Geld & Recht alle pijlers

Uitkering minderjarige

04-03-2018 20:03 28 berichten
Hallo allemaal,

Sinds ruim een jaar ben ik voogd van mijn zusje nu 16 jaar. Nadat onze moeder overleed.

Nu is het zo dat zij in een instelling woont, En ik verder al haar zaken regel.

Gisteren kwam ik op de site van Rijksoverheid en las is dat als er 1 voogd is voor het kind dat het kind mogelijk recht heeft op een kleine uitkering.

Het wel zo dat ik samenwoon maar mijn vriend is geen voogd en ik betaal haar kosten zelf.

Ik zou het fijn voor haar vinden omdat er dan misschien wel iets gespaard kan worden voor haar wat ik niet kan.

Is er iemand die hier meer vanaf weet?
Vraag het bij de instelling waar ze woont, die zijn van dit soort zaken op de hoogte.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 04-03-2018 20:05
79.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan heeft er vast bij gestaan hoe die uitkering heet?
minnimouse schreef:
04-03-2018 20:05
Dan heeft er vast bij gestaan hoe die uitkering heet?
Een bijstandsuitkering,ik ga morgen bellen. Maar op de site van onze gemeente is er helaas niks te vinden.
kimmetjee1990 schreef:
04-03-2018 20:07
Een bijstandsuitkering,ik ga morgen bellen. Maar op de site van onze gemeente is er helaas niks te vinden.
Maar betaal jij dan de eigen bijdrage voor de instelling?
Probeer stichting MEE.

Trouwens, je ontvangt toch gewoon een uitkering van de wet nabestaanden? Het vroegere weduwe en wezen wet?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nuitkering
Ik kende wel minderjarige kinderen die een uitkering kregen omdat ze wees waren geworden. Denk niet dat je zo jong al in de bijstand kan maar ik heb geen idee wat de regels zijn.
Een bijstandsuitkering is pas vanaf 18 jaar.

Betaal je veel kosten voor haar? Meer dan 422 euro per kwartaal? Dan heb je recht op kinderbijslag. https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag ... geplaatst/

Waar is jullie/ haar vader?

Er bestaat pas recht op wezenuitkering van de SVB als allebei de ouders zijn overleden. Of als er geen wettelijke vader was.

Sterkte, het klinkt niet of je een makkelijke tijd achter de rug hebt.
mariejan wijzigde dit bericht op 04-03-2018 20:20
0.94% gewijzigd
Google eens op wezenuitkering/wezentoeslag.
Ze heeft vlg mij recht op een wezenuitkering ogv de algemene nabestaanden wet. Of ze daar iets aan overhoudt betwijfel ik, maar de instelling waar ze zit zou daar idd meer over moeten kunnen vertellen.
Dubbel
mariejan wijzigde dit bericht op 04-03-2018 20:21
98.57% gewijzigd
Info over de ANW kan je trouwens bij de SVB vinden
We hebben een andere vader.
Mijn vader is overleden en haar vader heeft nooit naar haar omgekeken en ook niks betaald.

Op dit moment ontvang ik inderdaad kinderbijslag voor haar.
Ik betaal geen bijdrage aan de instelling, wel zakgeld verzorgingsspullen, opleiding,kleding e.d

Mijn vraag is vooral omdat het me fijn lijkt om de financiën te scheiden en haar onder budgetbeheer te zetten zodat er gespaard kan worden.
Misschien kun je eens gaan praten met maatschappelijk werk om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor je zusje want ik neem aan dat je zelf ook nog vrij jong bent. Lijkt me heel lastig om dan ook nog de financiële lasten van je zusje te dragen.
kimmetjee1990 schreef:
04-03-2018 20:37
We hebben een andere vader.
Mijn vader is overleden en haar vader heeft nooit naar haar omgekeken en ook niks betaald.

Op dit moment ontvang ik inderdaad kinderbijslag voor haar.
Ik betaal geen bijdrage aan de instelling, wel zakgeld verzorgingsspullen, opleiding,kleding e.d

Mijn vraag is vooral omdat het me fijn lijkt om de financiën te scheiden en haar onder budgetbeheer te zetten zodat er gespaard kan worden.
Heb je hier al eens over gesproken met haar begeleiders van de instelling waar ze woont?
Toen mijn man overleed kreeg ik voor mijn kinderen een halfwezenuitkering tot het jongste kind 18 was. Dat was toen (ruim 10 jaar geleden) zo'n 249.00 euro. Het maakte niet uit hoeveel kinderen je had staat me bij. Dat was toen het standaardbedrag en ging via de SVB.
prada schreef:
04-03-2018 20:57
Toen mijn man overleed kreeg ik voor mijn kinderen een halfwezenuitkering tot het jongste kind 18 was. Dat was toen (ruim 10 jaar geleden) zo'n 249.00 euro. Het maakte niet uit hoeveel kinderen je had staat me bij. Dat was toen het standaardbedrag en ging via de SVB.
De halfwezenuitkering bestaat helaas niet meer sinds 2013.
gizzmo-returns schreef:
04-03-2018 20:49
Heb je hier al eens over gesproken met haar begeleiders van de instelling waar ze woont?
Ja Word alleen een beetje van het kastje naar muur gestuurd heb ook contact opgenomen met jeugdzorg omdat ik ook bang was voor kosten voor de instelling.. en geloof het of niet het antwoord daar was letterlijk. Je hebt toch Google..

Maar helaas is hier weinig over te vinden dus hoopte ik dat er toevallig iemand is die zo’n situatie kent.

Maar morgen ga ik zeker even rondbellen om dit uit te zoeken
Kijk of er sociaal raadslieden in jouw gemeente zitten, die kunnen jehierbij helpen, succes!
ik heb even gegoogled, niet heel goed uitgezocht, maar misschien helpt dit je op weg

https://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_a ... /index.jsp
kimmetjee1990 schreef:
04-03-2018 21:02
Ja Word alleen een beetje van het kastje naar muur gestuurd heb ook contact opgenomen met jeugdzorg omdat ik ook bang was voor kosten voor de instelling.. en geloof het of niet het antwoord daar was letterlijk. Je hebt toch Google..

Maar helaas is hier weinig over te vinden dus hoopte ik dat er toevallig iemand is die zo’n situatie kent.

Maar morgen ga ik zeker even rondbellen om dit uit te zoeken
Bel even naar stichting MEE die weten heel veel over instellingen en potjes /uitkeringen /tegemoetkomingen En anders zoeken ze uit waar je wel terecht kan. Hele fijne ervaringen mee met MEE :D
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga de svb morgen ook bellen.

Het enige wat een probleem kan zijn is dat haar vader nog leeft en haar wel erkend heeft.
https://www.nji.nl/nl/Producten-en-dien ... eskinderen

Misschien kun je vanaf deze site (Nederlands Jeugd Instituut) verder zoeken? Deze organisatie is betrokken bij het schrijven van handleidingen voor Jeugdzorg.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als haar vader nog leeft, betaalt hij dan geen alimentatie? De man van een vriendin van mij is drie jaar geleden overleden, hun kinderen ontvangen een soort uitkering. Ik weet alleen niet of dat via het pensioenfonds van hun vader gaat of via een wezenuitkering.
Creativity is intelligence having fun
Mariejan schreef:
04-03-2018 20:59
De halfwezenuitkering bestaat helaas niet meer sinds 2013.
Ah bedankt voor de aanvulling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven