Alcoholvrij leven
dinsdag 6 maart 2018 om 21:06
Na de zoveelste kater en schaamteloos gedrag ben ik een hele tijd geleden sterk gaan minderen met alcohol. Op een avondje stappen aan het water of een zgn. "Waterzakje" (bier met spa rood) Minder katers en een uitgeruster gevoel de dag er op. Nu is mijn alcoholgebruik sterk minder. Ook met etentjes of andere sociale gelegenheden kies ik voor alcoholvrij. Gewoon omdat het voor mij niet meer hoeft.
Nu ineens valt het me op hoe alcohol in onze cultuur verweven zit. Ik stuit namelijk op best wel wat onbegrip nu ik niet of minder drink. Vrienden/kennissen vragen me om uitleg. Of ze noemen me ongezellig. Ik ben daar best wel van geschrokken eigenlijk.
En ook nu sta ik er meer bij stil hoeveel we drinken en hoe het verbonden is met sociale gelegenheden. Iets te vieren: wijntje erbij. Avondje stappen is alleen maar gezellig met drank erbij. Waarom eigenlijk ? En waarom doen we daar allemaal zo aan mee en vinden we het normaal? Zelfs Ik voel me opgelaten als ik niet drink.
Ik vond dit best wel een soort van schok en ook een openbaring: dat de omgeving waarin werd opgroeien zoveel bepaalt eniet Hoe we tegen dingen aankijken.
Herkenbaar?
Nu ineens valt het me op hoe alcohol in onze cultuur verweven zit. Ik stuit namelijk op best wel wat onbegrip nu ik niet of minder drink. Vrienden/kennissen vragen me om uitleg. Of ze noemen me ongezellig. Ik ben daar best wel van geschrokken eigenlijk.
En ook nu sta ik er meer bij stil hoeveel we drinken en hoe het verbonden is met sociale gelegenheden. Iets te vieren: wijntje erbij. Avondje stappen is alleen maar gezellig met drank erbij. Waarom eigenlijk ? En waarom doen we daar allemaal zo aan mee en vinden we het normaal? Zelfs Ik voel me opgelaten als ik niet drink.
Ik vond dit best wel een soort van schok en ook een openbaring: dat de omgeving waarin werd opgroeien zoveel bepaalt eniet Hoe we tegen dingen aankijken.
Herkenbaar?
woensdag 7 maart 2018 om 08:18
Toevallig was ik gisteren uiteten met collega's. En ik kreeg wederom de vraag waarom ik geen wijntje nam en of ik nou echt niet gezellig een glaasje mee wilde drinken? Want opeens is het gezelliger als ik een wijntje drink ipv een glas water?
Verder weten ze het wel want ik ik drink nooit alcohol, maar ze lijken toch altijd te proberen.
Verder weten ze het wel want ik ik drink nooit alcohol, maar ze lijken toch altijd te proberen.
woensdag 7 maart 2018 om 08:25
alleen van mensen die mij niet kennen krijg ik nog weleens de opmerking "wat ongezellig" maar dat wordt dan meestal meteen rechtgezet door de mensen in het gezelschap die mij wel kennen.
ik drink zelden. heb altijd een sixpack van mijn favoriete bier in huis. daar kan ik zomaar 2 maanden mee doen. ook op feestjes drink ik zelden
ik drink zelden. heb altijd een sixpack van mijn favoriete bier in huis. daar kan ik zomaar 2 maanden mee doen. ook op feestjes drink ik zelden
En doooooor!
woensdag 7 maart 2018 om 08:30
Ik drink alcohol omdat ik het zo lekker vind. Ik kan er heel goed tegen en heb nooit een kater. Heb als hobby ook zelf likeuren maken. Ik maak ook vaak cocktails en heb van allerlei soorten drank in huis. Ik drink bewust niet elke dag om problemen te voorkomen. Ik heb een broer die verslaafd is en dat wil ik nooit worden.
woensdag 7 maart 2018 om 08:38
Nooit iets over gehoord eigenlijk. Vroeger dronk ik graag, maar tijdens en na mijn eerste zwangerschap miste ik het eigenlijk niet. Ik heb door de zwangerschap ook echt geen weerstand meer tegen drank, dus als ik al zin heb in iets dan houd ik het bij één glaasje. Gewoon voor de lekker. Aangeschoten raken of dronken worden vind ik ook écht niet leuk meer, deels omdat ik s'ochtends toch weer op moet voor de kinderen, maar ben die tijd ook echt ontgroeid.
Ik merk ook dat ik met verjaardagen steeds minder in huis hoef te halen. Afgelopen weekend nog bezoek gehad dat zelfs geen fris dronk. Heb alleen maar Spa Rood hoeven halen en een fles rode wijn. Dat is nog niet eens opgegaan.
Ik merk ook dat ik met verjaardagen steeds minder in huis hoef te halen. Afgelopen weekend nog bezoek gehad dat zelfs geen fris dronk. Heb alleen maar Spa Rood hoeven halen en een fles rode wijn. Dat is nog niet eens opgegaan.
woensdag 7 maart 2018 om 09:00
Ik vraag dat ook niet, andere mensen vinden dat ze er iets over moeten zeggen.retrostar schreef: ↑07-03-2018 07:49Let ik eigenlijk nooit op. Soms vraag ik wel een glas wijn en daar doe ik dan de hele avond mee (omdat het niet mijn lievelingskostje is) maar tomatensap, melk of chocomel vind ik dan wel weer erg lekker voor een keer.
Ik heb nog nooit gevraagd wat men ervan vindt.