Laat mij eens uitpraten!

05-03-2018 12:06 27 berichten
Dit krijg ik vaak te horen van iemand in mijn omgeving. Deze persoon kan erg veel praten je komt er vaak niet tussen en als ik hem dan onderbreek of ergens op inhaak vind hij dat niet leuk. En dit terwijl hij ook vaak genoeg ertussen komt als ik een verhaal aan het vertellen ben.
Wachten jullie altijd tot iemand helemaal zijn of haar verhaal af heeft voordat je iets terugzegt? Ik vind het nogal asociaal mensen die minutenlang aan het woord willen zijn en verwachten dat er niks gezegd mag worden terwijl zij aan het woord zijn.
Daar moet je gewoon doorheen schreeuwen.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Heeft mijn man ook. Vind dat idd erg vervelend dat hij vind dat ik geen vraag tussendoor mag stellen omdat hij eerst het hele (meestal lange) verhaal wil doen.
Tegen de tijd dat hij klaar is met zijn verhaal, weet ik niet meer wat ik eigenlijk wilde zeggen of vragen.
En dan geef ik dus maar geen reactie, waarop hij dan weer vind dat ik wel even op zijn verhaal zou kunnen reageren en belangstelling tonen.
Duidelijk communicatiedingetje tussen ons.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Als die persoon door jou heen praat zou ik hetzelfde gaan zeggen.

Maar ik heb geleerd dat het onbeleefd is om door iemand heen te praten.

Bekijk voor jezelf even of je wel met deze persoon wil omgaan.
Pffff, ik heb zo'n vriendin die een heel verhaal vertelt, even stopt met vertellen (dan wil ik een reactie geven) en vrolijk weer doorgaat zodat ze door mijn reactie heen praat.
Ligt aan de situatie. Een korte vraag toont juist interesse en zou moeten kunnen. Nodigt uit tot meer praten.
Ja of zo uitgebreid dat alles details tot minstens 3 keer herhaald worden. Dan zeg ik gewoon ja en nu even kort en bondig.
Of ik ga haar zelf ook lopen herhalen.
Wat in 1 minuut gezegt kan worden duurt dan minstens 7 minuten. En het erge is dat ik dat hele verhaal dan al eerder van haar heb gehoord. Dus dan zeg ik ja ik weet, dit en dat, maar dan gewoon toch doorgaan hoor. Met alle gezochtsuitdrukkingen en handgebaren erbij. Doodmoe word ik van dat soort lui.
lientje69 schreef:
05-03-2018 12:14
Heeft mijn man ook. Vind dat idd erg vervelend dat hij vind dat ik geen vraag tussendoor mag stellen omdat hij eerst het hele (meestal lange) verhaal wil doen.
Tegen de tijd dat hij klaar is met zijn verhaal, weet ik niet meer wat ik eigenlijk wilde zeggen of vragen.
En dan geef ik dus maar geen reactie, waarop hij dan weer vind dat ik wel even op zijn verhaal zou kunnen reageren en belangstelling tonen.

Misschien vragen of hij het verhaal iets korter wil vertellen? :) Is heel irritant die lange verhalen met pauzes waarbij je niets mag zeggen, mijn vader was ook zo. Ik praat in pauzes wel gewoon, vind dat 'niet door elkaar heen praten' alleen letterlijk er niet doorheen praten betekent, niet dat je naar ellenlange verhalen moet luisteren.
lientje69 schreef:
Dan zou ik geloof ik demonstratief aantekeningen gaan maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lientje69 schreef:
De volgende keer als hij een verhaal begint, gewoon heel demonstratief een notitieblok erbij pakken en tijdens zijn verhaal je vragen en/of opmerkingen opschrijven. Als hij dat storend vindt, laat je hem gewoon kiezen; of je mag af en toe een vraag tussendoor stellen, of je zit voortaan met je notitieblok naar zijn verhaal te luisteren.
Tiswa schreef:
05-03-2018 12:38
De volgende keer als hij een verhaal begint, gewoon heel demonstratief een notitieblok erbij pakken en tijdens zijn verhaal je vragen en/of opmerkingen opschrijven. Als hij dat storend vindt, laat je hem gewoon kiezen; of je mag af en toe een vraag tussendoor stellen, of je zit voortaan met je notitieblok naar zijn verhaal te luisteren.
:hihi:
Oooh ja, herken dit. Bij de meeste mensen heb je van die natuurlijke korte stiltes of aan de intonatie kun je herkennen wanneer je het praatstokje kunt overnemen. En vaak is dat heel eerlijk verdeeld zonder dat je er over hoeft na te denken. Maar sommige mensen gaan maar door! Vaak weet je inderdaad al wat er komt of wordt een onderwerp gewoon op 4 verschillende manieren uitgelegd. Zo saai! Ik heb dan het gevoel dat ik gebruikt wordt als praatpaal. Irritant. Vaak zijn dit ook mensen die zichzelf graag horen praten, maar niet veel geven om wat de ander zegt. Hen onderbreken heeft dan toch geen zin (één vriend van me praat trouwens heel veel, maar reageert ook heel geïnteresseerd op wat je zegt, dan vind ik het weer niet zo erg).
.
Heb je al is tegen hem gezegd dat hij te veel praat? Waarschijnlijk heeft hij het niet eens door.
O, dat is een Wat-ik-nu-toch-heb-meegemaakt-type. Daar heb ik ooit een topic over geopend waarin we geprobeerd hebben gezamenlijk zelf zo'n ellenlang verhaal te vertellen. Dat viel nog niet mee :D

overig/wat-ik-n-toch-heb-meegemaakt/list_messages/89061
Ik vind hier dingen van.
Ik laat mijn vriend inderdaad uitspreken, ook als hij hele spreekbeurten vertelt. Het is een supergoede oefening want mensen zijn nogal geneigd door elkaar heen te mekkeren en niet naar elkaar te luisteren. Als je de ander uit laat spreken en probeert om niet alvast antwoorden in je hoofd te formuleren merk je ook vaak dat andermans verhaal best boeiend is of zou kunnen zijn. Ik vind het heel leerzaam juist.
De andere kant is wel dat hij hetzelfde doet, hij laat mij ook uitspreken, dat vind ik ook wel zo aardig.
Als de persoon waar je het over hebt dit niet doet zou je hem op een moment dat het er niet toe doet op aan kunnen spreken. Dat je het prima vindt zijn lange verhaal aan te horen maar dat hij ook beter op zijn eigen onderbrekingen zou kunnen letten.
Ik heb dat ook bij sommige en misschien hebben sommigen dat weer bij mij. Maar het is inderdaad wel heel irritant. Overigens zeg ik soms wel zoiets van "laat mij nu ook eens even uitpraten". Dan krijg ik de reactie: dat zou ik ook wel willen!

Wat ik me afvraag is of mensen doorhebben dat ze heel veel monologen houden.
moentje_ schreef:
05-03-2018 12:06
.......
Wachten jullie altijd tot iemand helemaal zijn of haar verhaal af heeft voordat je iets terugzegt? Ik vind het nogal asociaal mensen die minutenlang aan het woord willen zijn en verwachten dat er niks gezegd mag worden terwijl zij aan het woord zijn.
Nee hoor. Ik kap ze af als het te gek wordt.
Sommige mensen zijn ook zo lang van stof... Die moeten altijd alle details rondom een situatie hélemaal toelichten (tijdstip, plaats, wat voor weer het was, wat je aan had, wat je daarvoor had gegeten..who cares!?) Wees gewoon eens wat to the point. Dan kan ik mijn aandacht er ook beter bij houden.

Mag je best zeggen, vind ik. Je zal gerust niet de enige zijn die daar tegenaan loopt. Denk dat mensen er ook niets van leren als iedereen het altijd maar van ze slikt.
Soppie d'r over en hij glimt weer!
lientje69 schreef:
Haha, die herken ik wel een beetje van mijn man. Maar dan is het meer zo dat ik evt nog wel wat kan zeggen, maar hij er toch niet op reageert, want hij moet nog z'n verhaal afmaken. Ik probeer dan altijd maar te zeggen dat het een gesprek moet zijn en geen monoloog :P
Ik heb ook een vriendin die dol is op laaaange verhalen vertellen met oneindig veel details.
Haar onderbreek ik geregeld, om iets te vragen, of enigzins subtiel te laten weten dat het verhaal lang genoeg is, en ik de boodschap snap of van onderwerp wil veranderen. Ze vraagt dan niet om haar uit te laten praten, maar gaat na mijn opmerking gewoon precies verder waar ze gebleven was, met de bijbehorende details.
Ons contact is inmiddels aan het verwateren.
Of vanaf een bepaald moment aan een stuk door gapen. Werkt ook ;)
Soppie d'r over en hij glimt weer!
Sabeltandcavia schreef:
05-03-2018 12:56
O, dat is een Wat-ik-nu-toch-heb-meegemaakt-type. Daar heb ik ooit een topic over geopend waarin we geprobeerd hebben gezamenlijk zelf zo'n ellenlang verhaal te vertellen. Dat viel nog niet mee :D

overig/wat-ik-n-toch-heb-meegemaakt/list_messages/89061
Hahaha. Slap geouwehoer. Daar hou ik dan wel weer van :rofl:
Ik heb zo'n collega, ik zeg weleens Sorry je praat teveel, ik volg je niet meer.
Of je ratelt, ik loop nu weg hoor.
Dat hoort ze trouwens niet want ze praat gewoon door. :proud:
Ik kan niet zeggen dat ik het niet kan volgen omdat ze teveel praten, aangezien alles minstens 3 keer wordt herhaald.
Dus maak ik dan o.a. maar gebaren. Dat je met je hand rolt, zo van doordraaien die hap.
anoniem_203722 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 13:56
0.98% gewijzigd
OKcomputer schreef:
05-03-2018 12:42
Oooh ja, herken dit. Bij de meeste mensen heb je van die natuurlijke korte stiltes of aan de intonatie kun je herkennen wanneer je het praatstokje kunt overnemen. En vaak is dat heel eerlijk verdeeld zonder dat je er over hoeft na te denken. Maar sommige mensen gaan maar door! Vaak weet je inderdaad al wat er komt of wordt een onderwerp gewoon op 4 verschillende manieren uitgelegd. Zo saai! Ik heb dan het gevoel dat ik gebruikt wordt als praatpaal. Irritant. Vaak zijn dit ook mensen die zichzelf graag horen praten, maar niet veel geven om wat de ander zegt. Hen onderbreken heeft dan toch geen zin (één vriend van me praat trouwens heel veel, maar reageert ook heel geïnteresseerd op wat je zegt, dan vind ik het weer niet zo erg).
Ja dit precies, scheelt mij weer typen!
Inderdaad een normaal mens ratelt niet aan een stuk door, en geeft automatisch ruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven