zelf 65 kilo met 1.70, maar wel heel erg gespierd en daarom toch slank en strak. Ik krijg van mijn moeder wel eens de opmerking dat het niet meer moet worden met die spieren, maar dat komt gewoon doordat ik mijn sport heel leuk vind en daar gewoon gespierd van word. Ik doe het er echt niet om.

Ik heb wel brede schouders en ben daar best onzeker over. Soms had ik ook liever elegante ballerina armpjes willen hebben, maar ja. Sterk zijn is ook leuk, ik kan alle appelmoes potten open krijgen :D
Jij maakt zelf een punt van je uiterlijk en gewicht. Je weet nog tot op de gram nauwkeurig wat je 20 jaar geleden woog. o_o Als je zelf tevreden bent met je uiterlijk en gewicht en er gewoon niet mee bezig bent dan vallen dat soort opmerkingen je niet eens op.
Je hebt het blijkbaar ook overgedragen op je dochter die zelfs zo gevoelig is voor dat soort commentaar dat ze ongezond gaat eten om haar uiterlijk te laten matchen aan wat zij dénkt dat anderen van haar verwachten.
konijntje123 schreef:
03-03-2018 12:13
Dit. Het is gewoon nooit goed. Ik ben zelf 65 kilo met 1.70, maar wel heel erg gespierd en daarom toch slank en strak. Ik krijg van mijn moeder wel eens de opmerking dat het niet meer moet worden met die spieren, maar dat komt gewoon doordat ik mijn sport heel leuk vind en daar gewoon gespierd van word. Ik doe het er echt niet om.

Ik heb wel brede schouders en ben daar best onzeker over. Soms had ik ook liever elegante ballerina armpjes willen hebben, maar ja. Sterk zijn is ook leuk, ik kan alle appelmoes potten open krijgen :D
Ik vind dat juist mooi.
Cum non tum age
Nee,ik heb er weinig last van gehad. Natuurlijk heb ik wel eens met de ene of andere opmerking te maken gehad en dat vond ik dan ook maar raar. Sommige mensen denken inderdaad altijd iets te mogen vinden,waarom dat weet ik niet. Probeer er niet te lang in te blijven hangen! Over bodyshaming heb ik gelezen door het op internet op te zoeken. Tot kort geleden wist ik ook niet echt wat het was.
anoniem_2815 wijzigde dit bericht op 03-03-2018 17:10
20.96% gewijzigd
konijntje123 schreef:
03-03-2018 12:13

konijntje...leuke nick trouwens,ik weeg zelf ook 71/72 kilo bij 1.75 en ben vrij gespierd maar ook niet overdreven. Zulk soort dingen kreeg ik van vroegere collega's ook wel eens te horen ''manwijf'' of ''onvrouwelijk'' ''je moet meer volle producten gaan eten'' of ''woon je soms in de sportschool?'' Soms als grapje bedoeld en soms misschien wel jalousie... I don't care en ik ga gewoon verder mijn gang. :D . Ik vind sporten en bewegen ook erg leuk en voel me daar fit en gezond door. Ik kan niet zonder. En ja,ik krijg alle deuren en potten open...heerlijk :) .
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:31
99.76% gewijzigd
Bijzonder dat je zo veel mensen tegenkwam (en komt, zie je dochter) die dit soort opmerkingen maken. Ik ken zelf namelijk niemand die zoiets zou doen en vraag me af hoe het kan dat jij juist meerdere (veel zelfs!?) van dit soort mensen tegenkomt.

Jij en je dochter lijken erg gericht op de omgeving en wat die vindt. Wees gezond, wees jezelf en leg niet zo veel belang op de mening van een ander.
Wat raar dat je zoveel mensen tegenkomt die opmerkingen over je gewicht maken. Vooral omdat dat gewicht, wat je zo exact beschrijft, prima is.
Ik zou wat kilo's kwijt mogen, maar ik krijg nooit commentaar. Ik ken ook niemand die andere mensen ongevraagd commentaar geeft over iemands lichaam.
Valt me altijd weer op, hoezeer mensen met andere mensen bezig zijn. Ik heb nooit opmerkingen over mijn gewicht gehad, of ik hoor het gewoon niet, dat kan ook. Oh ja, één keer. Ik was een paar kilo afgevallen en sloeg in de kroeg een bitterbal af. Gewoon omdat ik daar op dat moment geen zin in had. Meteen een paar mensen: 'Oooooohhh, je slaat toch niet door, hè!' Dat vond ik zo raar.
Winter is coming...
Nee, ik ook niet.

Afbeelding

Deze mensen hebben er ook geen boodschap aan. :proud:
Ze verdienen beter dan jij en ik aan hun postuur.
Helaas mee te maken met een toenmalig vriendje. Zeurde altijd dat ik te dun was en geen kont en tieten zou hebben.
Afstand genomen van dit type en nu weer helemaal tevreden over mezelf :cheer:
lorrainadelana schreef:
05-03-2018 13:16
Helaas mee te maken met een toenmalig vriendje. Zeurde altijd dat ik te dun was en geen kont en tieten zou hebben.
Afstand genomen van dit type en nu weer helemaal tevreden over mezelf :cheer:
Ik geef je helemaal gelijk. Dat had ik ook gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven